ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

هوش مصنوعی
رپورتاژ آگهی

هوش مصنوعی جایگزین افسران سفارتی می‌شود؟

در این مطلب قرار است به نقش هوش مصنوعی در فرآیند سفر و مهاجرت به خارج از کشور بپردازیم.

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۱:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

اگر دنبال کننده اخبار حوزه تکنولوژی هستید، حتما در جریان غوغای هوش‌های مصنوعی در طی ماه‌های اخیر هستید. به هر سمت که نگاه می‌کنید یک ابزار هوش مصنوعی ارائه شده است که می‌تواند کارهای مختلف را با سرعت و دقتی شگفت انگیز انجام دهد.

حوزه گردشگری و مهاجرت نیز از این موج دور نمانده است و اخیرا خبر از طرح‌هایی است که هوش مصنوعی جایگزین افسران سفارتی شود. این موضوع بسیار جذاب است، چرا که می‌تواند زمان فرآیند صدور ویزا یا مهاجرت به یک کشور دیگر را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد و سرعت و دقت در این حوزه را تا حد بسیار زیادی بالا برد.

در این مقاله قرار است به نقش هوش مصنوعی در فرآیند سفر و مهاجرت به خارج از کشور بپردازیم و بررسی کنیم که چه ابزارهای هوش مصنوعی در حوزه مهاجرت و گردشگری فعال هستند و در آینده قرار است چه نوآوری‌های جدیدی به این بخش اضافه شود تا موجب سریع‌تر شدن فرآیندهای مهاجرت به خارج از کشور شود.

انواع هوش مصنوعی ها برای فرآیند مهاجرت

درست است که انقلاب هوش مصنوعی‌ها از چند ماه قبل آشکار شد، اما به این معنا نیست که قبل‌تر از این هیچ استفاده‌ای از هوش مصنوعی در حوزه مهاجرت وجود نداشته است. اتفاقا دولت آمریکا از چندین سال قبل برای برخی از برنامه‌های مهاجرتی خود از ربات‌های دارای هوش مصنوعی استفاده می‌کند، که در ادامه آن‌ها را معرفی خواهیم کرد تا بدانید جریان هوش مصنوعی در فرآیندهای مهاجرت به آمریکا از چند سال قبل فعال است.

انواع هوش مصنوعی های فعال در حوزه مهاجرت و صدور ویزا را به طور کلی می‌توان در دو دسته هوش‌های مصنوعی اقدام گر و هوش مصنوعی کمک کننده دسته بندی کرد. هوش مصنوعی اقدام‌گر دقیقا همانند یک کارمند رسمی عمل می‌کند، وظایفی در اختیار این ربات گذاشته شده است و به صورت مستقل و بدون نظارت اجازه دارد که کار خود را انجام دهد.

اما هوش مصنوعی کمک کننده در نقش یک دستیار برای افسران مهاجرتی است. این ابزارها اطلاعاتی را در اختیار افسر پرونده قرار می‌دهند و به این ترتیب قدرت او را برای تصمیم گیری درست افزایش می‌دهند. در واقع تصمیم اصلی بر عهده انسان است و هوش مصنوعی فقط در حکم دستیار و فراهم آورنده اطلاعات است.

ابزارهای هوش مصنوعی فعال در حوزه ویزا و مهاجرت

سابقه استفاده از هوش مصنوعی در مهاجرت مربوط به چندین سال قبل برمی‌گردد و چیز جدیدی نیست. شاید برای شما جالب باشد که بدانید، چندین ربات فعال برای بررسی پرونده های مهاجرتی وجود داشته است که شما از آن‌ها اطلاع نداشته‌اید. در ادامه چند هوش مصنوعی معروف در این زمینه را معرفی خواهیم کرد.

هوش مصنوعی تشخیص عکس لاتاری

لاتاری گرین کارت آمریکا، ساده ترین و ارزان ترین روش برای مهاجرت به آمریکا است. هر سال تعداد زیادی از مردم جهان (از جمله ایرانی ها) ، ثبت نام لاتاری را انجام می‌دهند و منتظر زمان اعلام نتایج لاتاری هستند. از آنجا که شرایط ثبت نام لاتاری بسیار راحت است و حتی نیاز به پاسپورت هم ندارد، هر سال افراد بسیار زیادی فرم ثبت نام لاتاری را تکمیل می‌کنند و بررسی این تعداد پرونده بسیار دشوار است.

برای دولت آمریکا، رعایت عدالت در این برنامه مهاجرتی بسیار مهم است. در نتیجه هر شخص فقط باید یک شانس داشته باشد و باید جلوی افراد متقلب که چند بار در سایت لاتاری آمریکا ثبت نام می‌کنند، گرفته شود. به همین دلیل از چندین سال قبل یک هوش مصنوعی تشخیص چهره در سایت ثبت نام لاتاری در نظر گرفته شده است، که متوجه ثبت نام های تکراری می‌شود و آن‌ها را حذف می‌کند.

کاربرد این ربات فقط به این موضوع ختم نمی‌شود. یکی از مهم ترین مدارک مورد نیاز ثبت نام لاتاری، ارسال عکس مناسب و جدید است. این هوش مصنوعی شرایط عکس لاتاری شما را بررسی می‌کند و در صورتی که از عکس نامناسب یا قدیمی استفاده کرده باشید، شما از قرعه کشی لاتاری کنار گذاشته خواهید شد.

به همین دلیل است که کارشناسان مجرب مهاجرتی همیشه توصیه می‌کنند از گرفتن عکس لاتاری با موبایل خودداری کنید و برای اطمینان از ثبت نام صحیح، حتما از خدمات عکاسی لاتاری استفاده کنید. برای اینکه بدانید عکس مناسب لاتاری چه ویژگی‌هایی دارد، توصیه می‌کنیم مقاله شرایط عکس لاتاری را بخوانید

هوش مصنوعی در فرآیند مصاحبه ویزای آمریکا

در فرآیند گرفتن ویزای آمریکا، یک مرحله مهم وجود دارد که متقاضی باید به سفارت آمریکا مراجعه کند و با افسر پرونده به صورت حضوری مصاحبه کند. افسر پرونده برای مصاحبه با شما از هوش مصنوعی هم کمک می‌گیرد.

این هوش مصنوعی ها به افسر کمک می‌کنند تا مدارک جعلی در پرونده مهاجرت را تشخیص دهند. این ربات‌ها همچنین با استفاده از الگوریتم‌های جمع آوری داده، اطلاعات کافی از متقاضیان ویزا جمع آوری می‌کنند و در اختیار افسر پرونده قرار می‌دهند. بنابراین امکان فریب خوردن افسر تا حد زیادی پایین می‌آید.

به طور مثال شما ادعا می‌کنید که بعد از تحصیل در آمریکا  به کشور خود بازمی‌گردید، اما هوش مصنوعی با جمع آوری اطلاعات از حساب‌های مجازی شما و دوستانتان و کانال‌هایی که در آن عضو هستید، به این نتیجه رسیده است که شما قصد بازگشت به کشور خود را ندارید و این اطلاعات را در اختیار افسر پرونده قرار می‌دهد.

این هوش مصنوعی همچنین با تحلیل شرایط و وضعیت شما، افسر را کمک می‌کند تا با پرسیدن سوالات مناسب، هدف از سفر شما را تشخیص دهد. در نتیجه کارشناسان همواره به متقاضیان توصیه می‌کنند که برای پاسخ دادن به سوالات مصاحبه آمریکا، هرگز به دنبال پکیج، جزوه یا سوالات آماده نباشید. چرا که پاسخ‌هایی که برای فرد دیگر مناسب است، امکان دارد که برای شما دردسرساز شود.

آینده هوش مصنوعی های مهاجرتی

در حال حاضر که مشغول خواندن این مقاله هستید، هوش مصنوعی ها خیز برداشته‌اند تا تمام کارها را از دست افسران مهاجرتی خارج کنند. اتحادیه شنگن اعلام کرده است که به زودی مهر زدن پاسپورت در هنگام ورود به کشورهای این حوزه را متوقف می‌کند و قصد دارد همه امور را به صورت الکترونیکی انجام داده و کارهای کاغذی را حذف کند.

یکپارچه شدن سیستم‌های کشورهای حوزه شنگن، این خبر مهم را به دنبال دارد که احتمالا به زودی هوش مصنوعی جایگزین افسرهای مرزی خواهد شد و احتمالا این ربات ها، تصمیم گیری در مورد قبول کردن یا رد درخواست ورود متقاضیان را برعهده خواهند گرفت.

همانطور که گفتیم، هوش مصنوعی هم اکنون نیز کمک بسیار زیادی به افسران سفارتی انجام می‌دهد و اصلا بعید نیست که در آینده نزدیک به صورت کامل جایگزین آن‌ها شود. هم اکنون، دوربین های تشخیص چهره در چین پیشرفت‌های بسیار زیادی کرده‌اند و می‌توانند به راحتی با ثبت چهره افراد، به تمام اطلاعات او دسترسی پیدا کنند.

بنابراین ترکیب این دوربین‌ها با الگوریتم های سابق هوش مصنوعی مهاجرتی، می‌تواند منجر به ایجاد یک هوش مصنوعی پیشرفته شود که به طور کامل پتانسیل این را دارد که جایگزین افسر سفارت شود و  همه وظایف او را با دقت و سرعت بیشتری انجام دهد.

مسلما این ربات ها نیاز به استراحت و تعطیلات نیز ندارند، بنابراین می‌توانند پرونده متقاضیان ویزا را در تمام ساعات بررسی کنند. چنین اقدامی تحول بسیار بزرگی در فرآیند صدور ویزا و مهاجرت است و می‌تواند صف‌های طولانی بررسی پرونده و گرفتن وقت سفارت آمریکا را از بین ببرد.

 این ربات‌ها نه تنها کار را برای متقاضیان ویزا راحت‌تر می‌کنند، بلکه برای وزارت خارجه نیز کاربردی‌تر هستند. چرا که این ربات‌ها اشتباهات انسانی را کمتر می‌کنند و هزینه بررسی پرونده را کاهش می‌دهند. بنابراین اصلا بعید نیست که به زودی شاهد ظهور چنین ربات‌هایی باشیم که کار را برای همه ساده‌‌تر می‌کنند. نظر شما چیست؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی