ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

درختانی که به پای کاغذ می افتند

از سنین جوانی به ما آموخته اند که کاشت درخت برای محیط زیست مفید است، بنابراین قطع درختان می تواند بسیار آسیب زننده باشد. این درست است! اما آیا جلوگیری از قطع درختان جنگل به ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۶:۴۵

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

از سنین جوانی به ما آموخته اند که کاشت درخت برای محیط زیست مفید است، بنابراین قطع درختان می تواند بسیار آسیب زننده باشد. این درست است! اما آیا جلوگیری از قطع درختان جنگل به هر دلیل، کار آسانی است؟ قطعاً، خیر!

حفظ محیط زیست، وظیفه همه افراد در جهان است. یکی از بهترین روش هایی که برای حفظ جنگل ها و کمک به تصفیه هوا و کاهش آلودگی ها وجود دارد، درختکاری است. با کاشت درختان در مناطق مختلف، از نابودی طبیعت و محیط زیست می توان جلوگیری کرد. 

چرا حفظ جنگل ها اهمیت دارد؟

آلاینده های کربنی این روزها به یک موضوع داغ تبدیل شده است؛ دلیل خوبی وجود دارد که نشان می دهد کاشت درختان می تواند به کاهش آلودگی ها کمک کند. درختان، کربن را از اتمسفر حذف می کنند و آن را به شکل چوب ذخیره می سازند که به کاهش اثرات منفی تغییرات آب و هوایی کمک می کند. 

در حالی که برخی از مردم بر این باورند که بهترین استفاده از درخت این است که آن را به حال خود رها کنیم تا کربن بیشتری از جو خارج شود، این رویکرد کلی، بیش از حد پیچیده است. 

کربن در جنگل ها و میزان تغییرات آب و هوایی باید مورد توجه قرار گیرند. درختان و جنگل ها، مزایای بی شماری از جمله آب و هوای پاک، زیستگاه حیات وحش، محصولات چوبی تجدید پذیر، زیبایی شناسی، و فرصت های تفریحی و همچنین جذب و ذخیره کربن را ارائه می دهند. 

دخالت های انسانی، عامل نابودی جنگل ها و قطع درختان

به عنوان یک جامعه مدرن، همه ما از آتش سوزی جنگل ها جلوگیری می کنیم، و سعی می کنیم از زیبایی و فواید درختان استفاده کنیم. اما در این میان، برخی اقدامات انسانی وجود دارند که به درخت و محیط زیست لطمه وارد می کنند.

یکی از مهم ترین کارهایی که بر عهده جوامع است، جلوگیری از پاکسازی جنگل ها برای توسعه است. ویلاسازی، ساخت و ساز، جاده سازی، و مهم ترین صنعت، یعنی کاغذسازی، در حال حاضر به درختان آسیب می زنند. جای تعجب است اما سالانه میلیاردها تن درخت قطع می شود تا نیاز مختلف کاغذسازی برطرف شود! و این یک آمار تکان دهنده است.

کاهش جنگل ها و تداوم بی توجهی به روند نابودی درختان

بسیاری از حیات وحش در مراحل چرخه زندگی خود به انواع درختان وابسته هستند. برخی پروانه ها از شیره درختان تغذیه می کنند؛ حیواناتی مانند پرندگان آوازخوان یا پرندگان برای ایجاد یک زیستگاه به درختان نیاز دارند. جنگل ها، بزرگ ترین اکوسیستم گیاهی در روی زمین هستند و باید از آنها به شدت محافظت کرد.

با گذشت زمان، تغییرات در کاربری زمین ها، اساساً فرآیندهای طبیعی مانند سیل و آتش سوزی را تغییر داده است که از نظر تاریخی، تنوع حیات وحش و زیستگاه های پر جنب و جوش تری را ایجاد کرده است. برخی از این زیستگاه های وسیع، مانند بوته زارها، علفزارها و جنگل های جوان، به دلایل فوق، در معرض خطر هستند.

بی توجهی به روند قطع درختان، اثرات بسیار مخرب فوق را دارد و اگر صنایع کاغذسازی را نیز به این لیست اضافه کنیم، چیزی طول نمی کشد که جنگل ها برای نسل های آینده به طور کامل نابود می شوند.

توسعه صنعت کاغذسازی، بدون قطع درختان! آیا ممکن است؟

درختان در هر مکان که باشند، فواید بسیاری دارند. جنگل ها مکانی عالی برای تفریح و طبیعت گردی و تنفس هوای تمیز هستند. به علاوه، درختان به ایجاد یک محیط آرامش بخش و دلنشین، هوای خنک و منظره زیبا بسیار کمک می کنند. قطعاً هیچ یک از ما دوست ندارد این طبیعت را از دست بدهد.

پس سوال مهم برای صنعتگران کاغذ و مقوا این است که آیا می توانیم از نابودی درختان جلوگیری کنیم و در عین حال، کاغذسازی را نیز توسعه بدهیم؟ 

بله؛ با تکیه بر فناوری های جدید و برخی راهکارهای محیط زیست دوستانه، این کار میسر است.

دو روش مهم برای حل چالش فوق:

 1) استفاده از درختانی که فقط چوب مرغوب دارند و ارزش مهم دیگری را از نظر محیط زیست، ارائه نمی دهند 

 2) استفاده از کتاب الکترونیکی به جای کتاب های چاپی کاغذی.

روش دوم، یعنی تولید کتاب الکترونیکی امروزه بسیار متداول شده است و یک راهکار هوشمندانه برای توسعه علم و دانش و محافظت از درختان است. کتاب های الکترونیکی در هر جا و هر زمان قابل استفاده هستند و مبتنی بر فناوری بوده و نسل جوان به آن علاقه زیادی دارند. این روش از قطع شدن درختان مفید جنگل جلوگیری می کند.

روش دوم، یعنی استفاده از درختان با چوب مرغوب، نیاز به یک سری توضیحات دارد.

از آنجایی که خمیر چوب، مهم ترین ماده خام برای تولید کاغذ را فراهم می کند، بنابراین به یک نکته مهم در صنعت کاغذسازی تبدیل می شود. درختانی که از آنها کاغذ ساخته می‌شود، چوب‌های نرمی دارند؛ انواع درختان مخروطی با چوب نرم، حدود 85 درصد از درختانی را تشکیل می‌دهند که خمیر چوب آنها برای کاغذسازی حیاتی است. 

انواع درختان با چوب نرم، دارای الیاف سلولزی بلندتری هستند که استحکام کافی را در کاغذ ایجاد می کنند. انواع درختان اصلی از دسته چوب های نرم عبارتند از صنوبر، کاج، کاج اروپایی و شوکران. اکالیپتوس، یک درخت با چوب سخت است که تا حد زیادی برای تولید کاغذ استفاده می شود. از دیگر چوب های سخت مورد استفاده در این صنعت می توان به بلوط، آسپن، توس و افرا اشاره کرد.

اگر از این درختان برای کاغذسازی استفاده شود، آسیب کمتری به زیستگاه های مهم جانداران وارد خواهد شد. از طرفی، می توان مدیریت را به گونه ای ترتیب داد که منطقه خاصی در هر شهر یا کشور به کاشت این گونه از درختان اختصاص داده شود و صنعت کاغذسازی از همان مناطق، مواد اولیه مورد نیازش را تأمین کند.

در ادامه، نمی توانیم از اهمیت درختکاری برای توسعه این دو اکوسیستم غافل شویم. به ازای هر درخت با چوب نرم که برای ساخت کاغذ قطع می شود، می توان بیشتر از 10 درخت جوان را کاشت تا تأمین کننده سال های آینده باشد.

درختکاری یعنی سرمایه گذاری برای نسل آینده!

چوب یک ماده خام فراوان و بسیار تجدید پذیر برای این صنعت است. برای حفظ و بهبود عوامل رزق و روزی، و تنوع زیستی، تا آنجا که به درختان و جنگل ها مربوط می شود، از سوی مسئولین توجه زیادی صورت می گیرد. به دلیل این دو عامل است که مقرراتی وجود دارد که برای احیای گسترده جنگل ها و توسعه درختکاری توسط کارخانه های تولید کاغذ، به آنها تأکید می کند. 

درختکاری چه از سوی صنایع کاغذسازی صورت بگیرد و چه افراد معمولی جامعه آن را انجام دهند، یک سرمایه گذاری بزرگ است. توسعه باغات میوه یا کاشت درختان جوان در حاشیه جاده ها، دو کار مهم است که باید در دستور کار قرار بگیرد. 

راه اندازی باغ میوه می تواند همه نیازهای محیط زیستی و تأمین منابع غذایی را با هم برآورده سازد. به شرطی که باغداران بتوانند درختان پربار را پرورش دهند، درختان هم به تصفیه هوا کمک می کنند و هم میوه های خوشمزه تولید می شود. فروش میوه های باغ به رشد اقتصادی منطقه نیز کمک می کند.

ارتقای فرهنگ درختکاری با خرید نهال میوه

وظیفه همه ما حفاظت از محیط زیست و جنگل ها است. صنایع زیادی باعث آلودگی محیط زیست می شوند اما درختان می توانند این آلاینده ها را تا حد امکان کاهش دهند. صنعت کاغذسازی می تواند جنگل ها را نابود کند اما اگر این روش ها بر فناوری های نوین متکی باشد، هم درختان محافظت می شوند و هم صنایع رشد پیدا می کنند.

یکی از کارهایی که ما می توانیم انجام بدهیم، خرید نهال دو ساله یا یک ساله از بهترین نهال فروشی کشور (پالیز نهال) و کاشت آن در باغ است. امروزه خرید نهال میوه باکیفیت و لیبل دار، متداول شده است. خرید نهال بادام، خرید نهال گردو پربازده، خرید نهال مرکبات، نهال زیتون و ...، پیشنهادهای خوبی برای درآمدزایی و کمک به محیط زیست هستند.

پالیز نهال، بزرگترین و تخصصی ترین تولید کننده و عرضه کننده انواع نهال مثمر و غیر مثمر در ایران میباشد.

نهالستان پالیز، تولید کننده نسل جدید انواع نهال های گردو ، بادام و نهال های میوه پیوندی و غیر پیوندی (بذری، ژنوتیپ برتر، خوشه ای) شناسنامه دار و مجوزدار تولید و به داخل و خارج از کشور صادر می نماید، شما عزیزان می‌توانید با تکیه بر اعتبار و تجربه‌ی ۵۰ ساله نهالستان پالیز در زمینه تولید نهال بادام،گردو و نهال های میوه تضمینی با کیفیت، محصول فراوانی را از نهال‌های خود برداشت نمایید.

ارسال به تمامی نقاط کشور تنها در ۴۸ ساعت صورت می پذیرد. کافیست همین حالا در مرورگر خود واژه ی ( پالیز نهال ) را جست وجو و وارد وب سایت نهالستان پالیز به آدرس (paliznahal.ir) شده و نسبت به خرید انواع ارقام نهال بادام و سایر ارقام نهال میوه اقدام نمائید. 

جهت استعلام قیمت و خرید بهترین نهال بادام بر روی این لینک کلیک کنید و یا با شماره تماس های ذیل در ارتباط باشید.

شماره تماس تیم فروش: (09144501007 _ 09144501008 )

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی