ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

لوگو
رپورتاژ آگهی

لوگو چیست و چرا طراحی آن برای کسب و کارها اهمیت زیادی دارد؟

فکر می‌کنید در طول روز با چند لوگو یا نشان روبرو می‌شوید؟ همین الان که در حال خواندن این مطلب هستید، احتمالاً چند مورد از انواع لوگو در اطراف شما وجود دارد. هنگام خرید، قدم ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۱:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

فکر می‌کنید در طول روز با چند لوگو یا نشان روبرو می‌شوید؟ همین الان که در حال خواندن این مطلب هستید، احتمالاً چند مورد از انواع لوگو در اطراف شما وجود دارد. هنگام خرید، قدم زدن در پارک و یا جستجو در شبکه‌های اجتماعی، دائماً با برندهای مختلف در ارتباط هستید. ممکن است برای شما بی اهمیت به نظر برسد اما این نمادها بخش جدایی ناپذیر شرکت‌ها برای ایجاد برندینگ هستند. البته قبل از طراحی لوگو احتمالا سوالات بیشماری برای شما پیش خواهد آمد. سوالاتی از قبیل این که چرا باید برای کسب و کار خود لوگو مخصوص داشته باشید و یا یک لوگو حرفه‌ای چه ویژگی‌هایی دارد؟

در این مطلب قصد داریم توضیح دهیم که آرم یا لوگو چیست، شما را با انواع لوگو آشنا کنیم و اصول طراحی حرفه‌ای آن را توضیح دهیم. تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا با اهمیت و کاربرد لوگو برای کسب و کارها آشنا شوید.

لوگو چیست؟

قبل از آن که با انواع لوگو آشنا شوید، بهتر است تعریف لوگو را بدانید. در واقع لوگو یا نشان، طرحی گرافیکی است، متشکل از کلمات، تصاویر و رنگ‌ها که برای شناسایی یک برند یا محصول استفاده می‌‌شود. انواع خاصی از لوگوها در اشکال و اندازه‌های مختلف وجود دارند که در ادامه آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم. به طور کلی یک لوگوی خوب، برند، کسب و کار و خدمات یک شرکت را به مخاطب معرفی می‌کند. تمام کسب و کارهای حرفه‌ای از یک لوگوی به یادماندنی استفاده می‌کنند. به عنوان مثال با فکر کردن به کوکاکولا، نایک، آدیداس، پپسی و... مطمئنا شمایل لوگوی آن‌ها را متصور می‌شوید.

معرفی انواع لوگو

همان‌طور که گفتیم، لوگو انواع مختلفی دارد اما به صورت کلی می‌توان آن‌ها را به سه دسته تقسیم کرد. بسته به نوع کسب و کار و مخاطب هدف، طراحی لوگو ممکن است متفاوت باشد.

لوگو نوشتاری

لوگوتایپ یا وردمارک (wordmark) یکی از انواع نماد است که از نوشته در طراحی آن استفاده می‌شود. در طراحی لوگوتایپ، اسم برند یا شرکت به صورت منحصر به فرد و خاص، با اندازه مشخص و فونت تعیین شده نوشته می‌شود. در واقع برای طراحی وردمارک، علاوه بر این که به خلاقیت نیاز است، اسم برند باید به صورتی واضح نوشته شود. بهتر است برای طراحی چنین لوگوهایی با یک فریلنسر متخصص مشورت و همکاری کنید.

لوگو تصویری

لوگو تصویری که به آن لوگو مارک نیز گفته می‌شود، از یک طرح گرافیکی یا تصویر خاص ساخته می‌شود. لوگو تصویری نسبت به نوع نوشتاری کمی پیچیده‌تر است و برای آگاهی از آن، به شناخت حداقلی از برند نیاز است. به عنوان مثال لوگو تلگرام یا شرکت اپل از این نوع هستند. استفاده از یک نماد و تصویر مناسب برای طراحی لوگومارک نیز بسیار مهم است.

لوگو ترکیبی

همان‌طور که از نام آن مشخص است، این نوع از تلفیق لوگو نوشتاری و تصویری ایجاد می‌شود. به عنوان مثال لوگوی برند پوما یک نمونه معروف از لوگو ترکیبی است. استفاده از هرکدام نمادها به نوع کسب و کار شما، مخاطب و سلیقه شما بستگی دارد. فراموش نکنید یکی از مهم‌ترین بخش‌های بازاریابی و برندینگ طراحی لوگو است؛ بنابراین بهتر است حتما قبل از طراحی نهایی با متخصص گرافیست مشورت کنید.

اصول طراحی لوگو

زمانی که یک لوگو به درستی طراحی شود، به عنوان چهره کسب و کار شما عمل کرده و به مخاطبان شما کمک می کند تا تشخیص دهند شما چه کسی هستید و چه خدماتی را ارائه می‌دهید. هنگام تصمیم گیری در مورد نحوه طراحی یک لوگو، چند مؤلفه وجود دارد که باید با هم ترکیب شوند تا طرح منحصر به فرد شما را ایجاد کنند. برخی از لوگوها فقط از عناصر خاصی استفاده می‌کنند، در حالی که برخی دیگر همه آن‌ها را ترکیب می‌کنند. در ادامه چند مورد از المان‌هایی که برای طراحی لوگو یا نشان کسب و کارتان، باید به آن‌ها توجه کنید را به شما معرفی می‌کنیم.

رنگ

انتخاب رنگ لوگو فقط به سلیقه شما مربوط نمی‌شود، بلکه به تحقیق و تفکر نیاز دارد. طرح رنگ مناسب لوگو می تواند لوگوی شما را بسازد و بر احساسات یا عواطف مرتبط با برند شما تاثیر بگذارد. به طور معمول بهتر است از بیشتر از 3 رنگ در طراحی لوگو استفاده نشود.

تصویر

در حالت کلی، تصاویر باید نشان دهنده محصول و یا مرتبط با کسب و کار شما باشند. با این حال، گاهی اوقات لوگوها از تصاویر انتزاعی برای بیان خلاقیت و شخصیت دادن به برند خود استفاده می کنند. هنگام استفاده از تصاویر غیر مرتبط، توصیه می‌شود این ایده‌ها را به یک داستان یا یک احساس در رابطه با محصول خود متصل کنید.

نوشته

برای طراحی لوگو تایپوگرافی و یا ترکیبی باید به مواردی مانند فونت و یا سایز نوشته توجه کنید. همان‌طور که درباره رنگ نیز گفتیم، بهتر است حداکثر از 2 یا 3 نوع فونت استفاده کنید تا طرح لوگو ساده و ثابت باشد.

شعار

شعار معمولاً زیر یا اطراف یک لوگو قرار می گیرد و یک جمله ساده است که در ذهن مخاطب ماندگار شود. همه لوگوها به شعار احتیاج ندارند اما مطمئنا استفاده از آن، می‌تواند تاثیرگذار باشد. به عنوان مثال، برند ال جی از شعار  Life’s Good استفاده می‌کند.

انواع لوگو

اهمیت طراحی لوگو برای کسب و کارها

چرا هر کسب و کاری برای بازاریابی و برندینگ به لوگو نیاز دارد؟ لوگو می‌تواند یک تاثیر اولیه بسیار عالی در ذهن مخاطب ایجاد کند و باعث علاقه‌مندی آن‌ها به شما شود. همچنین در بین تبلیغات بی‌شمار کسب و کارهای دیگر و رقبا، یک لوگوی متفاوت می‌تواند تاثیری به یاد ماندنی در ذهن مخاطبان داشته باشد. علاوه بر این‌ها، داشتن یک نشان منحصر به فرد با طراحی زیبا، هویت برند شما را مشخص می‌کند. به عنوان مثال، هر زمان که به نشان سیب گاز زده برخورد کنید، به یاد شرکت اپل خواهید افتاد. طراحی لوگو یکی از اولین قدم‌های استراتژی بازاریابی است که به افزایش آگاهی از برند نیز کمک زیادی می‌کند.

کاربردهای لوگو در کسب و کار

استفاده از لوگوها چه کاربردی دارد؟ برای این که با اهمیت طراحی آن‌ها بیش‌تر آشنا شوید، در ادامه چند مورد از کاربردهای ساخت لوگو را به شما معرفی می‌کنیم.

وب سایت ها

وجود لوگوی شما در سایت، به شناسایی شرکت شما کمک می کند. هنگامی که یک وب سایت ایجاد می‌کنید، مطمئن شوید که لوگوی شما برای بازدیدکنندگان قابل مشاهده و قابل تشخیص است. لوگوها معمولاً در هدر سایت قرار می‌گیرند.

محصولات

تصور کنید کسی در خیابان راه می‌رود و کیفی با لوگوی شرکت شما را حمل می‌کند. از این طریق علاوه بر تبلیغات، برند و لوگو شما بیش‌تر دیده می‌شود.

کارت ویزیت

به یاد داشته باشید که کارت ویزیت مانند یک یادگاری کوچک است، چیزی که مشتریان بالقوه شما به خاطر دارند و از نظر فیزیکی می‌توانند آن را حفظ کنند. نمایش لوگوی شما روی کارت ویزیت، فرصتی عالی برای برندینگ است.

شبکه های اجتماعی

بهتر است در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، اینستاگرام، فیس بوک و ... تصاویر و عکس‌های شما شامل لوگو باشد تا مخاطبان، شما را از  دیگران به راحتی تشخیص دهند.

چگونه طراحی لوگو را انجام دهیم؟

چگونه لوگو طراحی کنیم

به یاد داشته باشید که لوگوی شما مانند روح شرکت شماست و به این ترتیب باید قابل تشخیص و معنادار بوده و حس مثبتی را در مخاطب ایجاد کند. یک لوگوی خوب باید روح برند شما را در تمام عناصر بصری و کانال‌های بازاریابی القا کند. سعی کنید ماهیت برند خود را به تصویر بکشید و آن را ساده نگه دارید. علاوه بر این، شما باید از روندهای طراحی لوگو آگاهی داشته باشید تا نشان مناسب را برای کسب و کارتان طراحی کنید.

همان‌طور که گفتیم، برای طراحی لوگو بهتر است با یک متخصص حرفه‌ای مشورت کنید. مطمئناً استخدام یک کارمند تمام وقت فقط به منظور طراحی لوگو، برای کسب و کار شما به صرفه نیست. همچنین ممکن است پروسه انتخاب گرافیست و طراح کمی طولانی باشد. اما با برون سپاری پروژه و بررسی نمونه‌کارهای قبلی، به راحتی می‌توانید فریلنسر مناسب خود را برای ساخت لوگو پیدا کنید. به این ترتیب در زمان و هزینه شما نیز صرفه‌جویی خواهد شد. برای ثبت سفارش طراحی لوگو خود می‌توانید از اینجا اقدام کنید تا بهترین فریلنسرهای حوزه طراحی لوگو را پیدا کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی