ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

سنجاق: نکاتی که باید قبل از لوله کشی گاز بدانید

با فرا رسیدن فصل سرما، بسیاری از افراد مخصوصاً کسانی که در مناطق سردسیر زندگی می‌کنند، سیستم‌های گرمایشی خانه را به راه می‌اندازند. گاز یکی از کم خرج‌ترین و کاربردی‌ترین سوخت‌ها برای به راه انداختن ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۱ دی ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

با فرا رسیدن فصل سرما، بسیاری از افراد مخصوصاً کسانی که در مناطق سردسیر زندگی می‌کنند، سیستم‌های گرمایشی خانه را به راه می‌اندازند. گاز یکی از کم خرج‌ترین و کاربردی‌ترین سوخت‌ها برای به راه انداختن بویلر و انواع بخاری است. درست است که گاز یکی از بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شود امّا شما بایستی نکات ایمنی مربوطه را نیز رعایت کنید تا از بروز خطرات احتمالی جلوگیری کرده باشید. یکی از نکات ایمنی، دقت به نحوۀ لوله کشی گاز و رعایت مسائل مربوط به آن است. در این مقاله قصد داریم نکات مربوط به لوله کشی گاز را به شما گوشزد کنیم. با ما همراه باشید.

اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید در قدم اول می‌توانید قیمت لوله کشی گاز را در شهر خودتان بپرسید. مثلا اگر به دنبال یافتن لوله کش گاز در تهران باشید می‌توانید سفارش برای لوله کشی گاز ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار سنجاق صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

لوله کشی گاز:

لوله کشی درون منزل شامل لوله‌های اصلی تامین‌کننده و سایر شاخه‌ها می‌شود که هر یک از این شاخه‌ها به قسمت‌های مختلف منزل وارد می‌گردد. شاخه‌های افقی بالایی خود به شاخه‌های عمودی منشعب می‌شوند. این لوله، سبب جریان یافتن گاز به درون دستگا‌ه‌های مختلف می‌شود.

در محل اتصال لوله به وسیله، یک رسوب گیر وجود دارد که شامل یک مغزی و سرپوش است. این قطعه که حدود 7.5 سانتی‌متر طول دارد، آب و سایر مواد خارجی را به دام می‌اندازد و مانع از ورود آن‌ها به جریان گاز می‌شود. این قطعه با کمک گرفتن از نیروی جاذبه، جامدات و مایعات را جمع می‌کند و گاز را به جریان می‌اندازد.

لوله کشی متصل به کنتور گاز، یکی دیگر از موارد مورد توجه هنگام ساخت منزل و به راه اندازی جریان گاز است. معمولاً نصب خود کنتور توسط شرکت‌های مربوطه انجام می‌شود امّا لوله کشی متصل به آن، وظیفۀ سازنده است.

جنس لوله کشی گاز:

از متریال استفاده شده در ساخت لوله‌های گاز، می‌توان به استیل، برنج و مس اشاره کرد. یکی از معمول‌ترین متریال‌ها در ساخت لوله‌ها، استیل سیاه است. آهن گالوانیزه، برنج و مس از دیگر موارد استفاده شده در ساخت لولۀ گاز محسوب می‌شود امّا ممکن است در برخی از مناطق استفاده از مس معمول و در برخی دیگر، بی کاربرد باشد. پس کاربرد مس در ساخت لوله‌های گاز، منطقه به منطقه متفاوت است. اگر از استیل در ساخت لوله استفاده شده باشد، روکشی چکش خور و منعطف از آهن دارد. آهن گالوانیزه نیز در برخی از مناطق به کار برده می‌شود.

اتصالات لوله کشی گاز:

اتصالات منعطف، برای اتصال وسایل به لوله کشی استفاده می‌شوند. از یک شیر فلکه مخصوص برای قطع و وصل کردن جریان گاز استفاده می‌کنند. این شیر در همان محل قرارگیری لوله و وسیله وجود دارد.

اتصالات یک تا دو متری، از دیگر اتصالات لوله کشی گاز هستند. از آنجاییکه اتصالات منعطف توانایی برقراری ارتباط‌ بین مسیرهای طولانی را ندارند، مثلاً حدفاصل سقف یا بین دیوارها؛ از این نوع اتصالات طویل استفاده می‌شود. برای اتصال و جریان یافتن گاز بین شیر گاز و خشک‌کن، از انواع دومتری آن استفاده می‌شود. چسباندن چندین اتصال به کمک مغزی به همدیگر برای افزایش طول آن، اصلاً توصیه نمی‌شود. در برخی موارد، می‌توان از اتصالات منعطف نیز بهره گرفت امّا این امر بستگی به نوع وسیلۀ استفاده شده دارد. مثلاً اگر می‌خواهید از گاز برای گرم کردن آب بویلر، کوره و سایر وسایل گرمازا استفاده کنید، بهتر است از اتصالات طویل بهره بگیرید. در مناطقی که زلزله خیز هستند،‌ بهتر است از اتصالات منعطف استفاده کرد زیرا این اتصالات با تکان‌های متعدد جدا نمی‌شوند و در برابر آسیب و شکستگی، مقاوم‌ترند در نتیجه نشت گاز رخ نخواهد داد.

استفاده از نوار تفلون در لوله کشی گاز:

نوار تفلون که در رنگ سفید در بازار وجود دارد، نبایستی به جای قطعۀ اتصالی بین لوله‌ها استفاده شود و نقش اتصال را ایفا کند. روغن موجود روی لوله‌ها که از کارخانه به جا مانده، چسبندگی نوار تفلون را کاهش می‌دهد. نوعی از چسب‌های مخصوص این کار به رنگ زرد، وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای محکم کردن اتصالات استفاده کنید.

لوله‌های گاز نبایستی درون فضاهایی نظیر دودکش و سیستم هواکشی تعبیه شوند. همۀ وسیله‌های متصل به جریان گاز، بایستی از شیرهای قطع و وصل بهره مند باشند. نکتۀ مهم دیگر برای لوله کشی گاز، توجه به این است که نمی‌توان از لوله کشی گاز به عنوان بستری برای اتصالات برق استفاده کرد. هرچند ممکن است این اتفاق در برخی از موارد رخ بدهد. ممکن است نیاز به اتصال لوله‌های گاز در نزدیکی لوله‌های آب داشته باشید تا به صورت موازی به گرم‌کن‌ها برسند. برای اینکه از جرقه زدن و ایجاد آتش سوزی در اطراف لوله‌ها جلوگیری شود، بهتر است اتصالات به دقیق‌ترین نحو انجام و نکات ایمنی در آن‌ها رعایت شود.

مشکلات رایج هنگام لوله کشی گاز:

  1. نشتی
  2. استفاده از مواد نامناسب هنگام لوله کشی
  3. حفاظت نامناسب
  4. زنگ زدگی لوله‌ها
  5. عدم وجود رسوب گیر
  6. نبود شیر فلکه
  7. اتصالات نامناسب
  8. تراز نبودن لوله‌ها
  9. لوله کشی در دودکش‌ها و هواکش
  10. لوله کشی نامناسب از جنس مس

در صورتی که هر کدام از موارد بالا تعمیر نشود، ممکن است به انفجار و نشتی گاز منجر گردد. نکات گفته شده هنگام اتصال و لوله کشی گاز، بسیار مهم هستند و رعایت آن‌ها ایمنی شما را تضمین می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • fayyaz.saeed
    fayyaz.saeed | ۱ دی ۱۴۰۰

    یک برگردان مزخرف از یک مقاله بیگانه توسط یک تدوینگر غیر متخصص.

مطالب پیشنهادی