ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مصاحبه ساتیا نادلا با وال استریت ژورنال: تکامل آفیس آرام اما پیوسته است

تقریبا ۴۰ سال ابتدایی عمر مایکروسافت تحت نظارت مستقیم دو مدیر قدرتمند و البته اندکی هم خودرای با نام های بیل گیتس و استیو بالمر سپری شده اما مدیر عامل کنونی مایکروسافت، آقای ساتیا نادلا ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۸ مهر ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

تقریبا ۴۰ سال ابتدایی عمر مایکروسافت تحت نظارت مستقیم دو مدیر قدرتمند و البته اندکی هم خودرای با نام های بیل گیتس و استیو بالمر سپری شده اما مدیر عامل کنونی مایکروسافت، آقای ساتیا نادلا از جهات بسیاری با دو مدیر قبلی دارای تفاوت های بی شماریست.

او ۴۸ سال سن دارد و ماموریتش در مایکروسافت نیز با دو مدیر قبلی متفاوت است. نادلا به خدمت در عنوان فرمانده ارشد شرکت ساکن ردموند گماشته شد تا آن را خلاق تر از پیش کند؛ امری که مدت ها تحلیلگران باور داشتند مایکروسافت به آن نیاز دارد و در زمینه های مختلف بسیاری در حال جا افتادن از رقبای قدر خود است.

گیتس و بالمر امپراطوری ۳۵۰ میلیارد دلاری مایکروسافت را توسط ویندوز بنا کردند، سیستم عاملی که برای سال ها مقر اصلی مجموعه نرم افزاری آفیس بود، حال اما دیگر آفیس مانند گذشته بر امور اداری و خلق اسناد سلطه ندارد. به تازگی رقبای بسیاری برای این مجموعه  از راه رسیده اند و سرویس های مختلفی نیز پایه گذاری شده اند که به اشتراک گذاری داده ها را آسان تر می کنند، جدا از دستگاه هایی که حتی اولویت کامپیوترهای شخصی را نیز زیر سوال برده اند؛ در مورد سیستم به اشتراک گذاری فایل از دراپ باکس و البته Gmail و Docs از گوگل سخن می گوییم.

آقای نادلا اما در مورد تکامل آرام اما پیوسته آفیس می گوید؛ مجموعه ای که از سال ۱۹۸۹ متولد شد و این روزها، شرکت سازنده اش، تمرکز خود را بیشتر بر توسعه آن به شکل مجازی و تحت وب معطوف نموده که البته با نام آفیس ۳۶۵ شناخته می شود.

نسخه قابل دانلود این مجموعه نیز هفته گذشته منتشر شد و در آن شاهد استفاده از ویژگی هایی بودم که گوگل قبلا آن ها را به سرویس هایش افزوده بود. برای مثال، کار گروهی و تیمی روی یک پروژه که پیشتر در Google Apps مشاهده شده بود، اکنون به آفیس آمده و به کارمندان اجازه می دهد به شکل گروهی یک پروژه یا سند را توسعه دهند.

آقای نادلا اکنون با تیم وال استریت ژورنال به مصاحبه نشسته، او در مورد تکامل آفیس، افزایش بهره وری شخصی و کاری، همچنین نحوه تعامل اش با مدیران ارشد مایکروسافت سخن می گوید. با دیجیاتو همراه باشید.

WSJ: تکنولوژی های توسعه یافته از سوی دراپ باکس و GoToMeeting باعث تحول نحوه کار کردن در سال های اخیر گشته اند، اما برخی از همین تکنولوژی ها، ابتدا از سوی مایکروسافت به وجود آمده بودند. این به چه معناست؟

آقای نادلا: رقابت همواره وجود خواهد داشت. تنها راه برای پیروزی، افزایش خلاقیت است و این همان کاریست که اکنون در حال انجامش هستیم.

WSJ: مشتریان اکنون خو گرفته اند که مرورگر و اپلیکیشن هایشان با سرعت بسیار زیادی بروز رسانی شوند. و اکنون ما اینجا نشسته ایم و در مورد نسخه جدید آفیس ۲۵ ساله صحبت می کنیم. آیا زمان تغییر فرا نرسیده؟

اینگونه که می گویید نیست. نحوه بروز رسانی شدن آفیس ۳۶۵ تفاوت دارد. این کار در واقع همانند آن می ماند که به یک اپ استور می روید. صرفا برایتان آپدیت می شود. ما اکنون بارها به صراحت گفته ایم که در آینده زندگی می کنیم، البته مشتریان بسیاری هم داریم که همچنان تمایل دارند تا آفیس را دریافت کرده و آن را در کامپیوترهای شخصی خود نصب کنند.

Picture1-w600

WSJ: در مدت چند سال، عنوان شغلی شما در مایکروسافت از مدیر بخش تحقیق و توسعه به مدیر موتور جستجوگر بینگ تغییر پیدا کرد و سپس شاهد مدیریت کلی شما بر این شرکت بودیم. چگونه انقدر سریع رشد کردید؟

نمی دانم اما آنچه می دانم این است که ارزش کاری که می کردم را می دانستم و سپس تلاش نمودم درس هایی از این سفر بگیرم. موردی که کار در عنوان فعلی را برایم آسان تر کرده، این است که در بخش های مختلف مایکروسافت کار کرده ام. در همان عنوان های قبلی، گاهی به موفقیت های خیره کننده دست پیدا می کردیم و گاهی نیز با مشکل رو به رو می شدیم.

چنین ترکیبی [از شکست و پیروزی] همواره می تواند درس های بسیاری به شما بیاموزد. حتی زمانی که به تیم مدیریت اصلی مایکروسافت نگاه می کنم، می بینم افرادی که تجربه شکست و پیروزی را با هم دارند، در کارهایشان موفقترند.

WSJ: زمانی که پس از تبدیل شدن به مدیر عامل مایکروسافت، در اولین رویداد عمومی به سخنرانی پرداختید، اشاره کردید که دیدگاه شما نسبت به مایکرسافت همچون دیدگاه شخصی است که از بیرون کمپانی به آن می نگرد. چگونه پس از ۲۳ سال کار کردن در مایکروسافت می توانید با چنین نگاهی به مایکروسافت فکر کنید؟

همواره سعی کرده ام آنچنان که یک شخص بیرون مایکروسافت نسبت به آن حساس است و واکنش نشان می دهد، فکر کرده و نتیجه گیری داشته باشم. اخیرا و پس از دریافت عنوان شغلی جدید نیز تلاش داشته ام تا بیشتر این کار را انجام دهم.

WSJ: هر روز جمعه، به مدت ۴ ساعت با تیم ارشد مدیریتی مایکروسافت جلسه دارید. چرا؟

هر ماه یکبار، جلسه ای ۸ ساعته برگزار می کنیم و در سه هفته بعدی، در روز جمعه هر هفته جلسه ای ۴ ساعته داریم. به نظر من تیم ارشد مدیریتی هر شرکتی باید به شکل مداوم در جریان کارکرد هم قرار داشته باشند و تمرکزشان بر یک هدف حفظ شود. با این کار، بازده هر شرکتی بیشتر می شود.

Satya-Nadella-Dreamforce-w600

WSJ: چگونه اطمینان حاصل می کنید که مدیران ارشد، بازخوردی صادقانه به شما می دهند؟

هر شخصی باید قادر باشد تا هر مطلبی را به من بگوید. این همان فرهنگی است که در طلبش هستم. مشخصا می دانید که به شکل فعالی با مدیران ارشد مایکروسافت دیدار می کنم اما وقت خود را برای کارمندان پایه تر هم می گذارم که در واقع ریشه این شرکت هستند. به دفاتر کارمندان می روم، گاهی بی خبر این کار را می کنم و با پرسیدن اهداف و نظراتشان، متوجه نحوه برخورد کلی آن ها با قضایا و اینکه چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است می شوم.

WSJ: شما شغل زمانبری دارید و از طرفی مرد خانواده هستید؛ چگونه برای خانواده خود وقت می گذارید؟

اول باید اشاره کنم که این کار، بسیار دشوار است اما پس از مدتی می توانید هماهنگی لازم میان کار و زندگی شخصی را پیدا کنید. سال ها پیش در ۲۹ سالگی ام، زمانی که اولین پسرم متولد شد، به دلیل مشکلات سلامتی وی، نیاز به وقت آزاد بیشتری داشتم و مایکروسافت سخاوتمندانه این وقت را در اختیارم قرار داد. همین موضوع باعث شد تا به عنوان شخصی که به تازگی به این شرکت پیوسته بود، وفاداری عجیبی به این کمپانی پیدا کرده و سپس تلاش کنم تا همین اخلاق را در مدیریت خود نیز اعمال کنم.

قانونی که من دارم این است که می گویم باید خارج از محیط کار، به مطالعه پرداخت. اشعار «تی. اِس. اِلیوت» را می پسندم و به نظر من، این بهترین راه برای سر حال نگه داشتن خود است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (24 مورد)
  • m
    m | ۱۱ مهر ۱۳۹۴

    پست به این زیبایی و با ارزشی که توش ادم میتونه کلی نکته واسه پیشرفت زندگی خودش از حرفای این بزرگ مرد بیرون بشکه بعد یهو میای کامنت ها رومیخونی، ادم کاملا میره تو هنگ!
    اصلا موندم این پست کجاش نیاز به دعوا داشته که دعوا کردن!
    بعد ی چیز دیگه! من موندم این مدیر سایت کیه که میاد نظرات بی ربط و جنگجال برانگیز بی ربط موضوع پست رو تایید میکنه و تازه بعدش برای اینکه درستش کنه میاد نصفهو نمیشه یکی در میون نظرات رو پاک میکنه!
    من اصلا اهل کامنت دادن نیستم و نخواهم بود!! اما واقعا اینجارو حیف دونستم زحمت این نویسنده این پست رو بی تشکر و جواب بزارم و به مدیر سایت دیجیاتو این نقد رو نگم!
    خواهشا جلوگیری کنید! باور کنید اصلا نیاز به تایید این کامنت های بالا نیست! اصلا زادی بیان و این حرفا این نیست!
    ازادی بیان برای هر موضوعی باید در رابطه با خودش باشه نه سر چیز های الکی که بین عده ای از مردمان ی جامعه رواج داره(مثل همین موضوع کدوم شرکن خداست و کدوم شیطان!!!)

  • rk.reza
    rk.reza | ۹ مهر ۱۳۹۴

    لطفا کاری به طرفداری اپل نداشته باشید اینا اگه آدم عاقلی بودن که طرفدار اپل نمیشدن بزارید تو دنیای احمقانه خودشون بمونن

  • محمد نظري
    محمد نظري | ۹ مهر ۱۳۹۴

    افرادي كه اختلاف نظر ها رو نميتونن درك كنن بهتره با كسي بحث نكنن اختلاف نظر هرجايي هس
    آقاي مجيد نيك پور دليل نميشه كه به خاطر كم اوردن تو بحث بزني تو كار فحش
    از نظر من تنها راهي كه كاربراي ديجياتو مي تونن اين جور افراد رو ببخشن اينه كه اين دوستان بدون هيچ توضيح اضافه اي عذر خواهي كنن يا اصلا ديگه تو سايت نيان كه از نظر من گزينه ي اول معقول تر هست

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی