ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

رک سرور، محافظ همه جانبه سرور شما

هنگام راه اندازی شبکه همواره باید به نحوه چیدمان اجزای آن برای دسترسی راحت تر توجه کرد. به همین منظور از رک سرور استفاده می کنند تا یک چارچوب مشخص و منظم را ایجاد نمایند. ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۴:۳۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

هنگام راه اندازی شبکه همواره باید به نحوه چیدمان اجزای آن برای دسترسی راحت تر توجه کرد. به همین منظور از رک سرور استفاده می کنند تا یک چارچوب مشخص و منظم را ایجاد نمایند. به عبارت دیگر، رک های سرور یک محفظه فلزی است که برای نگهداری و حفاظت از اجزای شبکه مانند سوئیچ، روتر، یو پی اس و کابل و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای رک سرور چیست؟

سرورهای رک به صورت ویژه برای نصب در چارچوبی مشخص به نام رک ساخته می شوند. بر خلاف سرورهای برج که برای قرار گرفتن در یک کابینت ایستاده و مستقل طراحی شده اند، سرورهای رک دارای یک محفظه با مشخصات پایین هستند. حتی می توان سرورهای متعددی را که روی هم قرار گرفته اند را در یک رک سرور ذخیره کرد و بدین شکل به یکپارچه سازی منابع شبکه و به حداقل رساندن فضای مورد نیاز کف کمک کرد. این روش همچنین منجر به ساده سازی و نظم کابل ها خواهد شد.

از مزایای رک سرور می توان به حفظ فضای بهتر برای سرورهای رک، افزایش مقیاس پذیری، حداکثر جریان هوا در صورت همراه شدن با سیستم خنک کننده و سهولت تعمیر و نگهداری و عیب یابی منظم رایانه اشاره کرد. همچنین طراحی آنها به تکنسین ها و اپراتورها اجازه می دهد تا به راحتی سرورهای رک را به داخل و خارج کنند. به صورت کلی برخی از مزایای رک سرور عبارتند از:

  • راحتی:

  یکی از مزایای رک های سرور افزودن یا حذف سرور بدون مشکل است. به این صورت که تکنسین به سادگی باید سرور را در امتداد ریل بلغزاند. از طرفی با توجه به اینکه همه سرورها می توانند به شکل افقی در یک یا چند رک قرار گیرند؛ حداقل فضای مرکز داده را اشغال می کنند.

  • گسترش آسان یعنی افزودن ارتقاء یا سرورهای اضافی

اگر بخواهید عملیات خود را گسترش دهید؛ فضای زیادی برای اضافه کردن چندین سرور یا انجام ارتقا وجود دارد. به لطف دستگاه‌ های قابل تعویض (که می‌توانند بدون نیاز به خاموش کردن برق سیستم حذف شوند) کسب و کار شما می‌تواند زمان کار خود را به حداکثر برساند.

  • محافظت در برابر سرقت

یکی دیگر از مزایای مهم آنها، محافظت در برابر سرقت است. در واقع قفل ها و سیستم های امنیتی برای محافظت از محتویات رک سرور و شبکه در برابر سرقت و به خصوص در برابر دسترسی های غیرمجاز استفاده می شوند.

  • ساختار محکم

رک های سرور معمولا تا حدودی محکم تر ساخته می شوند که باعث می شود تا به راحتی بار اجزای نصب شده را تحمل کند. همچنین هنگام بیرون کشیدن ریل ها، کابینت از جلو واژگون نمی شود. به همین منظور گاهی اوقات از چندین سیستم خنک کننده برای رک سرور استفاده می کنند.

رک سرور چگونه کار می کند؟

به لحاظ مکانیکی، دستگاه ها را می توان به راحتی از داخل کابینت (قاب، قفسه) خارج کرده و از طریق ریل به داخل کابینت بازگرداند. این ویژگی به مدیران یا تکنسین ‌ها اجازه می‌دهد تا مبادله‌ های داغ را انجام دهند، برای مثال، بدون نیاز به خاموش کردن کل سیستم. همچنین، می تواند هزینه ها یا حتی صدمات را کاهش دهد. به این دلیل که سرورها نه تنها سنگین هستند، بلکه گاهی اوقات به حد قابل توجهی نیز داغ می شوند. بنابراین رک سرور می تواند بسیار کمک کننده باشد و همان طور که گفته شد از صدمات و خسارات احتمالی جلوگیری کند.  

انواع مختلف رک سرور چیست؟

هدف استفاده از رک سرور، ارائه یک ساختار منظم به اجزای مختلف یک سیستم پیچیده است. به این ترتیب، رک های سرور باعث می شوند تا این اجزا سازماندهی شده و در صورت امکان به راحتی قابل تعمیر و نگهداری شوند. بدون رک های سرور، کابل کشی به هم ریخته به نظر رسیده و سلامت تجهیزات شبکه ذخیره شده در داخل مختل خواهد شد. با توجه به اندازه و پیچیدگی سرور ممکن است لازم باشد تا از رک های مختلفی استفاده شود. معمولا رک ها را به لحاظ نصب به دو نوع دیواری و ایستاده تقسیم بندی می کنند.

رک ایستاده: این نوع رک ها به صورت ایستاده و دارای چرخ هستند و بر روی زمین قرار می گیرند. یا به عبارتی دیگر، رک ایستاده از دو یا چهار ریل نصب عمودی و چارچوب حمایتی مورد نیاز برای نگه داشتن ریل ها در جای خود تشکیل شده است. در صورتی که از تجهیزات زیادی استفاده می کنید، رک های ایستاده بهترین گزینه خواهند بود. معمولا دسترسی در این رک ها آسان است ؛ چراکه می توان از هر چهار طرف استفاده کرد. اگر بخواهیم رک های ایستاده را با رک های دیواری مقایسه کنیم؛ رک های ایستاده روی زمین عموما دارای ظرفیت وزنی بالاتر، قابلیت داشتن عمق نصب عمیق ‌تر و ویژگی‌های اضافی مانند پایه‌ های تسطیح و چرخ‌ها برای تحرک هستند.

رک دیواری: همانطور که از نام آن مشخص است از رک های دیواری برای نصب بر روی دیوار استفاده می شود. زمانی این رک ها را مورد استفاده قرار می دهند که یا شبکه آنها کوچک باشد یا بخواهند بخشی از شبکه بزرگ خود را جداسازی کنند. بهترین مزیت رک دیواری این است که می توان در فضای کف را صرفه جویی کرد. همچنین در مناطقی که نمی توان قفسه های دیگر قرار داد؛ بهترین گزینه خواهد بود. نکته ای که در مورد انتخاب رک دیواری باید مورد توجه قرار دهید؛ اندازه رک است. در واقع مطمئن شوید که رک دیواری متناسب با نیاز و ساختار سیستم مورد نظر شما باشد. این رک ها کاربردهای زیادی دارند، شاید در بالای خودپردازهای بانک یا در ایستگاه های BRT این نوع محفظه ها (رک دیواری) را مشاهده کرده باشید.

اندازه و ویژگی های ساختاری رک های ایستاده و دیواری

مهمترین فاکتور در هنگام رک های دیواری و ایستاده ابعاد و اندازه آنها می باشد. با توجه به نوع تجهیزات و سیستم باید توجه کنید که از چه رک سرور بهتر است استفاده کنید.

رک دیواری: در مورد رک های دیواری معمولا ارتفاع آنها 5، 6، 7 و 9 یونیت هستند. همچنین عمق این یونیت ها شامل 35، 45 و 65 سانتی متر است. با توجه به اینکه رک های دیواری برای تجهیزات کم مورد استفاده قرار می گیرد؛ بنابراین طبیعی است که ابعاد نسبتا کوچک ترین را در مقایسه با رک های دیواری داراست.  هر کدام از این یونیت ها ارائه شده در رک های دیواری مزایای و ویژگی های خاصی دارند. برای مثال، رک دیواری یونیت 9 این قابلیت را دارد که از کنار هم باز شود و قابلیت دسترسی داشته باشد. همچنین در این نوع از یونیت ها را می توان از ویژگی چرخشی آنها استفاده کرده و به راحتی به پشت رک دسترسی پیدا کرد.

رک ایستاده: در مقابل، رک های ایستاده در ارتفاع های 16، 21، 28، 36، 40 و 44 و همچنین عمق های 60، 80 و 100 سانتی متری موجود هستند. از این رک های ایستاده با توجه به میزان بزرگی تجهیزات استفاده می شود که هر کدام دارای ساختاری از قبیل 4 عدد چرخ، 1 عدد فن، 4 عدد پایه ثابت و پیچ و مهره می باشند. از طرفی رک های ایستاده معمولا دارای درب های شیشه ای یا تلقی فریم دار هستند که قابل دید باشند. یکی از دیگر از ویژگی های ساختاری این نوع رک ها، امکان نصب 1 تا 4 فن است که می توانید با توجه به میزان ابعاد تجهیزات خود نصب نمایید. نکته ای که بهتر است درباره رک ایستاده بدانید؛ تقسیم بندی این رک ها به لحاظ کاربرد است. معمولا این رک ها به دو بخش دسته بندی می شوند. رک های شبکه و رک های سرور. از رک های شبکه برای تجهیزات مخابراتی و از رک های سرور برای تجهیزات با وزن بالا استفاده می شود.

برای خرید رک سرور باید به چه چیزی توجه کنیم؟

مجموعه های زیادی از رک های سرور وجود دارند که از نظر ارتفاع، اندازه و سبک های مختلف با یکدیگر متفاوت هستند. ما چند فاکتور را به شما ارائه می دهیم تا در هنگام خرید به آن توجه کنید.

  • اندازه رک سرور: مطمئن شوید که مقدار فضای قفسه مورد نیاز خود را به دقت اندازه گیری کنید. در عین حال اگر قصد گسترش سیستم را در آینده دارید را این مورد را نیز در نظر بگیرید. بنابراین همیشه به ارتفاع و عمق یک رک سرور توجه کنید.
  • جریان هوا و خنک کننده: توجه به این دو عامل مهم است چراکه نقش مستقیمی بر روی عملکرد و طول عمر تجهیزات نصب شده دارند. با توجه به وضعیت جریان هوا در مکانی که قفسه قرار دارد، ممکن است لازم باشد قابلیت خنک‌ سازی رک را افزایش دهید.
  • موارد امنیتی: اگر قصد نصب تجهیزات زیاد را بر روی این رک ها دارید؛ حتما به موارد امنیتی آن توجه کنید. قفل کردن کابینت و شیشه درهای رنگی می تواند به محافظت از شبکه شما در برابر چشمان و دستان کنجکاو کمک کند.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی