ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

رابطه ارزهای دیجیتال با فدرال رزرو

همان طور که می دانید، ارزهای دیجیتال دارایی های دیجیتالی هستند که توسط نهاد های دولتی اداره نمی شوند. ارزهای دولتی که به عنوان ارزهای فیات شناخته می شوند، به وسیله اعتبار دولت یا یک ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۵ آذر ۱۴۰۱ | ۱۴:۳۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

همان طور که می دانید، ارزهای دیجیتال دارایی های دیجیتالی هستند که توسط نهاد های دولتی اداره نمی شوند. ارزهای دولتی که به عنوان ارزهای فیات شناخته می شوند، به وسیله اعتبار دولت یا یک نهاد دولتی، مانند فدرال رزرو یا بانک مرکزی اروپا پشتیبانی می شوند. اما ارزهای دیجیتال ارزش خود را از جوامعی که از آنها استفاده می کنند می گیرند. انقلاب کریپتو و گسترش و افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال توجه فدرال رزرو را به خود جلب کرد. وظیفه نهاد فدرال رزرو متمرکز بر تنظیم بانک ها و دلار ایالات متحده آمریکا است.

به این ترتیب، به طور کلی ارزهای دیجیتال خارج از حوزه نفوذ این نهاد ها هستند. هنگامی که بانک ‌ها ارزهای دیجیتال را به عنوان دارایی در ترازنامه خود نگه داری می کنند، ارزهای دیجیتال و فدرال رزرو با یکدیگر همپوشانی دارند. فدرال رزرو علاوه بر اعمال نفوذ به بازار ارزهای دیجیتال با استفاده از نرخ بهره، اخیراً دستورالعمل های زیادی را درباره فعالیت های مربوط به ارزهای دیجیتال به بانک ها صادر کرده و تأکید کرده است که شرکت ها باید پیش از انجام هرگونه فعالیتی، آن را به فدرال رزرو اطلاع دهند و مطمئن شوند که کاری که قصد انجام آن را دارند از نظر قانونی مجاز است. در این مقاله از تتر ایران، به توضیح رابطه ارز دیجیتال و فدرال رزرو پرداخته و مسائل پیرامون آن شرح داده میشود.

رابطه ارزهای دیجیتال با فدرال رزرو چیست؟

فدرال رزرو تنها نهاد و تنظیم کننده دولتی نیست که به حوزه ارزهای دیجیتال ورود پیدا کرده است. برای نمونه می توان به کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) نیز اشاره کرد. این کمسیون، بر تنظیم بازار سهام و دیگر سرمایه گذاری های اوراق بهادار متمرکز است. بازار ارزهای دیجیتال نیز مانند دیگر بازارهای مالی موجود، با نوسانات قیمت زیادی مواجه شده و بالا و پایین های زیادی را تجربه می کند که سرمایه گذاران و فعالان این حوزه در صورت داشتن توانایی تجزیه و تحلیل منطقی می توانند از این نوسانات سود کسب کنند. برای تحلیل های درست میبایست مولفه ها و فاکتورهایی مانند شرایط اقتصادی کشورها، خبرهای مثبت و منفی و عملکرد رسانه ها، جنگ و اختلافات میان کشورها و غیره که در قیمت ارزهای دیجیتال موثر هستند را نیز شناسایی کرد.

فدرال رزرو چیست و چه نقشی در ارزهای دیجیتال ایفا می کند؟

افرادی که به هر شکلی در بازار رمز ارزها مشغول به فعالیت هستند، قطعا نام فدرال رزرو را شنیده و با آن آشنایی دارند. شاید این سوال مطرح شده باشد که اصلا فدرال رزرو چیست و چه نقش و وظیفه ای دارد؟! فدرال رزرو (Federal Reserve) که به اختصار به آن سازمان فد یا FRS نیز گفته می شود، در واقع همان بانک مرکزی آمریکا است. بانک مرکزی آمریکا نقش کلیدی و مهمی در اقتصاد آمریکا و جهان و همچنین پیشبرد اهداف مالی دارد. این سازمان را می توان یکی از مهم ترین و قوی ترین نهادهای مالی جهان عنوان کرد که وظایف مهمی مانند مشخص کردن سیاست های مالی آمریکا، افزایش ثبات سیستم مالی کشور، نظارت بر بانک ها و موسسات مالی کشور و تایید اعتبار آن ها، ارتقای امنیت بانک ها و سیستم های تراکنش و پرداخت آن ها و غیره را بر عهده دارد.

اما به طور کلی مهم ترین و اساسی ترین وظیفه ای که این نهاد بر عهده دارد، کنترل شرایط اقتصادی و یا تورم کشور با افزایش و کاهش میزان نرخ بهره است. نرخ بهره عاملی بسیار موثر در بازارهای مالی است که با افزایش آن، بازارهای مالی دچار افت شدید شده و با کاهش آن صعود می کنند. نرخ بهره نیز مانند بازارهای مالی می تواند بنا به دلایل و طبق شرایطی دچار نوسانات شود که معامله گران و سرمایه گذاران بازارهای مالی میبایست توجه ویژه ای به این نوسانات داشته باشند. دو مورد از مولفه های مهم تاثیرگذار در تعیین کاهش با افزایش نرخ بهره عبارتند از:

مدت زمان سرمایه گذاری: هر چه میزان زمانی که یک فرد به سرمایه گذاری اختصاص می دهد بیشتر باشد، میزان نرخ بهره و سودی که به صورت سالانه پرداخت می شود نیز بیشتر خواهد بود.

تورم: هنگامی که میزان تورم در یک کشور افزایش می یابد، بانک مرکزی میزان نرخ بهره را نیز افزایش می دهد تا مردم جهت سپرده گذاری و نگهداری پول خود در بانک ها تمایل بیشتری داشته باشند و میان تورم و نقدینگی تعادل برقرار شود.

نرخ بهره در ارزهای دیجیتال

در ادامه به رابطه میان نرخ بهره و شرایط کلی بازار ارزهای دیجیتال مانند ارزش ‌و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال بیشتر پرداخته می شود.

افزایش نرخ بهره و رکود بازار ارزهای دیجیتال: یکی از مهم ترین تاثیراتی که نرخ بهره می تواند در بازار ارزهای دیجیتال داشته باشد افزایش نرخ بهره است. افزایش نرخ بهره منجر می شود تا افراد دارایی های خود را از بازار ارزهای دیجیتال خارج کرده و در بانک ها سپرده گذاری کنند. خارج شدن پول از بازار ارزهای دیجیتال، بر ارزش این بازار تاثیر گذاشته و موجب رکود و کاهش پیدا کردن قیمت ارزهای دیجیتال مانند قیمت بیت کوین می شود. به این ترتیب می توان گفت افزایش نرخ بهره تاثیر منفی در بازار رمزارزها گذاشته و موجب سقوط آن می شود.

کاهش نرخ بهره و صعود بازار ارزهای دیجیتال: تاثیر دیگر نرخ بهره بر بازار رمزارزها، می تواند با کاهش آن باشد. به این صورت که ممکن است با بهبود یافتن شرایط اقتصادی کشور، فدرال رزرو میزان نرخ بهره را کاهش دهد که در این وضعیت، سپردن دارایی های افراد به بانک ها گزینه مناسبی نیست. به این ترتیب، افراد دارایی های خود را به بازارهای رمز ارزها وارد می کنند. در نهایت، میزان تقاضا جهت خرید ارزهای دیجیتال مختلف مانند خرید تتر افزایش پیدا کرده و بازار روندی صعودی به خود می گیرد و قیمت ارزهای دیجیتال مانند قیمت تتر نیز بالا می رود. در نهایت با توجه به این موضوع می توان گفت، کاهش نرخ بهره تاثیر مثبتی در بازار رمزارزها دارد.

به طور کلی ، می توان گفت میزان علاقه مندی افراد به سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال تحت تاثیر نرخ بهره قرار دارد. به این صورت که در صورت بالا رفتن نرخ بهره، میزان علاقه مندی سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال کاهش پیدا کرده و  تقاضا جهت خرید ارزهای دیجیتال نیز کم می شود و در نهایت بازار روندی نزولی پیدا می کند. در صورت پایین بودن نرخ بهره نیز، میزان علاقه مندی به سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال افزایش پیدا کرده و میزان تقاضا جهت خرید ارزهای دیجیتال مختلف مانند خرید اتریوم، خرید شیبا و غیره بیشتر می شود و در نهایت قیمت رمزارزها بیشتر می شود. به این ترتیب، می توان به این نتیجه گیری رسید که میزان سرمایه گذاری و نرخ بهره فدرال رزرو یک رابطه معکوس با یکدیگر دارند. در پایان ذکر این نکته ضروری است که اتفاقات مختلفی می توانند در بازار ارزهای دیجیتال تاثیر گذاشته و موجب تغییر و تحول شوند. بنابراین تصمیمات فدرال رزرو مبنی بر افزایش یا کاهش نرخ بهره تنها عامل موثر در بازار ارزهای دیجیتال نمی باشد و عوامل دیگری مانند قوانین دولتی، میزان تقاضای افراد و غیره نیز می توانند شرایط بازار ارزهای دیجیتال را متحول کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی