ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آیلتس
رپورتاژ آگهی

آیلتس یا تافل؟ مقایسه کامل دو آزمون آیلتس و تافل

پیش از شروع مطالعه زبان انگلیسی بهتر است تفاوت‌های این دو آزمون و شرایط پذیرش آن‌ها در دنیا را بررسی نمایید.

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۱۲ آبان ۱۴۰۱ | ۱۴:۳۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

اگر قصد مهاجرت به یک کشور انگلیسی زبان را داشته باشید، یا بخواهید برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های بین‌المللی اقدام کنید، لازم است نشان دهید که به زبان انگلیسی مسلط هستید. حتی برای مهاجرت شغلی به بسیاری از کشورهای دنیا نیز تسلط به زبان انگلیسی یکی از شروط اولیه است. به همین دلیل در فرآیند گرفتن پذیرش شغلی یا تحصیلی، و نیز مهاجرت برای زندگی باید یک مدرک زبان انگلیسی معتبر ارائه کنید.

دو مورد از معتبرترین آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی که در اغلب دانشگاه‌های معتبر دنیا و سفارت کشورهای خارجی مورد پذیرش است، آزمون آیلتس و آزمون تافل است. اما این که شما بخواهید در کدام یک از این آزمون‌ها شرکت کنید، کاملاً بستگی به شرایط و هدف شما دارد. بنابراین پیش از شروع مطالعه زبان انگلیسی بهتر است تفاوت‌های این دو آزمون و شرایط پذیرش آن‌ها در دنیا را بررسی نمایید و سپس برای ثبت نام اقدام کنید.

با توجه به این که آمادگی برای آزمون آیلتس و تافل نیاز به تسلط خیلی خوبی به زبان انگلیسی دارد، تقریباً همه داوطلبان این آزمون‌ها در کلاس‌های زبان انگلیسی تخصصی شرکت می‌کنند. به همین دلیل برای تصمیم‌گیری بهتر می‌توانید از معلم خصوصی زبان انگلیسی خود نیز مشورت بگیرید.

تفاوت‌های آزمون آیلتس و تافل چیست؟

این دو آزمون توسط دو سازمان متفاوت برگزار می‌شوند. آزمون آیلتس را شورای فرهنگی بریتانیا، دانشگاه کمبریج و مرکز آیلتس استرالیا برگزار می‌کنند؛ و شامل دو نسخه آکادمیک و جنرال است. در حالی آزمون تافل توسط مؤسسه ETS طراحی و اجرا می‌شود که در کشور آمریکا است.

هر دو آزمون تافل و آیلتس از درجه اعتبار بالایی در دنیا برخوردارند و چهار مهارت زبانی شنیدن، خواندن، نوشتن و صحبت کردن داوطلبان را ارزیابی می‌کنند.

 تفاوت آزمون آیلتس و تافل در شیوه برگزاری

این دو آزمون در حال حاضر در اغلب نقاط دنیا به صورت آنلاین برگزار می‌شود. اما از نظر زمان و شیوه برگزاری تفاوت‌هایی دارد:

  • آزمون آیلتس 2 ساعت و 45 دقیقه و آزمون تافل 3 ساعت و 15 دقیقه طول می‌کشد.
  • نمره آزمون آیلتس عددی صحیح تا نیم‌صحیح بین 0 تا 9 است در حالی که نتیجه آزمون تافل با عددی صحیح بین 0 تا 120 اعلام می‌شود.
  • نتیجه آزمون آیلتس در 13 روز و تافل در 10 روز آماده می‌شود.
  • تصحیح بخش‌هایی از هر دو آزمون با کمک ماشین و بخش‌هایی توسط افراد متخصص انجام می‌شود.

تفاوت در فرمت آزمون آیلتس و تافل

تفاوت عمده آزمون آیلتس و تافل در فرمت سوالات آزمون‌هاست. شما در آزمون تافل با تست و پاسخ‌های چندگزینه‌ای بیشتری روبه‌رو هستید. در حالی که فرمت سوالات آزمون آیلتس بیشتر به صورت جای خالی، پاسخ کوتاه و روش‌های مشابه است. تنوع فرمت سوالات در آزمون آیلتس بیشتر از تافل است.

این تفاوت از این جهت اهمیت دارد که روش مطالعه و تمرین زبان انگلیسی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین مهم است که پیش از شروع برنامه یادگیری زبان انگلیسی، حتماً آزمونی که می‌خواهید در آن شرکت کنید را انتخاب کرده باشید. برای تسلط و تمرین هدفمندتر می‌توانید از معلم خصوصی آیلتس یا معلم خصوصی تافل کمک بگیرید.

تفاوت لیسنینگ آزمون آیلتس و تافل

احتمالاً شنیده باشید که آزمون آیلتس به لهجه بریتانیایی، و آزمون تافل به لهجه آمریکایی طراحی شده است. اما در حقیقت هر دوی این آزمون‌ها از انواع لهجه‌های زبان انگلیسی استفاده می‌کنند.

بخش لیسنینگ آزمون آیلتس 4 قسمت دارد و هر کدام از این قسمت‌ها شامل 10 سوال است. دو قسمت درباره موضوعات عمومی، و دو قسمت به موضوعات دانشگاهی می‌پردازد. لیسنینگ آیلتس هم شامل مونولوگ و هم گفتگوی دو یا چندنفره است.

در آزمون تافل iBT دو قسمت را می‌شنوید: یک قسمت شامل 3 تا 4 سخنرانی و یک قسمت شامل 2 تا 3 مکالمه. هر دو این مکالمه‌ها از زبانی استفاده می‌کند که در یک محیط تخصصی یا دانشگاهی با آن سر و کار دارید.

تفاوت ریدینگ آزمون آیلتس و تافل

همان‌طور که می‌دانید بخش ریدینگ آزمون آیلتس جنرال و آکادمیک تفاوت‌هایی جزئی با هم دارند. در هر دو نسخه آزمون آیلتس سه متن در اختیار شما قرار می‌گیرد که بر اساس آن باید به 40 سوال پاسخ دهید. این متن‌ها بر اساس کتاب‌ها، مجلات و نشریات انگلیسی طراحی شده‌اند.

در بخش ریدینگ آزمون تافل 3 یا 4 متن را می‌خوانید و بر اساس هر کدام به 10 تست پاسخ می‌دهید. این تست‌ها را می‌توانید کاملاً با تکیه بر اطلاعات موجود در متن جواب بدهید.

تفاوت رایتینگ آزمون آیلتس و تافل

هر دو آزمون آیلتس و تافل برای بخش رایتینگ دو تکلیف در نظر گرفته‌اند. در آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال این بخش از نظر محتوا کمی متفاوت است. اما برای هر دو نسخه در تکلیف اول باید در 20 دقیقه اطلاعاتی را که در یک نمودار، نقشه، جدول یا... ارائه شده است توضیح دهید؛ و در تکلیف دوم باید در 40 دقیقه به یک سوال در قالب یک مقاله پاسخ بدهید.

تکلیف اول رایتینگ آزمون تافل کاملاً متفاوت است. این بخش با مهارت خواندن و گوش کردن ترکیب شده است و شما باید بر اساس متن کوتاهی که می‌خوانید یا سخنرانی کوتاهی که می‌شنوید یک مقاله بنویسید. در تکلیف دوم بر اساس تجربه یا نظر شخصی‌تان درباره موضوعی مشخص می‌نویسید. برای رایتینگ آزمون تافل در مجموع 50 دقیقه وقت دارید.

تفاوت اسپیکینگ آزمون آیلتس و تافل

اسپیکینگ آزمون آیلتس به صورت رو در رو، یعنی حضوری یا تماس تصویری، با فرد متخصص انگلیسی زبان انجام می‌شود. این فرد نمره شما را اعلام می‌کند، اما مکالمه شما ضبط می‌شود و در صورت لزوم توسط ممتحن دیگری بررسی می‌شود. شما می‌توانید اسپیکینگ آیلتس را در همان روز آزمون یا در یک بازه یک هفته‌ای قبل یا بعد از آزمون بدهید.

در بخش اسپیکینگ آزمون تافل، سوالات ضبط شده‌ای را می‌شنوید. سپس پاسخ شما به وسیله میکروفن ضبط می‌شود. ارزیابی و نمره‌دهی این بخش از آزمون به کمک هوش مصنوعی و بازبین‌های انسانی انجام می‌شود. شما باید اسپیکینگ آزمون تافل را همراه با بقیه آزمون در یک روز امتحان بدهید.

امتیازدهی در آزمون آیلتس و تافل

در آزمون آیلتس شما برای هر بخش از آزمون نمره‌ای بین 0 تا 9 دریافت می‌کنید. سپس بین این 4 نمره میانگین گرفته می‌شود و نمره نهایی شما به صورت عددی صحیح با نیم‌صحیح اعلام می‌شود.

هر بخش از آزمون تافل 30 نمره دارد و در نهایت با جمع هر 4 نمره شما نمره‌ای بین 0 تا 120 خواهید گرفت.

هیچ کدام از این آزمون‌ها قبولی یا مردودی ندارند و نتیجه را به صورت نمره به شما اعلام می‌کنند. شما با توجه به شرایط دانشگاه یا سازمانی که قصد ارائه مدرک زبان انگلیسی خود را به آن دارید باید برای رسیدن به نمره مشخصی که می‌خواهید تلاش کنید.

هزینه آزمون آیلتس و تافل

هزینه این دو آزمون به طور تقریبی در یک محدوده قیمت است. اما با توجه به مراکز برگزارکننده این قیمت‌ها ممکن است کمی متفاوت باشند. در ایران نیز با توجه به نوسانات قیمت دلار، هزینه این آزمون‌ها در بازه‌های زمانی کوتاهی تغییر می‌کند. این قیمت تقریباً بین 150 تا 250 دلار است.

کدام مؤسسات و کشورها مدرک آیلتس و تافل را می‌پذیرند؟

مدرک هر دو آزمون آیلتس و تافل از طرف اغلب دانشگاه‌های شناخته‌شده دنیا و سازمان‌ها و سفارت‌ها پذیرفته می‌شود. اما بهترین راه برای اطمینان از پذیرش مدرک زبان و نمره مورد نیاز این است که شرایط سازمان مورد نظرتان را بررسی کنید. اغلب مؤسسات حداقل نمره مورد پذیرش خود را در شرایط و ضوابط‌شان اعلام می‌کنند.

آزمون تافل به طور خاص مهارت شما را برای حضور در محیط‌های درسی و دانشگاهی می‌سنجد. با توجه به این که یک مؤسسه آمریکایی آن را برگزار می‌کنند، دانشگاه‌‌های آمریکایی علاقه بیشتری به آن نشان می‌دهند. البته همچنان آزمون تافل در اروپا و استرالیا نیز از اعتبار بالایی برخوردار است. فقط کشور انگلستان کمی در مورد نتیجه این آزمون سخت‌گیری می‌کند و اگر هدفتان مهاجرت به انگلیس است، بهترین گزینه برایتان آزمون آیلتس است.

همان‌طور که می‌دانید آزمون آیلتس در دو نسخه آکادمیک و جنرال برگزار می‌شود. آزمون آکادمیک برای ورود به دانشگاه و مؤسسات تخصصی و آزمون جنرال برای مهاجرت شغلی یا مهاجرت برای زندگی مناسب است. آیلتس بیش از هر چیز مورد توجه داوطلبانی است که قصد مهاجرت به انگلستان، استرالیا، نیوزلند، کانادا و ایالت متحده آمریکا را دارند.

در آزمون آیلتس شرکت کنم یا تافل؟

با توجه به مواردی که گفتیم، برای تصمیم‌گیری در مورد این که در آزمون آیلتس شرکت کنید یا آزمون تافل، پیش از هر چیز باید هدفتان را مد نظر قرار دهید. سازمان‌ها یا مؤسسات مورد نظرتان را بررسی کنید و ببینید به برای کدام آزمون اعتبار بیشتری قائل‌اند.

هر دوی این آزمون‌ها با فاصله‌های زمانی کوتاه در سراسر دنیا برگزار می‌شود، و بدون نگرانی در این مورد می‌توانید بین آن‌ها انتخاب کنید.

در مجموع اگر از نظر اعتبار، هر دو آزمون برایتان در دسترس است، بر اساس این که با شیوه و زمان برگزاری کدام یک احساس راحتی بیشتری می‌کنید و منابع بهتری برای آن در دسترس دارید انتخاب نمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی