ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

خلافی خودرو را در پایان سال 1400 چطور مشاهده و پرداخت کنیم؟

در حالی که اکثر ما معمولاً جرأت نمی‌کنیم قانون را زیر پا بگذاریم، تخلفات رانندگی بسیار رایج است و حتی قانونمندترین افراد را نیز درگیر می‌کند. برخی از جرائم جدی‌تر از سایر موارد هستند، به ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۱:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

در حالی که اکثر ما معمولاً جرأت نمی‌کنیم قانون را زیر پا بگذاریم، تخلفات رانندگی بسیار رایج است و حتی قانونمندترین افراد را نیز درگیر می‌کند. برخی از جرائم جدی‌تر از سایر موارد هستند، به طوری که پلیس می‌تواند دستور توقیف خودرو را صادر کند. در سال 1400 حدود 109 میلیون فقره جریمه اعمال شده و میزان کل جرائم پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است. با توجه ‌به این رقم می‌توان حدس زد که در سال گذشته، حداقل یکبار تمامی رانندگان، قوانین راهنمایی و رانندگی را نقض کرده و جریمه شده‌اند. این نقض قوانین عمدی یا غیر عمدی، می‌تواند هزینه و جرایم سنگینی را روی دست رانندگان بگذارد.تمامی تخلفات و نقض قوانین رانندگی، که شما با وسیله نقلیه خود انجام داده‌اید، در پرونده ماشین شما نزد نیروی انتظامی ثبت می‌شود. بنابراین درک قوانین رانندگی و مجازات‌هایی که درنظرگرفته شده‌است از اهمیت بالایی برخودار است. در این مطلب قصد داریم در رابطه با خلافی خودرو بیشتر صحبت کنیم. به این منظور در ادامه با ما همراه باشید.

خلافی خودرو چیست؟

همه تخلفات و نقض قوانین رانندگی که شما با وسیله نقلیه خود مرتکب می‌شوید، خلافی خودرو نام دارد. این موارد، در پرونده  خودروی  شما نزد نیروی انتظامی ثبت می‌گردد. بعضی از این خطاهای رانندگی جریمه دارند. با یپشرفت تکنولوژی پلیس هم در ثبت و ضبط جرایم رانندگی دقیق و عمیق تر عمل می‌کند. گواه این مطلب نصب دوربین های کنترل سرعت است: هر راننده که پایش را چند دقیقه روی کلاژ و دنده بگذارد( حتی در مسیرهای کوتاه)  نیز آن را تجربه می کند. اطلاعات میزان تخلفات رانندگی در سیستم‌های راهنمایی و رانندگی ثبت می گردد و روش ها و اپلیکیشن های مختلفی برای استعلام و پرداخت خلافی خودرو و ماشین وجود دارد.

برخی از تخلفات خودرو را در زیر برای شما شرح می‌دهیم:

استفاده از دستگاه تلفن همراه حین رانندگی

استفاده از دستگاه تلفن همراه هنگام رانندگی خلاف قانون است. لازم نیست وسیله نقلیه شما در حال حرکت باشد تا مجرم شناخته شوید. این قانون تصریح می‌کند که نمی توانید از تلفن استفاده کنید در حالی که در حال کار با وسیله نقلیه هستید. حال می‌خواهید در ترافیک ثابت نشسته یا منتظر سبز شدن چراغ قرمز باشید. در هر صورت استفاده از تلفن همراه تخلف محسوب می‌شود.

با این حال، شما مجاز به استفاده از یک دستگاه هندزفری در هنگام رانندگی هستید، مانند هدست بلوتوث.

سرعت زیاد

هر قسمت از جاده دارای محدودیت سرعت است. شما باید محدودیت سرعت تعیین شده را رعایت کنید. این می‌تواند بسته به زمان روز تغییر کند. به عنوان مثال، محدودیت سرعت در نزدیکی یک مدرسه ممکن است در طول مدرسه صبحگاهی/بعد از ظهر به 20 مایل در ساعت کاهش یابد. در صورت انجام کارهای جاده ای یا تعمیر و نگهداری، سرعت مجاز نیز می‌تواند به طور موقت تغییر کند.

رانندگی بی احتیاط

رانندگی بی احتیاط، به رانندگی بدون مراقبت و عدم توجه مناسب نیز معروف است. نمونه هایی از بی احتیاطی رانندگی عبارتند از: غذا خوردن هنگام رانندگی و نسبتن کمربند.

بسیاری تصور می‌کنند که اجازه دارند کمی از سرعت مجاز فراتر روند. یک افسانه گسترده وجود دارد که می گوید پلیس اگر 10 درصد بیش از حد مجاز باشد، اتهام نمی‌زند. با این حال، پلیس موظف نیست به این قاعده کلی پایبند باشد و در صورت تمایل ممکن است مجازات کند.

رانندگی خطرناک

یکی دیگر از مواردی که منجر به خلافی خودرو می‌شود، رانندگی خطرناک است. رانندگی خطرناک، جدی تر از رانندگی بدون احتیاط است. نمونه هایی از رانندگی خطرناک عبارتند از: رانندگی پرخاشگرانه، رانندگی در شرایط نامناسب، رانندگی با بار غیر ایمن و رانندگی درحالت حواس پرتی.

پرونده های خطرناک رانندگی همیشه توسط دادگاه رسیدگی می‌شود. دادگاه می‌تواند هر یک از مجازات‌های زیر را تعیین کند:

  • ممنوعیت رانندگی
  • جریمه نامحدود
  • و...

رانندگی در مستی

شما نمی‌توانید در حالی که از الکل استفاده کرده‌اید رانندگی کنید. اگر پلیس مشکوک شود که اخیراً مشروبات الکلی مصرف کرده اید، می‌تواند شما را در هر نقطه متوقف کند و از شما بخواهد که یک تست تنفس کنار جاده‌ای انجام دهید.

پرونده‌های رانندگی با مشروب همیشه توسط دادگاه جنایی بررسی می شود. دادگاه می‌تواند هر یک از مجازاتهای زیر را تعیین کند:

  • جریمه نامحدود
  • ممنوعیت رانندگی
  • حبس تا شش ماه

رانندگی بدون بیمه شخص ثالث

اگر با خودرویی بدون بیمه شخص ثالث در جاده‌های عمومی رانندگی می‌کنید، در معرض خطر قرار گرفتن دوربین ANPR پلیس (تشخیص پلاک اتوماتیک) قرار گرفته و جریمه خواهید شد.

پلیس همچنین می‌تواند یک وسیله نقلیه بدون بیمه را توقیف کند.

بیمه شخص ثالث چیست

بیمه شخص ثالث، بیمه ای اجباری برای تمام دارندگان وسایل نقلیه زمینی در برابر خسارات جانی و مالی وارد شده به اشخاص ثالث است.در بیمه شخص ثالث، مالک وسیله نقلیه شخص اول به شمار می آید(که در اکثر بیمه‌نامه ها تحت عنوان بیمه‌گزار شناخته می شود)، شخص ثانی شرکت بیمه است که متعهد به جبران هزینه ها طبق قرارداد است (که در بیمه نامه با عنوان بیمه‌گر درج می شود) و در نهایت شخص ثالث فرد زیان دیده در حوادث رانندگی است (که منظور غیر از راننده مقصر است). تمامی اشخاصی که در یک حادثه تصادف، زیان مالی و جانی می بینند، تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار گرفته و این بیمه هزینه های مربوط به درمان، فوت و خسارات وارد شده به اموال را جبران می کند. در این گونه اتفاقات، راننده مقصر هم می تواند از مزایای بیمه حوادث راننده که شاخه ای جدید از پوشش های خرید بیمه شخص ثالث به شمار می آید استفاده کند.

برای خرید آنلاین بیمه شخص ثالث به لینک زیر مراجعه نمایید:

سایر جرایم رانندگی به شرح زیر هستند:

  • حرکت نمایشی مانند دور زدن درجا و با حرکت موتورسیکلت بر روی یک چرخ
  • تجاوز از سرعت مجاز (بیش از ۳۰ کیلومتر در ساعت)
  • سبقت غیرمجاز در راه‌‌های دو طرفه
  • عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی
  • حرکت به طور مارپیچ
  • حرکت با دنده عقب در آزادراه‌­ها و بزرگراه‌ها
  • رانندگی در حالت مستی و مصرف داروهای روان‌­گردان یا افیونی
  • عبور از محل ممنوع
  • تجاوز به چپ از محور راه
  • عبور وسایل نقلیه از پیاده‌رو
  • عدم رعایت حق تقدم عبور و...

استعلام خلافی خودرو

  برای این‌که بتوانید خلافی خوردو خود را استعلام کنید چند روش وجود دارد که در زیر به آن اشاره می‌کنیم:

  1. استعلام از طریق سایت پلیس راهور
  2. استعلام خلافی از طریق کدهای دستوری USSD
  3. استعلام خلافی با پیامک (SMS)
  4. استعلام خلافی از طریق اپلیکیشن
  5. استعلام خلافی از طریق تماس تلفنی

پرداخت خلافی از طریق سایت راهور

شما به راحتی هرچه تمام‌تر می‌توانید از طریق سایت راهور استعلام خلافی خود را به صورت اینترنتی بگیرید.برای این‌کار کافی‌ست شماره‌ی مندرج را در سایت پلیس راهور به آدرس www.Rahvar120.ir در قسمت استعلام خلافی خودرو وارد نمایید.

استعلام خلافی از طریق کدهای دستوری USSD

با شماره‌گیری کد  #۱۱۰* و اطلاع از کد هفده رقمی VIN اتومبیل (موجود در سند و کارت ماشین) می‌توانید میزان جریمه خودروی خود را استعلام کنید. پرداخت خلافی از طریق همین سامانه نیز امکان‌پذیر است.

استعلام خلافی با پیامک (SMS)

از راحت ترین روش‌هایی که می‌توان در هر زمان و مکانی از آن جهت استعلام گرفتن خلافی خوردو استفاده کرد، استعلام خلافی خودرو با پیامک است. به این منظور کد هفده رقمی VIN موجود بر روی سند یا کارت ماشین را به یکی از سه شماره زیر ارسال نمایید:

  • ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰
  • ۳۰۰۰۵۱۵۱
  • ۱۱۰۰۰۵۱۵۱

پس از این‌که کد را ارسال کردید خلافی خودرو شامل شناسه قبض و پرداخت در قالب پیامک برای شما ارسال خواهد شد.با استفاده از اطلاعاتی که در دست دارید می‌توانید خلافی ماشین را توسط یکی از روش‌های الکترونیکی شامل درگاه پرداخت اینترنتی، دستگاه کارت‌‌خوان و کدهای USSD پرداخت کنید.

استعلام خلافی از طریق اپلیکیشن

اپلیکیشن‌های استعلام خلافی خودرو بسیار فراوان هستند که برای دانلود آنها می‌توانید به کافه بازار مراجعه کنید.

این اپلیکیشن‌های سودمند این قابلیت‌ها را دارند:

  • استعلام خلافی خودرو شامل تعداد تخلفات، مبلغ، محل تخلف و…
  • استعلام نمره منفی شامل تعداد تخلف و تعداد نمره منفی گواهینامه
  • استعلام تصادفات خودرو شامل نوع تصادف، مقصر تصادف، تاریخ و…
  • عدم دریافت هزینه اضافی
  • پرداخت آنلاین

استعلام خلافی با تماس تلفنی

هم‌چنین می‌توانید با شماره‌گیری شماره‌ی 88288888 تماس گرفته و شماره 17 رقمی VIN مندرج در پشت کارت ماشین را برای کارشناسان بخوانید و از میزان جرایم و یا عدم خلافی خودرو خود اطلاعات به دست آورید.

پرداخت خلافی خودرو اجبار یا اختیار

همان‌طور که در بالا اشاره شد، برخی از تخلفات در رانندگی منجر به جریمه می‌شود. اینکه همیشه نمی‌توان در رانندگی بدون نقص و کامل عمل کرد، حرف درستی است.  پرداخت خلافی خودرو و جرایم رانندگی امری اجباری است. در صورتی که جرایم در زمان مشخصی پرداخت نشوند منجر به نمره منفی یا توقیف خودرو می‌شوند. می‌توان با برخی اقدامات از جریمه شدن مکرر اتومبیل و در نهایت توقیف آن جلوگیری کرد. یکی از این اقدامات خرید  بیمه شخص ثالث است. حتی تمدید نکردن بیمه‌نامه در موعد مقرر، می‌تواند شما را به دردسر بزرگی بیاندازد. سامانه بیمه دات کام یک کارگزاری آنلاین بیمه است که شما عزیزان ۷ روز هفته و ۲۴ ساعته می‌توانید، اقدام به استعلام، خرید و تمدید انواع بیمه خودرو  از جمله بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه خودروی خود نمایید.

راه‌های ارتباط با بیمه دات کام:

نشانی: تهران، سعادت آباد، میدان تهرانی مقدم (کاج)، خیابان سرو شرقی، جنب بیمارستان پارسیان،‌ پلاک ۱۷ طبقه ۶، واحد ۶

کد پستی: ۱۹۹۸۶۵۳۷۴۰

شماره های تماس: 4372-021

پست الکترونیکی: info@bimeh.com

برای اطلاعات بیشتر در خصوص خلافی خودرو، می‌توانید به سایت بیمه دات کام (bimeh.com)  مراجعه نمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی