ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اپل در نظر دارد چیپست A10 خود را به شش هسته مجهز نماید

چیپست هایی که در نسخه های مختلف آیفون مورد استفاده قرار می گیرند همواره توجه بسیاری را به خود جلب می کنند چراکه روی کاغذ، این تراشه ها به مراتب ضعیف تر از تراشه های سیلیکونی ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ | ۲۰:۰۰

چیپست هایی که در نسخه های مختلف آیفون مورد استفاده قرار می گیرند همواره توجه بسیاری را به خود جلب می کنند چراکه روی کاغذ، این تراشه ها به مراتب ضعیف تر از تراشه های سیلیکونی پیشرفته مدیاتک و کوالکام هستندن با این همه، به لحاظ عملکردی چیزی از رقبای خود کم ندارند.

برای نمونه چیپست A9 اپل را که در داخل آیفون 6 اس و آیفون 6 اس پلاس مورد استفاده قرار گرفته در نظر بگیرید. بعد از رویداد نهم سپتامبر اهالی کوپرتینو، مشخص شد این چیپست که برخی از بهترین نتایج کسب شده توسط انواع مبتنی بر معماری ARM را پشت سر گذاشت، تنها دو هسته 64 بیتی با حداکثر سرعت کلاک 1.8 گیگاهرتز دارد.

این در حالی است که چیپست های پیشرفته اسنپدراگون 810 و 808 کوالکام به ترتیب هشت و شش هسته دارند. همانطور که تایید خواهید کرد وجود دو هسته برای یک چیپست مساله قابل توجهی نیست اما در حقیقت A9 تنها دو هسته دارد و کارش را هم به بهترین شکل ممکن انجام می دهد.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

اخیرا اما شایعه ای از سوی یک منبع معتبر که در زمینه انتشار اطلاعات مربوط به چیپست های پیشرفته فعالیت دارد، منتشر شده که بر اساس آن اپل در نظر دارد تعداد هسته های چیپست آتی خود یعنی A10  را به رقم شش برساند و آنطور که در گزارش مذکور آمده، این کمپانی تلاش دارد با اینکار عملکرد چیپست تازه اش را در حوزه چند ریسمانی بهبود ببخشد.

آنطور که از ظواهر امر برمی آید، این شرکت ساکن کوپرتینو قصد دارد برای ساخت A10 از فرایند تولید 14 یا 10 نانومتری ارائه شده توسط شرکت های سامسونگ یا TSMC بهره بگیرد و حتی گفته شده که احتمالا اینتل نیز یکی از شرکای اپل برای تولید چیپست های جدید خواهد بود.

اما در صورت صحت داشتن این شایعه، اپل می تواند با تولید یک چیپست شش هسته ای مبتنی بر تکنولوژی ARM عمر باتری دستگاه های بهره مند از iOS را به میزان قابل قبولی بهبود ببخشد و محصولاتی کم مصرف تر را تولید نماید.

همانطور که احتمالا می دانید نسخه نهم از این سیستم عامل دارای یک مد جداگانه برای صرفه جویی در مصرف برق و همچنین قابلیت های معمولش برای بهینه سازی عملکرد دستگاه است و انتظار می رود که این مساله با تولید چیپست های A10 از این نیز بهتر شود.

با وجود انتشار شایعات جدید دال بر افزایش شمار هسته های پردازنده اختصاصی اپل، کوالکام که اصلی ترین سازنده چیپست برای دستگاه های اندرویدی به شمار می رود در نظر دارد شمار هسته های چیپست های آتی خود یعنی اسنپدراگون 820 را به رقم چهار تقلیل دهد.

در واقع اینطور به نظر می رسد که صنعت تولید چیپ در یک وضعیت آزمون و خطا به سر می برد. اگر خاطرتان باشد زمانی یک هسته برای همه کفایت می کرد اما تکنولوژی به جایی رسید که حرف از هشت و حتی ده هسته به میان آمد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • علی
    علی | ۱ مهر ۱۳۹۴

    ای ناین دو هسته داشت ای ده سه هسته بزنن بازم خدارو صد هزار مرطبه شکر

  • مهمان ناخوانده
    مهمان ناخوانده | ۱ مهر ۱۳۹۴

    الان ساعت 7صبحه...من درحال گریه....نمی خوام برم مدرسه...آی لاو یو پی ام سی....هر کی قراره بره مدرسه شکلک گریه بزاره

  • Rojava
    Rojava | ۳۱ شهریور ۱۳۹۴

    خیلی مسخرست مقایسه تک هسته ی چیپهای A9 با تک هسته ی چیپهای رقیب . یه مثال خیلی ساده اینه که اگه هسته های مثلا اسنپدراگون 810 رو به تخم مرغ تشبیه کنیم در مقابل هسته های A9 اندازه ی تخم شتر مرغند بعد یکی میاد میگه تخم مرغ اندازه تخم شترمرغه . در نتیجه بعضیا میگن ببینید ایفون با دو هسته داره کار 8 هسته رو میکنه و ...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی