ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

آموزش سئو وردپرس: 5 گام بهینه سازی سایت در 2022 (از مبتدی تا پیشرفته)

سئو برای هر وب سایت وردپرسی و غیر وردپرسی بسیار مهم است زیرا به معنای دیده شدن در نتایج موتورهای جستجو است.

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۴:۳۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

در ابتدای این آموزش باید به این سوال پاسخ بدهیم چرا سئو اهمیت دارد؟ به طور خلاصه سئو برای هر وب سایت وردپرسی و غیر وردپرسی بسیار مهم است زیرا به معنای دیده شدن در نتایج موتورهای جستجو (مخصوصا گوگل به عنوان پراستفاده ترین موتور جستجو) است و این به معنای ترافیک بیشتر، فرصت تبدیل شدن بازدید کننده به مشتری و در نهایت فروش و درآمد بالاتر است.

باید صادقانه بگویم بعنوان مثال اگر برای کلمات "خرید ماگ مسافرتی" در صفحات اول گوگل نباشید خریدار هرگز شما را پیدا نمی کند، حتی اگر محصول شما خارق العاده باشد. بسیاری از سایت‌های فروشگاهی و غیر فروشگاهی بهینه سازی برای موتورهای جستجو (search engine optimization) را درک نکرده اند و این یک فرصت برای شماست تا در رقابت از آنها پیشی بگیرید.

سئو (SEO) یک فرایند دائمی است که مستلزم داشتن دانش بروز و پیاده سازی بهترین روش هاست و ما در این مطلب یک آموزش جامع از سئو وردپرس را ارائه خواهیم کرد.

به طور متوسط ​​روزانه بیش از 5 میلیارد جستجو در گوگل انجام‌می شود. حتی اگر 0.001 درصد از این سهم جستجوها را به صفحات سایت خود هدایت کنید، این یک پیروزی بزرگ است. در ادامه آموزش سئو وردپرس از جنبه‌های مختلف فرایند بهینه سازی را بررسی خواهیم کرد. در تصویر زیر خلاصه ای از مراحل و فرایند سئو وردپرس را مشاهده کنید.

1: آموزش سئو تکنیکال وردپرس

بسیاری از جنبه‌های مهم سئو تکنیکال است و خوشبختانه وردپرس بخش اعظم موارد فنی سئو را درنظر گرفته است.

  • هاست مناسب:

انتخاب یک هاست با آپتایم بالا (99.99%)، پشتیبانی مناسب و منابع کافی که از خطاهای 500 و سایر خطاهای هاست جلوگیری کند اهمیت ویژه ای دارد. هر چقدر هم سئو سایت شما بدون مشکل و حرفه‌ای باشد اگر هاست مناسبی نداشته باشید در ایندکسینگ و در نهایت کسب رتبه‌های بالای گوگل با مشکل مواجه‌می شوید.

·         ساختار سئو فرندلی Url ها:

دو ساختار آدرس https:/domain.com/?p=10467 و https://domain.com/article/best-theme  را در نظر بگیرید. در ساختار دوم موتورهای جستجو میتوانند محتوای صفحه را درک کنند. البته این موضوع به اندازه محتوای درون صفحه مهم نیست و ممکن است بر اساس استراتژی‌های سایت ساختار id مطلب مناسب باشد.

در این بخش از آموزش سئو وردپرس به صورت کوتاه به تغییر ساختار آدرس دهی‌می پردازیم. کافیست از پیشخوان>تنظیمات> پیوندهای یکتا را انتخاب و بر اساس استراتژی خود ساختار مناسب را انتخاب کنید. علاوه بر این میتوانید تعیین کنید کوتاهترین ساختار حتی بدون ذکر نام دسته برای شما ایجاد شود.

  • ساخت نقشه سایت:

افزونه‌های سئو مانند یواست و رنک مث میتوانند نقشه سایت را به سادگی بسازند و در هر دو افزونه شما‌می توانید نقشه را بهینه سازی کنید و پست تایپ‌ها یا دسته هایی که برای شما اهمیت چندانی ندارند را نوایندکس (noindex) کنید. بهینه سازی نقشه سایت در سایت‌های بزرگ و متوسط و در بودجه خزش و سئو وردپرس اهمیت زیادی پیدا‌می کند. در سئو وردپرس باید به صفحات ایجاد شده در نقشه سایت دقت کنید و بعد از ایجاد هر تغییر ساختاری همه چیز را رصد کنید.

·         بهینه سازی فایل robots.txt:

فایل robots.txt یکی از مهمترین فایل‌های هر وب سایتی است که از طریق آن‌می توانید دسترسی ربات‌های مختلف مثل گوگل،  ahrefsو ... را برای بخش‌های مختلف سایت باز یا مسدود کنید. یکی از کاربردهای این فایل بستن دسترسی گ.گل برای کرال و ایندکس شدن صفحات فیلتر است. تصور کنید اگر محصولات و دسته بندی و فیلترهای شما زیاد باشند حجم زیادی از صفحات بلا استفاده در گوگل ایجاد خواهند شدکه بودجه خزش شما را مصرف‌می کنند.

یکی از روش‌های بهینه سازی این فایل دیدن robots.txt رقبا و سایتهایی است که ساختار مشابه سایت شما را دارند. بعد از آن دلیل مسدود بودن یا بازکردن دسترسی را بررسی کنید سپس بر اساس آنها عمل کنید. در سایر آموزش‌های سئو وردپرس به این شیوه بهینه سازی فایل robots اشاره نشده است.

2: تحقیق کلمه کلیدی

کلمات کلیدی همان عباراتی هستند که کاربران در موتورهای جستجو بدنبال آنها‌می گردند که میتواند یک عبارت تک کلیمه ای یا ترکیبی از چند کلمه باشد. با شناسایی کلمات کلیدی مرتبط با صنعت و کسب و کار خود سپس ایجاد صفحات و محتواهای مناسب که نیاز کاربر را رفع‌می کند میتوانید ترافیک زیادی را به سمت سایت خود ارسال کنید.

برای تحقیق کلمه کلیدی میتوانید از ابزارهای زیر استفاده کنید:

  • Answer The Public: این وب سایت سوالات رایجی که مردم در موارد مختلف سرچ‌می کنند را دسته بندی کرده و بعنوان بهترین منبع برای نوشتن مقاله‌می تواند مورد استفاده قرار بگیرید.
  • Google trends: بسیاری از سایت‌های مجله و خبری‌می توانند از ترندهای روز در کشورهای مختلف اطلاع پیدا کنند، بنابراین اولین منتشر کننده یک خبر مهم باشید و با کسب رتبه‌های بالاتر ترافیک ارگانیک بیشتری دریافت کنید.
  • Ahrefs: یکی از قدرتمندترین ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی است که میتوانید علاوه بر پیدا کردن کلمات پرسرچ و پولساز، گپ یا شکاف کلمات کلیدی سایت شما و سایر رقبا را بدست آورید.
  • Kwfinder: با استفاده از این ابزار قدرتمند میتوانید کلمات کلیدی یک دامنه یا کلمات کلیدی مشابه پیدا کنید. بعنوان مثال در تصویر زیر تمام کلمات کلیدی مرتبط و پرطرفدار خرید سنگ مرمریت را مشاهده کنید.

·         Keywords Everywhere: یکی دیگر از ابزارهای رایگان اکستنشن کروم است که با استفاده از آن میتوانید کیوردهای مرتبط با کلمه کلیدی مورد نظررا پیدا کنید.

  • Keywordtool: این ابزار خود گوگل است به همین دلیل یکی دیگر از ابزارهای محبوب متخصصان سئو تبدیل شده است. این ابزار مشابه بقیه موارد بالا قابلیت جستجو بر اساس کیورد و دامنه به طور همزمان دارد. بنابراین سایت رقبا و کیوردهای ارزشمند آنها به سادگی قابل استخراج است.
  • سرچ گوگل: بهترین ابزار خود سرچ گوگل است که به صورت رایگان در دسترس است. کافیست شما کیورد عمومی مورد نظر خود را در کارد سرچ گوگل وارد کنید، لیستی از پیشنهادات را مشاهده‌می کنید که‌می تواند برای شما بسیار مفید باشد. علاوه بر این در انتهای صفحه جستجو لیست کیوردهایی که سایر افراد بدنیال آنها گشتند لیست‌می شود. مجموع اینها‌می تواند به شما در پیداکردن موضوعات و حتی عنوان‌های محتوا کمک کند.
  • Soovle.com: یکی دیگر از ابزارهای جالب توجه متخصصان است که میتواند یک لیست کامل از کیوردهای مرتبط به هم را پیشنهاد دهد. این ابزار برای افرادی که بدنبال ساختار پیلار کلاستر صحیح هستند بسیار مفید است.

با استفاده از ابزارهای گفته شده علاوه بر استخراج کلمات کلیدی جدید‌می توانید صفحات پربازدید و ارزشمند رقبا را نیز پیدا کرده و بر اساس استراتژی خود تصمیم به ایجاد آنها بگیرید.

3: انتخاب قالب مناسب و سئو فرندلی

یکی از مهمترین اقدامات در سئو سایت وردپرس و درواقع خشت اول انتخاب یک قالب پرسرعت و سئو فرندلی است که بعدا در سرچ کنسول با خطاهای تکنیکالی مواجه نشوید. سرعت قالب را‌می توانید با مشاهده دمو به صورت  کلی بررسی کنید یا لینک دمو را در ابزارهای چونlighthouse  یا Gtmetrix وارد کرده و پارمترهای سرعت و پرفورمنس را مشاهده کنید و تصمیم به خرید یا دانلود آن بگیرید. یکی از قالب‌های فروشگاهی استاندارد و پرسرعت وودمارت است که دموهای متنوع ایرانی  و اورجینال را برای سلیقه‌های مختلف کاربران ارائه کرده است.

هنوز هم بسیاری از کاربرن بدنیال قالب مشابه دیجی کالا هستند و یکی از دموهای قالب woodmart به صورت کاملا اختصاصی مشابه دیجی کالا (digikala.com) طراحی شده است.

4: بهینه سازی محتوا و سئو داخلی

بعد از اینکه تحقیق کلمه کلیدی انجام شد نوبت به تولید محتوای سئو شده‌می رسد. محتوای محصولات اعم از متن توضیحات، جدول مشخصات، مقایسه و بررسی فنی در کنار ویدئو و تصاویر با کیفیت به دیده شدن محصول شما و در نهایت انتخاب کاربر کمک‌می کند.

در نوشتن متن توضیحات در مقاله یا محصول باید تمرکز بر رفع نیاز مخاطب باشد با اینحال تکرار کلمات کلیدی، مفاهیم آنها در متن و توضیحات تصاویر و هدینگ ها مهمترین موردی است که باید رعایت شود.

آموزش سئو وردپرس را سرچ کنید موارد با توضیحات مفصل‌می تواند برای شما کمک کننده باشد.

5: نصب افزونه‌های سئو

بعد از یادگیری مفاهیم اساسی نوبت نصب افزونه‌های کاربردی سئو است. این افزونه ها مانند یک دستیار حرفه ای‌می توانند به سئو کردن وب سایت شما کمک کنند. رنک مث و یواست سئو دو پلاگین قدرتمند و رقیب سرسخت در این حوزه هستند. هر دو افزونه ها امکان اضافه کردن تگ‌های مفید جهت سئو محلی، سئو محصولات، سئو ویدئو و مقاله را فراهم‌می کنند. 

رنک مث بدون نیاز به ادان‌می تواند تمام اسکیماهای مورد نیاز را در وب سایت شما فعال کند و گذشته از این با استفاده از قابلیت هوش مصنوعی‌می تواند به پیشنهاد کیورد و بهبود محتوا کمک کند. رنک مث یکی از کاملترین افزونه‌های سئو است که نیاز یک وب سایت وردپرسی را کاملا مرتفع‌می کند. بنابراین با استفاده از این دستیار توانمند‌می توانید به سادگی بسیاری از کارهای سئو وردپرس را انجام دهید.

 در این آموزش مهمترین بخش‌های پایه ای در سئو وردپرس را آموزش دادیم و در هر بخش سعی شد اشاراتی به مفاهیم پیشرفته تر شود تا با سرچ کردن و عمیق شدن در مفاهیم بتوانید سئو سایت خود را بهبود دهید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • mahtab69
    mahtab69 | ۲۳ مرداد ۱۴۰۱

    ممنون از مطلب خوبتون من یکسری چک لیست دیده بودم ولی ابزار رایگان تحقیق کلیدی خیلی کاربری بود برای من. و چک لیست سئو وردپرس.
    مرسیییی

  • unesiz
    unesiz | ۲۳ مرداد ۱۴۰۱

    خیلی ممنون یه دیدبزرگی بهم داد مطلبتون واقعا عالی بود. اما یه مساله ای من به برخوردم اینه که خیلی از افراد میگن وردپرس و باید بعد از چند سال کنار بزاریم و مجبوریم برنامه نویسی کنیم. ایا این روی سئو تاثیر میذاره؟ اینکه پلتفرم بعد از چند سال تغییر کنه؟
    سئو در اولویت ماست و نمی خواهیم بعد زا مدتی رتبه هامون رو در گوگل از دست بدیم. ممنون میشم راهنمایی کنید همونطور که مطلب به این جامعی نوشته اید

مطالب پیشنهادی