ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سود خالص ۱۸.۴ میلیارد دلاری؛ اپل یک بار دیگر رکورد شکنی کرد

سهام داران عاشق دوره نهایی هر سال میلادی در کمپانی اپل هستند چرا که آیفون های جدید از راه رسیده اند، فصل تعطیلات سال نوست و تلاقی این اتفاقات با هم منجر می شود تا ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۷ بهمن ۱۳۹۴ | ۰۶:۴۵

سهام داران عاشق دوره نهایی هر سال میلادی در کمپانی اپل هستند چرا که آیفون های جدید از راه رسیده اند، فصل تعطیلات سال نوست و تلاقی این اتفاقات با هم منجر می شود تا سود اپل سر به آسمان کشد.

سال گذشته دقیقا در همین موقع، اپل توانست رکورد خود را جا به جا کرده و بالاترین درآمد در تاریخ کمپانی اش را با کسب ۱۸ میلیارد دلار سود خالص به ثبت برساند. جالب اینجاست که این رقم، بالاترین میزان سودی است که توسط یک شرکت تا کنون در تاریخ برای یک دوره سه ماهه به ثبت رسیده. حال جالب تر اینجاست که امسال دوباره اپل موفق به شکستن رکورد خودش شده است.

شرکت مورد بحث در دوره سه ماهه نهایی سال ۲۰۱۵ قادر به کسب ۷۵.۹ میلیارد دلار درآمد و ۱۸.۴ میلیارد دلار سود خالص شده است.

بیشتر فروش محصولات، مرتبط با آیفون، آیپد، مک بوده اند و حاشیه سود این شرکت از فروش محصولات ذکر شده برابر با ۴۰.۱ درصد بوده است.

اما این همه ی داستان نیست. شرکت اپل برآورد خود از درآمدش در سه ماهه جاری (که در تقویم مالی اپل معادل سه ماهه دوم سال ۲۰۱۶ می شود اما در اصل سه ماهه نخست سال ۲۰۱۶ است) را نیز بیان نموده.

آقای تیم کوک عنوان می کند که به احتمال زیاد اپل در سه ماهه دوم مالی ۲۰۱۶، درآمدی بین ۵۰ الی ۵۳ میلیارد دلار خواهد داشت و این در حالیست که سال پیش، این رقم به ۵۸ میلیارد دلار رسید و همین موضوع بالاخره نشان خواهد داد که سعود تقاضا برای آیفون های اپل با روند رو به کاهشی مواجه خواهد شد.

با نگاهی نزدیک تر به همین گفته ی آقای تیم کوک، متوجه خواهیم شد که در دوره مالی آینده، اپل برای اولین بار در ۱۳ سال اخیر با کاهش روند رشد سود مواجه می شود چرا که این اتفاق از سال ۲۰۰۳ تا کنون رخ نداده بود و همین موضوع می تواند ارزش سهام این کمپانی را به چالش بکشد.

Screen Shot 1394-11-07 at 6.40.24-w600

محصولات تازه ای که در دوره سه ماهه آخر سال ۲۰۱۵ از سوی اپل به فروش می رسیدند شامل آیپد پرو و دو نسخه جدید آیفون می شدند. اگر به خاطر داشته باشید در هفته های گذشته خبرهای زیادی در مورد عدم علاقه کاربران به آیفون های سری S بریتان به رشته تحریر درآوردیم اما در گزارش مالی اپل، خبری از این موضوع نبود که البته می توان باز هم نقش چین در این راستا را بسیار پر رنگ دانست.

در واقع درآمد اپل به نسبت سال پیش در قاره آمریکا کمتر ار پیش شده اما به لطف افزایش فروش آیفون در چین، اپل یک بار دیگر موفق به رکورد شکنی شد و کاهش سود به شکل سال به سال را در این دوره تجربه نکرد؛ اتفاقی که البته خود اپل باور دارد در دوره ی بعدی پس از ۱۳ سال خواهد افتاد.

اما بیایید نگاهی داشته باشیم به فروش هر یک از محصولات اپل.

iphonesixS (66)

مشخصا باز هم آیفون ها بودند که درخشش بسیار بالایی در سبد کالای اپل داشتند. این شرکت در سه ماهه نخست مالی سال ۲۰۱۶ موفق به فروش ۷۴.۷۸ میلیون دستگاه آیفون شده است که تقریبا با سال گذشته و دوره مشابه، تفاوتی ندارد.

Screen Shot 1394-11-07 at 6.40.10-w600

فروش آیپد برابر با ۱۶.۱ میلیون دستگاه بوده که در قیاس با دوره مشابه در سال پیش ۲۱ درصد کاهش را نشان می دهد و از طرف دیگر، این شرکت موفق به فروش ۵.۳۱ میلیون از انواع مختلف کامپیوترهای مک شده که باز هم به نسبت سه ماهه نخست ۲۰۱۵ برابر با ۳ درصد کاهش است.

مشخصا همانند چند سال اخیر، بیشتر درآمدهای اپل از فروش آیفون کسب شده اند اما نکته جالب اینجاست که این کمپانی بالاترین رشد خود را در بخش «سرویس ها» و «سایر محصولات» دیده است.

سرویس ها مشمول: آی کلواد، AppleCare و Apple Pay و سایر بخش های مرتبط هستند که با رشد ۲۶ درصدی، به درآمد ۶.۰۵ میلیارد دلاری دست یافته اند.

apple-watch5

اما سایر محصولات داستان جالب تری دارد. این در واقع همان بخشی است که اپل واچ در آن قرار گرفته و رقم دقیق فروش آن نیز بیان نمی شود. جدا از اپل واچ، Apple TV های این شرکت نیز در این قسمت جای گرفته اند؛ قسمتی که توانسته درآمدش را در مقایسه با سال پیش ۶۲ درصد افزایش دهد و ۴.۳ میلیارد دلار درآمد به حساب اهالی کوپرتینو واریز نماید.

اپل در این میان بیان نمود که در ۹۰ روز گذشته، پلتفرم نرم افزاری iOS بیش از یک میلیارد کاربر فعال داشته و از سوی دیگر بدون اینکه رقم دقیقی عنوان کند، گفت که اپل تی وی و اپل واچ با رکورد شکنی در فروش همراه بوده اند.

آقای کوک، مدیر عامل اپل در مراسمات اظهار گزارش مالی، خودش روی صحنه می آید و نیمه شب گذشته هم ابتدا کارش را با تبریک به خانواده اپل به مناسبت یک رکورد شکنی تازه در کسب درآمد آغاز کرد.

وی همچنین اوضاع بد اقتصاد جهانی را یادآور شد و عنوان نمود که ارزهای مختلف در برابر دلار وضعیت جالبی ندارند و به همین دلیل، درآمد اپل هم می توانست بین ۷ الی ۸ درصد بهتر از شرایط کنونی باشد. شرکت اپل اکنون دوم سوم از درآمد خود را در خارج از خاک آمریکا کسب می کند.

در این میان یکی از خبرنگاران از آقای کوک پرسید: «تصور نمی کنید فروش تلفن های هوشمند به سقف خود رسیده و از پس شاهد کاهش تقاضا برای این دسته از محصولات خواهیم بود؟»

تیم کوک در مورد این مسئله عنوان نمود که به نظر او چنین نیست و بیشتر وضعیت اقتصاد جهانی را مقصر دانست.

اکنون بیشتر از هر زمان دیگری به نظر می رسد که اپل پس از انقلاب تلفن های هوشمند، به نوعی تازه از پردازش کامپیوتری و سخت افزاری نیاز دارد. حال این نوع جدید می تواند واقعیت مجازی باشد و اتفاقا در مورد VR هم از تیم کوک سوال شد که وی در پاسخ، پس از چند ثانیه پاسخ غیر مستقیم دادن، در نهایت بیان کرد که تصور می کند تکنولوژی واقعیت مجازی از جذابیت هایی برخوردار است و اکنون اپلیکیشن های جالبی برای آن یافت می شود.

به نظر می رسد که اپل هم به این تکنولوژی علاقمند است هرچند که هنوز مشخص نیست این شرکت به طور کلی برنامه ای برای ورود به جمع تولید کنندگان ابزارهای مرتبط با واقعیت مجازی دارد یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • مسعود
    مسعود | ۷ بهمن ۱۳۹۴

    و باز هم افتخاری غرور آفرین برای اپلی های عزیز و سوزندگی بیش از اندازه برای طرفداران سامسونگ و...

  • m.a
    m.a | ۷ بهمن ۱۳۹۴

    زیاد خوشحال نباشین اپلم مثل نوکیا و بلک بری یه روزی کارش تمومه چون بیشتر درآمدش از آیفونه

    • علی
      علی | ۷ بهمن ۱۳۹۴

      بله عشقم با طرز تفکری که شما داری دنیا هم یه روزی تموم می شه! ولی فعلا مهم اینه که اپـــــــــــــــــــــــــــــل اوله. همراه من تکرار کن لطفا: اپـــــــــــــــــل اولــــــــــــــــــه. البته اپلی ها به اول بودن عادت دارن و این چیز مهمی نیست ولی گاهی نیاز هستش برای یک عده ترول این رو بازگو بکنیم.

  • salam
    salam | ۷ بهمن ۱۳۹۴

    ۴۰ درصد حاشیه سود؟؟؟؟؟؟؟؟
    یه کم زیاد نیس؟

مطالب پیشنهادی