ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

PS4 بخرم یا PS5 ؟

با ورود نسل نهم کنسول‌های بازی کمپانی قدرتمند سونی، یعنی پلی استیشن ۵، نسخه پیشین آن کنسول‌های نسل هشتم به تدریج رنگ باخت و تمامی توجه‌ها از پلی استیشن ۴ به سمت پلی استیشن ۵ ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۱۵ دی ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

با ورود نسل نهم کنسول‌های بازی کمپانی قدرتمند سونی، یعنی پلی استیشن ۵، نسخه پیشین آن کنسول‌های نسل هشتم به تدریج رنگ باخت و تمامی توجه‌ها از پلی استیشن ۴ به سمت پلی استیشن ۵ متمرکز شد. هدف از عرضه پلی استیشن ۵، ایجاد سخت‌افزار قدرتمند، فضای ذخیره سازی بهتر، پردازش سریع‌تر، رزولوشن قوی‌تر و به طور کل بالا بردن قابلیت‌های پلتفرم ps5 بوده است. در نتیجه با بررسی این موارد می‌توان به راحتی به تفاوت چشمگیر میان ps5 و ps4 پی برد. از آنجایی که اغلب گیمرهای حرفه‌ای از خرید کنسول قدرتمندتر و تازه تر استقبال می‌کنند، ما همه روزه شاهد افزایش خرید ps5 از سوی گیمرها در سراسر جهان هستیم. قابلیت این کنسول به گونه‌ای است که از تمامی رقبای خود پیشی گرفته است. در ادامه به توضیح بیشتری درباره تفاوت‌های این دو کنسول مطرح جهان می‌پردازیم.

چرا پلی استیشن ۴ ؟

با توجه به موفقیت درخشان ps5، نمی‌توان پیشرفت عمل‌کرد سخت افزاری ps4 را نادیده گرفت. می‌توان این چنین بیان کرد که پلی استیشن ۴ در زمان خودش از استقبال بی‌نظیری برخوردار بود. پس از آن در سال ۲۰۱۶ پلی استیشن ۴ اسلیم جایگزین پلی استیشن ۴ استاندارد می‌شود. هر دو کنسول از نظر توان پردازش مشابه یکدیگرند و تنها تفاوت این دو در طراحی ظاهری آن بوده است. با‌عرضه پلی استیشن ۴ پرو، نسخه‌های پیشین آن کمرنگ شد و قابلیت‌های پلی استیشن ۴ پرو شکوفا شد. رزولوشن بهتر، قدرت گرافیکی بالاتر، توان پردازش قوی‌تر از جمله ویژگی‌های شاخص این کنسول است. همچنان نیز خرید ps4 در میان گیمرهای حرفه‌ای نه تنها ارزش خرید دارد، بلکه بسیار کاربردی و درجه یک عمل می‌کند.

چرا پلی استیشن ۵ ؟

کمپانی سونی توانست با‌عرضه پلی استیشن ۵، قابلیت‌های نسل پیشین کنسول‌های خود را به خوبی ارتقاء و بهبود بخشد. از جمله مشخصات ps5 می‌توان به ظرفیت هارد دیسک ۸۲۵ گیگابایت، پردازشگر اصلی و گرافیکی قدرتمند، پشتیبانی از طیف متنوع بازی‌های ps5، کنترلر دوال سنس، خروجی صدا و تصویر HDMI، بهره‌مندی از درایو Ultra HD Blu-ray و سایر قابلیت‌های با کیفیت سخت افزاری این محصول اشاره کرد. کاربران با استفاده از کنسول ps5 می‌توانند از تصاویر سه بعدی، صدای سه بعدی، گرافیک تصویری قوی، شبیه سازی‌های ملموس و ویژگی‌های دسته بازی دوال سنس بهره‌مند شوند. قابلیت‌های ویژه این کنسول به گونه‌ای است که با یکبار استفاده کردن از آن، دیگر تمایل به استفاده از دیگر کنسول‌های بازی را نخواهید داشت. کاربران می‌توانند با خرید بازی ps5 و اجرای آن در کنسول‌های نسل نهم شرکت سونی، لذت اجرای بازی‌های شگفت انگیز را تجربه کنند.

Ps4 چه فرقی با ps5 دارد؟

با توجه به توضیحات گفته شده دو کنسول ps4 و ps5 از نظر عمل‌کرد سخت افزاری تفاوت‌های چشمگیری با یکدیگر دارند که به طور خلاصه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

گرافیک کنسول

ترافلاپس اصطلاحی است که نشان دهنده سطح عمل‌کرد گرافیک کنسول است. در نتیجه از جمله تفاوت‌های این دو کنسول را می‌توان در تعداد CU و همچنین سرعت کلاک محاسبه کرد. در پلی استیشن ۴، کارکرد ۱۸ CU در ۸۰۰ مگاهرتز است و ترافلاپس ۱.۸۴ را نشان می‌دهد. اما در کنسول ps5، نه تنها سرعت کلاک بالاتر از ps4 ارزیابی شده است، بلکه به دلیل ۳۶ CU پردازنده گرافیکی قدرتمندترین را نیز داراست. پلی استیشن ۵ با ۱۰.۳ ترافلاپس و با فرکانس ۲.۲۳ مگاهرتز کار می‌کند. بنابراین قدرت گرافیکی ps5 در قیاس با ps4 قوی‌تر است. به همین دلیل اغلب گیمرهایی که تمایل به استفاده از کیفیت بهتر گرافیکی دارند، خرید ps5 را در اولویت قرار می‌دهند.

رزولوشن تصویری

رزولوشن از دیگر تفاوت‌های این دو کنسول است. خروجی تصویر پلی استیشن ۵، از رزولوشن 4k و 8k پشتیبانی می‌کند. با توجه به آنکه در حال حاضر تمرکز روی نمایشگرهای 4k بیشتر است، این احتمال می‌رود که پس از این دوره نمایشگرهای 8k رایج‌تر شود.

دسته بازی

اهمیت دسته بازی به اندازه اهمیت کنسول است.این اهمیت زمانی احساس می‌شود که اجرای بازی‌های گوناگون را با هر دو دسته بازی تجربه کنید. جدا از شکل ظاهری شیک و مدرن دسته بازی دوال سنس DualSense، این دسته بازی قابلیت‌های بسیاری را اعم از تریگرهای هوشمند ارتقاء یافته، میکروفن داخلی، مجهز به درگاه جدید لایت بار و همچنین بهره مندی از  USB-C  برای شارژ می‌باشد. در مقابل دسته بازی پلی استیشن ۴ DualShock ، به نسبت قدیمی‌تر است. اگر چه دسته بازی ps4 هم شامل  مزایا و معایبی است. از جمله معایب این دسته می‌توان به مصرف زیاد باتری لایت بار، دارای Micro-USB برای شارژ و همچنین شکل ظاهری دکمه‌ها اشاره کرد. در مقابل ویژگی‌های دسته بازی ps4 شامل صفحه لمسی، اسپیکرهای داخلی، لایت بار و کلید اشتراک گذاری می‌باشد.

پشتیبانی از بازی‌های انحصاری

با خرید ps5 نگران  اجرای بازی‌های قدیمی پلی استیشن ۴ نباشید. پلی استیشن ۵ قابلیت اجرای تمامی بازی‌های نسل پیشین خود را داراست. علاوه بر آن شما می‌توانید از طیف متنوعی از بازی‌های ارتقاء یافته و نسل جدید پلی استیشن ۵ نیز بهره‌مند شوید. خرید بازی ps5 و استفاده از قابلیت‌های کنترلر دوال سنس تمام استانداردهای یک بازی مهیج و با کیفیت را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

مقایسه قیمتی

قیمت محصول پارامتر دیگری است که خریداران به آن توجه دارند. به مراتب با توجه به آنکه ps4 نسل هشتم کنسول‌های بازی شرکت سونی است، قیمت کمتری را در قیاس با ps5 شامل می‌شود. البته توانایی پردازش گرافیکی و عمل‌کرد سخت افزاری پلی استیشن ۴ از سایر محصولات بسیار ارجحیت دارد اما به مراتب از  پلی استیشن ۵ عقب‌تر است. با وجود این، به دلیل قیمت مقرون به صرفه این محصول همچنان استقبال از خرید ps4 بسیار زیاد است. از سوی دیگر پلی استیشن ۵ در دو مدل استاندارد و دیجیتال در بازار عرضه می‌شود که نوع دیجیتال آن به دلیل عدم داشتن درایو نوری کمی ارزان‌تر از نوع استاندارد محصول است. اما این تفاوت قیمتی میان مدل های ps5 چندان مشهود نیست. قیمت نوع استاندارد ps5 در بازار جهانی ۴۹۹.۹۹ دلار و نسخه دیجیتال آن ۳۹۹.۹۹ دلار می‌باشد. در مقایسه با پلی استیشن ۴، قیمت جهانی ps4 مدل اسلیم یک ترابایتی، ۲۹۹.۹۹ دلار و پلی استیشن ۴ پرو یک ترابایتی نیز ۳۹۹.۹۹ دلار است. با این توضیحات تفاوت قیمتی چندانی میان خرید ps4 با خرید ps5 وجود ندارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی