ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

«خطای ۵۳»: آیفون هایی که با iOS 9 به کام مرگ رفتند

به نقل از «گاردین»، هزاران نفر از کاربران تلفن هوشمند «آیفون ۶» گزارش داده اند که موبایل هایشان پس از بروز رسانی به iOS 9 تبدیل به یک ماکت گران قیمت شده و به طور ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۰:۰۰

به نقل از «گاردین»، هزاران نفر از کاربران تلفن هوشمند «آیفون ۶» گزارش داده اند که موبایل هایشان پس از بروز رسانی به iOS 9 تبدیل به یک ماکت گران قیمت شده و به طور کلی از کار افتاده است.

چرا؟ پاسخ ساده است. اپل خودش این کار را انجام داده. بر کسی پوشیده نیست که این شرکت تمایل ندارد امور تعمیراتی دستگاه هایش از طریق خود کاربران و یا تعمیرکاران غیر رسمی انجام شود و اگر تصاویر یا ویدیو های منتشر شده از سوی iFixit را دیده باشید، می دانید که درون محصولات این شرکت از چسب بسیار و بردهای به هم پیوسته به شکل تنگاتنگی استفاده شده که تعمیر این وسیله ها را برای افراد غیر حرفه ای دشوار یا غیر ممکن می سازد.

حالا، خبر می رسد کاربرانی که خودشان موبایل شان را تعمیر کرده اند یا آن را به تعمیرکارهای غیر رسمی داده اند، پس از بروز رسانی به iOS 9، با یک ماکت آیفون ۶ رو به رو می شود و خطای ۵۳ را دریافت می کنند که حکم مرگ دستگاه را دارد و البته اطلاعات ذخیره شده در آن را هم با خود به کام مرگ می برد.

در این میان چند نکته وجود دارد. اول اینکه اگر خطای ۵۳ را دریافت کنید، کار دستگاه شما و اطلاعات ذخیره شده در آن تمام است ولی نکته بسیار مهم اینجاست که اپل پیش از این، به هیچ عنوان در خصوص چنین موردی هشدار نداده و نگفته بود که کاربران حق ندارند محصولات اش را به دست تعمیرکاران غیر رسمی بسپارند.

iphone-6s-touch-id

به نظر می رسد کاربرانی با ارور ۵۳ رو به رو می شوند که پیش از این، کلید فیزیکی هوم و سنسور Touch ID را تعویض کرده باشند و اکنون این افراد هستند که از مشکل پیش آمده شکایت دارند.

گاردین می نویسد کاربرانی که موبایل هایشان را مدت ها پیش تعمیر نموده و چندین هفته از آنها استفاده کرده اند، پس از بروز رسانی به iOS 9 خطای مرگ را دریافت کرده و محصولاتشان از کار می افتند. این در حالیست که اگر گارانتی شما در اپل به اتمام رسیده باشد یا شامل Apple Care نباشید، هزینه تعمیرات توسط خود این شرکت بسیار بالاست و تعویض کلید فیزیکی هوم و سنسور تاچ آی دی گاهی می تواند تا ۳۰۰ دلار برایتان هزینه داشته باشد.

از سوی دیگر باید توجه داشت که سنسور Touch ID تایید کننده همه چیز در آیفون شماست. می توانید از آن به عنوان گذرواژه برای گشودن دستگاه استفاده کرده یا حتی پرداخت های موبایلی خود را با آن انجام دهید و تصور کنید اگر یک دستگاه دزدیده شود و سپس سنسور Touch ID آن تغییر کند، سارق می تواند به اطلاعات حساسی دسترسی پیدا کند. اما اینکه اپل همین کار را به شکل کاملا بی خبر انجام داده، منجر شده تا بسیاری از کاربران صرفا با ماکت های گران قیمت آیفون ۶ رو به رو باشند.

سخنگوی اپل در همین رابطه چنین نظری داده است:

«ما از داده های مرتبط با اثر انگشت کاربران با سیستم رمزگذاری بسیار پیشرفته ای محافظت می کنیم که همین سیستم به شکل یکتایی با سنسور Touch ID هماهنگ و سینک است.

زمانی که آیفون توسط تعمیرکاران مجاز از سوی اپل یا خود اپل استورها تعمیر گشته و سنسور تاچ آی دی آن تعویض شود، سیستم رمزگذاری با سنسور جدید هماهنگ شده و دوباره اعتبار آن تایید می گردد. این قابلیت کمک می کند تا مطمئن گردیم دستگاه و قابلیت هایی که در iOS برای کاربران فراهم آمده اند، ایمن هستند.

بدون این سیستم اعتبار سنجی، یک شخص به راحتی می تواند سنسور تاچ آی دی را تغییر داده و به اطلاعات حساسی دسترسی پیدا کند. زمانی که iOS احساس کند که این اعتبار صحیح نیست، دستگاه را از کار می اندازد تا اطلاعات ایمن باقی بمانند.

زمانی که یک آیفون به دست تعمیرکاری غیر مجاز تعمیر شود و برای مثال یک نمایشگر یا سایر بخش های غیر اصلی و تولید نشده به دست اپل در آن قرار گیرد، باز هم ممکن است این مشکل برای کاربران پیش آید و با خطای ۵۳ مواجه شوند. اگر کاربران با ارور ۵۳ که غیر قابل بازیابی است رو به رو شدند، پیشنهاد می کنیم با پشتیبانی اپل تماس بگیرند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (60 مورد)
  • mojtaba
    mojtaba | ۲۴ بهمن ۱۳۹۴

    والا کسی غیر از سازمان های امنیتی و جاسوسی نمیاد این همه زحمت بده که بخواد اطلاعات یک نفر رو اینجوری در بیاره و بماند که این سازمان ها راه های زیاد دیگری هم بلدن که لزوم به همچین کاری نداره
    اینکه به بهانه ی امنیت بیای بدون اطلاع کاربر گوشی طرف رو بفرستی اون دنیا این کجاش امنیته اگه فقط با تعویض یک سنسور میشه به داخل سیستم آیفون نفوذ کرد که این خودش بحثش جداست و نشون میده که اپل از قبل به این مورد فکر نکرده که حالا با این روش مسخره اینکارو کرده

  • .::MeY3aM::.
    .::MeY3aM::. | ۲۳ بهمن ۱۳۹۴

    اشتباه برداشت نکنین دوستان شما میگین این کار اپل یعنی دست و پا مشتری رو بستن اما از اونطرف هم خیلی از کاربران اپل هستن که بهش فشار میارن امنیت رو ببره بالاتر تو ایران خیلی به این چیزا اهمیت نمیدیم اما وقتی گوشیتون رو بدزدن و برن تاچش رو عوض کنن و اطلاعات شخصیتون رو کش برن میاین شکایت میکنین من که گوشیم قفل داشت من که گوشیم تاچ آیدی داشت عجب اشتباهی کردم گول مانورهای اپل توی امنیت رو خوردم. این ارور توی ios 9 میوفته یعنی توی ios 8 همچین خبری نیست پس با ios9 این امنیت به گوشی اضافه میشه توجه داشته باشین که اپل بعد از بیرون دادن یه نسخه جدید از ios راه دانگرید(برگشت) به نسخه قبل رو میبنده وقتی دزد گوشیتون رو میبره فلش میزنه ناچاره به ios 9 فلش بزنه حتی اگه نسخه فعلی روی گوشی 8 باشه و تاچ آیدی رو تعویض میکنه میبینه ارور 53 بالا میاد. اگه شرایط و ضوابط اپل رو خونده باشین به این چیزا تاکید کرده هرگونه تعمیر و دستکاری غیر رسمی یا جیلبریک دستگاهتون رو از گارانتی خارج میکنه یعنی دیگه عواقبش به عهده من(اپل) نیست. یکی تو ایران این مشکل واسه اش پیش بیاد چیکار کنه؟! اپل تو ایران نمایندگی رسمی نداره خدمات پس از فروش نداره گارانتی نداره زیره بار هیچ مسئولیتی هم نمیره چون کشورش با ما مشکل داره و بهش اجازه نمیدن اما تو کشور خودشون ... / توقع نداشته باشین اینجا اپل به دادتون برسه خوب نگاه کنین ما حق استفاده از آیفون نداریم به دلایل مختلف سیاسی

    • م.م
      م.م | ۳۰ بهمن ۱۳۹۴

      پس ما داریم اپل های دزدی استفاده می کنیم درسته؟؟
      به جای اینکه اینهمه آسمون ریسمون ببافه محصولاتش رو کنترل کنه

  • عرفان
    عرفان | ۱۹ بهمن ۱۳۹۴

    ما هم یه 6s plus دستمون رسید با error 53
    قابل ریستور هم نیست
    صاحبش هم به هر دری زد مشکلش حل نشد
    تازه گوشیش تا حالا تعمیر هم نشده بوده (البته به تفکر خودش)

  • Rk.reza
    Rk.reza | ۱۹ بهمن ۱۳۹۴

    از کی تا حالا پاک کردن اطلاعات کاربر اسمش شده امنیت؟ آیفون فقط بدرد عکاسی جلو آینه میخوره

  • ReZa
    ReZa | ۱۸ بهمن ۱۳۹۴

    سلام
    این اشکال نیست خواهشن جو سازی نکنید
    به زبون ساده تر بخوایم بگیم هر دستگاه آيفون كه بديد بيرون تعمير كنن بعد آپديت بشه اين ارور رو ميگيره،دليلش هم امنيت اطلاعات كاربر هست
    مثال ميگم،تاچ آيدي دستگاه شما با اثرانگشت شما مچ شده،اونو ميخونه و راحت باز ميشه گوشي و به اطلاعات دسترسي پيدا ميكني
    ببري گوشي رو بدي تعمير بيرون انجام بدن خيلي راحت ميتونن اون تاچ ايدي رو عوض كنن بعد با اثر انگشت جديدي وارد بشن و...
    دليلش همينه
    فقط هم تاچ ايدي نيست،كلا اپل بخاطر حساسيتي كه رو اين مسائل داره اين كار رو كرده،حتي LCD ايفون هم توسط تعميركاراي متفرقه تعمير بشه امكان اين مشكل هست براشون

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی