ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

چگونه یک رزومه حرفه‌ای داشته باشیم؟

رزومه سندی است که معمولاً در فرآیند استخدام استفاده می‌شود و شامل اطلاعاتی در مورد سوابق و مدارک شما است و باید مهم‌ترین و مرتبط‌ترین اطلاعات مربوط به شما را در قالبی واضح و خوانا ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۱۹ دی ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

رزومه سندی است که معمولاً در فرآیند استخدام استفاده می‌شود و شامل اطلاعاتی در مورد سوابق و مدارک شما است و باید مهم‌ترین و مرتبط‌ترین اطلاعات مربوط به شما را در قالبی واضح و خوانا به کارفرمایان منتقل کند. هدف از درست کردن رزومه این است که به کارفرمایان توانایی‌ها و مهارت‌های کاری خود را ثابت کنید و از سابقه کاری خود در آن موقعیت شغلی بگویید.

اکثر جویندگان کار می‌دانند که رزومه کاری چیست؟ اما تفاوت عمده‌ای بین رزومه کاری و رزومه‌ حرفه‌ای وجود دارد. به این معنا که هر رزومه‌ای در بررسی‌ها قبول نمی‌شود، اما امکان پذیرفته شدن رزومه حرفه‌ای زیاد است. با این حال، اگر رزومه شما ضعیف باشد، ممکن است حتی پاسخی از شرکت و کارفرمای دریافت نکنید و باید هفته‌ها منتظر پاسخ بمانید. این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا با نکات نوشتن رزومه حرفه‌ای آشنا شوید تا بتوانید آنها را در زمان ساخت رزومه خود به کار بگیرید و رزومه‌ای حرفه‌ای آماده کنید.

نکاتی برای ساخت رزومه حرفه‌ای

اگر در حال حاضر رزومه دارید (یا اطلاعات مربوط به تجربه کاری و تحصیلی خود را جایی یادداشت کرده‌اید)، با کمک نکات زیر می‌توانید آنها را به رزومه حرفه‌ای تبدیل کنید.

بهترین نوع رزومه را انتخاب کنید

رزومه چند نوع دارد که کارجویان از یک نوع آن برای ساخت رزومه خود استفاده می‌کنند. بسته به شرایط خود، یکی از انواع رزومه زمانی، عملکردی، ترکیبی یا هدفمند را انتخاب کنید. وقت گذاشتن برای انتخاب بهترین نوع رزومه بسیار ارزش دارد و به شما در رسیدن به رزومه حرفه‌ای کمک می‌کند.

یک فونت ساده انتخاب کنید

رزومه شما باید به راحتی قابل خواندن باشد. مطمئنا قصد شما این است که مدیر استخدام به راحتی بتواند سوابق کاری در رزومه و همچنین مهارت‌های شما را بخواند. بنابراین، از یک فونت خوانا مانند ایران سانس و ایران یکان استفاده کنید. همچنین، اندازه فونت را نه خیلی بزرگ و نه خیلی کوچک در نظر داشته باشید (بین 10 تا 12 انتخاب خوبی است).

فاصله بین خطوط را حتما رعایت کنید و سطرها را خیلی نزدیک به هم قرار ندهید. از حاشیه‌های استاندارد نیز استفاده کنید. اگر رزومه فیزیکی ارسال می‌کنید از کاغذ سفید یا کرم رنگ استفاده کنید. کاغذ رنگی می‌تواند باعث حواس پرتی در کارشناس استخدام و یا کارفرما شود.

قالب بندی رزومه را ثابت نگه دارید

رزومه‌های حرفه‌ای باید قالب بندی ثابتی داشته باشند. به عنوان مثال، اگر از بولت برای توصیف توانایی‌ها و دستاوردهای خود استفاده می‌کنید، حتما از این روش برای دیگر موارد نیز استفاده کنید.

همچنین باید مطمئن شوید که تمام بولت‌ها در سراسر رزومه یک شکل باشند. به عنوان مثال، در یک جای رزومه از بولت‌های دایره‌ای و در جای دیگر از علامت تیک استفاده نکنید. این ساختار، همچنین باید با نوع و اندازه فونت نیز سازگاری داشته باشد.

محتوای آن را متمرکز نگه دارید

در ساخت رزومه حرفه‌ای بسیار مهم است که از وارد کردن اطلاعات اضافی خودداری کنید. بیشتر لزوما بهتر نیست. رزومه شما باید بر مهارت‌ها و ویژگی‌هایی تمرکز داشته باشد که همگی آنها شما را برای آن موقعیت شغلی واجد شرایط نشان می‌دهند. کنار گذاشتن هر چیزی که به شما در رسیدن به شغل مورد نظرتان کمک نمی‌کند، بسیار مفید خواهد بود.

یک رزومه برای یک جویای کار معمولی نباید چند صفحه باشد و صورت استاندارد آن رزومه یک صفحه‌ای و نهایت دو صفحه‌ای است.

رزومه خود را برای هر موقعیت شغلی تغییر دهید

اینکه شما برای هر موقعیت شغلی رزومه خود را تغییر دهید و آن را به‌روزرسانی کنید، بسیار عالی است. در این تغییر باید به آخرین دستاوردها و سوابق تحصیل و کاری خود اشاره کنید. به‌روزرسانی رزومه، شانس شما را برای جلب توجه مدیر استخدام افزایش می‌دهد.

از نمونه‌ها و الگوهای رزومه استفاده کنید

برای ساخت رزومه می‌توانید سراغ الگوها و نمونه‌های آماده بروید. با دیدن این رزومه‌ها، حتی می‌توانید به ایده‌های خوب برسید و رزومه نهایی خود را حرفه‌ای و بی نقص بسازید. قالب‌های آماده می‌توانند به شما در رسیدن به فرمت مناسب رزومه کمک کنند. با این حال، هر زمان که از نمونه یا الگوهای آماده رزومه استفاده می‌کنید، حتما آن را مناسب با اطلاعات خود سفارشی کنید؛ با این کار مهارت‌ها و سابقه کاری شما تنها در یک قالب کپی/پیست شده ساده قرار نمی‌گیرند و امضای شما پای این سند بازاریابی خواهد بود.

خلاق باشید

اگر برای موقعیت شغلی‌ای درخواست می‌دهید که نیاز به خلاقیت و اثبات آن دارد، می‌توانید خلاقیت خود را در رزومه نشان دهید. با این حال، این کار را فقط در صورتی انجام دهید که قرار است در یک موقعیت شغلی هنری و نیازمند به خلاقیت رزومه دهید. در غیر این صورت، قطعا باید به یک رزومه سنتی پایبند باشید.

رزومه خود را با دقت ویرایش کنید

اشتباهات املایی و دستوری می‌توانند شانس شما در استخدام را کاهش دهند. حتما رزومه خود را بارها بررسی کنید تا مطمئن شوید که بدون خطا است. حتی می‌توانید نسخه پایانی را به فردی دیگر دهید تا آن را بخواند و بررسی کند تا مواردی که از نظر شما پنهان مانده‌اند را فردی دیگر در متن پیدا کند.

از رزومه‌سازها استفاده کنید

نوشتن رزومه کار سختی است و کمک گرفتن از ابزاری حرفه‌ای می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید این کار سخت را به راحتی انجام دهید. برای ساخت رزومه به صورت آنلاین میتوانید به رزومه ساز وب سایت ایران تلنت مراجعه کنید و رزومه خود را به صورت آنلاین و رایگان بسازید.

قبل از ارسال رزومه خود را بررسی کنید

قبل از ارسال، از چک لیست رزومه استفاده کنید تا مطمئن شوید که تمام اطلاعات مرتبط را در رزومه خود گنجانده‌اید. از اشتباهات رایج در رزومه خود اجتناب کنید و حتما شرح شغلی را بررسی کنید تا از محتوای آن و کلمات کلیدی آن در رزومه خود نیز استفاده کنید.

سخن پایانی

رزومه اولین چیزی است که از سمت کارجو روی کارفرما و کارشناس استخدام اثر می‌گذارد. بنابراین، بسیار مهم است که آن را حرفه‌ای و بدون نقص بسازید تا بتوانید یک قدم به شغل رویایی خود نزدیک‌تر شوید. این نکات به شما در نوشتن رزومه‌ای کامل کمک خواهند کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی