ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مریم میرزاخانی؛ پروفسور ایرانی استنفورد و برنده جایزه معتبر ریاضیات

مریم میرزاخانی، پروفسور ریاضی شاغل در دانشگاه استنفورد برنده ی مدال فیلدز سال ۲۰۱۴ که مهم ترین مدال در شاخه ی ریاضی محسوب می شود گردیده است. خانم میرزاخانی اولین بانویی است که از سال ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۲:۱۸

مریم میرزاخانی، پروفسور ریاضی شاغل در دانشگاه استنفورد برنده ی مدال فیلدز سال ۲۰۱۴ که مهم ترین مدال در شاخه ی ریاضی محسوب می شود گردیده است. خانم میرزاخانی اولین بانویی است که از سال ۱۹۳۶ تا به امروز موفق به دریافت مدالی شده که به صورت معمول از آن با عنوان مدال نوبل ریاضیات یاد می گردد.

میرزاخانی پس از دریافت مدال مذکور در نطقی کوتاه اعلام داشت: افتخار بزرگی نصیب من شده است، و اگر روزی آنچه که برای من اتفاق افتاده سبب تشویق سایر زنان جوان حاضر در حوزه ی علم و ریاضیات برای فعالیت بیشتر شود بسیار خوشحال می شوم. مطمئن هستم بانوان بسیاری خواهند توانست در آینده ی پیش رو چنین جوایزی را برنده شوند.

مدال یاد شده امروز ۱۳م آگوست از جانب اتحادیه ی بین المللی ریاضی در سئول پایتخت کشور کره ی جنوبی بابت برجسته ترین کشف ریاضی در سال گذشته به خانم میرزاخانی اهدا خواهد شد. شایان ذکر است پائول کوهن در سال ۱۹۶۶  از استنفورد نیز برنده ی این مدل شده است ولی از تاریخ مذکور تا به امروز هیچ فرد دیگری از این دانشگاه به کسب این افتخار نائل نیامده بود.

2

تحقیقات خانم میرزاخانی که منجر به دریافت مدال فیلدز توسط ایشان گردیده، در زمینه ی درک مسائل پیچیده ی مرتبط به تقارن سطوح منحنی بوده و اتحادیه ی ریاضیات معتقد است حاصل این تحقیقات تئوری های ناب ریاضی هستند که اثر بزرگی را در زمینه ی فیزیک کوانتوم خواهند داشت.

میرزاخانی متولد و بزرگ شده در تهران است و در دوران نوجوانی و جوانی قصد داشته است به نویسندگی مشغول شود ولی استعداد او در زمینه ی ریاضیات و حل مسائل مرتبط سبب گشت تا پس از مدتی به سمت این حوزه از علم کشانده شود.

همچنین ایشان در دوران نوجوانی و در سالهای ۱۹۹۴ و ۹۵ دو بار موفق به برد مدال طلای المپیاد بین المللی ریاضایت شده اند و کامل ترین امتیاز ممکن را در هر دو دوره کسب نمودند. نکته ی جالب اینجاست کسانی که الگوی وی در ریاضیات محسوب می گشتند پس از کسب مدال های مذکور شروع به دنبال کردن و کار بر روی تئوری های او نمودند.

خانم میرزاخانی در سال ۱۹۹۹ از دانشگاه شریف فارغ التحصیل و کمی بعد دوره ی دکترای خود را در دانشگاه هاروارد آغاز نمود، در سال های ۲۰۰۴ الی ۲۰۰۸ به عنوان دستیار یکی از پروفسورهای دانشگاه پرینستون فعالیت داشته و از سال ۲۰۰۸ دانشگاه استنفورد را با سمت پروفسور ریاضیات برای فعالیت انتخاب کرده جایی که هنوز نیز در ان مشغول به کار بوده و به همراه دختر سه ساله و همسرش که از پژوهشگران کمپانی IBM است به محل زندگی آنها بدل گردید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (49 مورد)
  • محمد
    محمد | ۵ خرداد ۱۳۹۴

    پرفسور مریم میرزاخانی ایرانی و فارس نژاد است دکتر فرانکلین لویس مریم شناس بزرگ از دانشگاه شیکاگو و دیگر مریم شناسان جهان مانند آن ماری شیمل و جان رنارد، تبار مریم را Persian خوانده اند. در ضمن یک کتابی هست به نام “مناقب العارفین” نوشته شاگرد پرفسور مریم میرزاخانی که در آن تبار و زادگاه پدر مریم نوشته شده است، پرفسور سمیعی هم نیازی به بحث ندارد و همه جهان می دانند که پرفسور سمیعی از رشت بود و فارس نژاد بود

  • Amir
    Amir | ۲۳ مرداد ۱۳۹۳

    فکر کنم اینو من پارسال خونده بودم به منبعتون سر بزنید ببنید درسته اصلا ماله 2014 هستش ؟؟؟

  • mamad71
    mamad71 | ۲۳ مرداد ۱۳۹۳

    دمش گرم
    کاش تو نطقش می گفت ایرانی هستم

  • علیرضا
    علیرضا | ۲۳ مرداد ۱۳۹۳

    ایشون سال اولشون فول مارک نکردند المپیاد جهانی را . اصلاح شود لطفا.

  • AGHASINAAAAAA
    AGHASINAAAAAA | ۲۲ مرداد ۱۳۹۳

    به ايراني بودنم افتخار ميكنم .

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی