ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

آشنایی با اصطلاحات سئو

اصطلاحات سئو اگر می خواهید در زمینه سئو سایت فعالیت کنید و یا مدیری هستید که قصد دارید سئو سایت کسب و کار خودتان را انجام دهید اما دانش زیادی ندارید ابتدا آشنایی با اصطلاحات سئو مانند ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۲۶ دی ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

اصطلاحات سئو

اگر می خواهید در زمینه سئو سایت فعالیت کنید و یا مدیری هستید که قصد دارید سئو سایت کسب و کار خودتان را انجام دهید اما دانش زیادی ندارید ابتدا آشنایی با اصطلاحات سئو مانند همچون UI، یا UX، لینک داخلی و خارجی،  CX و... بسیار مهم و کاربردی می باشد. حتی در زمانی که میخواهید برای عقد قرارداد خود به یک شرکت متخصص مراجعه کنید ممکن است با اصطلاحاتی همچون بک لینک، دامین، سرور، هاست و... مواجه شوید و معنای این کلمات را ندانید. در نتیجه ما در این وبلاگ قصد داریم تا شما را با مهمترین و کاربردی ترین اصطلاحات سئو  آشنا سازیم.

پرکاربردترین اصطلاحات سئو

در ابتدا اگر بخواهیم پایه ترین اصطلاح سئو را به شما معرفی کنیم، خود کلمه SEO می باشد که مخفف شده ی عبارت SEARCH ENGINE OPTIMIZATION می باشد. در معنای لغوی یعنی بهینه سازی موتور جستجو اما درواقع مفهوم این کلمه به معنای انجام یکسری اقدامات در جهت آوردن سایت به صفحه اول گوگل است تا با افزایش ورود کاربران فروش زیاد شود. همچنین یکی دیگر از مهمترین سوالاتی که افراد پس از مراجعه به یک تیم متخصص سئو از خود می پرسند، این است که CX چیست؟ CX در واقع به صورت کلی به معنای رضایت مشتری می باشد، که در ادامه به توضیح مهمترین اصطلاحات سئو می پردازیم.

منظور از کلمات کلیدی در سئو چیست؟

کلمات کلیدی در واقع از مهمترین عواملی است که می تواند موجب رشد و یا افت رتبه سایت شما شود. وظیفه شرکت سئو سایت پیدا کردن کاربردی ترین و بهترین کلمات کلیدی برای سایت شما است تا بتوانید انتخابی درست داشته باشید و علاوه بر اینکه به صفحه یک گوگل می رسید فروش خو را افزایش دهید. این کلمات حتما باید در بیشتر مقاله ها، هدینگ صفحات و... وجود داشته باشد. اما نباید از یک تعدادی کمتر و یا بیشتر باشد چرا که موجب keyword stuffing سایت خواهد شد.

طراحی رابط کاربری یا UI چیست؟

UI در واقع مخفف شده ی کلمه ی USER INTERFACE می باشد که به معنای هر چیزی می باشد که کاربر با وارد شدن به سایت شما مشاهده می کند. یکی از مهمترین نکاتی که یک سئوکار حرفه ای باید به آن توجه داشته باشد، ایجاد یک UI زیبا و کاربردی برای سایت است. وظیفه ی UI یک سایت بر عهده طراح سایت بوده و هرچه طراح خوش سلیقه تر باشد، رشد شما با سرعت بسیار بیشتری خواهد بود.

طراحی تجربه کاربری و یا UX چیست؟

UX مخفف شده کلمه ی USER EXPERIENCE می باشد که به معنای تجربه ی یک کاربر از نظر احساسات و راحتی در مورد کارکردن با سایت شما می باشد. هرچه UX سایت شما قوی تر باشد، کاربر احساس راحتی بیشتری با سایت شما خواهد کرد و در نتیجه وقتی انتخاب همیشگی کاربران شما باشید، موجب بالا رفتن رتبه سایت در گوگل می شود. عموما طراحی UX توسط یک فرد بسیار متخصص انجام می شود.

سئو داخلی (ON PAGE) و سئو خارجی (OFF PAGE)

  • سئو داخلی یک سایت به معنای انجام مجموعه اقداماتی می باشد که درون ساختار داخلی سایت انجام می دهند تا موتورهای جستجوی گوگل بتواند به درستی سایت شما را بررسی کرده و بهترین نتایج را به کاربران نشان دهد.
  • همچنین سئو خارجی سایت به معنای مجموعه اقداماتی است که سئو کارها در خارج از سایت مانند لینک خارجی و.. انجام می دهند تا سایت شما به رتبه های بهتر دست پیدا کند.

تجربه مشتری یا CX چیست؟

CX در واقع مخفف شده ی کلمه ی CUSTOMER EXPERIENCE بوده که به معنای تجربه ی یک کاربر از سایت شما می باشد. بزارید برای درک بهتری CX برایتان یک مثال بزنیم، فرض کنید در کنار منزلتان دو سوپر مارکت وجود داشته که یکی دقیقا بغل منزلتان و دیگری 300 متر آن طرف تر قرار دارد. اما شما یکبار از سوپرمارکت کنار منزلتان خرید کرده اید و تجربه ی بدی مانند سرد بودن رفتار فروشنده به شما القا شده است. اما در مقابل فروشنده مغازه ی دومی بسیار رفتاری گرم و صمیمی داشته است. به همین علت شما بیشتر خرید های خود را اصولا از آن مغازه ای می کنید که رفتار بسیار خوبی با شما دارد، در واقع به این حس میگویند CX. در اصل سایت شما باید به بهترین نحو ممکن محصولات و یا خدمات خود را به مشتری ارائه دهد تا کاربر احساس خوبی داشته باشد تا باز هم به سایت شما مراجعه کند.

معرفی برخی دیگر از اصطلاحات مهم سئو

SERP و یا صفحه ی نتایج جست و جو:

این کلمه به معنای صفحه ای می باشد که گوگل در مقابل جستجویی که شما کرده اید به شما نشان می دهد.

طراحی واکنش گرا یا ریسپانسیو چیست؟

این کلمه به معنای آن است که سایت شما همانطور که در رایانه به درستی به نمایش در می آید، درون موبایل و یا تبلت شما هم به همین صورت باشد.

بک لینک چیست؟

این کلمه به معنای آن است که درون سایت هایی دیگر به سایت شما لینک داده شود و کاربر از طریق سایت های خارجی بتواند وارد سایت شما شود. این تکنیک از مهمترین اقدامات سئو می باشد.

جریمه یا PENALTY گوگل

جریمه زمانی توسط گوگل بر علیه سایت شما انجام می شود که موتور جست و جو گر گوگل متوجه شود که شما مرتکب سئو کلاه سیاه شده اید.

ریدایرکت چیست؟

ریدایرکت یعنی شما انتخاب میکنید یک صفحه به جای صفحه دیگری نشان داده شود.

متن جایگزین عکس و یا ALT

این جمله به معنای نوشتن یک توصیف برای عکس های داخل سایت می باشد که در صورتی که عکس ها دچار مشکل شوند، این متن به کاربران نشان داده می شود.

متن لینک شده یا ANCHOR TEXT

انکر تکست یعنی کلمه انتخابی که با آن لینک سازی انجام داده اید.

سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سیاه که به معنای آن است که شما از روش های نادرستی برای انجام سئو سایت خود استفاده کنید.

ضریب خروج یا نرخ بازگشت یا Bounce Rate

به معنای آن است چه تعداد از کاربرانی که به داخل سایت شما می آیند، بلافاصله از سایت شما خارج می شوند.

خرده نان یا BREADCRUMB

عبارت خرده نان و یا BREADCRUMB که به معنای ایجاد دسترسی های سریع درون سایت می باشد که کاربران با کلیک به روی آن به هر صفحه ای دسترسی داشته باشند.

لینک شکسته Broken Link

عبارت لینک شکسته که به معنای آن است که لینک هایی که به صفحات می دهید دچار مشکل باشد و یا آن صفحه وجود نداشته باشد.

نرخ تبدیل یا CONVERSION RATE

عبارت نرخ تبدیل و یا CONVERSION RATE که به معنای میزان نسبت افرادی می باشد که به سایت شما آمده و از محصولات شما بهره مند شدند با افرادی که اقدامی نکردند.

بودجه خزش یا Crawl Budget

عبارت بودجه خزش که به معنای آن است که چه تعداد از ربات های گوگل صفحات شما را بررسی می کند.

CTR چیست؟

نرخ کلیک و یا CTR که به معنای آن است چند درصد از افراد به روی سایت شما کلیک کرده اند.

بازگشت مجدد کاربر یا DWELL TIME

عبارت DWELL TIME که به معنای زمان ماندگاری کاربران در وبسایت شما می باشد که هر چه بیشتر باشد برای سایت شما بهتر است.

لینک فالو و نوفالو

لینک فالو و نو فالو که به معنای آن است شما چه لینک هایی را در حالت فالو قرار داده تا گوگل آن را مشاهده کند و همچنین چه لینک هایی نو فالو بوده که ربات های گوگل از دیدن آن صرف نظر کنند.

ایندکس

ایندکس که به معنای شاخص مشاهده ی گوگل از سایت شما می باشد.

جمع بندی درباره آشنایی با اصطلاحات سئو

تمامی اصطلاحات مهمی که در سئو با آنها مواجه شدید را در سایت سئو ایران پیدا کنید. آشنایی با اصطلاحات سئو سبب می شود که متوجه موارد مهم گوگل باشید تا تمامی موارد را رعایت کنید. در نتیجه روند رسیدن به صفحه گوگل سریع تر انجام خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • موسسه ثبتی بینا
    موسسه ثبتی بینا | ۲۷ دی ۱۴۰۰

    برای کارفرمایی ک قراره پروژه سئو سایت خودش رو واگذار کنه واقعا دونستن این اصطلاحات لازم و واجبه. مقاله خیلی مفیدی بود.

مطالب پیشنهادی