ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

بهترین راه برای درمان کم شنوایی

ارتباط با دیگران همیشه جز مهمترین مسائل جامعه بشری بوده وهست. انسان ذاتا موجود اجتماعی است و باید با دیگران در تعامل باشد. حال اگر به هر دلیلی این ارتباط دچار اختلال شود، موجب بروز ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۶ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۱:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

ارتباط با دیگران همیشه جز مهمترین مسائل جامعه بشری بوده وهست. انسان ذاتا موجود اجتماعی است و باید با دیگران در تعامل باشد. حال اگر به هر دلیلی این ارتباط دچار اختلال شود، موجب بروز مشکلات بسیاری در زندگی روزمره می شود. اشخاصی که توانایی ارتباط با دیگران را ندارند، بعد از مدتی تحت فشار روحی زیاد، افسرگی، بیماری های عصبی و ... می شوند.

از جمله مواردی که در ارتباط افراد احتلال ایجاد می کند، کم شنوایی می باشد. ما در کلنیک دانیال، بهترین مرکز شنوایی سنجی در ایران قصد داریم به این موضوع پرداخته و شما را بیشتر با این بیماری و راه های درمان آن آشنا کنیم.

کم شنوایی چیست و چگونه رخ می دهد؟

یک فرد سالم قادر است صدای محیط اطراف و اشخاص پیرامون خود را در بازه معلوم به وضوح بشنود. هر شخصی که در شنیدن صداها در بازه مشخص ناتوان و یا کم توان باشد به بیماری کم شنوایی دچار شده است. کم شنوایی دارای شدت های مختلف می باشد و از کم شنوایی ملایم شروع شده و تا کم شنوایی عمیق که یک درجه قبل از ناشنوایی است ادامه دارد.

کم شنوایی ملایم: در صورت وجود صدا در اطراف، ممکن است متوجه برخی از کلمات شخصی که با شما صحبت می کند، نشوید.

کم شنوایی متوسط: در این سطح از کم شنوایی، در طی مکالمه مجبورید از شخص بخواهید حرف خود را تکرار کند.

کم شنوایی شدید: شرکت در مکالمه تقریبا غیر ممکن بوده و فقط با استفاده از سمعک قادر به برقراری مکالمه هستید.

کم شنوایی عمیق: شنیدن صدای بقیه بدون سمعک یا کاشت سمعک غیرممکن است.

بررسی دلایل کم شنوایی

کم شنوایی دلایل متفاوتی دارد که به چند مورد از شایع ترین آنها اشاره می کنیم.

کم شنوایی در اثر صدای بلند: صدای بلند فشار زیادی به پرده گوش وارد می کند. برخی از این صداها ممکن است باعث پاره شدن پرده گوش نیز شوند. معمولا کسانی که در در برخی از مشاغل خاص، مانند اشخاص نظامی، کارگرانی که از دستگاه های پر سر و صدا کار می کنند و ... دچار این نوع کم شنوایی می شوند.

همچنین استفاده زیاد و طولانی مدت از هدفون، هندزفری و وسایل این چنینی باعث آسیب رسیدن به سیستم شنوایی شما و در نتیجه کم شنوایی می شود. جهت اجتناب از آن، استفاده از این دستگاه ها را محدود کنید و بعد از استفاده از آن ها، هر یک ساعت به گوش خود استراحت دهید.

کم شنوایی در اثر افزایش سن: با افزایش سن سلول های گوش میانی تحلیل رفته و شخص دچار کم شنوایی مب شود. این نوع کم شنوایی در اثر پیرگوشی می باشد. هرچند پیرگوشی گاهی در جوانان نیز اتفاق می‌افتد و معمولا هر دو گوش را شامل می شود.

آیا درمان کم شنوایی امکان پذیر است؟

علت اصلی و نوع کم شنوایی شما تعیین می‌کند که آیا می‌توان آن را درمان کرد یا خیر. کم شنوایی که اغلب به دلیل جرم بیش از حد گوش یا مایع در گوش ایجاد می‌شود، اغلب قابل درمان است. نوع اصلی دیگر کم شنوایی، کم شنوایی حسی عصبی است که، معمولاً نتیجه مشکل حلزون گوش یا عصب شنوایی است و به احتمال زیاد مشکلی دائمی است؛ اما با این حال می‌توان به کمک روش‌هایی، کمی آنها را بهبود بخشید.

راه های درمان کم شنوایی

 همانطور که اشاره شد برخی از انواع کم شنوایی قابل درمان نیست و باید با استفاده از روش هایی آن را کنترل کرد و به شنیدن بهتر شخص کمک کرد. برای اینکار دو روش وجود دارد. کاشت حلزون گوش و سمعک.

سمعک

سمعک ها وسایل الکترونیک کوچکی هستند که با تقویت صدا، به شنوایی افراد کمک می کنند. این وسایل در طرح ها و قابلیت های متفاوت تولید شده که قادر به پاسخگویی به هر مشکل احتمالی را دارند.

در گذشته تنها سمعک آنالوگ وجود داشت. استفاده از این سمعک ها سخت بود و فقط به صورت دستی تنظیم می شدند. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن سمعک های دیجیتال، تحولی عظیم در صنعت سمعک ایجاد شد. سمعک های دیجیتال قابلیت های فراوانی از جمله اتصال به دستگاه های مختلف، سایز های متفاوت، حذف صداهای پیش زمینه و نویزها، قابلیت شارژ و ... را دارا هستند.

از انواع سمعک می توان به سمعک نامرئی، سمعک هوشمند، سمعک ضد آب، سمعک شارژی و ... اشاره کرد. همچنین سمعک هایی مخصوص کودکان و اطفال نیز ساخته شده است که متناسب با نیازهای آن ها است.

کاشت حلزون گوش

یکی دیگر از راه های درمان مشکلات شنوایی، کاشت حلزون گوش می باشد. کاشت حلزون با عمل جراحی انجام می شود. افرادی که دارای کم شنوایی شدید تا عمیق هستند، کاندیدهای اصلی کاشت حلزون است.

کاشت حلزون گوش از دو قسمت تشکیل شده است. قسمت بیرونی آن در پشت گوش قرار می‌گیرد. این قسمت سیگنال‌های صوتی را دریافت، پردازش و به گیرنده ارسال می کند. گیرنده در زیرپوست پشت گوش قرار می‌گیرد. گیرنده سیگنال‌های صوتی را به الکترودهای کاشته شده در داخل حلزون گوش می فرستد.

الکترودها، عصب شنوایی را تحریک می‌کنند. تحریک عصب شنوایی باعث درک شنوایی توسط مغز می‌شود. صدای درک شده توسط مغز، کیفیت شنوایی عادی را ندارد. افرادی که اولین بار اقدام به کاشت حلزون گوش می‌کنند، برای عادت به تقسیر سیگنال‌های دریافتی، به زمان و آموزش نیاز دارند. این مدت ممکن است 3 الی 6 ماه به طول بیانجامد.

کاشت حلزون گوش نیز مانند سمعک موجب بهبود وضعیت شنوایی شما می شود ولی به مراقبت های ویژه ای احتیاج دارد. از عوارض بعد از عمل می توان به سرگیجه، احساس فشار در سر و تهوع می باشد. این عوارض مدتی بعد از عمل از بین می رود.

کلینیک شنوایی سنجی دانیال با کادر متخصص و با تجربه، بهترین خدمات را به بیمارن مبتلا به من شنوایی ارائه می دهد. پشتیبانان ما آماده شنیدن صدای گرم شما هستند. شماره تماس: 09308946561 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی