ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

چطور بهترین میکروفون یقه ای را انتخاب کنیم؟

در سال‌های اخیر با رشد فراگیر استفاده از گوشی‌های هوشمند و استفاده از آن‌ها در تولید محتوا و ضبط ویدئو و پادکست، طراحی و تولید میکروفون‌های سبک و جمع‌جور سیر تکاملی بسیار سریعی داشته‌اند. از ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۴ آبان ۱۴۰۱ | ۱۴:۳۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

در سال‌های اخیر با رشد فراگیر استفاده از گوشی‌های هوشمند و استفاده از آن‌ها در تولید محتوا و ضبط ویدئو و پادکست، طراحی و تولید میکروفون‌های سبک و جمع‌جور سیر تکاملی بسیار سریعی داشته‌اند.

از تولید میکروفون‌های دورگردنی گرفته تا میکروفون‌های کندانسر الکتریکی (خازنی) بسیار کوچک که گاهی اندازه آن‌ها از یک رشته اسپاگتی نیز کوچکتر است، همگی نشان‌ می‌دهد که کاربران عادی و حرفه‌ای به استفاده از میکروفون‌های سبک و جمع‌وجور علاقه بسیار زیادی نشان‌ می‌دهند. استفاده از میکروفون‌های یقه‌ای یا لاوالیر به خاطر اندازه کوچک و طراحی جمع‌وجورترشان نسبت به دیگر میکروفون‌ها، سریعتر و راحت‌تر است.

در نتیجه این میکروفون‌ها فضای کمتری می‌گیرند و این موضوع باعث می‌شود تا صحنه‌های اجرا خلوت بمانند و دیگر دردسرهای ناشی از سیم‌های بلند وجود نداشته باشد. علاوه بر این موضوع، همانطور که از اسم این میکروفون‌ها مشخص است، میکروفون یقه ای به یقه و یا لباس فرد وصل می‌شود و نیازی نیست که شخص در تمام مدت آن را در دست داشته باشد یا از یک پایه میکروفن کمک بگیرد. همین موضوع باعث شده تا افراد آزادی عمل بیشتری در اجراهای خود داشته باشند. میکروفون‌های یقه ای به میکروفون‌های مینیاتوری نیز شهرت دارند که علت آن اندازه و ظاهرشان است.

آشنایی با انواع میکروفون‌های یقه‌ای

میکروفون های یقه ای موجود در بازار از نظر اتصال به دو دسته بی سیم و با سیم تقسیم می شوند که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

میکروفون یقه‌ای بی‌سیم: یکی از مهمترین مزیت‌های میکروفون‌های یقه‌ای بی‌سیم آزادی حرکت آن بر روی صحنه است. میکروفن‌های یقه‌ای بی‌سیم می‌توانند سریع‌تر راه اندازی شوند و به کم کردن تعداد کابل‌های میکروفن، پایه میکروفن و مانیتور‌های موجود در صحنه که باعث شلوغی می‌شوند، کمک می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود سخنرانان، هنرمندان و مجریان به راحتی بتوانند بر روی صحنه حرکت کنند.

میکروفون یقه‌ای با سیم: این مدل که به وسیله سیم به دستگاه مورد نظر شما متصل می‌شود، محدودیت حرکتی ایجاد می‌کند؛ یعنی شما با توجه به طول سیم میکروفن می‌توانید حرکت کنید و جا‌به‌جا شوید. از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصول می‌توانیم به قیمت ارزان آن اشاره کنیم؛ همچنین باید به این موضوع اشاره کنیم که میکروفون یقه ای با سیم، تقریبا با هر نوع وسیله‌ای سازگار است. میکروفون یقه‌ای سیم‌دار نسبت به مدل‌های بی‌سیم در قیمت یکسان، کیفیت بهتری دارند. برای خرید میکروفون یقه ای بی‌سیم شما باید هزینه‌ای معادل گاهی چندبرابر یک میکروفون یقه‌ای سیم‌دار با همان کیفیت بکنید.

کاربردهای میکروفون یقه‌ای

از میکروفون‌های یقه‌ای در اجراهای تلویزیونی، کنسرت‌ها، سخنرانی‌ها، همایش‌ها، گزارش‌های ورزشی، کنفرانس‌ها و حتی جشن‌ها و مراسم های عزاداری نیز استفاده می‌شود. در واقع در هر جا که بخواهید مراسمی اجرا و برگزار کنید، می‌توانید با خرید میکروفون یقه ای کار را برای خود آسان‌تر کنید؛ زیرا با خرید این نوع از میکروفون، دیگر نگران کمبود جا و فضا برای کابل‌های میکروفن و یا جابجایی شخص در روی صحنه نخواهید بود.

اما در هر جایی که نمی‌خواهید میکروفون شما معلوم شود نیز می‌توانید از میکروفن‌های یقه‌ای استفاده کنید. به طور مثال در تهیه فیلم‌ها و برای بازیگران نباید میکروفن آنها در معرض دید قرار بگیرد و در این مواقع هم می‌توانید از این میکروفن‌های یقه‌ای استفاده کنید.

مزیت‌های خرید میکروفون یقه‌ای

قیمت این نوع میکروفون‌ها در مقایسه با سایر میکروفون‌ها ارزان‌تر است، بنابراین با کمترین قیمت ممکن می‌توانید آن‌ها را خریداری نمایید. از سویی دیگر این مدل میکروفون‌ها حجم و اندازه کوچکی دارند؛ بنابراین می‌توانید آن‌ها را به راحتی حمل کنید و برای جا‌به‌جایی محدودیتی ندارند. به دلیل نزدیک بودن این نوع میکروفون به دهان شما، کیفیت صدابرداری تا چند برابر افزایش پیدا می‌کند و در واقع کار شما حرفه‌ای‌تر می‌شود. در نهایت نیز نمونه‌ بدون سیم این محصول کار ضبط را برایتان آسان می‌کند، یعنی دیگر نیازی به نگرانی در مورد مخفی کردن سیم درون صحنه ندارید.

چگونه یک میکروفون یقه‌ای مناسب انتخاب کنیم

شما برای اینکه یک میکروفون یقه ای ارزان و باکیفیت خریداری کنید، بهتر است قبل از خرید این نوع میکروفون ‌ به یک سری نکات مهم توجه داشته باشید. با ما در صدااستور همراه باشید تا در ادامه شما را با این نکات مهم آشنا کنیم.

بودجه خرید میکروفون: قبل از هر کاری باید میزان بودجه برای خرید میکروفن یقه‌ای را مشخص کنید. زمانی که مقدار بودجه مشخص شد، مدل‌هایی که در محدوده قیمتی شما قرار ندارند از انتخاب شما خارج و انتخاب برایتان آسان می‌شود. نکته مهم درخصوص این میکروفون‌ها، قیمت ارزان نسبت به سایر مدل‌ها است. میکروفون‌های یقه‌ای در مقایسه با برخی مدل میکروفون‌‌‌ها، بازه قیمت گسترده‌ای ندارند. با این حال، اگر امکان اختصاص بودجه بیشتری را داشته باشید، امکان خرید میکروفون با کیفیت بالاتری را خواهید داشت.

نوع میکروفون: میکروفن یقه‌ای انواع مختلفی دارد. از نمونه باسیم گرفته تا نمونه بدون سیم؛ این بسته به نیاز شماست که کدام مدل را انتخاب کنید. اگر در مورد هر یک از این مدل‌ها به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، حتما به ابتدای همین نوشته برگردید و قسمت انواع میکروفن یقه‌ای را با دقت مطالعه کنید.

طول سیم: اگر نمونه با سیم میکروفون را می‌خواهید خریداری کنید بهتر است، به طول سیم آن توجه داشته باشید. اگر طول سیم خیلی بلند باشد، ممکن است به دست و پای شما گیر کند یا گره بیفتد و اگر خیلی کوتاه باشد ممکن است، شما آزادی عمل هنگام اجرا با آن را نداشته باشید.

نوع باتری: اگر قصد خرید نمونه بدون سیم را دارید حتما به نوع باتری توجه داشته باشید. اگر باتری توانایی نگهداری شارژ را نداشته باشد، خیلی زود خالی کرده و اجرای شما ناقص می‌ماند. پس به سراغ مدل‌هایی بروید که دارای باتری لیتیوم یون با طرفیت بالا هستند.

فیلتر نویز: برای کسانی که به صورت حرفه ای کار می‌کنند، داشتن نویز و صداهای مزاحم روی صدا کار را از حالت حرفه‌ای خارج می کند. هرچند حدودی با نرم افزار های ویرایش صدا می‌‌توان صداهای مزاحم را حذف کرد، اما باز هم نتیجه خوبی کسب نخواهید کرد. بنابراین باید میکروفنی را بخرید که دارای فیلتر حذف نویز باشد.

میزان فرکانس: یکی از مهم‌ترین مسائلی که هنگام خرید میکروفن باید به آن توجه داشته باشید، میزان حساسیت دستگاه به صدا است، این میزان با یکسری اعداد داخل جدول کاتالوگ دستگاه وجود دارد. این اعداد درون اتاق عایق صدا در شرایط یکسان سنجیده می‌شود. بنابراین با توجه به نوع کار خود باید یکی از این میکروفن‌ها را انتخاب نمایید.

گارانتی: به سراغ برندهایی بروید که دارای گارانتی و خدمات پس از فروش هستند. این محصولات همیشه از کیفیت بالایی برخوردارند زیرا شرکت‌های سازنده همیشه محصول با کیفیت خود را گارانتی می‌کنند. در غیر این صورت شرکت هزینه‌های سنگینی را برای خود به وجود می‌آورد.

از فروشگاه معتبر بخرید: متاسفانه روزانه حجم زیادی کالای تقلبی وارد بازار می‌شود که از نظر ظاهری با نمونه اصلی کاملاً شباهت دارند. مثلا موقع خرید میکروفون یقه ای بویا M1 که یکی از محبوب‌ترین انواع میکروفون‌های یقه ای است، حتما باید حواستان جمع باشد که محصولی تقلبی نخرید. چون فیک این محصول در بازار متأسفانه بسیار زیاد شده است.

تنها راه تشخیص اصلی یا تقلبی بودن این محصولات، تخصص و مهارت بالا است. بنابراین اگر می خواهید کلاه سرتان نرود و جنس تقلبی را با قیمت اصلی خریداری نکنید، حتماً از فروشگاه معتبر خرید کنید.

ما در صدااستور این امکان را هم برای شما فراهم کرده‌ایم که بتوانید با حضور در شوروم صدااستور، محصولات مختلف را تست و بهترین گزینه را برای خودتان انتخاب کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی