ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

مفهوم نود (Node) یا گره در ارزهای دیجیتال

مدتی طول کشید تا ارزهای دیجیتال و فناوری ارائه دهنده آن‌ها، بیشتر و بهتر شناخته شوند. مسلماً، برای بهره مندی از ارزهای دیجیتال باید با بیشتر نکات فنی بلاک چین و ارزهای دیجیتال آشنا شد ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۹ آذر ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

مدتی طول کشید تا ارزهای دیجیتال و فناوری ارائه دهنده آن‌ها، بیشتر و بهتر شناخته شوند. مسلماً، برای بهره مندی از ارزهای دیجیتال باید با بیشتر نکات فنی بلاک چین و ارزهای دیجیتال آشنا شد چرا که درک عمیق نکات این حوزه به افراد کمک می‌کند تا فعالیت بهتری در آن داشته باشند. یکی از مفاهیم و اصطلاحات رایجی که در جامعه کریپتو بسیار رایج است، مفهوم نود ( Node ) یا گره است. در علوم کامپیوتر، یک گره به جزء کوچکتری گفته می‌شود که در یک سیستم بزرگتر ایفای نقش می‌کند. این تعریف به هنگام قرارگیری در چارچوب ارزهای دیجیتال، کمی پیچیده می‌شود. در این مقاله، ما قصد داریم تا به پاسخ سوال نود چیست پرداخته و در مورد نقش گره‌ها در ارزهای دیجیتال بحث کنیم. با ما همراه باشید.

نود یا گره چیست و چه نقشی در ارزهای دیجیتال دارد؟

در علوم کامپیوتر، اصطلاح "گره" به معنای جز کوچکی است که در یک شبکه بزرگتر ایفا نقش می‌کند. در زمینه کریپتو و بلاک چین نیز، یک گره یکی از رایانه‌هایی است که نرم افزار بلاک چین را برای اعتبارسنجی و ذخیره تاریخچه کامل تراکنش‌ها در شبکه اجرا می‌کند. نودها یا گره‌ها در ارزهای دیجیتال معمولاً با بلاک چین مرتبط هستند. بنابراین، پیش از پرداختن به اینکه نود چیست؟ بهتر است ابتدا بلاک چین را به عنوان یک مفهوم کلی مورد بررسی قرار دهیم. بلاک چین بستری است که تمام ارزهای رمزپایه بر روی آن اجرا می‌شوند.

در اصل، بلاک چین دفتر کلی است که تمام تراکنش‌هایی که تاکنون با ارزهای دیجیتال انجام شده است را شامل می‌شود. این یک دفتر کل دیجیتال غیرقابل تغییر، غیرمتمرکز و بسیار امن و مطمئن است. هر یک از مجموعه داده‌های حاوی اطلاعات هر تراکنش "بلاک" نامیده می‌شود. هر زمان که شخصی تراکنشی را با استفاده از یک ارز دیجیتال انجام می‌دهد، داده‌های آن تراکنش به عنوان یک بلوک در یک بلاک چین ذخیره می‌شوند. برای ذخیره اطلاعات به صورت بلوک، بلاک چین باید آن اطلاعات را در یک سری از ابزارهای متصل توزیع کند.

هر یک از این ابزارها یک گره یا نود نامیده می‌شوند. تمام گره‌های مرتبط با بلاک چین با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و اطلاعات تراکنش‌ها را انتقال می‌دهند و بلوک‌های جدیدی را بر روی بلاک چین ایجاد می‌کنند. هدف اصلی یک گره در ارزهای دیجیتال تأیید هر تراکنش پیش از ذخیره دائمی آن به عنوان یک بلوک است. اگر بلاک چین بستر اصلی ارزهای دیجیتال است، گره‌ها پایه و اساس بلاک چین هستند. به طور کلی، گره‌ها به عناوین گره‌های کامل( Full Nodes ) و گره‌های سبک ( Light Nodes ) طبقه بندی می‌شوند. گره‌های کامل نقش ایمن سازی شبکه را ایفا می‌کنند. یک گره کامل، کل تاریخچه بلاک چین را دانلود می‌کند، بنابراین می‌تواند قوانین را اجرا کند. از طرف دیگر، یک گره سبک، کار خاصی انجام نمی‌دهد و صرفا باید به یک گره کامل متصل شود تا به درستی کار کند. از آنجایی که نودها برای عملکرد بلاک چین ضروری هستند، داوطلبان زیادی وجود دارند که نودهای کامل را برای کمک به پشتیبانی از اکوسیستم اجرا می‌کنند.

چه کسی می تواند یک گره بلاک چین را اجرا کند؟

ویژگی اصلی ارزهای دیجیتال این است که کلیت فناوری آن‌ها غیرمتمرکز می‌باشد. این بدان معناست که هیچ نهاد مرکزی مانند بانک یا دولت وجود ندارد که قوانینی را ارائه کرده و زیر نظر داشته باشد. به این ترتیب، ارز دیجیتال ماهیتی دموکراتیک به خود می‌گیرد. به عنوان مثال، سایر خدمات مالی مانند ویزا یا پی پال توسط یک نهاد مرکزی اجرا می‌شوند که این به معنای عدم شفافیت است. اما با خرید ارزهای دیجیتال مختلف مانند خرید تتر، همه افراد می‌توانند یک گره را اجرا کنند. از آنجایی که این یک فناوری غیرمتمرکز است، موانع ورود خاصی وجود ندارد که افراد را از اجرای گره باز دارد. تنها کاری که فرد باید انجام دهد این است که نرم افزار آن را در رایانه خود دانلود کرده و یک گره را اجرا کند. تقریباً هر فردی می‌تواند بدون نگرانی در مورد دریافت مجوز، شروع به اجرای یک گره بلاک چین کند.

گره‌ها چگونه کار می‌کنند؟

بلاک چین‌ها دفتر کل توزیع شده‌ای هستند که تاریخچه کامل تراکنش‌ها را در یک شبکه خاص ذخیره می‌کنند. بلاک چین در گره‌ها قرار دارد. هر گره یک نسخه یکسان از تراکنش‌ها را نگه داری می‌کند. هنگامی که یک گروه جدید از تراکنش‌ها (یک بلوک) در بلاک چین وجود دارد، از گره به گره دیگر پخش می‌شود تا هر یک از آنها بتواند پایگاه داده خود را به همان روش به روز کند. گره‌ها مسئول نگهداری پایگاه داده صحیح تراکنش‌های پیشین به روشی توزیع‌شده در شبکه هستند. گره‌ها اساس بلاک چین و ارزهای دیجیتال هستند. برای نمونه، در شبکه بیت کوین، گره‌ها نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند. به بیان ساده، می‌توان گره‌ها را به ‌عنوان نگهبانی تصور کرد که دائماً بلاک چین بیت ‌کوین را زیر نظر دارند تا تراکنش‌های قانونی بیت‌کوین را از تراکنش‌های غیرمشروع تشخیص دهند.

انواع نودهای ارز دیجیتال

به طور کلی نودها به چهار دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از؛

گره کامل یا Full Node

دو اصطلاح "گره" و "گره کامل" اغلب به صورت مترادف استفاده می‌شوند، اما در واقع بین این دو تفاوت وجود دارد. گره کامل از اجزای اصلی بلاکچین است که به طور کامل تراکنش‌ها و بلوک ها را تأیید می‌کند و مسئول تایید تراکنش‌ها و حفظ امنیت در سیستم است. تقریباً تمام گره‌های کامل با پذیرش تراکنش‌ها و بلوک‌ها از سایر گره‌های کامل، اعتبارسنجی آن تراکنش‌ها و بلوک‌ها و سپس انتقال آن‌ها به گره‌های کامل دیگر، از شبکه پشتیبانی می‌کنند.

گره‌های سبک یا Lightweight Node

گره‌های سبک نیز برای عملکرد به گره‌های کامل بستگی دارند. این نودها که در فرایند روزمره‌ی رمزارزها مورد استفاده قرار می‌گیرند، به میزان قابل توجهی ظرفیت دانلود و ذخیره سازی کمتری نسبت به گره های کامل نیاز دارند چرا که فقط بلاک هدرها را از بلاک چین بیت کوین دانلود کرده و کل بلاک چین را ذخیره نمی‌کنند. تنها وظیفه این گره‌ها تأیید تراکنش‌ها در بلاک چین با استفاده از تأیید پرداخت ساده (SPV) است.

نودهای Miner یا استخراج کننده

نوع دیگری از نودها وجود دارند که با استفاده از سخت‌افزارهای قوی و قدرت پردازش سیستم و یا به واسطه ابزارهای ماینینگ، بلاک‌های جدید را در شبکه استخراج کرده و از سوی شبکه پاداش دریافت می‌کنند. وظیفه اصلی این نودها تایید تراکنش‌های شناور است. این نودها برای تایید تراکنش و استخراج یک بلاک جدید، به دریافت اطلاعات بلاک پیشین نیاز دارند.

نود اصلی یا Super Node

گره‌ها دفتر کل عظیم تراکنش‌های عمومی را در یک ارز رمزنگاری شده حفظ کرده و تراکنش‌های جدید را تأیید می‌کنند. گره‌های اصلی نیز نقش ویژه‌ای در مدیریت و راهبری پروتکل بلاک چین دارند. گره‌های اصلی بخشی از زیرساختی هستند که ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم و دش را حفظ می‌کنند. برخلاف گره‌های معمولی، گره‌های اصلی بلوک‌های جدیدی از تراکنش‌ها را به بلاک چین اضافه نمی‌کنند. در عوض، بلوک‌های جدید را تأیید کرده و نقش‌های ویژه‌ای را در اداره بلاک چین ایفا می‌کنند.

برای آموزش های بیشتر می توانید به وبلاگ صرافی تتر مراجعه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی