ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نوستالژی: نگاهی به خاطره انگیزترین تکنولوژی های دهه شصت

برای متولدین هزاره جدید شاید تصور زندگی بدون در اختیار داشتن اینترنت، تلفن های هوشمند، ابزارهای پخش موسیقی دیجیتالی و شبکه های اجتماعی دشوار و حتی غیر ممکن باشد اما برای دهه شصتی ها چنین ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

برای متولدین هزاره جدید شاید تصور زندگی بدون در اختیار داشتن اینترنت، تلفن های هوشمند، ابزارهای پخش موسیقی دیجیتالی و شبکه های اجتماعی دشوار و حتی غیر ممکن باشد اما برای دهه شصتی ها چنین دنیایی چندان هم عجیب و غریب نیست.

در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با لیستی از فناوری های آشنا برای متولدین دهه شصت و پنجا آشنا کنیم و سفری کوتاه داشته باشیم به سال های دور.

با دیجیاتو همراه باشید.

تلفن های ماشینی

P1020103

در سال 1363 هجری شمسی، تلفن های سیار پدیده های تازه ای در بازار محسوب می شدند و به قدری بزرگ بودند که حتی حملشان نیز برای کاربران دشوار بود و در نتیجه باید آنها را در داخل ماشین های خود نصب می کردند.

پیجرهای رادیویی

tonepager

در سال های دور، افراد مهمی مانند پزشکان و وکلا که باید دائما در دسترس می بودند، در زمان های که داخل خودرویشان حضور نداشتند، مجبور به حمل دستگاهی به نام پیجر بودند. طرز کار دستگاه هم به این صورت بود که افراد با آن تماس می گرفتند و سپس یک سیگنال رادیویی برای پیجر ارسال شده و باعث پخش صدای بوق یا لرزش دستگاه می گشت و آنگاه دارنده پیجر باید از طریق یک تلفن ثابت با فرد تماس می گرفت.

طولی نکشید که امکان ارسال دوسویه اعداد و حروف الفبا هم با استفاده از پیجرها فراهم گردید و در نهایت موبایل ها در دهه هفتاد جایگزین پیجرها شدند.

دیسکمن سونی

Sony_Discman_D_50

لوح های فشرده نخستین بار در سال 1360 شصت وارد بازار شدند اما اولین دستگاه پرتابل پخش سی دی در حدود سه سال بعد یعنی در 1363 هجری شمسی از سوی سونی معرفی گردید.

اما واکمن سونی در قیاس با دیسکمن گزینه پرتابل بهتری برای پخش موسیقی به حساب می آمد چراکه دستگاه های پخش سی دی این کمپانی به خصوص در زمان پیاده روی یا دویدن مرتبا دچار اختلال شده و نمی توانستند موزیک را بدون وقفه پخش کنند.

سیستم سرگرمی نینتندو

SONY DSC

پیش از آنکه پلی استیشنی در کار باشد و قبل از اینکه اکس باکس حرفی برای گفتن داشته باشد، سیستم های سرگرمی نینتندو گرمی بخش محافل کودکان دهه شصت بودند. البته سیستم های بازی ویدئویی نظیر آتاری 2600 از نینتندو هم زودتر به منازل آمدند اما هیچکدام از آنها گرافیک و گیم پلی سیستم سرگرمی نینتندو را نداشتند. این دستگاه در واقع همان کنسولی بود که سوپرماریو را به ما معرفی کرد.

LaserDisk

Philips_VLP720_laserdisc_player

تماشای فیلم در منازل نخستین بار با استفاده از سیستم های ویدئوی خانگی و قبل از آن بتامکس سونی میسر شد با این همه برخی از خانواده ها برای آنکه فیلم های مورد نظر خود را با کیفیت تصویر بهتری تماشا کنند به خرید لیزر دیسک روی آوردند که در سال 1357 توسط شرکتی به نام Pioneer Corporation معرفی شد.

اما لیزر دیسک به خاطر قیمت بالای خود دستگاه و عناوین ارائه شده برای آن هیچگاه به محبوبیت دستگاه های ویدئوی خانگی دست پیدا نکرد. در هر صورت، اگر به دنبال داشتن بهترین صدا و بهترین تصویر بودید، هیچ چیز نمی توانست مانند این دستگاه ها کار راه انداز باشد تا اینکه ده سال بعد DVD از راه رسید.

کومودور آمیگا 1000

Amiga_1000DP

به جرات می توان بهترین سیستم کامپیوتری سال های 1362 تا 1363 را همان مکینتاش اپل خواند، اما آمیگا 1000 که در قیاس با آن کمتر شناخته شده بود و در سال 1363 وارد بازار شد، به مراتب پیشرفته تر از سیستم ارائه شده توسط اپل بود.

این دستگاه نمایشگری رنگی با رزلوشن بسیار بالا داشت و امکاناتی نظیر رابط کاربری گرافیکی، صدای دیجیتالی و مالتی تسکینگ آن را در نظر موسیقیدانان و علاقمندان به محتواهای مبتکرانه جذاب می نمود.

اسمارت مودم 2400

hayes2400

این دستگاه در سال 1363 و با قیمت 549 دلار توسط شرکتی به نام Hayes Microcomputer Products معرفی گردید که در آن زمان پیشتاز صنعت لوازم جانبی و مودم برای کامپیوترهای شخصی محسوب می شد.

اسمارت مودم 2400 در قیاس با نوع 1200 و دستگاه هایی با نرخ انتقال داده 300 بیت بر ثانیه آن دوران سرعت به مراتب بالاتری داشت. در آن دوران چون قبض های تلفن به صورت دقیقه ای محاسبه می شد و حتی در مواردی که مسافت زیادتر بود هزینه استفاده از آن نیز افزایش پیدا می کرد، این دستگاه به سرعت مورد توجه کاربران قرار گرفت چراکه به لطف آن می توانستند ایمیل ها و فایل های خود را با سرعتی بسیار بالا ارسال نمایند و دیگر مجبور به پرداخت هزینه بالای تلفن از راه دور نبودند.

لیزر جت اچ پی و لیزر رایتر اپل

laserjet-series-1-1985

تکنولوژی پرینترهای لیزری در اواخر دهه 50 میلادی در اختیار شرکت های بزرگ قرار گرفت با این همه، نخستین پرینتر رو میزی برای استفاده به همراه کامپیوترهای شخصی، لیزر جت اچ پی بود که در سال 1362 معرفی شد. این پرینتر از نوعی موتور چاپ بهره می برد که توسط کنون طراحی شده بود و در حدود 3500 دلار قیمت داشت.

کمی بعد یعنی در سال 1363 اپل مجوز استفاده از این تکنولوژی را از کنون خریداری کرد و لیزر رایتر را برای استفاده به همراه سیستم های مکینتاش خود معرفی کرد.

ساعت کامپیوتری سیکو

seiko-computer-watch-640

این ساعت UC-3000 نام داشت و در سال 1363 توسط برند مطرح سیکو معرفی شد، دستگاه از یک کیلوبایت حافظه داخلی بهره می برد و می شد تا 43 برنامه و قرار کاری را در آن ذخیره کرد و علاوه بر این، پایانه برنامه نویسی مختص به خود را داشت و پیشرفته ترین دستگاهی بود که کاربران آن زمان روی مچ خود می بستند.

کاسیو FX-7000G

Casio_fx-7000G_Box&Manual

این دستگاه در سال 1363 معرفی شد و نخستین ماشین حساب قابل برنامه نویسی ترسیم نمودار بود. ماشین حساب پیشرفته کاسیو 82 تابع قابل برنامه نویسی داشت که از آن جمله می توان به ریشه دوم، توابع نمایی، فاکتوریل و لوگ اشاره کرد و در واقع هر عملیات ریاضی را می شد با آن حل کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • قاسم
    قاسم | ۱۱ شهریور ۱۳۹۴

    ما فقیر بودیم هیچ کدوم نداشتیم :(

  • امیر
    امیر | ۱۵ مرداد ۱۳۹۴

    ممنون از مطالبته جالبتون این ولی به قول اقا بهنام منم فکر میکردم که چیز های جالب تری باشه اما بعضی هاش نوستالزی است ممنون از کارتون

  • بهنام م
    بهنام م | ۱۵ مرداد ۱۳۹۴

    دست شما درد نکنه.
    ولی راستش منم به این امید این خبر رو باز کردم کردم که چیزایی رو ببینم که برام خاطره انگیز تر باشه. یعنی یه چیزی که خودتون نوشته باشیدش٬ سورس مطلب رو ندیدم ولی این شبیه ترجمه بود. نمی دونم٬ یه چیزایی مثل آتاری و میکرو و سگا و دوربینای زنیت و دیسکمن اترک تری سونی و واکمن و تاکی واکی و این گیم های تتریس دستی که اسمشون رو یادم نیست و فیفا ۹۴ و نید فور اسپید اولیه و آدم آهنی(!) و اون پخش ها که سه تا سی دی می خورد و امثال اینا برای من خاطره انگیز ترن. هرچند که اکثرشون ساخت دهه شصت نیستن٬ ولی خوب من وقتی که سه چار سالم بود پرینتر لیزری زیاد برام خاطره ساز نبود!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی