ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

چگونه میتوان تجربه کاربری خوبی در سایت ایجاد کرد؟

اگر شما در حوزه سئو فعال باشید، قطعا می‌دانید که تجربه کاربری شاید مهم‌ترین بخش در سئو باشد. به طوریکه حتی خود گوگل نیز اعلام کرده که "برای کاربر کار کنید، نه برای من!" همین ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۲۴ دی ۱۴۰۱ | ۱۴:۳۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

اگر شما در حوزه سئو فعال باشید، قطعا می‌دانید که تجربه کاربری شاید مهم‌ترین بخش در سئو باشد. به طوریکه حتی خود گوگل نیز اعلام کرده که "برای کاربر کار کنید، نه برای من!"

همین پیام گوگل، تبدیل به اصلی‌ترین قانون هر متخصص سئو شده و برای همین اگر به دوره‌های آموزش سئو که توسط اساتید منتشر می‌شود هم دقت کنید، می‌بیند که اکثر آنها بر روی تجربه کاربری، تاکید بسیار دارند.

برای همین ما تصمیم گرفتیم که در این مقاله، روش‌هایی که با استفاده از آنها می‌توانید کاربران را از سایت خودتان راضی نگهدارید را به شما آموزش دهیم.

5 تا از روش‌هایی که می‌تواند باعث بهبود تجربه کاربری شود

روش‌های بسیار زیادی برای بهبود تجربه کاربری وجود دارد؛ به طوری که توضیح دادن آنها شاید نیازمند یک کتاب باشد تا یک مقاله. برای همین پیشنهاد می‌شود که اگر قصد دارید به طور کامل این موار را یاد بگیرید، حتما برای تهیه یکی از بهترین دوره های سئو اقدام کنید.

در ادامه این بخش نیز ما سعی می‌کنیم تا مهم‌ترین این نکات را به شما آموزش دهیم:

1. استفاده از قالب های مناسب

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که می‌تواند در تجربه کاربری سایت شما تاثیرات منفی یا مثبت بگذارد، مربوط به ظاهر وبسایت می‌شود. برای همین شما باید در زمان طراحی وبسایت، یکی از بهترین قالب‌ها را برای سایت خودتان انتخاب کنید.

البته اگر شما از سیستم مدیریت محتوا وردپرس استفاده می‌کنید، نیازی نیست که نگران ظاهر وبسایت خودتان باشید؛ چون تنوع قالب‌ها در وردپرس به حدی بالاست، که شما به راحتی می‌توانید یک قالبی جذاب و کاربرپسند را در سایت خودتان نصب کنید.

معمولا در همان دوره‌های سئو، بخشی را به آموزش وردپرس و مراحل انتخاب و نصب قالب در وردپرس می‌پردازند. چون انتخاب قالب نیز قواعد و قوانین خاص خودش را دارد که باید قبل از خرید یا دانلود، باید حتما از آنها آگاه باشید.

همچنین هم اگر با سلیقه کاربران خودتان آشنا نیستید هم مشکلی ندارد؛ شما می‌توانید چند قالب را از سایت‌های مختلف گلچین کنید و سپس آن را به افرادی که در حوزه شما فعال هستند، نشان دهید و از آنها بخواهید تا بهترین قالب را انتخاب کنند.

2. از ابزارهای مختلف کمک بگیرید

ابزارهای زیادی برای کمک به مراحل سئو عرضه شده که هر کدام از آنها، می‌توانند به بخش‌های مختلفی از سئو سایت شما کمک کنند. برخی از این ابزارها نیز می‌توانند فایده زیادی در زمینه تجربه کاربری داشته باشنند. البته اینطور نیست که مثلا در صورت استفاده از آنها، تجربه کاربری سایتتان خود به خود درست شود!

درواقع شما با استفاده از این ابزارها، می‌تواند سلایق و علایق کاربران خودتان را پیدا کرده و فعالیت خودتان را در راستای همان علایق و سلایق کاربران خودتان انجام دهید.

برای مثال می‌توان به ابزار گوگل آنالیتیکس اشاره کرد. این ابزار می‌تواند آمارهایی به مانند زمان ماندگاری کاربر در صفحات سایت، دیوایس (موبایل و کامپیوتر) که با استفاده از آن وارد سایت شما شدند، آماز بازدید صفحات و ... را به شما ارائه دهد.

برای مثال شما با بررسی زمان ماندگاری سایت، می‌توانید بفهیمد که مثلا کاربران شما در چه صفحاتی ماندگاری بیشتری داشتند؛ همین موضوع می‌تواند نشان دهنده علاقه کاربران شما به موضوعات همان پست.

البته این موارد فقط برخی از ویژگی‌های زیاد این ابزار بوده. متاسفانه رابط کاربری گوگل آنالیتیکس به گونه‌ای است که شاید افراد مبتدی نتوانند به خوبی با آن کار کنند. برای همین پیشنهاد می‌شود که اگر قصد یادگیری این ابزار را دارید، در یکی از دوره‌های آموزش گوگل آنالیتیکس شرکت کنید.

از ابزارهای دیگری که می‌تواند به بهبود تجربه کاربری سایت شما کمک کند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Google Search Console
  • Page Speed Insight
  • Hotjar
  • Gtmetrix
  • و ...

3. بهینه کردن سرعت سایت

طبق آمارهای منتشر شده، اکثر کاربران اگر سایتی بیشتر از 3 ثانیه برای لود زمان ببرد، آن را می‌بندند و به سراغ سایت دیگری می‌روند و همین روند را ادامه می‌دهند تا اینکه به سایت مدنظران برسند.

درواقع وقتی که یک کاربری وارد سایت شما می‌شوند و بدون اینکه واکنشی در سایت شما داشته باشد و مخصوص حتی قبل از اینکه المان‌ها در سایت شما لود شود از سایتتان خارج شود، یک امتیاز منفی برای شما ثبت می‌شود.

این اتفاق از دید گوگل به این منزله است که شما نتوانستید کاربر را راضی نگه دارید و به همین جهت، در کمتر از 3 ثانیه از سایت شما خارج شده. حتی جدای از بحث گوگل و سئو، اگر شما می‌خواهید از سایت خودتان به درآمد برسید و محصولا خودتان را به فروش برسانید، مجبور هستید تا سرعت لود سایت خودتان را به زیر 3 ثانیه برسانید.

بهینه کردن سرعت سایت، مربوط به بخش سئو تکنیکال می‌شود و اگر شما اطلاعاتی در این زمینه ندارید، پیشنهاد می‌کنم که یک متخصص کمک بگیرید.

4. از تصاویر مفهومی و تزئینی در کنار هم استفاده کنید

بسیاری از افرادی که در این حوزه فعال هستند، فکر می‌کنند که تنها مراحل سئو کردن تصاویر این است که مثلا سایز آن را تغییر دهند و یا اینکه کلمه کلیدی را در آلت قرار دهند یا از تصاویر یونیک استفاده کنند و مسائلی مربوط به همین موارد.

ولی تمامی این موارد، فقط برای ربات‌های گوگل است تا آنها را با مفهوم تصاویر آشنا کنیم. ولی کاربران چی؟ اگر کاربران نتوانند تا تصاویر صفحات سایت شما ارتباط برقرار کنند، عملا انگار شما هیچ کاری انجام ندادید.

اینکه شما از تصاویر تزئینی در سایت خودتان استفاده می‌کنید کار اشتباهی نیست؛ ولی وقتی این کار اشتباه می‌شود که جنبه تمامی تصاویر شما، تزئینی باشد.

برای همین اگر دقت کنید، همه مدرسان سئو در مباحث مربوط به سئو تصاویر، از شما می‌خواهند که از تصاویر اینفوگرافیک استفاده کنید و یا حداقل تصویر شما به گونه‌ای باشد که یک مفهومی را به کاربر منتقل کند.

5. در محتواهای خودتان از ویدئو استفاده کنید

اگر راستش را بخواهید، امروزه دیگر محتوای متنی به اندازه گذشته نمی‌تواند تاثیرگذار باشد. امروزه به دلیل دسترسی آسان و افزایش سرعت اینترنت، مردم ترجیح می‌دهند به جای اینکه بیاییند یک محتوا چهار صفحه‌ای را بخوانند، همان را در قالب یک ویدئو ببینند.

اصلا خود شما را مثال می‌زنم؛ شما به عنوان یک کاربر، ترجیح می‌دهید که محتوای متنی را بخوانید یا اینکه همان را در قالب ویدئو ببینید؟ قطعا شما ویدئو انتخاب می‌کنید.

برای همین به شما پیشنهاد می‌شود که برای کاربران خودتان ارزش قائل باشید و حتما برای محتواهای مهم سایت خودتان، ویدئویی را آماده کرده و آن را صفحات مربوطه، منتشر کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی