ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

نحوه عکاسی هوشمندانه در سفر

در دنیای امروز که دنیای به اشتراک‌گذاری لحظات خاص و زیبای شخصی است، عکس و عکاسی اهمیت بسیاری دارد. به همین خاطر است که این روزها در هر سفری دوربین‌ها تبدیل به یک ابزار ضروری ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۶:۴۵

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

در دنیای امروز که دنیای به اشتراک‌گذاری لحظات خاص و زیبای شخصی است، عکس و عکاسی اهمیت بسیاری دارد. به همین خاطر است که این روزها در هر سفری دوربین‌ها تبدیل به یک ابزار ضروری شده‌اند و هر مسافری یکی از آن ها را دارد. وقتی در یک مکان جدید هستید و چیزهای جدیدی را تجربه می‌کنید، طبیعی است که بخواهید از آن صحنه عکس بگیرید و ثبتش کنید. اگرچه در گذشته به دلیل پیشرفته نبودن تلفن‌های همراه افراد ناگزیر بودند از یک دوربین عکاسی استفاده کنند، در سال‌های اخیر حتی اگر یک دوربین باکیفیت دیجیتال یا آنالوگ نداشته باشید هم اتفاق خاصی نمی‌افتد؛ زیرا دوربین تلفن‌های همراه به خودی خود کفایت می‌کند؛ اما برای اینکه عکس‌های بهتر و زیباتری از خود و اطرافیانتان در سفرهایتان بیندازید، چه کارهایی باید انجام دهید؟ ما قصد داریم در این مقاله نحوه عکاسی هوشمندانه در سفر را نشان دهیم تا ثبت لحظات زیبایتان به بهترین نحو صورت گیرد.

پیش از سفر به نحوه عکاسی عکاسان ماهر نگاه کنید

یک راه تجربی عالی برای اینکه عکس‌های بهتری بگیرید، این است که به عکس‌های زیبا و ماهرانه‌ای که قبلا توسط افراد دیگر گرفته شده نگاه کنید. پس چند روز قبل از سفر، به عکس های سفر عکاسان حرفه ای نگاه کنید و متوجه شوید که آنها چه کاری متفاوت انجام می‌دهند. به نحوه ترکیب عکس‌هایشان، رنگ‌هایی که استفاده می‌کنند و اینکه آیا تم‌های مشترکی برای عکاسی عالی وجود دارد، نگاه کنید.

پیش از سفر درباره مکانی که قصد سفر به آن را دارید تحقیق کنید

 اگر قرار است یک عکاسی هوشمندانه در سفرتان داشته باشید، باید تمام جوانب را در نظر بگیرید. پس بهتر است قبل از سفر با بلیط هواپیما به یک مکان، تحقیقات خود را درباره آب‌و‌هوای آن منطقه، مکان‌های دیدنی، فرهنگ و آداب و رسوم و مواردی از این دست شروع کنید. فرض کنید می‌خواهید به یک روستا در دامنه‌های کوه سبلان بروید. پس باید درباره آداب و رسوم مردم محلی اطلاعات داشته باشید. یا مایل هستید سفر به استرالیا را تجربه کنید. پس قبل از سفر درباره مکان‌های دیدنی شهری که قصد اقامت در آن را دارید (به فرض سیدنی) تحقیق کنید. اینکه مثلا رسیدن از هتل های سیدنی که شما در یکی از آن‌ها اقامت دارید به نقاط برتر شهر چقدر دشوار است؟ کدام زمان از روز بهترین نور را در آن منطقه دارد؟ آب و هوا به چه صورت و ... برای دریافت این اطلاعات کمک گرفتن از سایت‌های گردشگری مختلف مثل سایت سفرمارکت، جستجو در گوگل، توئیتر و اینستاگرام است. بویژه سفرمارکت در بخش گردشگری تمام مسائل پیرامون یک سفر را پوشش می‌دهد.

به منبع نور توجه کنید

نور در عکاسی ضروری است و نور ضعیف واقعا می‌تواند عکس شما را خراب کن. حتی اگر موضوع کار شما عکاسی در شب است، باز هم نیاز به نور و نحوه تابش آن دارید. اگر متوجه شدید که نور در عکس‌هایی که می‌گیرید خاموش است، می‌توانید سوژه خود را جابه‌جا کنید، یا اگر سوژه ثابت است، موقعیت خود را تغییر دهید. نور چه در عکاسی پرتره و چه عکاسی از طبیعت و اشیاء اهمیت بسیار زیادی دارد. برای گرفتن بهترین عکس‌ها، مطمئن شوید که خورشید پشت دوربین قرار دارد تا تصویری که می‌گیرید به خوبی روشن شود. به طور معمول، بهترین زمان برای عکاسی در سفر، صبح زود، حدود یک ساعت پس از طلوع خورشید، یا در عصر، حدود یک ساعت قبل از غروب خورشید است. در این زمان نورپردازی درست است و ممکن است تصاویر شما درخشش طلایی داشته باشند. از همین رو به آن «ساعت طلایی» در عکاسی می‌گویند. سعی کنید از گرفتن عکس در حوالی ظهر که نور بالای سر زیاد است، خودداری کنید.

بهتر است با خود سه پایه داشته باشید

یکی از بهترین وسایل جانبی عکاسی، خواه برای دوربین‌های پیشرفته و خواه برای دوربین موبایل، سه‌پایه است. اگر می‌دانید که در نور کم، مانند طلوع یا غروب خورشید، عکاسی می‌کنید، به یک سه پایه سبک نیاز دارید. سه‌پایه برای ثابت نگه داشتن دوربین شما در حالی که تنظیمات نوردهی مناسب را تنظیم می کنید کاملاً ضروری است. سه پایه همچنین به عکاسی از شما وقتی تنها هستید کمک می‌کند. اگر به همراه خانواده سفر می‌کنید، داشتن سه‌پایه و فاصله سنج به شما امکان می‌دهد همه را در عکس جای دهید و دیگر هیچکس مجبور نیست از بقیه عکس بگیرد.

توجه به نکات کوچک

ترکیب عکس مهم است، زیرا نحوه قرار دادن عکس‌های شما باید به بیننده بیان کند که این‌ها در مورد یک سفر است. وقتی در اصفهان هستید، نیازی نیست حتما مسجد شیخ لطف‌الله را در هر تصویر بگنجانید؛ اما اطمینان از اینکه نکات کوچکی مانند مکان‌های دیدنی معروف یا حتی علائم خیابان گنجانده شده است، می‌تواند به پست شما کمک کند. علاوه بر این، عکس های عالی سفر همیشه برای بیننده مشخص نمی‌کند که دقیقا کجا گرفته شده‌اند. یعنی بیش از اندازه از مکان‌های معروف گرفته نشده‌اند. در عوض، آن‌ها باید به اندازه‌ای جالب باشند که یک ناظر فقط بپرسد، "این کجا گرفته شده است؟" عکس های خوب سفر داستانی را بیان می کنند و با ترکیب بندی و کنار هم قرار دادن عالی، تصویری را در ذهن بیننده ایجاد می‌کنند. اگر از اشیا عکس می‌گیرید، در مورد زوایایی که می گیرید بسیار دقت داشته باشید. فرض کنید در سفر به استانبول، می‌خواهید چند عکس عالی از مسجد ایاصوفیه استانبول بگیرید. قبل از رسیدن به این مسجد، تحقیق کنید. یک جستجوی تصویری در گوگل انجام دهید، به عکس‌های راهنمای سفر خود نگاه کنید و وبلاگ‌های عکس سفر را ببینید. وبلاگ‌های عکاسی زیادی وجود دارند که به شما می‌گویند برای گرفتن عکسی که می خواهید به کجا بروید بهتر است. برای عکاسی از سفر و طبیعت، داشتن دو کارت حافظه (در صورتی که یکی از کار بیفتد) و/یا دوربینی که بتواند کمی باران و پاشیده شدن گرد و غبار هوا را تحمل کند، ممکن است بین گرفتن یا عدم عکس گرفتن تفاوت ایجاد کند.

عکاسی پرتره از مردم

اگر شما یک بلاگر هستید که قصد دارید از عکس‌های سفرتان در وبلاگ یا صفحه اینستاگرامتان استفاده کنید، یکی از بهترین کارها روایت از فرهنگ و چهره مردمانی است که به دیارشان سفر می‌کنید. فرض کنید شما سفر به سنندج را در برنامه‌هایتان دارید؛ وقتی وارد شهر شدید، می‌توانید پس از اجازه گرفتن از مردم، آن‌هایی که با پوشش محلی در رفت‌آمد هستند را سوژه عکاسی خود قرار دهید. در عکاسی هوشمندانه از چهره‌های محلی، فوکس دوربین مشخصا باید بر روی گردی صورت افراد باشد. مگر اینکه منظورتان به حواشی‌ای چون لباس‌ها، کفش‌ها و بارهایی که همراه خود دارند باشد. در سفرهای خارجی اوضاع کمی فرق می‌کند. مثلا شاید اگر به مغولستان سفر کنید، اینکه در خیابان راه بیفتید و از مردم بخواهید سوژه عکاسی شما شوند چندان جالب نباشد؛ درنتیجه همیشه پیش از سفر به کشورهای خارجی درباره فرهنگ آن ملت جستجو کنید.

از هر صحنه چندین شات عکس بگیرید

مطمئن شوید اگر در سفر به یک منظره زیبا رسیدید، چندین عکس از صحنه مقابلتان بگرید. گاهی اوقات وقتی یک عکسی می‌گیریم، در آن لحظه تحت تأثیر عوامل مختلف به نظرمان خوب می‌آید؛ اما شاید بعدها در شرایط باثبات بیشتر آن را دوست نداشته باشیم. از آنجایی که دوربین‌ها تنوع ترکیب‌بندی زیادی را امکان پذیر می‌کنند، گاهی اوقات ممکن است از نحوه گرفتن عکس خوشتان نیاید یا از فوکوس یا ترکیب‌بندی ناراضی باشید. به همین خاطر بهتر است که از یک منظره مثل یک ساختمان تاریخی یا یک کوه زیبا چندین شات بگیرید.

خلاق باشید

شما می‌توانید از یک مکان تکراری که هزاران عکس از آن در اینترنت وجود دارد و عکاسان بسیاری آن را ثبت کرده‌اند عکس بگیرید. به طور مثال میلیون‌ها عکس از برج ایفل پاریس وجود دارد. یا تقریبا اغلب مردم ایران با آرامگاه حافظ در حافظیه شیراز عکس دارند؛ اما اینکه تفاوتی خلاقانه عکس شما از سایر عکس‌ها متمایز کند هوشمندانه است. این تمایز هم می‌تواند در عکس‌برداری باشد و هم بعدتر در هنگام تدوین، در زاویه دید شما یا تم رنگی. به هر رو موضوع خلاق بودن را فراموش نکنید.

توانایی‌های دوربین خود را بشناسید

چه یک گوشی هوشمند یا یک دوربین DSLR داشته باشید، امکاناتی را که می توان از آن به بهترین شکل استفاده کرد را بدانید. چیزی به نام دوربین یا لنز عالی وجود ندارد و هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. بدانید که چقدر می‌توانید روی عمر باتری خود حساب باز کنید. اینکه آیا دوربین شما در برابر آب یا گرد و غبار مقاوم است که بتوانید در شرایط‌های آن‌چنینی از آن استفاده کنید. بدانید که لنز پرایم فاصله کانونی ثابتی دارد؛ اما معمولاً سریع‌تر عکس می‌گیرد و تصویر با کیفیت‌تری ارائه می‌کند. در حالی که یک لنز زوم دامنه متغیر و توانایی زوم بیشتری را ارائه می‌دهد؛ اما معمولاً محدودیت‌های بیشتری در رابطه با کیفیت تصویر دارد. اگر قصد عکاسی از حیات وحش را دارید، سعی کنید تنظیماتی را که نیاز دارید (احتمالاً سرعت شاتر سریع) پیش‌بینی کنید تا بتوانید عکس‌های بهتر و خوبی بگیرید. پس امکانات و توأمان، محدودیت‌های دوربین خود را بشناسید و از توانایی‌های آن نهایت استفاده را ببرید.

کلام آخر

عکس و عکاسی این امکان را به ما می‌دهد تا یک لحظه از زمان را برای همیشه ثبت کنیم و بعدها راحت‌تر جزئیات آن را به یاد آوریم. همچننی برای افرادی که بلاگر هستند و قصد دارند ماجرای سفر خود را با دیگران به اشتراک بگذارند، عکس‌ها خود روایت‌کننده داستان‌های خود هستند؛ بی‌آنکه نیازی به قدرت کلمات داشته باشند. پس تحقیق کنید، به نور توجه داشته باشید، با خود سه‌پایه حمل کنید، عکاسی پرتره را فراموش نکنید و روی سفرمارکت حساب ویژه‌ای باز کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی