ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رک شبکه
رپورتاژ آگهی

چه اطلاعاتی در مورد رک شبکه می‌دانید؟

اگر با حوزه علم و فناوری و اطلاعات سروکار داشته باشید می دانید که شبکه از قطعات و تجهزات بسیاری تشکیل شده و این قطعات دارای حساسیت های بسیاری بالایی نسبت به محیط و اطراف ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۱:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

اگر با حوزه علم و فناوری و اطلاعات سروکار داشته باشید می دانید که شبکه از قطعات و تجهزات بسیاری تشکیل شده و این قطعات دارای حساسیت های بسیاری بالایی نسبت به محیط و اطراف خود هستند.

با این اوصاف آیا تا به حال در مورد نگهداری از تجهیزات شبکه اطلاعاتی داشته اید ؟ این قطعات و تجهیزات مهم را چگونه می توان محافظت کرد؟ ایا قابلیت تجمیع و منظم بودن در کنار هم را دارند ؟ همه این موارد به وسیه رک شبکه اتفاق می افتد.

با استفاده از رک شبکه می توان از این تجهیزات و قطعات نگهداری کرد، در واقع یکی از موثررین و مهمترین ابزار برای نگهداری و مراقبت از تجهیزات و قطعات رک شبکه می باشد. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا اطلاعات مهمی را در زمینه رک شبکه خدمت شما عزیزان بیان کنیم.

رک شبکه چیست ؟

اگر بخواهیم بطور دقیق در مورد رک شبکه صحبت کنیم، این وسیله یک محفظه ای می باشد که از جنس فلز بوده و قطعات و تجهیزات شبکه درون آن جای می گیرند. این قطعات و تجهیزات مهم مانند روترها، سوئیچ، سرورها، پنل ها و بقیه موارد درون رک شبکه جای می گیرند.

با جای گیری تجهیزات شبکه درون رک شبکه شما می توانید تمامی ابزارها و تجهیزات خود را در برابر آسیب های فیزیکی و بسیاری  موارد دیگر همچون سرقت در امان نگه دارید. همچنین با استفاده از رک شبکه می توانید ضمن تجمیع ابزارهای شبکه خود،‌ در استفاده از فضای محیط صرفه جویی کنید.

علت استفاده از رک شبکه

همان طور که گفته شد استفاده از رک شبکه دارای دلایل مختلفی است که از آن می توان به موارد مهم زیر اشاره کرد:

بررسی آسان: شما با استفاده از رک شبکه می توانید به راحتی به تجهیزات شبکه خود سر بزنید. از این رو با استفاده از رک شبکه دیگر احتیاجی به این نیست که اتاق به اتاق به دستگاه ها سربزنید یا آنها را روشن و خاموش کنید. از طرفی با استفاده از رک شبکه شما می توانید ضمن تعویض و تعمیر آسان تر و سریع تر قطعات، تجهیزات جدید را به آسانی به سیستم خود اضافه کنید.

محافظت از تجهیزات:‌ همان طور که در ابتدا گفته شد با استفاده از رک های شبکه تجهیزات شما در امنیت بالاتری قرار می گیرند، در واقع تجهیزات شما از آسیب،‌ داغ شدن،‌ ضربه خوردن به دور می ماند. باید توجه داشته باشید که استفاده از رک شبکه می تواند در اماکنی که اطلاعات حساسی را نگه داری می کند، حفاظت از آن را نیز تامین نماید.

بررسی انواع رک شبکه

رک ها بر اساس ویژگی های خود، دارای تنوع بسیار زیادی هستند اما به صورت کلی رک شبکه دارای دو نوع می باشد: یکی رک شبکه دیواری و دیگری رک شبکه ایستاده در ادامه این دو رک را برای شما توضیح خواهیم داد:

رک شبکه دیواری : از این رک بیشتری در تنظیم و سامان دهی در شبکه های خانگی استفاده می شود؛‌ گرچه ممکن است یک رک شبکه دیواری بخشی از یک شبکه بزرگ تر باشد اما در هر حال سایز رک شبکه دیواری بین 4 تا 12 یونیت بوده و عمق آن نیز در سه سایز 35 ، 45 یا 60 سانتی متر می باشد.

از رک شبکه دیواری در کنار هم نیز ممکن است به منظور دسترسی راحت کاربران استفاده شود، همچنین می توانید بر روی رک شبکه دیواری از فن های خنک کننده نیز استفاده نمایید.

رک شبکه ایستاده:‌ از اسم این رک شبکه مشخص است که در دیتا سنترها و اماکنی که تعداد تجهیزات آن ها زیاد است، استفاده می شود. رک شبکه ایستاده در ابعاد مختلفی از 12 یونیت تا 47 یونیت تولید و در بازار عرضه می شود. عمق و عرض رک شبکه ایستاده همانند رک های دیواری در سه سایز ارائه می شود با این تفاوت که این سه سایز 60، 80 و 100 سانتی متر می باشد.

از مزیت های رک شبکه ایستاده استفاده از فن های خنک کننده بیشتر (از 1 عدد تا 4 عدد) و نصب پاور ماژول با تعداد پورت های زیاد می باشد.

چگونه یک رک شبکه مناسب انتخاب کنیم ؟

با همه این مزایا و ویژگی هایی که خدمت شما بیان کردیم باید توجه داشته باشید که انتخاب و خرید رک شبکه نیاز به توجه و دقت بالایی دارد. در ادامه سه نکته کلیدی مطرح می شود تا بتوانید هنگام خرید رک شبکه مناسب و مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

  • اولین نکته ای که باید در نظر بگیرید است که یک رک خوب می بایستی همه تجهیزات و قطعات را با هر نوع برندی در خود جای دهد.
  • مورد دوم اینکه در هنگام خرید حداکثر توان مالی اختصاص یافته برای خرید رک شبکه را صرف خرید این دستگاه کنید، زیرا رک شبکه با امکانات بیشتر دارای قیمت بیشتری هستند از این رو برای اینکه بعد از خرید دوباره هزینه اضافه نداشته باشید، در همان ابتدا یک جنس خوب را خریداری کنید.
  • نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که در هنگام خرید می بایستی جدیدترین مدل های رک شبکه ، را انتخاب کنید ، زیرا با توجه به کسب و کارهایتان شما نیاز دارید که روز به روز به تجهیزات رک خود اضافه کنید؛ از این رو داشتن یک رک بروز و جدید از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری می کند.

مشخصات رک شبکه استاندارد

در ادامه و پیوست مطلب فوق لازم به ذکر است که رک شبکه دارای استانداردهایی است که باید این ها را نیز در نظر بگیرید که در ادامه به طور خلاصه گفته می شود:

  • ابعاد و سایز رک باید استاندار و مطابق نیازهای شما باشد
  • به وزن قابل تحمل در رک های شبکه  Load Rating یا Weight Capacity گفته می شود، در هنگام خرید باید به میزان وزنی که رک شبکه تحمل می کند نیز توجه داشته باشید.

رک 9 یونیت

رک شبکه 9 یونیت دارای وزن کم و ساختار مستحکمی بوده، همچنین درب های جلوی آن شیشه ای و با فرم فلزی ایمنی ساخته شده است. باید توجه داشت که رک 9 یونیت به منظور جداسازی آسان درب جلو به سیستم پین فنری مجهز است. این رک ها دارای ارتفاع های متغییر بین 6U تا 9U می باشد.

از موارد مهمی که در تجهیزات شبکه بسیار مهم است عمق آن می باشد، رک 9 یونیت دارای عمق کافی برای نصب انواع و اقسام تجهیزات همانند روتر، سوئیچ و بقیه موارد می باشد. این رک 9 یونیت قابلیت نصب درب تمام توری را با پانچ قوس دار و زنبوری دارد.

مزیت این نوع رک داشتن شیارهای تهویه هوا در سقف و کف می باشد که آن را از دیگر رک ها متمایز می سازد. پوشش آبکاری شده ساپورت ها و آداپتورها و پوشش رنک الکتروسایک جهت حفاظت از بدنه از دیگر مزایای این رک می باشد. از دیگر مزیت های این نوع رک میتوان به داشتن جایگاه مخصوص به عبور کابل در سقف و کف در رک 9 یونیت اشاره کرد.

قیمت رک دیواری

قبل از خرید رک دیواری باید بدانید که قیمت رک دیواری به عوامل متعددی همچون نوع طراحی، ابعاد و تجهیزات،‌ متعلقات همراه رک شبکه، نوع درب،‌ عمق و ارتقاع و نوع برند آن بستگی دارد. بنابراین برای اطلاع از قیمت رک دیواری باید عوامل و مواردی که گفته شده است را در نظر بگیرید تا بتوان یک قیمت مشخص برای این تجهیزات در نظر گرفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی