ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

کدام صرافی ارز دیجیتال ایرانی کمترین کارمزد را دارد؟

کارمزد تراکنش‌های ارز دیجیتال هزینه‌هایی هستند که کاربر باید هنگام انتقال پول به صرافی برای خرید رمزارز یا هنگام انجام تراکنش‌های دیگر رمز ارزی بپردازد. با این حال، این هزینه‌ها و مقدار آن‌ها به شبکه ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۱:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

کارمزد تراکنش‌های ارز دیجیتال هزینه‌هایی هستند که کاربر باید هنگام انتقال پول به صرافی برای خرید رمزارز یا هنگام انجام تراکنش‌های دیگر رمز ارزی بپردازد. با این حال، این هزینه‌ها و مقدار آن‌ها به شبکه و نوع صرافی بستگی دارد.

کارمزد تراکنش‌ها همیشه بخش مهمی از خدمات مالی و سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال بوده است. دریافت کارمزد توسط صرافی‌ها به این دلیل است که وجوه جمع‌آوری‌شده، منبع اصلی درآمد پلتفرم‌ها محسوب می‌شود. از جهت دیگر کارمزد تراکنش در شبکه ارزهای دیجیتال مورد نیاز است، زیرا ماینرها را تشویق می‌کند تا نقش خود را در شبکه بلاک چین حفظ کنند.

انواع کارمزد صرافی‌های ارز دیجیتال

اگر قصد سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال را دارید، باید بدانید که به طور کلی سه نوع کارمزد تراکنش در معاملات ارز دیجیتال وجود دارد: کارمزد صرافی (کارمزد معاملات اسپات و آتی)، کارمزد شبکه (کارمزد انتقال) و کارمزد کیف پول. در ادامه با هر یک آشنا خواهید شد.

کارمزد معاملات

کارمزد معاملات در حیطه کارمزد‌های صرافی قرار می‌گیرد و مبلغی است که توسط یک صرافی ارز دیجیتال برای تکمیل سفارش خرید یا فروش گرفته می‌شود. این نوع کارمزد یکی از منابع اولیه درآمد صرافی‌ها هستند و اغلب بخشی جدایی ناپذیر از عملیات و استراتژی تجاری آن‌ها می‌باشند.

کارمزدهای وام و اعتبار (معاملات آتی)

در صرافی‌ها معمولا چند نوع معامله صورت می‌گیرد که معروف‌ترین آن‌ها معاملات اسپات و آتی می‌باشد. کارمزد معاملات اسپات همان کارمزد خرید و فروش معمولی است که در صرافی صورت می‌گیرد. با این حال کارمزد معاملات آتی کمی متفاوت‌تر است. در اکثر صرافی‌ها در معاملات آتی علاوه بر کارمزد معاملات، کارمزدی مبنی بر اعتبار داده شده نیز داده می‌شود. نکته قابل توجه این است که میزان کارمزد‌ها در صرافی‌های مختلف، متفاوت است.

کارمزد انتقال

کارمزد شبکه آن دسته از کارمزدهایی است که به شبکه پرداخت می‌شود که به معنای کارمزد استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال برای خدماتی است که ارائه می‌کنند. متأسفانه، هزینه‌های شبکه مبتنی بر تقاضا است، به این معنی که وقتی شبکه مشغول است، هزینه‌ها به شدت افزایش می‌یابد. عکس این مورد نیز صادق است.

کارمزد کیف پول

کارمزدهای کیف پول زمانی اتفاق می‌افتد که افراد ارزهای دیجیتال را از یک کیف پول به کیف دیگر منتقل یا ارسال می‌کنند. البته در حال حاضر بسیاری از صرافی‌ها و برنامه‌ها دارای کیف پول‌های داخلی هستند که در اینگونه موارد، کارمزدها اگر صفر نباشند بسیار ناچیز هستند.

کارمزد در یک صرافی ارز دیجیتال چگونه محاسبه می‌شود؟

میزان کارمزد در صرافی‌های ارز دیجیتال بر اساس حجم سفارش کاربر و پوزیشن خرید یا فروش متفاوت است. نحوه محاسبه کارمزد در هر یک از صرافی‌های ارز دیجیتال متفاوت است با این حال طیف گسترده‌ای از صرافی‌های خارجی کارمزد را طبق حجم معاملات ۳۰ روز گذشته کاربر تعیین می‌کنند. این موضوع در صرافی‌های ایرانی صادق نیست. برای مثال صرافی ایرانیکارت برای تراکنش‌های رمز ارزی هیچ کارمزدی دریافت نمی‌کند و کاربران هنگام انجام یک تراکنش خرید یا فروش تنها کارمزد شبکه رمز ارز که در واقع یک کارمزد اجباری می‌باشد را پرداخت می‌کنند.

تفاوت کارمزد سفارش‌گذار (Maker) و سفارش‌بردار (Taker) در صرافی‌های ارز دیجیتال

برای درک بیشتر تفاوت کارمزد Maker و Taker لازم است بدانید منظور از Maker کاربرانی است که سفارش‌های محدود خرید و فروش رمز ارز را در دفتر سفارش صرافی‌ها ثبت می‌کنند و با این کار باعث ایجاد نقدینگی در صرافی می‌شوند. در مقابل Taker کاربرانی هستند که از سفارشات موجود در دفتر سفارش صرافی معامله خود را تکمیل می‌کنند.

بنابراین کارمزد سفارش گذار یا Maker در صرافی‌های ارز دیجیتال به سبب ایجاد نقدینگی برای صرافی و جذب معامله گران کمتر از سفارش بردار یا Taker است.

آیا صرافی با کارمزد صفر وجود دارد؟

با توجه به مطالب گفته شده، صرافی‌های ارز دیجیتال برای انجام معاملات کارمزد تراکنش دریافت می‌کنند که این مقدار می‌تواند در صرافی‌ها متفاوت باشد. در این میان صرافی‌هایی نیز مانند ایرانیکارت وجود دارند که امکان خرید ارز دیجیتال در ایران را فراهم آورده است از طرفی ، کارمزدی بابت انجام تراکنش در پلتفرم خود دریافت نمی‌کنند.

لازم به ذکر است که کاربران نباید کارمزدی که هنگام برداشت رمز ارز از صرافی پرداخت می‌کنند را با کارمزد پلتفرم اشتباه بگیرند. کارمزد برداشت مربوط به شبکه رمز ارز بوده و به ماینرها پرداخت می‌شود. برای مثال وقتی اتریوم را از صرافی برداشت کرده و آن را به یک کیف پول منتقل می‌کنید، باید هزینه کارمزد شبکه اتریوم را بپردازید اما کارمزد تراکنش همان کارمزدی است که برای مثال هنگام خرید بیت کوین با جفت ارز تتر در صرافی بایننس از شما دریافت می‌شود.از دیگر خدمات ایرانیکارت برای معامله گران رمز ارز می توان به فراهم کردن قابلیت خرید رنج وسیعی از کیف پول های سخت افزاری و هم چنین پلتفرم آموزشی برای توسعه فردی معامله گران اشاره کرد. این قابلیت ها در بخش بلاگ با دسته بندی ارز های دیجیتال و مقالات جامع در بخش ایرانیبوک است. همچنین برای توسعه ی دانش کاربران قابلیت جستجوی و ممشاهده اصطلاحات ارز دیجیتال نیز که کمک شایانی به تحقیق در این حوزه می کند فراهم آمده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی