ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

نگاهی به کاربردهای پشم سنگ به عنوان عایق حرارتی و صوتی

امروزه، عایق های حرارتی و صوتی پشم سنگ از بهترین عایق ها به حساب می آیند. تنوع موجود در ساخت این نوع عایق های آکوستیکی و حرارتی، آن ها را به گزینه ای مناسب برای ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۶:۴۵

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

امروزه، عایق های حرارتی و صوتی پشم سنگ از بهترین عایق ها به حساب می آیند. تنوع موجود در ساخت این نوع عایق های آکوستیکی و حرارتی، آن ها را به گزینه ای مناسب برای عایق بندی ساختمان ها تبدیل کرده است.

پشم سنگ چیست؟

پشم سنگ چیست ، سنگ بازالت از خانواده سنگ های آذرین در اثر فوران آتشفشان ها به وجود می آید. اگر این سنگ در صنعت و تحت حرارت بالا (حدود 1500 درجه سانتیگراد) قرار گرفته و تغییر شکل یابد، در نهایت منجر به تولید نوعی الیاف می گردد. الیاف به دست آمده خاصیت ضد حریق داشته و در تهیه عایق های حرارتی و صوتی به کار می رود؛ این نوع عایق را پشم سنگ می نامند.

در اصل، بازالت در حرارت بالا ذوب می شود و به الیافی با ابعاد میکرون تبدیل می گردد. سپس یک ترکیب شامل 97 درصد الیاف بازالت و 3 درصد رزین و روغن های مخصوص منجر به تولید پشم سنگ خواهد شد.

پشم سنگ یک عایق حرارتی و در عین حال یک عایق صوتی عالی به حساب می آید که برای کاهش مصرف انرژی و کاهش آلودگی های صوتی ساختمان ها بسیار مفید خواهد بود. بنابراین، استفاده از این عایق در ساخت سازه های عمرانی و ساختمانی عملا هزینه های مرتبط با انرژی را کاهش خواهد داد. بیش از 44 درصد از عایق های به کار رفته در مصالح ساختمانی از نوع پشم سنگ های مختلف هستند. برخی از ویژگی های بارز انواع پشم سنگ عبارت اند از:

  • راحتی در نصب
  • مقاومت در مقابل انتقال صوت
  • ضریب هدایت حرارتی پایین
  • مقاومت زیاد در مقابل آتش سوزی
  • قدرت جذب بالا در مقابل صوت
  • سمی نبودن و سازگاری بالا با محیط زیست
  • دارای خواص ضد آلرژیک

مناسب برای استفاده در ساخت و سازهای عمرانی و صنعتی

مزایای عایق حرارتی پشم سنگ چیست؟

پشم سنگ به عنوان یکی از بهترین عایق های حرارتی و عایق های صوتی به حساب می آید. حال این سوال مطرح می شود که چرا انواع پشم سنگ بهترین عایق در صنعت به شمار می روند؟ در زیر به برخی از مزیت های اصلی پشم سنگ اشاره خواهیم کرد:

  • کیفیت و عملکرد پشم سنگ در جذب صوت، کاهش انتقال صدا و جلوگیری از انتقال حرارت فوق العاده است.
  • نارسانا بودن و هدایت الکتریکی صفر پشم سنگ یکی از مزیت های ویژه آن محسوب می شود.
  • پشم سنگ با هر نوعی را می توان مطابق با اندازه مورد نظر برش داده و استفاده نمود.
  • از نظر رعایت بهداشت، پشم سنگ گزینه مناسبی است؛ زیرا از رشد باکتری، قارچ و حشرات جلوگیری می کند.
  • پشم سنگ، وزن بسیار سبکی داشته و در هنگام استفاده، بار اضافی برای سازه ایجاد نمی کند.
  • طول عمر پشم سنگ بالا است و در مقابل مواد شیمیایی مقاومت بالایی نشان می دهد.
  • تولید پشم سنگ با مواد اولیه بدون ضرر بوده و هیچ گونه آسیب زیست محیطی و یا خواص آلرژیک برای انسان در بر نخواهد داشت.

استفاده از پشم سنگ در محیط های ساختمانی باعث می شود تا در هنگام آتش سوزی آتش به قسمت های دیگر منتقل نشود؛ در نتیجه مهار آتش سوزی را ساده تر می کند.

انواع عایق پشم سنگ

پشم سنگ در انواع مختلفی وجود دارد که در ادامه به بررسی برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

پشم سنگ لحافی یا فنوفلت

پشم سنگ لحافی ، از کاربردی ‌ترین انواع پشم سنگ است. در تهیه پشم سنگ فنوفلت، از الیافی با جنس رزین فنوفلت استفاده می‌شود. این نوع الیاف، به دلیل داشتن ویژگی‌هایی مانند مقاومت و انعطاف پذیری بالا و همچنین سبک بودن آن، مورد استفاده قرار می‌گیرند. با وجود این ویژگی‌ها، پشم سنگ از مقاومت بالایی در برابر رطوبت و حرارت برخوردار است. پشم سنگ در مدل‌های مختلفی از جمله پشم سنگ لحافی با روکش آلومینیمی، پشم سنگ فنوفلت با روکش کاغذ کرافت و یا بدون روکش و به صورت رولی تولید می‌شود. از پشم سنگ‌هایی که دارای پوششی از جنس آلومینیم است، می‌توان در مکان‌هایی که در معرض رطوبت بالا قرار دارند، استفاده کرد. اگرچه پشم سنگ مزایای قابل توجهی دارد، اما از نظر اقتصادی، جز محصولات به صرفه است و می‌توان آن را در صنایع مختلف استفاده کرد. . برخی از اصلی ترین کاربرد های پشم سنگ لحافی عبارت اند از:

  • عایق کردن سقف ساختمان
  • عایق کردن انواع دیوار
  • عایق کاری انواع کانال تهویه هوا
  • استفاده به عنوان عایق سوله
  • عایق کردن سقف های کاذب

پشم سنگ خام

پشم سنگ خام با نام ‌های دیگر مانند پشم سنگ فله ای و ایزوترم نیز شناخته می‌شود. در طول فرایند تولید پشم سنگ، ماده مذاب حاصل از سنگ طبیعی را طی مراحلی، به الیاف تبدیل می‌کنند. الیاف حاصل که در یک جا جمع شده اند، به عنوان پشم سنگ خام در نظر گرفته می‌شود. از پشم سنگ خام در تجهیزات صنعتی، سردخانه، فرهای تولید شیرینی، تنورهای نانوایی، عایق کاری بین دوجداره که دارای فضای خالی و نامنظم است، به کار می‌رود. همچنین می‌توان پشم سنگ خام را با افزودن مواد دیگر و با حلاجی آن در یک یا دو مرحله، آن را به پشم سنگ مورد نظر برای صنایع مختلف مانند بویلرهای نیروگاهی، سازه‌های گرانیتی، لنت ترمز و صفحه کلاج و جداره‌ های حرارتی در صنعت ماشین سازی استفاده کرد.

پشم سنگ تخته ای

پشم سنگ تخته ای ،پس از تهیه پشم سنگ، بنابر سفارش مشتریات، آن را در قالب‌ های مخصوصی برای تولید تخته ‌هایی از پشم سنگ قرار می‌دهند. پشم سنگ تخته ای یا فنوپانل از پرکاربردترین محصولات پشم سنگ است و در زمینه‌های گوناگونی از آن استفاده می‌شود. از پشم سنگ تخته ای نیمه سخت برای سطوح غیر مسطح و از نوع سخت آن برای سطوح مسطح به کار می‌رود. پشم سنگ تخته ای را می‌توان در استودیو صدابرداری و یا سالن‌های کنفرانس، سیستم‌های تهویه مطبوع، درب‌های ضدحریق، سقف و دیواره‌های کناف ساختمان‌ها به کار برد.

پشم سنگ لوله ای

پشم سنگ لوله ای یا همان پشم سنگ ایزوپایپ، برای عایق بندی در لوله‌های حاوی سیالات در تاسیسات صنعتی و صنایع نفت و گاز استفاده می‌شود. پشم سنگ لوله ای از نظر ضخامت، طول و قطر این عایق‌ها، استاندارد است. تنها بر اساس نیاز مشتری، این نوع پشم سنگ در مدل‌های گوناگونی مانند پشم سنگ لوله ای با روکش آلومینیم و پشم سنگ لوله ای با روکش کرافت تولید می‌شود. باید توجه باشید که هنگام انتخاب پشم سنگ لوله ای، در مورد سایز لوله، دمای داخلی و محیط مورد نظر اطلاعاتی کسب کنید تا دانسیته و ضخامت مناسب از پشم سنگ لوله ای را انتخاب کنید.

پشم سنگ پتویی

پشم سنگ پتویی (ایزوبلانکت) به عنوان حرارتی و صوتی به برای عایق کاری تجهیزات صنعتی به کار می‌رود. به دلیل استفاده از مواد مقاوم به حرارت، این نوع پشم سنگ می‌تواند دمای زیادی در حدود 750 سانتی گراد را در خود نگه دارد، در نتیجه از برون دهی دما جلوگیری می‌کند. عایق پشم سنگ پتویی به منظور سهولت در نصب به بر اساس نیاز، به صورت تاشو و یا  رولی تهیه می‌شود. این نوع پشم سنگ را هم می‌توان با روکش‌هایی از توری سیمی، پارچه نسوز، کاغذ کرافت و یا روکش آلومینیم یافت. از خواص دیگر پشم سنگ پتویی می‌توان به مقاومت بالای آن در برابر خوردگی، دافع رطوبت، عدم انتشار گازهای سمی، خواص شیمایی پایدار سازگار با محیط زیست اشاره کرد.

کاربرد پشم سنگ در کشاورزی چگونه است؟

صنعت کشاورزی نیز به عنوان یکی از مصرف کنندگان عمده پشم سنگ به حساب می آید. روش جدیدی از کاشت گیاهان که در سال های اخیر به کار گرفته شده، کاشت گیاه بدون استفاده از خاک های کشاورزی است. این روش که در اصطلاح هیدروپونیک نامیده می شود، با استفاده از پشم سنگ به خوبی قابل اجرا خواهد بود.

ویژگی های ساختاری عایق های پشم سنگ چیست؟

پشم سنگ به عنوان یک ماده معدنی به حساب می آید که به عنوان ماده اولیه عایق های صوتی و حرارتی به کار می رود. حال این سوال مطرح می شود که چرا پشم سنگ برای عایق بندی ساختمان ها مناسب است؟

عایق های صوتی و حرارتی پشم سنگ به اندازه ای محکم هستند که به راحتی در بین تیرچه دیوار و سقف قرار می گیرند. این عایق ها به خوبی در محل مورد نظر قرار گرفته و هیچ گونه خللی برای ادامه کار ایجاد نخواهند کرد. این عایق ها با ایجاد اصطکاک کافی، سالیان طولانی می توانند بدون افتادگی در محل خود باقی بمانند. برخی از ویژگی های ساختاری پشم سنگ عبارت اند از:

  • دارای خاصیت ضد حریق
  • مقاوم در برابر رطوبت
  • قابلیت محافظت در برابر آفات

چگالی بالا و دارای خاصیت جذب صوت و عایق بندی آکوستیک

شرکت پشم سنگ آسیا ؛ عرضه کننده انواع پشم سنگ در ایران

افزایش آگاهی در مورد کاربرد انواع پشم سنگ باعث شده تا این ماده ارزشمند در بسیاری از صنایع و تجهیزات از جمله تجهیزات ساختمانی و صنعتی به کار گرفته شود. تلاش برای جلوگیری از اتلاف انرژی و حرارت و همچنین، پیشگیری از انتقال آلودگی های صوتی به محیط زندگی و کار باعث شده تا عایق بندی این محیط ها از اهمیت بالایی برخوردار گردد. از این رو، خرید پشم سنگ از یک مرجع و تولید کننده مطمئن نظیر شرکت پشم سنگ آسیا می تواند بسیار مفید باشد.

به منظور اطلاع از نحوه ثبت سفارش و خرید از شرکت پشم سنگ آسیا می توانید به وبسایت https://www.asiarockwool.co مراجعه نمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی