ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

بسته بندی و نقش آن در موفقیت کسب و کار

اگر به دنبال شروع یک کسب و کار در هر سطح تولیدی اعم از خانگی،کارگاهی و صنعتی هستید. یکی از فاکتور های مهم برای فروش بهتر بسته بندی محصول است. بسته بندی محصول مانند یک ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۳۰ آبان ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

اگر به دنبال شروع یک کسب و کار در هر سطح تولیدی اعم از خانگی،کارگاهی و صنعتی هستید. یکی از فاکتور های مهم برای فروش بهتر بسته بندی محصول است. بسته بندی محصول مانند یک فروشنده خاموش برند و محصول شما را تبلیغ می کند و باعث میشود که مشتری برای محصولی که بسته بندی بهتری نسبت به دیگر محصولات دارد ارزش بیشتری قائل شود. این تفاوت میتواند شانس فروش محصولتان را افزایش دهد. دو محصول یکسان را در نظر بگیرید که حتی از نظر مواد اولیه و کیفیت نیز یکسان باشند. مشتری هنگام خرید به محصولی که بسته بندی جذاب تری داشته باشد علاقه بیشتری نشان خواهد داد زیرا بسته بندی جذاب تر این حس را به مشتری القا می کند که محصولی با کیفت تر از هر محصول دیگری را خریداری می کند.
بسته بندی امروزه به یک صنعت بزرگ تبدیل شده است که تولید کننده،خریدار،طراحان گرافیک، و ماشین سازان صنعتی را علاقه مند و درگیر کرده است. در این صنعت علوم بسیاری استفاده میشود برای مثال برای طراحی بسته بندی محصولات معمولا از نظر روانشناسان و هنر مندان استفاده میشود ،همچنین در ساخت دستگاه های بسته بندی نیز مهندسان مکانیک،برق و حتی کامپیوتر دست در دست یکدیگر همکاری می کنند. تمامی این علوم به کمک هم باعث به وجود امدن بسته بندی های خلاقانه و جالب میشوند.
همان طور که ایده ها و خلاقیت انسان مرز ندارد. بسته بندی های محصول نیز امروزه بدون حد مرزی خاصی روانه بازار میشوند. این صنعت بشدت رقابتی است، زیرا شرکت های تولیدی برای فروش بیشتر همواره در پی ایجاد طراح های جدید و خلاقانه برای بسته بندی ها محصول خودشان هستند.

اهداف بسته بندی

بسته بندی قبل از اهداف تبلیغاتی برای محافظت از محصول استفاده میشود و این یکی از مهم ترین وظایف بسته بندی مناسب است.همچنین بسته بندی محصول باید نشان دهنده اطلاعات محصول شامل نحوه استفاده نگهداری،مواد تشکیل دهنده محصول علامت های استاندارد و تاریخ تولید و انقضای محصول باشد.
بسته بندی در واقع هویت محصول است، این هویت طی زمان با تبلیغات و بازاریابی شکل گرفته است اما یکی از مهم ترین قسمت های مهم بازار یابی رنگ ها و طرح های محصول است، هر طرح و رنگی میتوانند بیانگر اهداف شرکت تولید کننده ان باشد. مثلا در ساخت مواد ارایشی و بهداشتی از طبیعت و رنگ سبز و رنگهایی که به طبیعت نسبت داده میشود استفاده زیادی میشود.زیرا هدف شرکت های ارایشی و بهداشتی ارائه محصولی است که با استفاده از ان استفاده کننده حس تازه بودن مانند طبیعت را تجربه بکند همچینن طبیعت یکی از سمبل های پاگیزکی و سلامتی است.

بسته بندی در ایران

صنعت بسته بندی در ایران مانند دیگر کشور های پیشرفته دنیا رشد نکرده است اما در چند سال اخیر قدم های بسیار خوبی جهت پیشرفت ان برداشته شده است. که جای پیشرفت زیادی دارند. عدم وجود ماشین های صنعتی مناسب و زیر ساخت های کافی در این زمینه، جدی گرفته نشدن طراحان و هنرمندان بسته بندی، و عدم وجود شرکت های بزرگ بسته بندی باعث شده است تا محصولاتی ارزشمند مانند چایی،برنج،زعفران و بسیاری از تولیدات داخلی ایران بدون بسته بندی به کشور های دیگر مانند کشور های اروپایی ارسال شوند و در این کشور ها با برند خارجی بسته بندی و به فروش برسند که این کار باعث سود هنگفت این کشور ها از صنعت بسته بندی میشود در حالی که سود تولید کننده و صادر کننده ان محصول که در ایران قرار دارند بسیار کمتر خواهد بود.

دستگاه های بسته بندی

یکی از عوامل پیشرفت و جذابیت در محصولات خارجی استفاده از دستگاه های بسته بندی پیشرفته و مدرنی است که انها استفاده می کنند. این دستگاه ها با بروزترین روش ها و تکنولوژی ها طرح های خلاقانه طراحان را بصورت انبوه تولید می کنند.دستگاه های بسته بندی را از نوع حجم کاری به دو دسته دستگاه های بسته بندی دستی و نیمه اتوماتیک و دستگاه های اتوماتیک دسته بندی کرد.
از دستگاهای دستی و نیمه اتوماتیک برای کسب و کار های کوچک ( خانه یا کارگاه) استفاده میشود در حالی که کارخانه های بزرگ از دستگاهای اتوماتیک استفاده می کنند.این دستگاه می توانند چندین هزار محصول را در روز بسته بندی و روانه ی بازار کند.

انواع دستگاه های بسته بندی

دستگاه های بسته بندی در اندازه ها و شکل های متفاوتی برای بسته بندی محصولات ساخته میشوند. حتی شرکت های بزرگ خط بسته بندی و دستگاه های مخصوص به خودشان را دارند که نمونه انها در دیگر شرکت ها پیدا نمیشود.اما در این مقاله سعی داریم تا دستگاه های متداول تر را که در کارخانه های کوچکتر استفاده میشوند را بررسی کنیم

دستگاه پر کن

از “دستگاه پر کن” برای پر کردن محصولات در بسته بندی های فلزی، شیشه ای،پلاستیکی یا انواع پاکت ها استفاده میشود.از این دستگاها قادرند مواد جامد و مایع را با چگالی های مختلف اندازه بگیرند و به داخل بسته بندی تزریق بکنند . دستگاه پرکن دقت بالایی در پرکردن مواد دارد این درحالی است که سرعت این دستگاه بسیار زیاد است.این دستگاه ها از نظر عملکرد به دو دستگاه “پرکن مایع” و “پر کن جامد” تقسیم می شوند. بسته بندی در ابتدا باید خالی باشد در نمونه های اتوماتیک و پیشرفته تر دستگاه حتی بسته بندی را قبل از پر کردن تمیز می کنند.

دستگاه وکیوم

وکیوم کردن به معنی خارج کردن هوا از بسته بندی محصول است این عمل را در کارخانه ها دستگاه وکیوم انجام میدهد.وکیوم کردن باعث میشود تا رشد و تکثیر عوامل بیماری زا و فاسد کننده در محصولات غذایی از بین برود از همین رو مدت زمان نگهداری این محصولات افزایش می یابد.از طرفی وکیوم کردن باعث کاهش حجم بسته بندی میشود و راحتر میتوان محصولات را جابجا کرد.از روش وکیوم کردن بیشتر در بسته بندی مواد خشک، میوه جات، سبزیجات، محصولات پروتئینی مثل گوشت، سوسیس، کالباس و غیره می توان استفاده کرد.

دستگاه شیرینگ پک

این دستگاه ها مسئول قرار دادن محصولات بسته بندی شده در کنار یکدیگر در داخل پک های چندتایی هستند.پک های نوشابه،سیگار،روغن،شرینی،شکلات،تنقلات به وسیله دستگاه های شیرینگ پک بسته بندی میشوند این دستگاه ها تنوع بسیار زیادی دارند .

انواع دستگاه های شیرینگ پک

  • دستگاه شرینک پک رومیزی: مناسب برای پک کردن محصولات کوچک
  • دستگاه شرینک پک کابینی یا صندوقی: مناسب برای پک کردن محصولات کوچک
  • دستگاه شرینک پک تونلی: مناسب برای پک کردن محصولات بزرگ و کوچک
  • دستگاه شرینک پک دوخت دستی نیمه اتوماتیک: مناسب برای پک کردن محصولات کوچک و متوسط
  • دستگاه شرینک پک تمام اتوماتیک (دوخت به همراه تونل حرارتی): مناسب برای پک کردن محصولات بزرگ و کوچک
  • دستگاه لیبل شرینک: مناسب برای شیرینک کردن لیبل بر روی بطری به وسیله ی تونل حرارتی

کمپرسور اسکرو و پمپ باد

پمپ باد و کمپرسور اسکرو یکی از دستگاه های کلیدی در هر کارخانه ای است. کمپرسور ها و پمپ باد ها بصورت مستقیم در بسته بندی استفاده نمیشوند بلکه تامین کننده نیروی و انرژی دستگاه های بسته بندی هستند. اکثر دستگاه های بسته بندی بصورت پنوماتیک کار می کنند،دستگاه های پنوماتیک به دستگاهای می گویند که بجای برق از نیروی باد استفاده می کنند
اگر علاقه مند به مطالعه در مورد کمپرسور های اسکرو هستید میتوانید از طریق این لینک وارد سایت کمپرسور حسنی یکی از بزرگترین تولید کنندگان کمپرسور در ایران بشوید.
کمپرسور های صنعتی را میتوان در دو مدل اسکرو و پمپ باد های پیستونی تهیه کرد.از همین رو از کمپرسور های پیستونی برای صنایع کوچک و از کمپرسور های اسکرو در صنایع بزرگ استفاده میشود. پمپ های باد پیستونی را به راحتی میتوان در تعمیرگاه های اتومبیل، و کارگاه های رنگ کاری یافت.

دستگاه های بسته بندی بسیار بیشتر از ان چیزی است که در این نوشته ذکر شد. اما هدف ما از نوشتن این مقاله اشنایی با صنعت بزرگ بسته بندی و اهمیت ان بود. درآخر خوشحال میشویم اگر اطلاعاتی در مورد این صنعت دارید با ما در بخش نظرات در میان بگذارید

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی