تقویت حافظه
علمی

مطالعه جدید: تحریک مغز در زمان خواب می‌تواند به تقویت حافظه کمک کند

مطالعه جدید دانشمندان در تحریک مغز در زمان خواب عمیق نشان داد می‌توان حافظه را تقویت و خاطرات را به خوبی تثبیت کرد.

آرزو مصطفوی
نوشته شده توسط آرزو مصطفوی | ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰

محققان در مطالعه جدید خود شواهدی گزارش داده‌اند که نشان می‌دهد می‌توان با تحریک مغز در زمان خواب حافظه انسان را تقویت و خاطرات را تثبیت کرد. این تحقیقات اولین شواهد فیزیولوژیکی از مغز انسان را ارائه می‌دهد که از نظریه علمی تحکیم حافظه در زمان خواب توسط مغز پشتیبانی می‌کند.

درحالیکه مشخص است خواب نقش مهمی در تقویت حافظه ایفا می‌کند، دانشمندان همواره در تلاش هستند تا دریابند چگونه این فرآیند در مدت زمان کوتاه در مغز رخ می‌دهد. به عبارت دیگر، آن‌ها در تلاش هستند تا بدانند چطور تحریک مغز در طول خواب منجر به تقویت حافظه می‌شود.

در این مطالعه که توسط محققان دانشگاه «UCLA Health» انجام شده است، محققان با تحریک مغز به صورت عمیق در یک بازه بحرانی در چرخه خواب تلاش کردند به راهکارهایی دست یابند که به کمک آن بتوان به بیماران مبتلا به اختلالات حافظه مانند بیماران آلزایمر کمک کرد.

در این آزمایش، الکترود‌هایی که به کمک آن‌ها تثبیت خاطره در مغز کنترل می‌شود، به مدت 10 روز در مغز 18 بیمار مبتلا به صرع کاشته شد. این الکترودها درحقیقت به شناسایی منبع تشنج کاشته می‌شوند اما می‌توانند اطلاعات دیگری را نیز در اختیار دانشمندان قرار دهند.

این آزمایش در دو شب و صبح انجام شد. درست پیش از خواب، به شرکت‌کنندگان 25 تصویر جفت شده از بازیگران و حیوانات نشان داده شد و از آن‌ها خواسته شد تا به یاد بسپارند تصویر کدام حیوان را با کدام بازیگر دیده‌اند. نتایج نشان داد افراد در یادآوری تصاویر جفت شده پس از شبی که تحریک مغزی داشتند بهتر عمل کردند. همچنین نشانگرهای کلیدی الکتروفیزیولوژیک نشان دادند که اطلاعات بین هیپوکامپ و قشر مغز جریان دارد که شواهدی از ثبت اطلاعات در حافظه را نشان می‌دهد.

تحریک مغز

مقاله مرتبط با این مطالعه در مجله «Nature Neuroscience» به چاپ رسیده است. در این مطالعه از یک سیستمی به نام «حلقه بسته» استفاده شد که در آن پالس‌های الکتریکی در یک ناحیه از مغز با فعالیت‌های ثبت شده در مغز در نواحی دیگر هماهنگ می‌شود. این روش می‌تواند به تثبیت خاطرات و تقویت حافظه منجر شود.

با توجه به تئوری غالب در مورد چگونگی تبدیل اطلاعات به خاطرات بلند مدت در مغز، اینطور حدس زده می‌شود که گفتگوی میان بخش هیپوکامپ مغز با قشر مغز در روش حلقه بسته می‌توان حافظه را تقویت کرد.

محققان پس از دستیابی به نتایج اولیه بیان کردند چالش بعدی این است که بررسی شود آیا می‌توان با تحریک مغز در زمان خواب خاطرات را برای افراد تعدیل کرد یا خیر.