ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کارآفرینی

3 استراتژی مشترک فورد و آمازون که می توان از آنها درس گرفت

فورد و آمازون هر کدام در صنعت خود غولی محسوب می شوند، با این حال تفاوت های ظاهری زیادی با هم دارند. یکی از آنها پیشگام عصر صنعتی بوده، در حالی که دیگری بیش از ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۸ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۵:۰۰

فورد و آمازون هر کدام در صنعت خود غولی محسوب می شوند، با این حال تفاوت های ظاهری زیادی با هم دارند. یکی از آنها پیشگام عصر صنعتی بوده، در حالی که دیگری بیش از 90 سال بعد به ظهور عصر دیجیتال کمک کرده است. خودروساز مذکور لباس فرم سه تکه دارد، اما شرکت فناوری یاد شده شلوار جین و تی شرت. نمادی از روحیه ی محافظه کاری در برابر روحیه ی ترقی خواه؛ یکی تولید می کند و یکی تولیدات دیگران را به فروش می گذارد.

با این وجود، این دو شرکت به ظاهر کاملاً متفاوت، بیش از آنچه که به چشم می آید به هم شباهت دارند. هر دو در حوزه ی کاری خود پیشرو محسوب می شوند، هر دو رشد و سود بی سابقه ای را تجربه می کنند، و هر دو با سرعتی نفسگیر به نوآوری می پردازند. این دو غول این دو صنعت، استراتژی های مشترکی نیز دارند. با اینکه تاکتیک هایشان به شکلی متفاوت در بازار ظاهر می شوند، هر دو برای رسیدن به موفقیت معنادار و پایدار، به سه فلسفه ی مشابه پایبند هستند:

1- گسترش مداوم نقش خود در زندگی مشتریان

آمازون یک فروشگاه اینترنتی است، در حالی که فورد اتومبیل می سازد. با این حال هر دو کماکان آن بخشی از جهان بینی خود که به برطرف کردن نیاز های مشتریانشان بر می گردد را گسترش می دهند. برای نمونه، آمازون به تازگی Amazon Dash Button را راه اندازی کرده است؛ ابزاری ساده که به شبکه ی وای فای منزلتان متصل می شود و به شما اجازه می دهد با لمس یک دکمه اقلام معمول منزل خود (پودر شستشو، کیسه ی زباله، خوراکی و غیره) را مجدداً سفارش دهید.

شرکت فورد نیز در دیترویت در حال عرضه ی MyFordPass است؛ یک پلتفرم اپلیکیشنی برای موبایل که برای هر چیزی که به خودرویشان مرتبط می شود به مشتریان کمک می کند، از پیدا کردن جای پارک گرفته تا زیر نظر گرفتن شاخص های ایمنی. هر دو شرکت به طور مداوم نقشی که در زندگی مشتریانشان ایفا می کنند را مورد بازبینی قرار می دهند، حد و مرز ها را جلو می رانند و پا را از حوزه ی نُرم های استاندارد صنعت خود فرا تر می گذارند.

2- مواجه شدن با واقعیت

واقعیت این است که همه ی ما در کسب و کار فناوری هستیم. فورد فقط خودرو نمی سازد. این شرکت با استفاده از آخرین فناوری ها از جمله سواری اشتراکی، اتومبیل های خودران، و سیستم های پیشران جایگزین، راه حل هایی برای جابجایی مردم ارائه می دهد. آمازون نیز فقط کتاب نمی فروشد. بلکه کسب و کار دیجیتالی را به انحاء مختلف توانمند می کند؛ از ارسال کالا با استفاده از پهپاد گرفته تا سیستم های خانگی هوشمند مجهز به فرمان صوتی برای میزبانی نرم افزار های ابری دیگر شرکت ها. اگر خوب به موضوع فکر کنید، تقریباً تمام کسب و کار ها امروزه در حوزه ی فناوری حضور دارند، از هنرمندان و موسیقیدان ها گرفته تا برنامه ریزان اقتصادی و معماران. استفاده از فناوری به ما اجازه می دهد اوج بگیریم.

3- حرف و حدیث کمتر، تلاش بیشتر

آمازون از تبلیغات پر زرق و برق یا خودستایانه استفاده نمی کند. فورد هم شعاری دارد که می گوید «فورد جان سخت ساخته شده است». در اغلب موارد شرکت ها برای جلا دادن ظاهر خود، از شیوه های پر زرق و برق بازاریابی و یا شعار های فریبنده استفاده می کنند، اما موفق نمی شوند به طور پیوسته نیاز های اولیه ی مشتریان خود را برطرف کنند. هم فورد و هم آمازون اجازه می دهند کیفیت و خدماتشان به جای تبلیغات عمل کند. همین موضوع باعث می شود به جای منافع کوتاه مدتی که رقبایشان به دنبال آن هستند، رضایت دراز مدت مشتریان خود را جلب کنند.

شما نیز می توانید در صنعت خود، برای افزایش رشد، سود و دستاورد هایتان، رویکرد سه گانه ی بالا را به کار بگیرید. اگر این استراتژی ها برای این دو شرکت به ظاهر متفاوت نتیجه بخش هستند، برای شما هم می توانند مفید باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی