ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کارآفرینی

چگونه کسب و کار کوچک خود را در اوج مشکلات به سوی رشد سوق دهیم؟

تمام کسب و کار های کوچکی که در شرایط دشوار سخت درگیر تقلا هستند محکوم به نابودی نیستند. در واقع حقیقت چیز دیگری است. برگردید به سال 2009، زمانی که اقتصاد امریکا اوضاع مناسبی نداشت. ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۱۹ آبان ۱۳۹۴ | ۱۲:۰۰

تمام کسب و کار های کوچکی که در شرایط دشوار سخت درگیر تقلا هستند محکوم به نابودی نیستند. در واقع حقیقت چیز دیگری است. برگردید به سال 2009، زمانی که اقتصاد امریکا اوضاع مناسبی نداشت. شرکت ها کم کم داشتند با چنگ و دندان راه خروج خود را از آن رکود بزرگ به بیرون باز می کردند. همان زمان ها بود که گاه و بیگاه خبر بازگشت های قدرتمندانه ای در دنیای کسب و کار به گوش می رسید.

لارا وینروت پول، مالک خرده فروشی لباس های لوکس به نام کاپیتول در کارولینای شمالی، در آستانه ی خروج از این کسب و کار قرار داشت. کاپیتول پیش از رکود اقتصادی 10 سال رشد دو رقمی استوار و پایدار را تجربه کرده بود. وینروت پول در کنار چند میلیون دلار سرمایه گذاری روی موجودی و تیمی متشکل از شرکای ورزیده، روی فروشگاه جدید خود نیز سرمایه گذاری میلیونی سنگینی کرده بود. آیا این سرمایه گذاری ها و رکود پیش رو، فصل پایانی دفتر حضور وی در دنیای کسب و کار را رقم می زد؟

با دیجیاتو همراه باشید.

پاسخ سؤال بالا قطعاً منفی است. مثل بسیاری از کارآفرینان و رهبران دنیای کسب و کار، وینروت پول تجدید سازمان کرد، و از چالش های به وجود آمده و احتمال شکست برای بازآفرینی خود و رشد مجدد شرکتش بهره گرفت. چگونگی آن را در ادامه می خوانید.

مدل کسب و کار خود را مورد بازبینی قرار دهید

Business-Model-Generation

مثل خیلی از خرده فروش ها، وینروت نیز در دوران پسارکود، با مشکل مراجعه ی کم مشتری مواجه شد. به این ترتیب او خودش به سراغ مشتریانش رفت. از آنجایی که مدل خرده فروشی بوتیکی کسب و کار وی دیگر کارایی نداشت، او تجربه ی متفاوتی برای مشتری اش خلق کرد که با برندش نیز سازگار بود. پول وینروت از کارکنان خود خواست با مشتریان در منزل قرار ملاقات بگذارند و البسه، کفش و جواهرات خود را مستقیماً به منزل آنها ببرند. حال، شش سال بعد از آن دوران، اکثر فروش کاپیتول در منزل مشتریانش اتفاق می افتد.

راه های تازه ای برای گسترش بازار خود بیابید

وینروت پول می گوید: «کسب و کار دشوار بود چون من در فروشگاه خود گیر افتاده بودم و از طرف دیگر به نظارت بیشتری روی موجودی ام احتیاج داشتم». او به همراه شریک تجاری خود، اپلیکیشن House Account را راه اندازی کرد که اپلیکیشن به شدت سازمان یافته ای برای خرید بود. شراکت یک خرده فروش البسه ی لوکس با یک شرکت فناوری در ابتدا برای پول وینروت گسترش محدوده ی فعالیت محسوب می شد، اما به گفته ی خودش در نهایت «او را به مشتریانش نزدیک تر کرد». هاوس اکانت کماکان کسب و کار سکه ای دارد و مشتریانش می توانند از طریق ایپلیکیشن مستقیماً از 450 فروشگاه اقدام به خرید کنند.

وینروت پول نه تنها بازار فروشگاه خود را گسترش داد، بلکه پلتفرمی ایجاد کرد که از طریق آن می توانست به دیگر مالکین کسب و کار کمک کند آنها نیز بازارشان را توسعه دهند. خودتان را به دانش و تخصص شخص خود محدود نکنید. شرکایی پیدا کنید که بتوانند برای به کارگیری بهترین (نه راحت ترین) استراتژی ممکن به شما کمک کنند.

اشتباهات و شکست هایتان را با تیم خود در میان بگذارید

shutterstock_133083470

چاندرا جانسون، مالک و مدیر نوآوری گالری هنری سوکو که تخصصش در عکاسی است، یک تیم سه نفره ی مجازی را برای خدمات رسانی به مشتریان در سرتاسر کشور هدایت می کند. ارتباطات مداوم، شفاف و کنشگرانه برای تمام کسب و کار های کوچک ضروری است؛ مخصوصاً آنهایی که مثل جانسون تا این حد به کارمندان دورکار تکیه دارند.

وقتی یکی از مشتریان جانسون به خاطر مشکلات ارتباطی در مورد قیمت یک اثر هنری دچار سوء تفاهم شد، او همان کاری را کرد که اغلب صاحبان کسب و کار انجام می دهند: خودش را مقصر دانست. اما این تجربه به او کمک کرد از این زاویه به موضوع نگاه کند که می تواند از این اتفاق درس بگیرد. او در این باره می گوید: «نمی خواستم خودم را مخفی کنم یا خجالت زده شوم. من می توانم از اشتباهات و شکست هایم به عنوان فرصتی برای یادگیری و سازگاری با شرایط جدید استفاده کنم».

وقتی کسب و کار شما دچار وقفه شده است و در حالت کنترل خسارت قرار دارید، پیدا کردن راهی برای رشد احتمالاً بعید ترین فکری است که می تواند به ذهن شما خطور کند. اما واقعیت این است که این دوران ها می توانند یکی از مثمر ثمر ترین دوران های کسب و کار شما باشند. جانسون و گروهش پس از آرایش مجدد گروه خود، راه کنشگرانه تری برای تقویت ارتباطات و آگاهی رسانی به مشتران خود پیدا کردند.

جانسون در این باره می گوید: «من و تیمم با شکست به رشد می رسیم. مواجه شدن با ترسهایم برای من یک چالش است و من از این چالش استقبال می کنم. غلبه بر مشکلات توانمندساز است و باعث رشد شخصی و حرفه ای من می شود». اما در نظر داشته باشید که اگر رهبر کسب و کار سعی کند به تنهایی بر چالش های پیش رو غلبه کند، این اتفاق نخواهد افتاد.

علاقه و اشتیاق خود را به وجه تمایز کسب و کارتان بدل کنید

???????????????????

ظرف چند سال گذشته، بازار ورزش و تندرستی شاهد تکنیک ها و رویکرد های تازه ای بوده است که برتری را برای شرکت ها از هر زمان دیگری دشوار تر کرده است. هر وقت کسب و کار شما در فضایی متغیر با رقابتی فزاینده مواجه شد، عشقتان به این کار را به خود یادآور شوید.

تیم دو نفره ی مادر و دختری به نام های لیز هیلارد و کلاری هیلارد گری، صاحبان متد استودیویی هیلارد، در فضای اشباع شده ی بازار فیتنس، به خوبی می دانستند که رویکردشان باید منحصر به فرد باشد. این تمایز برای آنان به این معنی بود که باید دست به دامان تخصص و علاقه ی خود می شدند. لیز هیلارد بعد از سال ها تلاش صادقانه در جهت کسب مشتریان وفادار برای کسب و کار مربی گری شخصی خود و سفر به سرتاسر کشور برای محک زدن متد اختصاصی اش، احساس کرد آمادگی لازم برای راه اندازی استودیوی ورزشی خود را دارد.

اما رقابت کار آنها را سخت می کرد. خود هیلارد می گوید: «ما در آن برهه می دانستیم یا باید جا بزنیم و دست از کار بکشیم، و یا سرمان را پایین بیندازیم و بیشتر تلاش کنیم». آنها بلادرنگ تلاشی چندبرابری را شروع کردند و به افتتاح باشگاه و عرضه ی جنبه های منحصر به فرد متد ورزشی خود و همینطور خودشان به عنوان مغز متفکر پشت این ایده شتاب قابل توجهی بخشیدند.

آنها می دانستند که تجربه ی حرفه ای و شخصیتشان، با تمام عشق و قدرتی که در وجودشان داشتند، به اندازه ی متد منحصر به فردی که عرضه می کردند اهمیت دارد.

رویکرد منحصر به فرد و شخصی آنها نتیجه داده است و آنها موفق شده اند کسب و کار خود را تا بیش از 40 کلاس هفتگی و مجموعه ای از ویدیوهای ورزشی قابل دانلود گسترش دهند. متد ورزشی آنها با استقبال خوبی مواجه شده است و هیلارد و گری کسب و کار دوم خود را نیز به راه انداخته اند.

مشکلات اقتصادی، رقابت و اشتباهات گوناگون می تواند صاحبان کسب و کار های کوچک را برای بازگرداندن شرایط به اوضاع پیشین وارد حالت دفاعی کند. اما این دشواری ها از طرف دیگر می توانند موتور تحول شرکت ها شوند. همه ی اینها به رویکردی بستگی دارد که در قبال این مشکلات در پیش گرفته می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • حامد
    حامد | ۱۹ آبان ۱۳۹۴

    این دیدگاه ها الان به شدت تو مملکت ما نیازه. چون رکود وحشتناک رو تمام صنعت مملکت رو پوشونده و هیچ صنعتی نقدینگی نداره.

مطالب پیشنهادی