ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

سرمایه‌گذاری در فارکس بهتر است یا ارز دیجیتال؟

تورم، بیکاری، درآمد کم و دیگر عوامل مشابه، باعث شده است که مردم ایران به‌دنبال راه‌های جدیدی برای کسب درآمد باشند. یکی از این راه‌های جدید، معامله در بازارهای مالی است. در سال‌های اخیر مردم ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۶:۴۵

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

تورم، بیکاری، درآمد کم و دیگر عوامل مشابه، باعث شده است که مردم ایران به‌دنبال راه‌های جدیدی برای کسب درآمد باشند. یکی از این راه‌های جدید، معامله در بازارهای مالی است. در سال‌های اخیر مردم ایران به معامله در بازار کریپتوکارنسی (ارزهای دیجیتال) و فارکس (بورس جهانی) به شدت علاقه‌مند شده‌اند. به‌طوری که اگر نگاهی به اطرافیان خود بیندازید، احتمالا افراد زیادی را می‌بینید که در حال خرید ارز دیجیتال از صرافی‌های آنلاین هستند. حتی بعضی از افراد، علاوه‌بر این‌که در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند، هم‌زمان در بازار فارکس هم معاملات خود را انجام می‌دهند.

بازار فارکس و ارزهای دیجیتال، محلی برای رشد سریع سرمایه افرادی است که علاوه‌بر دانش بالا، سال‌ها تجربه معامله‌گری دارند. به‌عبارتی، فارغ از شباهت‌ها و تفاوت‌های این دو بازار،دانش مالی، اولین و مهم‌ترین اصل سرمایه‌گذاری است که افراد باید داشته باشند. پس در صورتی که هنوز دانش کافی کسب نکرده‌اید، بهتر است وارد بازار فارکس و ارزهای دیجیتال نشوید. اما بیایید کمی بیشتر با ویژگی‌های این دو بازار بزرگ جهانی آشنا شویم.

بازار ارز دیجیتال چگونه است؟

همان‌طور که دنیای اطراف ما پیوسته تغییر می‌کند، روش‌های جدیدی برای مدیریت، تجارت و سرمایه‌گذاری در حال ظهور است. سال 2008 بود که فرد یا گروهی به‌نام ساتوشی ناکاموتو با اختراع بیت‌کوین، عصر جدیدی در نظام پولی و بانکی جهان آغاز کرد. این پول دیجیتالی، بر پایه فناوری بلاک‌چین بنا شد و هیچ قدرت یا کشور خاصی، توان ایجاد تغییر یا اعمال نفوذ در آن را ندارد. به‌عبارت دقیق‌تر، این ماینرهای بیت‌کوین هستند که می‌توانند برای آینده این ارز دیجیتال تصمیم‌گیری کنند. غیر متمرکز بودن و عدم وابستگی به سازمان‌های بزرگ مالی، بزرگ‌ترین تفاوت این دارایی دیجیتالی با پول‌های رایج دنیا است.

ارزهای فیات (پول‌ رایج کشورها) برخلاف رمز ارزها توسط دولت‌ها قانون‌گذاری و کنترل می‌شوند. این دولت‌ها هستند که تصمیم به ایجاد، حذف یا هرگونه تغییر در قوانین این ارزها می‌گیرند. اما کریپتوکارنسی‌ها (ارزهای دیجیتال) توسط توسعه‌دهندگان و ماینرها کنترل می‌شوند و دولت‌ها هیچ دخل و تصرفی در اداره آن‌ها ندارند.

با گذشت زمان و تاسیس صرافی‌های ارز دیجیتال، استفاده از رمز ارزها افزایش یافت. حتی شرکت‌های بزرگی مانند مایکروسافت، سامسونگ، آمازون و .... شروع به پذیرش بیت‌کوین و سایر رمز ارزهای محبوب به‌عنوان یک روش پرداختی جدید کردند.

فارکس چیست؟

بازار فارکس یک بازار جهانی و غیر فیزیکی مانند بازار ارز دیجیتال است که در آن ارزهای فیات مبادله می‌شود. در این بازار، شما بر روی نرخ مبادله بین ارزها سرمایه‌گذاری می‌کنید و با کاهش یا افزایش ارزش ارزها در مقابل یکدیگر، سود می‌کنید. بگذارید با یک مثال این موضوع را بیشتر توضیح دهیم.

زمانی که مردم کشور ما متوجه می‌شوند که قیمت دلار احتمالا افزایش می‌یابد، ریال خود را تبدیل به دلار می‌کنند. به‌عبارتی می‌توان گفت که مردم با جفت‌ارز ریال (IRR) دلار (USD) خریداری می‌کنند. همچنین زمانی که قیمت دلار افزایش می‌یابد مردم دلار خود را می‌فروشند و ریال بیشتری به‌دست می‌آورند. به‌این صورت، افراد از تفاوت نرخ مبادله میان ارز دو کشور ایران و آمریکا کسب سود کردند. در فارکس هم تمامی ارزها به‌‌همین صورت و به شکل جفت‌ارز مبادله می‌شوند. مثلا جفت ارز EUR/USD، USD/JPY و ...

سرمایه‌گذاری در فارکس به‌نوعی سرمایه‌گذاری در حرکت اقتصادهای جهانی است. زمانی که شما در این بازار بین‌المللی معامله می‌کنید، در حال تلاش برای پیش‌بینی این هستید که اقتصاد کدام کشور در برابر دیگری قدرت بیشتری پیدا می‌کند.

تفاوت بازار فارکس با ارز دیجیتال

بازار فارکس و ارز دیجیتال شباهت‌ها و تفاوت‌های به‌خصوصی با یکدیگر دارند. نداشتن دامنه نوسان و دوطرفه بودن، مهم‌ترین شباهت بازار فارکس و ارز دیجیتال است. اما از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که این دو بازار مالی با یکدیگر دارند می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • حجم معاملات روزانه

بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی (BIS) هر 3 سال یک بار حجم معاملات ارزی جهان را تخمین می‌زند. طبق آخرین گزارش این بانک که در سپتامبر 2019 منتشر شد، حجم معاملات روزانه فارکس رقم باورنکردنی 6.6 تریلیون دلار بود. این رقم قطعا امروزه بیشتر شده است.

با توجه به ماهیت غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال رسیدن به رقم قطعی برای حجم معاملات، دشوار است اما طبق برآوردها، این رقم چیزی در حدود 100 تا 500 میلیارد دلار در روز متغیر است. این تفاوت فاحش در حجم معاملات روزانه میان این دو بازار جهانی، به روشنی گستردگی بازار فارکس را نسبت به بازار کریپتوکارنسی نشان می‌دهد. به‌این نکته دقت کنید که هرچه‌قدر اندازه یک بازار بزرگ‌تر باشد، میزان سفته‌بازی و دستکاری قیمت‌ها به‌صورت مصنوعی کاهش می‌یابد.

  • نوسانات روزانه

اگر به نوسانات محبوب‌ترین جفت‌ارز معاملاتی در فارکس، EUR/USD، نگاهی بیندازیم، خواهیم دید که نوسان این جفت‌ارز در طول یک سال معمولا 10 درصد است. این نوسان اندک، در دیگر جفت‌ارزهای محبوب فارکس نیز وجود دارد.

اما در بازار رمز ارزها قضیه کمی متفاوت است. بیت‌کوین ممکن است طی چند ساعت حدود 20 درصد نوسان کند. شاید تصور کنید که این اتفاق به‌صورت معدود رخ می‌دهد اما این‌گونه نیست. زیرا بازار رمز ارزها با نوسانات شدید شناخته می‌شود و گاها یک ارز دیجیتال ممکن است در یک روز 300 درصد رشد یا 90 درصد ریزش را تجربه کند. با این وجود روش‌های تحلیل تکنیکال میان این دو بازار مالی یکسان است و شما می‌توانید با یک استراتژی مناسب در هر دو بازار معامله کنید.

  • مقررات

بازار فارکس یک بازار قانون‌مند است درحالی که ارزهای دیجیتال ساخته شده‌اند تا بسیاری از محدودیت‌های قانونی برای انتقال پول را از میان بردارند. این اتفاق، برخلاف خواسته بسیاری از نهاد‌های نظارتی و دولت‌ها است. به‌همین علت هر چند وقت یک‌بار می‌شنویم که یک کشور مبادله ارزهای دیجیتال را ممنوع کرده است. همچنین بعضا دعواهای حقوقی میان شرکت‌هایی که در حوزه ارز دیجیتال فعالیت می‌کنند با سازمان‌های قانونی مانند SEC (کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا) شکل می‌گیرد. از معروف‌ترین این دعواهای حقوقی می‌توان به دادگاه ریپل اشاره کرد.

  • ساعت کاری

بازار فارکس یک بازار 24 ساعته است که از دوشنبه تا جمعه فعال است. اما در مقابل، بازار ارزهای دیجیتال علاوه‌بر این‌که 24 ساعته است، هیچ روز تعطیلی ندارد. به‌عبارتی شما می‌توانید هفت روزه هفته و در هر ساعتی که می‌خواهید ارزهای دیجیتال را معامله کنید.

مقایسه درآمد فارکس و ارز دیجیتال

اساسا این‌که درآمد افراد از بازار فارکس می‌تواند بیشتر باشد یا بازار رمز ارزها، یک سوال غلط است. زیرا کسب درآمد از نوسانات قیمتی به تحلیل‌های یک شخص و استراتژی معاملاتی هر فرد بستگی دارد. به‌بیان ساده‌تر، اگر شما یک معامله‌گر حرفه‌ای باشید، می‌توانید در همه بازارهای مالی کسب سود کنید. در نقطه مقابل نیز اگر یک نفر بدون دانش وارد هر بازاری بشود، قطعا بازنده خواهد بود.

اما به‌صورت کلی بازار ارزهای دیجیتال به‌دلیل نوسانات بیشتر، برای افرادی که به‌معاملات کوتاه مدت و نوسان‌گیری علاقه‌مند هستند جذاب‌تر است. همچنین بازار فارکس به‌دلیل نوسانات کمتر، می‌تواند برای افرادی که می‌خواهند روی یک دارایی با‌ثبا‌ت‌تر سرمایه‌گذاری کنند جذاب باشد.

سخن آخر

معامله در بازارهای مالی مانند فارکس و ارزهای دیجیتال می‌تواند به یک منبع درآمد مهم در زندگی هر کس تبدیل شود. اما این نکته را به یاد داشته باشید که فعالیت در هیچ بازاری خالی از ریسک نیست. برای رسیدن به یک سود مطمئن در بازارهای مالی، لازم است که با احتیاط زیاد حرکت کنید و حتما برای معاملات خود حد سود و ضرر تعریف کنید؛ به این ترتیب، امکان از دست رفتن کل سرمایه شما وجود نخواهد داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی