ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

Picture8
رپورتاژ آگهی

بهترین خوراکی‌ها برای زنان باردار

باید در دوران بارداری غذای کافی به بدن خود و جنینتان برسانید، اما خوردن هر غذایی لزوماً برای سلامت شما و جنینتان مناسب نیست.

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۲۶ آذر ۱۴۰۲ | ۱۸:۳۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

باردار هستید و مدام حس گرسنگی می‌کنید؟ این مسئله طبیعی است، چون در حال پرورش جنینی در شکم خود هستید و او از شما می‌خواهد که غذای کافی را به او برسانید. برای همین، اشتهای شما زیادتر از حد معمول است. در این زمان، شما باید غذای کافی را به جنینتان برسانید، وگرنه تغذیه ناکافی باعث ایجاد اختلالات رشدی در زمان تولد او خواهد شد. اما دقیقاً چه غذایی برای خوردن دوران بارداری مناسب است؟ غذاهای متنوعی مثل گوشت، تخم مرغ، سبزی و آجیل وجود دارند که تهیه‌شان از فروشگاه‌های گوشت، سبزی و آجیل فروشی راحت است. بنابراین، با ما همراه باشید تا انواع غذاهای مناسب برای خوردن در دوران بارداری را برایتان توضیح دهیم.

چه مواد غذایی را باید در دوران بارداری خورد؟

درست است که شما باید در دوران بارداری غذای کافی را به بدن خود و جنینتان برسانید، اما خوردن هر غذایی لزوماً برای سلامت شما و جنینتان مناسب نیست. برای همین، شما باید غذاهایی را مصرف کنید که این مواد را به بدنتان می‌رسانند:

  • پروتئین
  • انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی
  • چربی‌های سالم
  • فیبر و مایعات
  • آهن
  • فولات
  • کلسیم
  • ویتامین د
  • کولین
  • یودین

اگر این مواد به اندازه کافی به بدن شما و جنینتان نرسند، ممکن است که ریسک بروز اختلالات رشدی در جنینتان زیاد شود. اما در چه غذاهایی این مواد پیدا می‌شوند؟ اصولاً، این غذاها در گوشت‌ها، تخم مرغ، سبزیجات، میوه‌ها و آجیل‌ها پیدا می‌شوند که شما می‌توانید با قیمت خرید آجیل آنلاین آنها را راحت تهیه کنید. بنابراین، با ما همراه باشید تا این غذاها را در بخش بعدی برایتان توضیح دهیم.

لبنیات

همانطور که در بخش قبلی گفتیم، مواد مهمی مثل کلسیم و پروتئین برای رشد جنین شما مفید هستند. از یک سو، کلسیم نقش مهمی در ساخت استخوان‌ها، دندان‌ها، ماهیچه‌ها و سلول‌های عصبی جنین دارد. از سوی دیگر هم پروتئین ماده‌ای مهم در رشد طبیعی جنین و ترمیم بافت‌های بدن آن است. خوشبختانه هم کلسیم و هم پروتئین در محصولات لبنیاتی به مقدار زیاد وجود دارند. برای مثال، در لبنیات دو نوع پروتئین خوب به نام‌های کازئین و وی وجود دارند. همچنین، محصولات لبنی دارای مقدار زیادی کلسیم و عناصری مثل فسفر، انواع ویتامین ب، منیزیم و روی هم هستند. بنابراین، حتماً در زمان بارداری محصولات لبنی را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید.

آجیل‌ها

ظاهر کوچک و ریز آجیل‌ها می‌تواند فریبنده باشد و شاید شما با خودتان فکر کنید که آن‌ها از بس ریز هستند، مواد غذایی زیادی در خود ندارند. اما اصلاً اینطور نیست. انواع آجیل سرشار از ویتامین و مواد معدنی مثل منیزیم، روی، پتاسیم، ویتامین E، پروتئین، فیبر و چربی‌های سالم هستند. بنابراین، شما با خوردن کمی آجیل در روز می‌توانید مواد غذایی متنوع را به بدن خود و جنینتان برسانید. به این ترتیب، از خوردن آجیل در زمان بارداری غافل نشوید.

گوشت کم چرب

در دوران بارداری، حجم خون شما نسبت به زمان عادی افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه، بدن شما باید گلبول‌های قرمز بیشتری را بسازد که برای این کار به ماده‌ای به نام هموگلوبین نیاز دارد. عنصر اصلی تشکیل دهنده هموگلوبین هم آهن است. بنابراین، بدن شما برای خونسازی نیاز به آهن کافی دارد. در گوشت‌های کم چربی مثل گوشت ماهی، مرغ و مخصوصاً گوشت قرمز آهن هم به اندازه کافی وجود دارد. بنابراین، شما با مصرف آنها می‌توانید آهن بدن خود را تامین کنید. اما علاوه بر آهن، در انواع گوشت کم چرب سفید و قرمز پروتئین، کولین و انواع ویتامین ب هم وجود دارند که برای دوران بارداری شما مفید هستند.

سبزیجات برگ‌دار و تیره

اگر شما گیاهخوار و عاشق سبزیجات هستید، می‌توانید در دوران بارداری آنها را مصرف کنید. سبزیجاتی مثل کلم پیچ، اسفناج و کلم بروکلی دارای انواع ویتامین و مواد غذایی مورد نیاز دوران بارداری هستند. برای مثال، شما با خوردن سبزیجات می‌توانید فیبر، کلسیم، آهن، فولات، پتاسیم و ویتامین‌های آ، ث و ک را به بدنتان برسانید. به این صورت، سبزیجات هم غذای سالمی برای مصرف در دوران بارداری هستند و هم اینکه مواد غذایی مهمی را برای رشد جنین و سلامت خودتان درون خود دارند. بنابراین، سعی کنید که حتماً آنها را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید.

تخم مرغ

شما چه غذایی را می‌توانید پیدا کنید که به اندازه تخم مرغ درست کردنش راحت و هم اینکه غذای مغذی و سالم باشد؟ در تخم مرغ‌ها مواد مهمی برای رشد جنین مثل مواد معدنی، ویتامین‌ها، پروتئین و کولین وجود دارند. کولین ماده‌ای است که رساندن آن به بدن باعث کاهش ریسک بروز نقض لوله عصبی جنین می‌شود و به رشد بافت مغزی‌اش هم کمک می‌کند. خبر خوب این است که در تخم مرغ مقدار قابل توجهی کولین وجود دارد. در واقع، شما با خوردن یک تخم مرغ می‌توانید ۱۴۷ میلیگرم کولین را به بدنتان برسانید. بنابراین، حتماً در دوران بارداری تخم مرغ را مصرف کنید.

حبوبات

یک گزینه محبوب دیگر برای گیاهخواران به جای غذاهای گوشتی، گیاهانی مثل حبوبات است. خوبی خوردن حبوبات این است که آنها می‌توانند پروتئین لازم را به بدنتان برسانند، اما با این تفاوت که پروتئین آنها حیوانی نیست و گیاهی است. با این حال، علاوه بر پروتئین، خوردن حبوبات مواد دیگری مثل فیبر، آهن، کلسیم و فولات را هم وارد بدنتان می‌کنند. در این بین، یک ماده مهم در حبوبات فولات است. فولات یک نوع ویتامین ب است و خوردن آن باعث کاهش بروز ریسک نقض لوله عصبی در بدن جنین می‌شود. انواع حبوبات، شامل دانه عدس، نخود فرنگی، لوبیا و نخود زمینی می‌شوند. پس همانطور که می‌بینید، شما انتخاب‌های زیادی برای خوردن حبوبات خواهید داشت.

سیب زمینی شیرین

یکی از ویتامین‌هایی که برای رشد جنین در دوران بارداری اهمیت زیادی دارد ویتامین آ است. اما ما چطور می‌توانیم ویتامین آ را به بدنمان برسانیم؟ شاید اولین پاسخی که به ذهن شما برسد هویج است. بله، در هویج ویتامین آ به مقدار زیاد وجود دارد. اما یک ماده دیگر هم که می‌تواند ویتامین آ را به بدنتان برساند، سیب زمینی شیرین است. در سیب زمینی شیرین ماده‌ای به نام بتاکاروتن وجود دارد که وقتی وارد بدن‌مان می‌شود، بدن ما آن را تبدیل به ویتامین آ می‌کند. علاوه بر این، خوردن سیب زمینی شیرین هم فیبر زیادی به بدنتان می‌رساند که می‌تواند به کاهش مشکل یبوست که در دوران بارداری مشکل شایعی است هم کمک کند. بنابراین، خوردن سیب زمینی شیرین هم برای رساندن ویتامین آ به جنین و هم برای مشکل یبوست‌تان مفید است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی