ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

راهنمای ثبت معاملات توسط تریدر

ژورنال معامله گری (تریدینگ ژورنال) یا دفترچه یادداشت معاملاتی، در اصل یک دفتر یادداشت کاغذی یا یک نرم افزار است که می‌توانید با تهیه کردن آن، کارهای ثبت معاملاتی خود را انجام دهید و در ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۹ آبان ۱۴۰۱ | ۱۶:۴۵

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

ژورنال معامله گری (تریدینگ ژورنال) یا دفترچه یادداشت معاملاتی، در اصل یک دفتر یادداشت کاغذی یا یک نرم افزار است که می‌توانید با تهیه کردن آن، کارهای ثبت معاملاتی خود را انجام دهید و در راستای رسیدن به اهداف خود و پیشرفت آنها، یک قدم جلوتر بردارید.

هدف اصلی استفاده از ژورنال معامله گری

هدف اصلی از استفاده‌ این دفترچه، بررسی و ارزیابی کردن معامله‌ها و اشتباهات است؛ این دفترچه به شما کمک می‌کند تا از طریق ثبت کردن معاملات و استراتژی‌هایتان، به ایرادات و اشتباهایتان پی ببرید و به موقع اقدام به رفع آن‌ها و بهبود معاملات خود کنید تا بتوانید طبق این فرایند به بهترین استراتژی معاملاتی شخصی برسید و در نهایت بتوانید به یک معامله گر با نظم و کاملا حرفه‌ای و موفق در کار خود تبدیل شوید.

ناگفته نماند که داشتن و نگهداری یک ژورنال معامله گری کار سختی نیست؛ اما نکته مهم این است که تنها زمانی می‌تواند برای شما کارایی داشته باشد که شما به درستی به آن عمل کنید و اشتباهات قبلی خود را نادیده نگیرید.

چرا باید از دفترچه ثبت معاملات استفاده کنیم؟

همانطور که می‌دانید، انسان ذاتی فراموشکار و در عین حال علاقه‌مند به تجربه کردن و آزمون و خطا دارد و این موضوع در بازارهای مالی و بحث‌های معامله گری و سرمایه گذاری بسیار معمول و مشهود است و کمترین کسی پیدا می‌شود که این موضوع را انکار کند.

به همین خاطر یک تریدر، ممکن است یک اشتباه را بارها و بارها تکرار کند و همچنین با فراموش کردن اشتباهات قبلی یا نداشتن کنترل روی احساسات و هیجانات خود مجددا همان اشتباه قبلی را تکرار کند و هر سری شاهد ضررها و زیان‌های زیادی در معاملات خود باشد.

ژورنال معامله گری شما، شامل گزارشی از تمام فعالیت‌های معاملاتی شما و همچنین محلی برای ثبت حالات روانی و احساسات است و طبیعتا پایبند بودن به این ژورنال، می‌تواند به شما در جهت عملکرد بهتر سیستم معاملاتی کمک کند و همچنین منجر می‌شود تا احساسات و هیجانات شما کنترل شود.

تبدیل شدن به تریدری منظم و با برنامه

دفترچه یادداشت معاملاتی، به شما کمک می‌کند تا بتوانید به تریدری محاسبه‌گر، منظم و با برنامه، موفق، با دقت بالا در کمترین زمان تبدیل شوید. دفترچه ثبت انواع معاملات، باعث ایجاد و نظم و انظباط بیشتر شما در معامله‌هایتان شده و از طرفی اطلاعات شما را در زمینه روانشناسی معاملات بالا می‌برد.

اگر تمایل دارید تا نقاط قوت و ضعف خود را در سبک و استراتژی معاملاتی خود شناسایی کنید، سعی کنید تا حتما پیش از هر کاری یک دفترچه ثبت معاملات برای خود خریداری کنید. بی‌شک هیچ معامله گری بدون داشتن ژورنال معامله گری در کار خود موفق نخواهد شد؛ این ژورنال نقش عصای دست را برای معامله گران بازی می‌کند و به نوعی از نان شب هم برای آن‌ها واجب‌تر است.

مزایای استفاده از ژورنال ترید

اگر معامله گری هستید که قصد دارد به بالاترین و والاترین درجه کاری خود برسد و به پیشرفت چشمگیری در زمینه معاملات خود دست پیدا نماید، به شما استفاده از ژورنال ترید پیشنهاد می شود. این دفترچه معاملاتی مزایای بی‌شماری دارد که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

بیشتر معامله گرانی که تازه شروع به کار کرده‌اند، این ژورنال را کم اهمیت می‌دانند و زیاد به داشتن آن توجه نمی‌کنند، در حالی که تریدرهای حرفه‌ای و با تجربه ارزش ثبت کردن فعالیت‌های معاملاتی را می‌دانند و به خوبی از آن در جهت رشد خود استفاده می‌کنند.

ثبت معاملات تا نود روز

آن‌ها نه تنها برای ثبت معاملات از این ژورنال استفاده می‌کنند، بلکه برای ثبت شرایط روحی و احساسات در هنگام کسب کردن سود یا زیان نیز از ژورنال ترید به عنوان بهترین ژورنال معامله گری بهره می‌برند. این ژورنال، به گونه ای طراحی شده است تا با استفاده از تعداد صفحات مناسب آن، تا 90 روز معاملات را در آن ثبت کرده و جلوی ضررهای احتمالی خود را بگیرید.

بدین گونه که هربار شما اشتباهات و خطاهای گذشته خود را داخل ژورنال می‌بینید و تجربه‌هایی که هربار در آن یادداشت کرده‌اید را مشاهده می‌کنید، تمامی این‌ها باعث می‌شوند تا در معامله‌های بعدی خود کنترل بیشتر داشته و بتوانید کنترل بیشتری روی احساسات و عواطف خود در معاملات داشته باشید. باتوجه به این مزایا و رعایت کردن آن‌ها، طبیعتا دیگر اشتباهات قبلی را تکرار نکرده و به تریدری حرفه‌ای و منظم تبدیل می‌شوید.

ژورنال ترید در حقیقت یک آرشیو اختصاصی برای شما محسوب می‌شود و شما می‌توانید با نگاهی به آن و همچنین گذشته عملکردتان، به روند تغییر کردن معاملاتتان پی ببرید و در آخر نحوه عملکرد خود را بررسی کنید تا بتوانید خط صعودی سود را برای تمام معامله‌هایی که انجام می‌دهید، دنبال کنید.

دفترچه ثبت معاملات شامل چه مواردی می شود؟

یک ژورنال معامله گری استاندارد شامل موارد زیر است:

1-اسم نماد

2-تاریخ وارد شدن به معامله

3-تاریخ خارج شدن از معامله

4-نوع به خصوص پوزیشن (شورت یا لانگ)

5-حجم معامله مورد نظر

6-قیمت و هزینه وارد شدن به معامله

7-ارزش و اهمیت کل ورود

8-دلیل یا استراتژی ورود

9-هدف مد نظر

10-میزان ضرر

11-نسبت ریسک کردن نسبت به ریوارد

12-دلیل و علت اشتباه کردن در معامله

13-میزان کارمزد معامله

14-میزان درصد سود و زیان

15-میزان مبلغ و هزینه سود و زیان

16-نکته‌ها، یادداشت‌ها و توضیحات جدا از اینکه شما جزو کدام یک از تریدرها هستید و از چه نوع استراتژی معاملاتی استفاده می کنید؛ رسیدن به موفقیت در معاملات، برای بسیاری از افراد، دارای اهمیت بوده و البته چالش هایی را نیز همراه دارد. این چالش برای دستیابی به موفقیت از طریق داشتن ژورنال معامله گری تحقق می‌یابد.

جمع بندی

اگر جزو تریدرهای حرفه‌ای هستید که از دفترچه ثبت معاملات استفاده می‌کند، باید بدانید ثبت و مستندسازی عملکرد معاملاتی بسیار ضروری و حیاتی است. بدون داشتن ژورنال معامله گری  یا تریدینگ ژورنال، بدون شک سردرگم و آشفته می‌شوید و در آخر معامله‌های شما عاقبت خوب و خوشی همراه با سود زیاد نخواهند داشت. با برخورداری از مزیت های این ژورنال، می‌توانید الگوها و همچنین روندهای موجود در بازار را بهتر تشخیص دهید و در معاملات خود موفق‌تر باشید. یادداشت کردن و ثبت کردن احوالاتی مانند احساسات، ایده‌ها، استراتژی‌ها، اشتباهات، خطاها و.... در ژورنال معامله گری می‌تواند یک سرمایه گذاری راحت و بی دردسر را برای شما به همراه داشته باشد که پیامدهای آن چیزی جز مشاهده روند رو به پیشرفت در معاملات شما نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی