ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

قفل دیجیتال چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

قفل دیجیتال، نسل جدیدی از قفل‌های الکترونیکی است که برای باز کردن درب دیگر نیازی به کلید مکانیکی نیست. درواقع در قفل دیجیتال به‌جای استفاده از کلید مکانیکی از تکنولوژی الکترونیک برای باز کردن درب ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

قفل دیجیتال، نسل جدیدی از قفل‌های الکترونیکی است که برای باز کردن درب دیگر نیازی به کلید مکانیکی نیست. درواقع در قفل دیجیتال به‌جای استفاده از کلید مکانیکی از تکنولوژی الکترونیک برای باز کردن درب استفاده شده است. به این صورت که سیستم مکانیکی قفل با استفاده از یک فرکانس الکترونیکی که توسط کارت، رمز عبور یا اثر انگشت به وجود می‌آید، به حرکت درآمده و درب را باز خواهد نمود.

به‌سادگی می‌توان گفت که تولید قفل دیجیتال (قفل الکترونیکی) باعث شد تا امنیت منازل و حتی مکان‌های پررفت‌وآمد مانند شرکت‌ها، چند مرحله ارتقا پیدا کند. در این مقاله قصد داریم شما را با نحوه کار قفل الکترونیکی، انواع آن و مزایای آن آشنا کنیم؛ بنابراین، اگر هنوز هم مایل هستید تا پاسخ کاملی دربارهٔ قفل دیجیتال چیست به دست بیاورید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً تا انتهای نوشته همراه ما باشید.

تفاوت قفل مکانیکی با قفل دیجیتال چیست؟

قفل‌های مکانیکی همان قفل‌هایی هستند که همه افراد از آن استفاده می‌کنند. این قفل‌ها با استفاده از یک کلید، باعث حرکت ضامن درون قفل می‌شوند که در نتیجه، عمل باز یا بسته‌شدن درب اتفاق میفتد. قفل‌های مکانیکی معایب زیادی دارند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به سرقت و قابل‌دسترس بودن، امکان شکستن یا گم‌شدن کلید، مشکل تکثیر کلید برای مکان‌های پررفت‌وآمد و ... اشاره کرد.

در کنار این محصولات، قفل‌های دیجیتالی قرار گرفته‌‎اند که از رابط کاربری ساده و امنیتی بالا برخوردار هستند. قفل دیجیتال برای باز شدن به کلید مکانیکی نیاز نخواهند داشت و بر اساس مدل آن، تنها با یک کارت مغناطیسی، رمز یا ... باز می‌شوند. همچنین این قفل‌ها به دو مدل با دستگیره و بدون دستگیره تقسیم می‌شوند که نوع با دستگیره آن دستگیره دیجیتال نام دارد. استفاده از دستگیره دیجیتال در ساختمان باعث آسایش و راحتی ساکنان آن ساختمان خواهد شد که آن هم به دلیل استفاده آسان از این مدل‌ها است.

در کنار این موارد قفل‌هایی با نام قفل هوشمند نیز در بازار موجود است که امکان باز نمودن درب را با تلفن همراه یا کامپیوتر شخصی امکان‌پذیر کرده است. باید توجه داشته باشید که قفل هوشمند همان قفل دیجیتال است با این تفاوت که امکان باز نمودن از راه دور را برای کاربران امکان‌پذیر کرده است. روش کار در قفل هوشمند به این صورت است که با استفاده از کلیدهای رمزنگاری شده، دستورات را به قسمت مکانیکی قفل ارسال می‌کند. این قفل‌ها قابلیت اتصال به تلفن همراه و سایر سیستم‌های هوشمند منزل را دارند و از راه دور قابل‌کنترل هستند.

کاربردهای قفل دیجیتال چیست؟

از مدل‌های گوناگون قفل‌های الکترونیکی می‌توان برای مقاصد مختلفی استفاده کرد. این دسته از قفل‌ها به دلیل طراحی‌های متفاوت و ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، هم برای فضاهای عمومی و هم برای فضاهای اختصاصی کاربردی‌اند.

برخی از کاربردهای قفل دیجیتال عبارت‌اند از:

  1. مدیریت ورود به ساختمان و دادن دسترسی ویژه به ساکنین مجموعه
  2. استفاده بر روی درب اتاق‌های مهم مثل اتاق کار، برای جلوگیری از ورود سایر افراد
  3. بهره‌بردن به‌عنوان قفل ورودی درب منزل برای کنترل بهتر ورود و خروج‌ها
  4. استفاده برای محیط‌های پرتردد مثل باشگاه، آزمایشگاه‌ها، شرکت یا حتی هتل‌ها که نیاز به تغییر دائم دسترسی خواهند داشت.
  5. و ...

معرفی انواع قفل هوشمند (قفل دیجیتال)

همان‌طور که پیش‌تر هم به این موضوع اشاره کردیم، قفل‌های الکترونیکی با ویژگی‌ها و کاربردهای مختلفی تولید می‌شوند. در این بخش از مقاله قصد داریم شما را با انواع قفل الکترونیکی و روش کار آنها آشنا کنیم.

  • قفل دیجیتال کارتی: این مدل از قفل‌ها با استفاده از یک کارت مغناطیسی، اجازه دسترسی را صادر می‌کنند. درون این کارت‌ها یک تراشه مغناطیسی کوچک قرار دارد که با قرارگرفتن در کنار قفل، فرکانسی را ارسال می‌کند. قفل‌های کارتی در هر تعداد که نیاز داشته باشید، قابلیت تنظیم مجدد و تخصیص کارت جدید را دارند.
  • قفل دیجیتال اثر انگشتی: قفل اثر انگشتی که یکی ازمدل‌های بیومتریکی قفل دیجیتال است، جزو ایمن‌ترین نوع قفل‌ها در دنیا شناخته شده است. در برخی از مدل‌ها، قابلیت تشخیص چهره و شناسایی از روی عنبیه چشم نیز وجود دارد. قفل‌های بیومتریک فقط به افرادی که شناسهٔ آن‌ها (اثر انگشت، چهره و ...) در دستگاه ثبت شده، اجازه دسترسی خواهند داد. 
  • قفل دیجیتال رمزی:  این دسته از قفل‌ها محبوب‌ترین مدل در بین قفل‌های دیجیتال به‌حساب می‌آیند. قفل رمزی دارای یک صفحه‌کلید لمسی یا گاهی دکمه‌ای است که با واردکردن رمز تنظیم شده، باز می‌شوند. جالب است بدانید که برخی مدل‌ها دارای تنظیمات پیچیده مثل ایجاد رمز در یک بازه زمانی خاص هستند که پس از گذشت آن مدت، رمز به طور خودکار باطل می‌شود.
  • قفل‌های چندکاره: مدل‌های چندکاره نیز ترکیبی از چند مدل‌بالا هستند که در یک قفل با هم ادغام شده‌اند. اصولاً در طراحی انواع قفل دیجیتال از روش‌های متعددی برای باز نمودن درب استفاده شده است. با استفاده از این نوع قفل دیجیتال دیگر نگران فراموشی کارت یا رمز نخواهید بود و تنها کافی است تا هویت خود را با اثر انگشت به قفل ثابت نمایید تا درب باز شود.

مزیت‌های استفاده از قفل الکترونیکی چیست؟

قطعاً افزایش تولید این مدل از قفل‌ها بی‌دلیل نبوده است. استفاده از انواع قفل هوشمند (قفل دیجیتال) مزایای زیادی را برای ما به دنبال دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

ایجاد امنیت بالا و کم‌شدن نگرانی

این محصولات کاربردی، با نام قفل‌های ضدسرقت نیز معروف هستند و این یعنی دسترسی به آنها بسیار دشوار است. قفل‌های معمولی با روش‌های مختلفی مثل، کلید یدک، شکستن قفل، کپی‌کردن کلید و ... امکان باز شدن دارند. درصورتی‌که قفل دیجیتال، به‌جز رمز یا کارت مخصوص به خود، تحت هیچ شرایطی باز نمی‌شوند. علاوه بر این مورد، آسیب واردکردن به آنها نیز بسیار دشوار است و به‌راحتی بر اثر ضربه، حرارت و ... باز نخواهند شد.

بی‌نیاز شدن به کلیدهای مکانیکی

گم‌کردن کلید توسط افراد خانواده یا کارمندان، می‌تواند دردسرهای زیادی را به وجود بیاورد. از طرفی تکثیر کلید یدک در تعداد بالا امکان‌پذیر نیست و شرایط را سخت‌تر خواهد کرد. در کنار همهٔ این‌ها، حمل تعداد زیادی کلید واقعاً آزاردهنده و استرس‌زا است، زیرا در صورت گم‌شدن دسته‌کلید خود، با یک مشکل بزرگ مواجه می‌شوید.

طول عمر بالا و کاهش هزینه‌ها

در پاسخی دیگر به سؤال مزیت‌های قفل دیجیتال چیست، باید بگوییم که این قفل‌ها، با آلیاژی بسیار مقاوم ساخته می‌شوند و باتری آنها نیز تا سال‌ها نیاز به تعویض ندارد. از طرفی دیگر، در صورت گم‌شدن کارت یا فراموش‌کردن رمز، نیازی به شکستن یا تعویض قفل نیست و به‌راحتی می‌توان با دسترسی به مدیریت دستگاه و تنظیم یک کارت یا رمز جدید، دوباره از آن استفاده کرد؛ بنابراین، استفاده از این قفل‌ها در مقایسه با قفل‌های معمول، بسیار مقرون‌به‌صرفه است.

مدیریت بهتر منزل یا محل کار

درگذشته اگر قرار بود مهمانی به منزل شما بیاید، حتماً باید خود شما یا یک شخص دیگر برای باز کردن درب، در منزل می‌ماند. قفل الکترونیکی، معادلات مکان و زمان را به هم زده‌اند. با استفاده از این قفل‌ها می‌توان یک دسترسی خاص مثل رمز را برای مهمان در نظر گرفت و در نبود شما، به او اجازه ورود را داد.

قابلیت استفاده در فضاها و درب‌های مختلف

قفل‌های معمولی، برای همهٔ درب‌ها قابل‌استفاده نیستند و همین مسئله باعث می‌شود تا در هنگام انتخاب آنها با مشکل رو‌به‌رو شویم. اما این موضوع در مورد قفل‌های الکترونیکی صدق نمی‌کند، زیرا استفاده از آنها بر روی انواع درب فلزی، شیشه‌ای، چوبی و ... امکان‌پذیر است. این دسته از قفل‌ها برای مکان‌های مختلف نیز کاربرد دارند.

ایجاد زیبایی بیشتر و هماهنگ‌شدن با انواع دیزاین

تنوع طراحی در این دسته از قفل‌ها بسیار زیاد است و می‌توان باتوجه‌به سلیقه یا خواسته‌های خود، یکی از مدل‌های آن را انتخاب کرد. ظاهر قفل‌های هوشمند نیز بسیار شکیل و خاص است و استفاده از آن، جلوه‌ای ویژه را به منزل یا محل کار شما می‌دهد. اگر فردی هستید که به دیزاین و جزئیات توجه زیادی می‌کنید، حتماً این مدل از قفل‌ها شما را مجذوب خود خواهند کرد.

سخن پایانی

حال که قفل دیجیتال و مزایای آن بیشتر آشنا شدید، درک بهتری نسبت به هدف از تولید این محصولات خواهید داشت. به زبان ساده و کوتاه می‌توان گفت: افزایش امنیت در کنار سهولت استفاده؛ بنابراین بهتر است که ما نیز کم‌کم استفاده از این محصولات پرکاربرد را در زندگی خود بیشتر کنیم.

در کنار تمام این مزایا، به‌خاطر داشته باشید که انتخاب یا نصب اشتباه قفل دیجیتال، می‌تواند بسیار آزار‌دهنده باشد و دردسرهای زیادی را برای شما به وجود بیاورد. تنها راهی که برای جلوگیری از این مشکلات وجود دارد، خرید قفل هوشمند از برندهای معتبر و قابل‌اعتماد است.

برندهای مختلفی در سراسر دنیا وجود دارند که مشغول تولید قفل دیجیتال هستند. در این میان نام برند کاداس، به دلیل استفاده از تکنولوژی‌های روز و همچنین دارابودن بالاترین استانداردهای بین‌المللی در تولید انواع قفل الکترونیکی همچون قفل اثر انگشتی، قفل کارتی، قفل رمزی و دستگیره دیجیتال بیش از همه به چشم می‌خورد. نکته‌ای که دانستن آن اهمیت زیادی دارد این است که اکثر محصولات برندهای مختلف، به دلیل تحریم وارد کشور نمی‌شوند. اما باتوجه‌به وجود نمایندگی رسمی برند کاداس در ایران خرید قفل دیجیتال اصل برای مشتریان بسیار آسان شده است. کاداس ایران نمایندگی فروش محصولات کاداس در ایران است که این محصولات را با خدمات پس از فروش عالی در اختیار کاربران می‌گذارد. پس چنانچه علاقه‌مند به خرید یا مشاهده محصولات کاداس هستید، همین حالا به سایت کاداس به نشانی اینترنتی www.kaadas.ir مراجعه نمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی