ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

بازار کار رشته مهندسی صنایع در ایران چگونه است؟

در عصر کنونی تمام کسب‌وکارها به دنبال بهینه‌سازی فعالیت‌های خود هستند. استفاده حداکثری از امکانات و منابع موجود در هر کسب‌وکار، منجر به کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری سازمانی خواهد شد. درست به همین دلیل ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۱۱ دی ۱۴۰۱ | ۱۱:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

در عصر کنونی تمام کسب‌وکارها به دنبال بهینه‌سازی فعالیت‌های خود هستند. استفاده حداکثری از امکانات و منابع موجود در هر کسب‌وکار، منجر به کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری سازمانی خواهد شد. درست به همین دلیل است که شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف، به دنبال جذب و استخدام فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی صنایع هستند. همچنین بازار کار مهندسی صنایع برای خانم ها و آقایان جویای کار، دارای جذابیت‌های مختلفی است.

فعالیت در شرکت‌ها و واحدهای تولیدی معتبر در کنار دریافت حقوق و دستمزد مناسب، جزء مهم‌ترین انگیزه‌های کارجویان برای ارسال رزومه به آگهی‌های استخدام مهندس صنایع در ایران است. در این مقاله ضمن معرفی رشته مهندسی صنایع، به بررسی بازار کار مهندسی صنایع در برخی از مناطق کشور خواهیم پرداخت.

معرفی رشته مهندسی صنایع

رشته مهندسی صنایع را می‌توان تلفیقی از علوم فیزیکی و علوم اجتماعی دانست که از قرار دادن این علوم در کنار اصول مهندسی، به‌منظور بهبود سیستم‌ها و فرآیندهای کاری استفاده می‌شود. فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با ارسال رزومه به آگهی های استخدام رشته مهندسی صنایع، ضمن اشتغال به کار در این حوزه به ارتقای کیفیت محصولات و خدمات کمک می‌کنند.

در حقیقت کارجویان با اشتغال به کار در فیلدهای کاری مهندسی صنایع، موجب بهبود بهره‌وری و اصلاح فرآیندها می‌شوند. درنتیجه کسب‌وکارها با استخدام مهندسان صنایع، از اتلاف هزینه‌ها، انرژی و منابع موجود جلوگیری کرده و در زمان خود صرفه‌جویی می‌کنند.

به همین دلیل می‌توان گفت که جذب و استخدام شدن در بازار کار مهندسی صنایع، ممکن است منجر به پیشرفت شغلی کارجویان شود. تا جایی که با فعالیت در این حوزه، امکان استخدام مهندس صنایع در جایگاه‌های مدیریتی وجود خواهد داشت.

همچنین به دلیل ماهیت کاری رشته مهندسی صنایع که اجرای اصول آن منجر به اصلاح ساختارها و افزایش بهره‌وری می‌شود، تحصیل و کار در این حوزه می‌تواند در مسیر کارآفرینی و خوداشتغالی کمک فراوانی به افراد مختلف نماید.

جایگاه رشته مهندسی صنایع در بازار کار

بر اساس مطلبی که در سایت دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی (NC STATE UNIVERSITY) منتشر شده است، نسل آینده مدیران عامل در شرکت‌های بزرگ و چندملیتی احتمالا دارای یک مدرک تحصیلی در رشته مهندسی صنایع خواهند بود.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهند که تعداد مدیران عامل در 500 شرکت برتر آمریکایی که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی مهندسی صنایع هستند، بیش از 3 برابر مدیرانی است که دارای مدرک تحصیلی مدیریت بازرگانی هستند. درنتیجه گمان می‌رود که مهندسان صنایع، رهبران آینده در بازار کار باشند.

از طرف دیگر بررسی بازار کار مناطق مختلف نشان می‌دهد که کسب‌وکار‌ها در آینده نزدیک، تعداد بیشتری از آگهی‌های استخدامی در رشته مهندسی صنایع منتشر خواهند کرد. دلیل این موضوع کاملا روشن است: مهندسان صنایع تنها متخصصانی هستند که برای ارتقای کیفیت کار و افزایش بهره‌وری، آموزش دیده‌اند.

در دنیایی که با محدودیت روزافزون منابع و نیروهای کاری متخصص مواجه هستیم، استخدام مهندس صنایع می‌تواند بهترین اقدام کارفرمایان برای کاهش هزینه‌ها باشد. تردیدی نیست که مهندسان صنایع با ارائه راه‌حل‌های خود، به مدیریت بهتر منابع مالی شرکت‌ها کمک خواهند کرد.

یکی دیگر از دلایلی که بازار کار مهندسی صنایع را برای برخی از کارجویان جذاب کرده است، کاربرد این رشته از مهندسی در حوزه‌های کاری جدید و علوم نوین است. حوزه نانو فناوری، صنایع پیشرفته مانند حوزه چاپ 3 بعدی و حوزه سلامت، تنها برخی از صنایعی هستند که به مهندسان صنایع نیاز دارند.

یکی دیگر از مواردی که به افزایش محبوبیت رشته مهندسی صنایع در بازار کار منجر شده است، شرایط کاری این حوزه است. مهندسان صنایع بخشی از وظایف خود را در محیط‌های کاری مانند خطوط تولید در کارخانه‌ها انجام می‌دهند.

همچنین برای انجام اموری مانند تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، بخشی از زمان کاری خود را در دفاتر شرکت‌ها و محیط‌های اداری هستند. کار و فعالیت در صنایع مختلف در کنار مزایای کاری موجود در این حوزه، فیلدهای کاری مهندسی صنایع را به حوزه‌هایی جذاب برای کارجویان تبدیل کرده است. در ادامه این مقاله به بررسی بازار کار رشته مهندسی صنایع در ایران خواهیم پرداخت.

بررسی بازار کار مهندسی صنایع

بسیاری از شرکت‌های فعال در تهران و سایر شهرهای کشور، به استخدام فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در فیلدهای کاری مهندسی صنایع مانند کارشناس کنترل کیفیت، مدیر کنترل کیفیت و رئیس تولید، نیاز دارند. روزانه کسب‌وکارهای مختلف در حوزه‌هایی مانند بهداشت، خودروسازی، قطعه‌سازی، صنعت ساختمان، لوازم‌خانگی و بیمه، آگهی استخدام خود را در رشته مهندسی صنایع منتشر می‌کنند.

دراین‌بین ممکن است گرایش مدیریت پروژه در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، به‌عنوان پردرآمدترین گرایش مهندسی صنایع مطرح شود؛ اما معمولا مهندسان صنایع در گرایش‌های مختلف دارای درآمد خوبی در بازار کار هستند.

خوب است بدانید که متوسط درآمد مهندس صنایع در تهران در سال 1401 برای جایگاه‌های شغلی کارشناس و کارشناس ارشد، به ترتیب مبلغی به‌اندازه 8.2 و 12 میلیون تومان عنوان شده است. همچنین متوسط درآمد مهندس صنایع در سایر شهرهای بزرگ در همین سال، برای موقعیت‌های شغلی کارشناس و کارشناس ارشد به ترتیب مبلغی در حدود 7.7 و 10.4 میلیون تومان گزارش شده است. در ادامه به معرفی برخی از جدیدترین فرصت‌های استخدام مهندس صنایع در ایران می‌پردازیم.

بازار کار رشته مهندسی صنایع در تهران

از شرکت‌های معتبری که به‌تازگی آگهی استخدام خود را در رشته مهندسی صنایع منتشر کرده‌اند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گروه صنعتی کاشی تبریز
  • کاریابی جوانان
  • گروه صنعتی ویسپار
  • متیران
  • شرکت آتیه پردازان شریف
  • شرکت بیمه معلم
  • ایلیا استیل
  • کارا بینش
  • صنایع تولیدی کروز
  • شرکت اکسیر کادوس

استخدام مهندسان صنایع در شغل رئیس تولید

یکی از فیلدهای کاری مهندسی صنایع، شغل مدیر یا رئیس تولید است. برای کار در این جایگاه شغلی کارجویان باید دارای سابقه کار مدیریتی در گروه شغلی مشابه باشند. همچنین آشنایی با مجموعه برنامه‌های آفیس، معمولا جزء شرایط استخدام مهندسان صنایع در برخی از کسب‌وکارها است.

عموما از یک مدیر تولید انتظار می‌رود ضمن داشتن نظارت دقیق بر فرآیند تولید محصولات، بتواند مشکلات را به‌خوبی شناسایی کرده و راه‌حل‌های مناسبی برای حل آن‌ها ارائه نماید. خوب است بدانید که شرکت‌های معتبری مانند شرکت صنایع ورق ایران و شرکت صنایع لفاف زرین، در سال 1401 آگهی استخدام رئیس تولید در تهران منتشر کرده‌اند.

استخدام کارجویان رشته مهندسی صنایع در شغل کارشناس برنامه‌ریزی

یکی از مشاغل موجود در بازار کار مهندسی صنایع، فرصت شغلی کارشناس برنامه‌ریزی است. معمولا شرکت‌ها با انتشار آگهی استخدام کارشناس برنامه‌ریزی، به دنبال جذب و استخدام مهندسان صنایع برای داشتن برنامه‌ریزی بهتر در انجام امور تولید، فروش یا انبار خود هستند.

یکی از شرکت‌های معتبری که در سال 1401 به استخدام مهندسان صنایع در شغل کارشناس برنامه‌ریزی در تهران نیاز دارد، شرکت آداک صنعت پلیمر است. این شرکت برای جذب نیروی کار موردنیاز خود در این شغل، شرایط استخدامی زیر را اعلام کرده است:

  • ارائه سابقه کاری مرتبط
  • تسلط به انجام اموری مانند برنامه‌ریزی تولید و زمان‌سنجی
  • آشنایی با برنامه‌های ورد و اکسل
  • توانایی انجام کار گروهی
  • ارائه حداقل مدرک تحصیلی کاردانی

 همچنین شرکت زیست اروند فارمد در پردیس، یکی دیگر از شرکت‌های معتبری است که نیازمندی شغلی خود را در شغل کارشناس برنامه‌ریزی انبار منتشر کرده است. این شرکت برای انجام اموری مانند تهیه ساختار شکست کار پروژه (WBS) و تهیه برنامه زمان‌بندی پروژه، به استخدام مهندسان صنایع نیاز دارد.

بازار کار مهندسی صنایع: شغل کارشناس سیستم‌ها و روش‌ها

یکی دیگر از فیلدهای کاری مهندسی صنایع، فرصت شغلی کارشناس سیستم‌ها و روش‌ها است. شرکت‌های بزرگ و معتبری مانند شرکت صنایع غذایی کیلوس، اخیرا آگهی استخدام خود را در این فرصت شغلی منتشر کرده است. خوب است بدانید که این شرکت، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مالت و انواع نوشیدنی در ایران است.

از وظایف و مسئولیت‌های یک کارشناس سیستم‌ها و روش‌ها، می‌توان به تعریف پروژه‌ها و پیاده‌سازی آن‌ها در MSP اشاره کرد. بهبود مستمر فرآیندها با همکاری سایر واحدها و استقرار فرآیندهای سازمان، از دیگر وظایف یک کارشناس سیستم‌ها و روش‌ها است.

لیست شرکت‌های فعال در بازار کار مهندسی صنایع در اصفهان

اگر در اصفهان سکونت دارید و به دنبال شرکت در وبینار مهندسی صنایع جهت افزایش دانش و مهارت‌های خود هستید، خوب است بدانید که شرکت‌های مختلفی در اصفهان به مهندسان صنایع نیاز دارند. اسامی برخی از این کسب‌وکار‌ها عبارت‌اند از:

  • کاریابی کاوشگران
  • آبسان زلال
  • افرا چوب سبز ایرانیان
  • پلیمر شبنم سپاهان
  • ماشین‌سازی اصفهان
  • کوشان فارمد
  • مجتمع صنعتی سپاهان باتری
  • پاکمن
  • گروه سولیکو (کاله)
  • داروسازی گل دارو

استخدام مهندسان صنایع در استان البرز

از دیگر مناطقی در کشور که به استخدام مهندسان صنایع نیاز دارد، استان البرز است. برخی از جدیدترین فرصت‌های استخدامی در بازار کار مهندسی صنایع در این استان، عبارت‌اند از:

  • استخدام کارشناس صنایع در شرکت شکلات پرند (فرمند)
  • سرپرست کنترل کیفیت در ماموت خودرو
  • کارشناس کنترل کیفیت در شرکت‌های درسا لوازم‌خانگی آشپزخانه و شرکت فناوران دارویی پارس
  • سرپرست تولید در آکو صنعت
  • کارشناس کنترل پروژه در گروه صنعتی هوایار
  • کارشناس برنامه‌ریزی تولید در شرکت رضوان شکلات

جمع‌بندی

در این مقاله به معرفی رشته مهندسی صنایع پرداختیم. همچنین با بررسی بازار کار مهندسی صنایع در ایران، برخی از نیازمندی‌های شغلی این رشته در بازار کار را معرفی نمودیم. همچنین با معرفی برخی از مهم‌ترین شرایط استخدامی برای استخدام مهندسان صنایع، به متوسط درآمد مهندس صنایع در سال 1401 نگاهی انداختیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • boos
    boos | ۱۱ دی ۱۴۰۱

    یک ابر رشته در دنیای مهندسی

مطالب پیشنهادی