ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

رینگ لایت چیست و چرا اصلا شبیه به رینگ است؟

رینگ لایت‌ها یکی از مهم‌ترین ابزار‌ها برای عکاسی و فیلمبرداری در خانه است. البته نه به این خاطر که عکاسان حرفه‌ای از این ابزار استفاده نمی‌کنند. به این دلیل که استفاده از رینگ لایت می‌تواند ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۳:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

رینگ لایت‌ها یکی از مهم‌ترین ابزار‌ها برای عکاسی و فیلمبرداری در خانه است. البته نه به این خاطر که عکاسان حرفه‌ای از این ابزار استفاده نمی‌کنند. به این دلیل که استفاده از رینگ لایت می‌تواند به کاربران تازه‌کار این امکان را بدهد که نتیجه‌ای حرفه‌ای به دست آورند. اگر نمی‌دانید رینگ لایت چیست و چه کاربری دارد این مطلب را تا انتها بخوانید. علاوه بر معرفی رینگ لایت، ترفند‌های استفاده از رینگ لایت در عکاسی و فیلمبرداری را هم به شما آموزش می‌دهیم.

رینگ لایت چیست و چرا اصلا شبیه به رینگ است؟

رینگ لایت یک منبع نوری است. یعنی شما می‌توانید هم برای عکاسی و هم فیلمبرداری از آن استفاده کنید. اینکه این منبع نوری چطور تامین می‌شود، فعلا اهمیت زیادی ندارد. مهم این است که شکل آن دایره‌ای باشد. هر چقدر این دایره بزرگ‌تر باشد، نور ملایم‌تری ایجاد میِکند و البته گران‌تر هم می‌شود.

دلیل ایجاد نور ملایم این است که وقتی سوژه در محدوده مرکز نور رینگ لایت قرار می‌گیرد، سایه‌های نور محو‌ می‌شوند و عدم وجود سایه، باعث می‌شود تا نوری ملایم و یکنواخت، سوژه را روشن کند.

شاید به همین دلیل هم باشد که آرایشگاه‌ها و یوتیوبر‌ها و افرادی که در خانه به تولید محتوای ویدئویی می‌پردزند، به سراغ خرید رینگ لایت می‌روند. چون سوژه به راحتی در مقابل رینگ لایت می‌ایستد و دوربین هم دقیقا از مرکز رینگ لایت رو به سمت سوژه فیلم می‌گیرد. به این ترتیب، صورت سوژه به خوبی و به شکلی یکنواخت روشن می‌شود و دیگر نیازی به رتوش عکس ندارد.

رینگ لایت موبایل چه کاربردی دارد؟

یکی از محبوب‌ترین لوازم جانبی موبایل‌ها، رینگ لایت موبایل است. رینگ لایت های بزرگ معمولا یک پایه هم برای موبایل دارند که می‌توانید برای عکاسی یا فیلمبرداری با موبایل هم از آن استفاده کنید. اما وقتی درباره رینگ لایت موبایل حرف می‌زنیم، معمولا اشاره به رینگ لایت‌های کوچکی می‌کنیم که با یک گیره روی گوشی موبایل قرار می‌گیرند.

اغلب رینگ لایت های موبایل اندازه‌ای کوچک دارند. چون باید طوری باشند که بتوانید آن را روی موبایل نگه دارید و البته بتوانید صفحه موبایل را هم لمس کنید.

این رینگ لایت‌ها معمولا برای عکاسی سلفی یا فیلمبرداری ولاگ از نزدیک استفاده می‌شوند. چون اولا نور خیلی زیادی ندارند که بتوانید آن را خیلی دور از صورت نگه دارید. علاوه بر این، وقتی به صورت نزدیک باشند، یک بازتاب دایره‌ای شکل زیبا در داخل حدقه چشم ایجاد می‌کند که باعث زیبا شدن حالت چشم می‌شود.

رینگ لایت ها چطور کار می‌کنند؟

رینگ لایت‌ها هم مانند اغلب نورهای مصنوعی مانند فلاش و نور ثابت، با دو نوع ساختار متفاوت ساخته می‌شوند. یعنی هم نوع فلاش و هم نوع نور ثابت آن را در بازار پیدا می‌کنید.

نور‌های رینگ لایت که از نوع فلاش هست را اغلب "فلاش رینگی" می‌نامند و استفاده خاص دارند. فلاش رینگی از سال‌ها پیش یکی از لوازم جانبی مهم برای عکاسی ماکرو، از جمله عکاسی از دندان‌ها بوده است. شاید نمونه‌های انها را در دندانپزشکی‌ها دیده باشید. اما امروزه، اغلب نورهای رینگ لایت از نوع نور ثابت یا پیوسته هستند. یعنی علاوه بر عکاسی، برای فیلمبرداری هم کاربرد دارند.

نورهای رینگ لایت ثابت، مانند یک چراغ عمل می‌کنند و به صورت ثابت و پیوسته ، روشن می‌مانند. یعنی مانند فلاش‌ها، ناگهان روشن و خاموش نمی‌شوند و می‌توانید برای روشن کردن پیوسته و ثابت صحنه و ضبط فیلم از آن استفاده کنید. بیشتر رینگ لایت‌ها دارای دکمه های کنترلی برای کاهش و افزایش نور هستند. برخی دیگر هم هستند که یک دکمه چند حالته دارند که مقدار نور را به طور پله ای کم و زیاد می‌کنند. اما در هر حال، چیزی برای کنترل نور وجود دارد که بتوانید مقدار نور رینگ لایت را با نور صحنه هماهنگ کنید.

استفاده از رینگ لایت برای عکاسی

استفاده از رینگ لایت برای عکاسی بسیار معمول است. اما توجه داشته باشید که باید آن را روی یک پایه مخصوص نور قرار دهید و معمولا هم با ابزارهای شک دهنده نور مانند سافت باکس و بیوتی دیش کار نمی‌کند. این موضوع دو دلیل دارد. اول اینکه معمولا نور رینگ لایت‌ها آنقدر زیاد نیست که بخواهید آنها را از پشت یک شکل دهنده نور بتابانید . ثانیا رینگ لایت‌ها معمولا نور ملایم و یکدستی دارند و دلیلی ندارد که بخواهید نور آنها را با سافت باکس، ملایم کنید.

اما استفاده از رینگ لایت برای عکاسی یک مزیت بسیار مهم نسبت به فلاش دارد. اگر با دوربین‌های حرفه‌ای کار می‌کنید، حتما می‌دانید که برای عکاسی با فلاش، نمی‌توانید سرعت شاتر را خیلی زیاد کنید. دوربین‌های حرفه‌ای، یک محدوده سرعت برای کار با فلاش دارند که به سرعت سینک فلاش مشهور است.

مثلا سرعت سینک فلاش در اغلب دوربین‌های کانن، 1/200 ثانیه است. یعنی اگر سرعت شاتر را بیشتر از این مقدار کنید، یک نوار تیره رنگ در کنار عکس ایجاد می‌شود و هر چقدر سرعت را بالاتر ببرید این نوار پررنگ‌تر و بزرگ‌تر می‌شود، تا جاییکه کم تصویر را پر می‌کند و کل عکس سیاه می‌شود.

اما وقتی با رینگ لایت عکاسی می‌کنید، دیگر سرعت سینک معنی ندارد. یعنی می‌توانید هر چقدر که دوست دارید سرعت شاتر را زیاد کنید. بنابراین اگر عکاسی تبلیغاتی و صنعتی می‌کنید، احتمالا نور رینگ لایت برای عکاسی با سرعت شاتر بالا، مناسب‌تر است.

نور رینگ لایت بهتر است یا نور فلاش همراه با سافت‌باکس؟

اگر عکاس پرتره حرفه‌ای هستید، احتمالا رینگ لایت برایتان کاربرد کمتری دارد. رینگ لایت‌ها بیشتر برای عکاسی و فیلمبرداری از نزدیک صورت کاربرد دارند و وقتی از سوژه فاصله می‌گیرند، آنقدر‌ها هم نور ملایمی را ایجاد نمی‌کنند. (مگر اینکه یک رینگ لایت با شعاع بزرگتر از قد یک انسان داشته باشید و بتوانید با آن عکس قدی بگیرید!) ضمنا نور رینگ لایت فقط از نزدیک می‌تواند بازتاب زیبای خودش را در چشم سوژه ایجاد کند.

بنابراین اگر می‌خواهید عکس‌های قدی و نیم تنه بگیرید و رینگ لایت بزرگ ندارید، استفاده از فلاش همراه با سافت باکس را بیشتر از رینگ لایت پیشنهاد می‌دهیم.

بهترین زاویه برای قرار دادن رینگ لایت کجاست؟

اگر عکاس هستید که عملا انتخاب جای قرار دادن رینگ لایت را زمینه پشت سرتان تعیین می‌کنید. یعنی باید ببینید که می‌خواهید چه چیزی پشت سرتان باشد و رینگ لایت را روبروی آن قرار دهید و دوربین هم دقیقا در مرکز رینگ لایت قرار بگیرد.
اما اگر یوتیوبر هستید و می‌خواهید با رینگ لایت فیلم بگیرید، بهترین جا برای قرار دادن رینگ لایت، دقیقا پشت و بالای مانیتور و البته رو به خودتان است. به این ترتیب اگر دوربین یا وب کم را رو به خودتان بگذارید، نوری یکدست و نرم را خواهید داشت.

بهترین اندازه رینگ لایت چقدر است؟

هر چقدر بزرگ‌تر بهتر!
اما این گفته همیشه هم صادق نیست. چون وقتی یک منبع نوری می‌خرید باید به حمل و نقل ان هم فکر کنید. اگر جایی که کار می‌کنید ثابت است و مثلا همیشه روبروی مانیتور خودتان می‌نشینید و ولاگ ضبط می‌کنید، داشتن یک رینگ لایت بزرگ قطعا یک مزیت محسوب می‌شود. اما اگر لازم است که در موقعیت‌های مختلف کار کنید، یک رینگ لایت خیلی بزرگ، احتمالا برایتان دست و پاگیر خواهد بود.

طبیعتا برای خرید رینگ لایت از فروشگاه‌های تجهیزات عکاسی و فیلمبرداری مانند دیجی آرکی، نمی‌توانید روی عکس رینگ لایت‌ها تصمیم بگیرید که اندازه‌شان چقدر است. وب‌سایت‌های فروشگاهی، معمولا اندازه رینگ لایت را با قطر آنها بیان می‌کنند.

فقط یک نکته را در نظر داشته باشید: قطر یا اندازه رینگ لایت، گاهی اوقات اشاره به قطر داخلی و گاهی اوقات هم اشاره به قطر خارجی آن دارد. حتما توجه کنید که قطر خود رینگ را از قطر بیرونی کم کنید و قطر داخلی را به دست آورید.

رنگ نور رینگ لایت ها چیست؟

اغلب رینگ لایت‌ها نور سفید دارند. البته نه نور سفید سرد و یخی! رنگ نور آنها معمولا دارای کلوین 5000 تا 5500 است. یعنی تقریبا مطابق نور فلاش‌های عکاسی یا نور خورشید در میانه روز (نه هنگام طلوع و غروب).

اما برخی از رینگ لایت‌ها هم هستند که می‌توانید نور آنها را به صورت دستی، سرد‌تر یا گرم‌تر کنید. در این رینگ لایت‌ها معمولا LED هایی با نور آبی و نارنجی هم وجود دارند که می‌توانید با روشن و خاموش کردن آنها، وایت بالانس رینگ لایت را کنترل کنید.

برخی دیگر هم هستند که یک پنل شفاف رنگی همراه آنها ارائه می‌شود و می‌توانید آنها را جلوی نور رینگ لایت قرار دهید تا نور آن آبی‌تر یا نارنجی‌تر شود.

اما در کنار این رینگ‌ها، نوعی رینگ لایت RGB هم هستند که می‌توانند رنگ‌های مختلفی به خود بگیرند. این نور‌ها به دلیل قدرت کمتری که دارند، معمولا برای کارهای حرفه‌ای استفاده نمی‌شوند و بیشتر یک منبع نور چند منظوره هستند. یعنی نور سفید آنها برای روشن کردن صورت و نور‌های رنگی آن برای روشن کرده پس زمینه یا پشت سر سوژه کاربر دارد.

برای خرید رینگ لایت به کجا سر بزنیم؟

فروشگاه های تجهیزات عکاسی نسبت به فروشگاه‌های تجهیزات عمومی، معمولا رینگ لایت‌های بهتر و باکیفیت‌تری را عرضه می‌کنند. اگر می‌خواهید یک رینگ لایت حرفه‌ای با امکانات عالی خریداری کنید، حتما به صفحه فروشگاه دیجی آرکی سر بزنید و از بخش پشتیبانی آنلاین دیجی آرکی، درباره رینگ لایت مورد نظرتان سوال بپرسید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی