ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مروری بر ویژگی های کلیدی ویندوز 10

مایکروسافت در کنفرانس امشب حسابی گرد و خاک به پا کرد و کلی قابلیت جدید برای ویندوز 10 معرفی نمود. با معرفی این قابلیت ها، مایکروسافت در حقیقت چشم اندازی از آینده ای که این شرکت ...

تحریریه دیجیاتو
نوشته شده توسط تحریریه دیجیاتو | ۲ بهمن ۱۳۹۳ | ۰۰:۲۹

مایکروسافت در کنفرانس امشب حسابی گرد و خاک به پا کرد و کلی قابلیت جدید برای ویندوز 10 معرفی نمود. با معرفی این قابلیت ها، مایکروسافت در حقیقت چشم اندازی از آینده ای که این شرکت برای کامپیوترهای رومیزی، موبایل ها و تبلت ها در نظر گرفته، مشخص شد.

پس از معرفی ویندوز 8 که منوی استارت حذف شده بود، کاربران زیادی اعتراض کردند و خواستار بازگشت دکمه استارت شدند. حال در ویندوز 10 نه تنها منوی استارت برگشته، بلکه دچار تغییرات مثبتی شده، قابلیت چند وظیفگی ویندوز بهبود یافته و رابط کاربری نیز بهینه شده است. هر چند به گفته جو بلفیوره (Joe Belfiore) اضافه شدن این تغییرات سریع نبوده و ممکن است 3 الی 5 ماه زمان ببرد تا تست کننده های ویندوز 10 بتوانند آن ها را تجربه کنند.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا مهم ترین ویژگی های جدید ویندوز 10 را در سراسر پلتفرم ها مرور کنیم.

اگر با ویندوز 8.1 آشنا باشید و تجربه کاربری آن را به سایر نسخه های ویندوز ترجیح دهید، با ویندوز 10 هم راحت خواهید بود و می توانید از منوی استارت تمام صفحه استفاده کنید. مایکروسافت همچنین اکشن سنتر را برای دسترسی سریع به دستورات رایجی مانند وای-فای، بلوتوث و تنظیماتی از این قبیل به ویندوز 10 اضافه کرده است.

قابلیت دیگر اضافه شده، نمایش نوتیفیکیشن ها به صورت هماهنگ بین دستگاه های مختلف این پلتفرم است. بنابراین اگر نوتیفیکیشنی را در تبلت یا تلفن هوشمند ویندوز فونی خود از دست دادید، می توانید در کامپیوتر خود دوباره آن را مشاهده کنید. پوسته منوی تنظیمات نیز دچار تغییراتی شده و به دلیل طراحی ساده تر، کار کردن با آن ساده تر شده است.

microsoft-windows-10-live-verge-_0278.0

کورتانا

بعد از این که دستیار خوش صحبت مایکروسافت را روی تلفن های هوشمند دیدیم، حالا نوبت به حضور این دستیار روی کامپیوترهای شخصی رسیده است. کورتانا قرار است قابلیت های قدرتمند جست و جو و سیستم یادآور خود را به ویندوز 10 بیاورد. البته چندی پیش نمایشی از حضور کورتانا روی دسکتاپ دیده بودیم اما آنچه که امشب در کنفرانس مایکروسافت نشان داده شد، بسیار بهتر و پیشرفته تر شده بود.

مایکروسافت اعلام کرده «کورتانا را هرگز مانند این ندیده بودید» چرا که قرار است نقش اصلی جست و جو در ویندوز 10 بر عهده این دستیار صوتی باشد. البته قابلیت های کورتانا تنها به جست و جو محدود نمی شود. جو بلفیوره در حین کنفرانس، روی سن با کورتانا گفت و گو می کرد و کورتانا نیز عملکرد فوق العاده ای از خود به نمایش گذاشت. نکته جالب در مکالمات کورتانا، لحن طبیعی آن است؛ بر خلاف لحن مصنوعی Siri و Google Now.

کورتانا بخش اعظمی از ویندوز 10 را تشکیل می دهد.

به لطف بازخوردهایی که مایکروسافت از کاربران ویندوزفون گرفته، کورتانا بسیار باهوش تر شده و اکنون بیشتر از قبل می داند. بلفیوره از کورتانا سوالی در مورد هزینه شهریه یک دانشگاه خاص پرسید و کورتانا بدون مکث پاسخ داد. بلفیوره گفت: «ما خواستیم تا به کورتانا دستورالعمل های یک کامپیوتر را بیاموزیم.» مثلاً از کورتانا بخواهید تا اسلایدهای پاورپوینت مورد نظرتان را نشان دهد، او سریع این کار را می کند.

با این وجود، کاربران تسلط کامل بر کارکرد کورتانا از لحاظ سطح آگاهی و میزان دسترسی آن خواهند داشت. این امر با استفاده از دفتر یادداشت کورتانا به نام Notebook امکان پذیر شده است. بلفیوره گفت: «کورتانا امروز شخصی ترین دستیار دیجیتالی است و به زودی در دسترس میلیون ها نفر قرار خواهد گرفت.»

microsoft-windows-10-live-verge-_0385.0

طراحی و رابط کاربری

آنطور که مشخص است، مایکروسافت حسابی به جزئیات طراحی در ویندوز 10 اهمیت داده و برای آن انرژی بسیاری صرف کرده است. حال و هوای این آخرین سیستم عامل محصول مایکروسافت از آیکون ها و نمای کلی گرفته تا سایر جزئیات دچار تحول شده است.

آن ویندوزی که چند ماه پیش در اختیار بعضی برای آزمایش قرار گرفته بود، از منظر طراحی بسیار پیش پا افتاده تر از آن بود که امشب معرفی شد.

این اتفاق برای ویندوز 10 بر روی تلفن های هوشمند نیز رخ داده و با رجوع به معرفی اپلیکیشن پیام رسان ادغام شده با اسکایپ و البته کیبورد قابل سفارشی سازی جدید، به وضوح مشخص است که ردموند زمان بسیاری را برای باز-طراحی ظواهر ویندوز درنظر گرفته است.

اپلیکیشن های فراگیر (universal) برای کامپیوتر های شخصی

مایکروسافت بر روی تصمیم خود مبنی بر ایجاد اپلیکیشن های فراگیر استوار است. آتلوک (Outlook) از بسته آفیس اولین نرم افزاری بود که بر پایه اپلیکیشن های فراگیر طراحی گردید. آتلوک بر روی هر سخت افزاری به اجرا درآمده و در تمامی آن ها امکان ها و قابلیت های این نرم افزار، یکسان است. قبلا کاربران این نرم افزار گلایه داشتند که ابزار اشاره شده از امکان سفارشی سازی (در بخش ظاهری) کمی برخوردار است. حال آتلوک می تواند از تغییر پس زمینه تا تغییرات ریز و درشت پشتیبانی به عمل آورد.

البته مایکروسافت اپلیکیشن های دیگری در این قالب را نیز معرفی کرد. تقویم جدید ویندوز، با ظاهری آراسته تر و مینیمالیستی در تمامی کامپیوترهای خانگی، تبلت ها و تلفن های هوشمند اجرا شده و ظاهری یکسان خواهد داشت.

microsoft-windows-10-live-verge-_0456.0

اپلیکیشن مخصوص تصاویر نیز به کل متحول و حالا بسیار هوشمند تر گشته است. نرم افزار فوق قادر است تا به صورت خودکار عکس های تکراری را حذف کرده و تصاویر ذخیره شده را با استفاده از وان درایو، مابین دستگاه های ویندوزی همسان سازی کند. از طرفی وان درایو نیز تغییراتی به خود دیده و هم اکنون می تواند رنگ و لعاب تصاویر ذخیره شده را بهبود ببخشد. البته این قابلیت مدتی است که در سرویس های گوگل مورد استفاده قرار می گیرد. اما مایکروسافت از این موضوع مطلع بوده و قابلیت هایی جالب تر را به وان درایو افزوده است. روتوش خودکار عکس ها، تصحیح قرمزی چشم و تنظیم نور از جمله امکانات رقابتی سرویس ذخیره سازی مبتنی بر رایانش ابری ردموندی ها است.

اپلیکیشن های People، نقشه و موزیک نیز تغییراتی از این دست به خود دیده و مایکروسافت قول بهبود های آتی را نیز به کاربران ویندوز 10 داده است.

 

 

 

 

microsoft-windows-10-live-verge-_0681.0

 

پروژه اسپارتان

مایکروسافت سخت روی مرورگر جدید خود کار می کرده و اگرچه ما هنوز نام حقیقی آن را نمی دانیم اما پروژه اسپارتان، اسمی است که مایکروسافت این روزها برای نمایش محصول جدیدش استفاده می کند. بلفیوره روی استیج آمد و ویژگی های متنوع پروژه اسپارتان را به نمایش گذاشت. برای مثال، درون هر صفحه وب، هر کجا که بخواهید می توانید تغییرات خاصی ایجاد کنید. از خط کشیدن دور نوشته ای خاص گرفته تا نقاشی کردن. همه این ها با قلم و انگشت در صفحات لمسی و با موس روی صفحات معمولی ممکن است.

1

حتی با کلیک روی قسمتی از صفحه وب می توانید نظری را در همان قسمت نوشته و منتشر کنید. Reading Mode جدید، مقالات را در حالتی نمایش می دهد که دنبال کردن آن ها برای چشم آسان تر می شود. Reading List که در سراسر پلتفرمهای پی سی، تلفن همراه و تبلت به اشتراک گذاشته می شود هم برای بعد برنامه ریزی شده.

اپل مشابه چنین قابلیتی را در iOS و OS X دارد اما آنچه اپل در مرورگر خود ندارد کورتانا است. دستیار شخصی مایکروسافت، همه جای پروژه اسپارتان حضور دارد. در نوار آدرس به شما از آب و هوا خواهد گفت، پیشنهاد رستوران می دهد و پیگیر برخی اتفاقات روزمره شما خواهد بود.

2

اکس باکس

گیمینگ در ویندوز 10 بهتر و جذاب تر از گذشته خواهد شد. اپلیکیشن اکس باکس قابلیت ضبط ویدیوها و اشتراک گذاری آن ها را درون شبکه اکس باکس لایو را می دهد و بدین طریق دارندگان اکس باکس وان هم حتی می توانند ویدیوهای شما را تماشا کنید. برای مثال می توانید DayZ بازی کنید و از جمع دوستانه خود تصاویری در اکس باکس لایو منتشر نمایید، جالب خواهد بود.

اگر پی سی گیمر هستید اما تعداد زیادی از دوستان تان تمایل بیشتری به کار با اکس باکس وان دارند، نگران قطع ارتباط نباشید. اپلیکیشن اکس باکس به شما این اجازه را می دهد که با دوستان خود مرتب در تماس بوده و از وقایع مطلع شوید.

3

اما اهداف مایکروسافت جاه طلبانه تر هم می شود. قابلیت Cross-Play بین ویندوز 10 و اکس باکس وان بالاخره انجام پذیر شد. یعنی یک کاربر ویندوزی می تواند با طرف مقابل اش در اکس باکس وان بازی کند، بدون هیچ مشکلی.

مسئله بعدی، استریم بازی ها از اکس باکس وان روی پی سی و تبلت های ویندوزی است که باید به زودی منتظر اخبار بیشتری باشیم.

نظر شما در مورد ویژگی های جدید پلتفرم ویندوز 10 مایکروسافت چیست؟ به نظر شما کدامیک از همه کاربردی تر است؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (45 مورد)
  • علیرضا
    علیرضا | ۸ آذر ۱۳۹۴

    منکه ویندوز ده خریدمو نصب کردم ولی هنوزم که هنوزه گجت های ویندوز 7 روشه ویندوز قبلیمم که 8.1 بود همین مشکلو داشتش

  • TROOL
    TROOL | ۴ اسفند ۱۳۹۳

    مطلب جالبی بود مرسی

  • kasra_shi
    kasra_shi | ۲ بهمن ۱۳۹۳

    man bekhatere cortana ham shode ye goshi lumia migiram,khobish ine je ro hame goshiash ham kar mikone

  • kelwane
    kelwane | ۲ بهمن ۱۳۹۳

    ترکوند ماکروسافت :)

  • knight_bivatan
    knight_bivatan | ۲ بهمن ۱۳۹۳

    یعنی کورتانا داره مسیرشبیه شدن به جارویس مرد آهنی رو طی میکنه؟شاید5_6سال بعد!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی