ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا هیروشی لاکهایمر، مسئول خندان اندروید می تواند اتحاد را به پلتفرم گوگل بیاورد؟

زمستانی نه چندان سرد را پشت سر می گذاریم و هوایی که بیشتر به پایان بهار می ماند، در مجتمع «گوگل پلکس»، در قلب سیلیکون ولی بیشتر از هرجای دیگری خود را نشان می دهد. ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

زمستانی نه چندان سرد را پشت سر می گذاریم و هوایی که بیشتر به پایان بهار می ماند، در مجتمع «گوگل پلکس»، در قلب سیلیکون ولی بیشتر از هرجای دیگری خود را نشان می دهد. در فضای آزاد مجتمع، «هیروشی لاکهایمر» (Hiroshi Lockheimer)، می ایستد و به توریست هایی که موبایل شان را بر مونوپاد سوار کرده اند تا از خود سلفی بگیرند، لبخند می زند.

گوگل‌ پلکس آمیخته دو واژه گوگل و کامپلکس (به معنای مجتمع) است و شهرتی جهانی دارد. در همه فصل ها می توان توریست هایی را دید که آمده اند تا از دور، ساختمان های مرکزی مرتبط با بزرگترین موتور جستجوی جهان را مشاهده کرده و البته، تحسین اش کنند.

«لاکهایمر» می خندد و می گوید: «ده سال پیش به هیچ عنوان فکر رسیدن به چنین جایگاهی را نمی کردم.»

چیزی که لاکهایمر نمی داند این است که خودش را بیش از اندازه دست کم گرفته و اگر او نبود، شاید تلفن های هوشمند اندرویدی اینچنین فراگیر نمی شدند. در ده سال اخیر وی به شکل گیری و خیزش پلتفرم اندروید کمک های بسیاری کرده و این سیستم عامل اکنون محبوب ترین پلتفرم نرم افزاری روی کره زمین است.

پنج ماه پیش، او به عنوان مسئول مستقیم اندروید برگزیده شد تا اجازه ندهد روزی پلتفرم iOS از اپل بخواهد بر اندروید پیشی گیرد. لاکهایمر در سال ۲۰۰۶ به گوگل پیوست و در آن زمان، بیشتر مردم ساکن بر کره زمین از موبایل هایی ساده و غیر هوشمند بهره می گرفتند. موبایل های ساده، یا به طور کلی دسترسی به اینترنت را غیر ممکن می دانستند یا این قابلیت را با محدودیت های بسیار در اختیار کاربر قرار می دادند.

آیفون که یک سال بعد توسط موسس اپل، استیو جابز رونمایی شد، سهم عمده ای در محبوبیت و شناخته شدن تلفن های هوشمند ایفا نمود و در سال ۲۰۰۷ اپل موفق شد میلیون ها آیفون به فروش برساند اما تا سال ۲۰۰۸، هنوز کسی چندان نمی دانست که اندروید چیست.

گوگل به جای اینکه پلتفرم نرم افزاری خود را به یک محصول پرچمدار یا یک اپراتور گره بزند، آن را به رایگان در اختیار همه قرار داد. شرکت های بزرگ و نامداری نظیر سامسونگ، سونی، ال جی و اچ تی سی همه برای گوگل به صف شدند و محصولاتی مختلف با قیمت های متفاوت به بازار عرضه کردند؛ از موبایل های اقتصادی گرفته تا پرچمدار. چنین بود که موبایل های هوشمند جذابیت چند برابری در نظر ساکنین کره زمین پیدا کرده و تبدیل به محصولاتی بیش از حد محبوب شدند.

Hiroshi-Lockheimer
هیراشی لاکهایمر، شخصی که ده سال پیش وارد گوگل شد و حالا مسئول مستقیم پلتفرم اندروید است.

استراتژی گوگل به شکل تمام و کمال جواب داده و حالا بر اساس آمار ارائه شده از سوی موسسه «eMarketer»، بیش از ۲ میلیارد نفر در سراسر زمین از موبایل های هوشمند بهره می گیرند؛ محصولاتی که چهار پنجم آنها به پلتفرم اندروید گوگل تجهیز شده اند.

با یک حساب و کتاب ساده می رسیم به رقمی برابر با ۱.۶ میلیارد دستگاه اندرویدی که به اینترنت متصل می شوند، دوربین هایی با کیفیت دارند و سرویس های خود گوگل را نیز در جیب لباس همان ۱.۶ میلیارد کاربر قرار می دهند.

آقای لاکهایمر چهل سال سن دارد و اگرچه نام او شبیه به مارک لوازم خانگی می ماند، ولی به هر حال یکی از مهم ترین مدیران اجرایی در صنعت تکنولوزی به شمار می رود که شاید تا به حال نام او را چندان نشنیده باشید. در ماه اکتبر سال گذشته بود که گوگل سرپرستی سیستم عامل اندروید را به او واگذار کرد، عنوانی که پیشتر به ساندار پیچای تعلق داشت اما پس از اینکه پیچای به مدیر عاملی گوگل رسید و ساختار آلفابت به وجود آمد، پیچای سرپرستی اندروید را به لاکهایمر واگذار کرد.

او همچنین سرپرستی سیستم عامل کروم را نیز برعهده دارد،‌ پلتفرمی که اکنون در لپ تاپ های ارزان قیمت و برای امور آموزشی مورد استفاده قرار می گیرد.

l1000788
تیم توسعه اندروید در دسامبر سال ۲۰۰۸، زمانی که تعداد اعضای اصلی این تیم صرفا به بیست نفر می رسید.

به گفته همکارانش و کارمندان سابق گوگل، او روحیه ای پر از نشاط دارد و می خواهد همین رویه را به اندروید منتقل سازد. به خوبی می تواند تنش میان طراحان، مهندسان و توسعه دهندگان را کاسته و آنها را به آرامش دعوت کند. اما دلیل بسیار بزرگترین برای برگزیده شدن او به عنوان سرپرست اصلی اندروید وجود دارد. او باید به نتیجه برسد که چگونه می تواند شکاف میان نسخه آخر اندروید با نسخه های قبلی را کاسته و سازندگان سخت افزارها را ملزم به تسریع توسعه نرم افزاری نسخه های نهایی اندروید برای موبایل هایشان کند.

این وظیفه ای بود که «هوگو بارا» (Hugo Barra) تا میانه سال ۲۰۱۳ و پیش از پیوستن اش به شیائومی بر عهده داشت. آقای بارا در مورد لاکهایمر می گوید:‌ «او دقیقا برعکس هر رهبر تکنولوژیک دیگری است که تا کنون دیده اید. (به فروتنی اش اشاره می کند) گاهی باید به خاطر آورد که او یک نقش مدیریتی بسیار حساس را در گوگل بر عهده گرفته است.»

تنها یک درصد

اندروید بی شک کلید اصلی موفقیت گوگل در آینده است. این پلتفرم نرم افزاری از سوی دیگر پایه و ساختار تلاش های گوگل برای حضور در جمع توسعه دهندگان تکنولوژی واقعیت مجازی به شمار می رود.

در سال های اخیر گوگل تلاش کرده تا دستی بر سر و روی اندروید کشیده و آن را با قابلیت های خاصی نظیر «Now On Tap» زینت بخشد. اما مشکل بسیار بزرگ همان جایی است که تعداد بیشماری از همان ۱.۶ میلیارد موبایل اندرویدی، هیچ وقت دست شان به چنین قابلیت های مهیجی نخواهد رسید. بر اساس آخرین گمانه زنی ها، تنها ۱.۲ درصد از موبایل های اندروید به نسخه ششم، موسوم به مارشملو مجهز شده اند.

هنوز عمده محصولات اندرویدی بر بستر نسخه ۴.۴ موسوم به کیت کت فعالیت می کنند که با نگاهی دقیق تر، می توان گفت دو سال و نیم از تولد اش سپری می شود. شاید جالب باشد بدانید که گوگل همیشه نام نسخه های اندروید را از میان خوراکی های با طعم شیرین انتخاب می کند اما اندی رابین، پایه گذار اندروید خبر می دهد که نسخه ۴.۴ به این علت کیت کت نامیده شد که آقای لاکهایمر عاشق همین محصول خوراکی بود.

در مقام مقایسه، iOS 9 که در سپتامبر سال پیش از سوی اپل عرضه شد اکنون در ۷۷ درصد گجت های همراه توسعه یافته از سوی شرکت ساکن کوپرتینو قرار گرفته است. اپل در کنفرانس ها و رویدادهای خبری خود بی واهمه به مشکل تکه تکه بودن پلتفرم اندروید اشاره می کند و اذعان دارد به همین دلیل کاربران و توسعه دهندگان باید تاکید بیشتری بر اپ های آیفون و آیپد داشته باشند.

خود لاکهایمر می گوید:‌ «اگر بخواهم صادق باشم، باید بگویم که سرعت بسیار اندک بروز رسانی اندروید واقعا نا امید کننده است.» در ساختمان شماره ۴۳ این جمله را بر زبان می آورد؛ ساختمانی که در میان دفاتر گوگل پلکس، یک ساختمان بسیار کلیدی به شمار می رود.

بروز رسانی های نرم افزاری اندروید دیر به دست کاربران می رسند چرا که تولید کنندگان سخت افزار و البته در برخی کشور ها اپراتورها، عجله ای برای رساندن آنها به دست مشتریان خود ندارند. گوگل به موقع نسخه جدید پلتفرم نرم افزاری را در اختیار همه سازندگان قرار می دهد ولی شرکت هایی نظیر سامسونگ، نوآوری به خرج داده و می خواهند ابتکارات نرم افزاری خود را نیز به آنها اضافه کنند که همین موضوع به طولانی تر شدن این پروسه می انجامد. در نهایت در برخی کشورها نیز این اپراتورهای مخابراتی هستند که کار آزمایش نسخه نهایی را بر عهده داشته و باید آن را منتشر نموده و به دست کاربر برسانند.

Aakash Sareen، موسس شرکت CopperMobile که در زمینه توسعه اپلیکیشن های سازمانی فعالیت می کند در همین رابطه می گوید:‌ «مردم توانایی دسترسی به آخرین نسخه از اندروید را ندارد و در نتیجه برای مدت ها از برخی قابلیت ها محروم هستند. در این میان ما نیز نمی توانیم از قابلیت های تازه در نرم افزارهای خود بهره بگیریم.» او خبر می دهد که نرم افزارهای شرکت اش بیشتر مشمول قابلیت هایی هستند که در اندروید نسخه ۴.۰ Ice Cream Sandwich که در سال ۲۰۱۱ عرضه شد، به دست کاربران رسید.

آقای لاکهایمر مشکل را به خوبی درک کرده و به همین دلیل است که گوگل مبحث ارائه نکسوس ها را جدی تر دنبال می کند. این موبایل ها از نسخه اصیل اندروید بهره می گیرند که هیچ تغییر شخص ثالثی در آنها داده نشده است. اندرویدی که در نکسوس ها به دست تان می رسد همان اندرویدی است که گوگل آن را می شناسد و می خواهد چنین حسی را به شما منتقل کند.

اکنون گفته می شود که گوگل تصمیم دارد کنترل بیشتری بر پروژه نکسوس ها داشته باشد و اختیار عمل بسیار کمتری را نیز به تولید کنندگان سخت افزاری بدهد. آقای لاکهایمر نظر خود در این رابطه را اعلام نمی کند اما بیان می کند که احتمالا در آینده شاهد موبایل هایی کاملا خانگی از سوی گوگل خواهیم بود؛ شبیه به همان کاری که اپل با آیفون می کند.

وی البته اشاره دارد که گوگل همواره می خواهد سخت افزاری را توسعه دهد که کاربران نمی توانند آن را در جای دیگری پیدا کنند، برای مثال کروم کست در سال ۲۰۱۳ به بازار عرضه شد و محصولی کاملا یکتا بود. اما این روزها بازار پر از تلفن های هوشمند مختلف است و مردم جهت یافتن موبایلی که مورد علاقه شان باشد، مشکلی ندارند.

از توکیو به پلکس

لاکهایمر در سال ۱۹۹۳ و در ۱۸ سالگی به ایالات متحده مهاجرت کرد. وی که نژادی آلمانی - ژاپنی دارد، کودکی و نوجوانی خود را در توکیو سپری کرد اما در سال یاد شده به ایالات متحده آمد تا در دانشگاه Rice در هیوستون تگزاس تحصیل کند.

تگزاس هیچ شباهتی به توکیو نداشت و به همین دلیل، او به شدت دل تنگ خانه شده بود. او به مکان یاد شده مهاجرت کرده بود تا در رشته معماری ساختمانی تحصیل کند اما به طور کلی در کلاس هایش شرکت نمی کرد. به جای کلاس ها، بیشتر زمان خود را صرف حضور در آزمایشگاه کامپیوتر می نمود.

چند ماهی که گذشت، دانشگاه مورد اشاره را ترک نمود و به ژاپن برگشت تا برنامه نویسی برای کامپیوترهای مک را بیاموزد. مدتی بعد به ایالات متحده و این بار به کالیفرنیا رفت. در استارتاپ اندی رابین موسوم به «Danger» کار خود را آغاز کرد که همین استارتاپ بعدا از موبایلی با عنوان Sidekick رونمایی به عمل آورد؛ تلفنی هوشمند که در آن زمان برتر از همه محصولات دیگر اتصال به اینترنت را در آغوش می کشید.

اندی رابین که نقش پدر پلتفرم اندروید را دارد، در رابطه با لاکهایمر می گوید که این شخص توانسته او را شیفته خود کند چرا که سرنوشت جالبی داشته و دانشگاه را ترک نموده تا تبدیل به یک توسعه دهنده نرم افزار خود آموخته شود: «علاقه ای که به او پیدا کردم به دلیل قدرت او در برنامه نویسی و همچنین سرگذشت جالب وی بود. او معمولا باهوش ترین فرد در اتاق بود.»

در سال ۲۰۰۳، رابین استارتاپ Danger را ترک می کند تا یک شرکت بسیار کوچک تحت عنوان اندروید را تاسیس و مدیریت کند. دو سال بعد از شکل گیری این شرکت، گوگل آن را با مبلغ ۵۰ میلیون دلار خریداری کرد و تیم توسعه دهنده اندروید را نیز به استخدام خود در آورد.

تیم توسعه اندروید در سالن انتظار فرودگاه، سال ۲۰۰۶
تیم توسعه اندروید در سالن انتظار فرودگاه، سال ۲۰۰۶

در آن روزها اندروید یک شرکت بسیار کوچک بود و تیم توسعه اش نیز نهایتا شامل ۲۰ نفر می رسید که رابطه ای کاملا غیر رسمی با هم داشتند. لاکهایمر به یاد می آورد که در یک قرار ملاقات با مدیر عامل وقت HTC، آقای «Peter Chou»، اندی رابین یک هلی کوپتر مجهز به کنترل از راه دور را به پیتر چو نشان می دهد اما بعد از چند دقیقا به شکل تصادفی باعث انهدام آن می شود. رابین همچنین به خاطر می آورد که با سامسونگ برای توسعه اندروید صحبت کرده و کره ای ها واکنش بسیار سردی به این موضوع داشته اند.

حالا گوگل خبر نمی دهد که تیم توسعه اندروید چقدر بزرگ شده است. یکی از سخنگویان گوگل خبر می دهد که علت همین موضوع این است که افراد زیادی در بخش های مختلف گوگل بر بهبود تجربه کاربری اندروید کار می کنند و سخت می توان گفت دقیقا این تیم متشکل از چند نفر است.

از ابتدای راه تا کنون، اندروید با چالش های بسیاری رو به رو بوده است. اپل، از سامسونگ به علت استفاده از اندروید در موبایلی شبیه به آیفون، شکایت کرد و آن را به دادگاه کشید و کار تا جایی پیش رفت که استیو جابز، مدیر عامل وقت اپل بیان نمود که حاضر است همه سرمایه شرکت اش را صرف برچیده شدن این سیستم عامل کرده و در این راه حتی حاضر است یک جنگ اتمی به راه اندازد.

لاکهایمر می گوید که در پرونده سامسونگ و اپل با افتخار به نفع سامسونگ رای داده است: «من از قضایای بسیاری با خبرم و می دانم که آن روزها چه اتفاقاتی می افتاد. تمرکز ما بر کار خودمان معطوف بود.»

هوگو بارا، معاون ارشد شیائومی که پیشتر مقام فعلی لاکهایمر را داشته می گوید: «اگرچه هیروشی اکنون به شکل رسمی به این سمت منصوب شده اما مدت هاست که روابط شرکای سخت افزاری با گوگل از طریق او پیگیری می شود.»

andy-e1414714882281-1940x1090-840x472-e1449174944434
اندی رابین، پایه گذار سیستم عامل اندروید.

در سال ۲۰۱۳ زمانی که اندی رابین اندروید را واگذار کرد، این پیچای بود که مسئولیت پلتفرم یاد شده را بر عهده گرفت. یکی از کارمندان سابق گوگل که قرار نیست نام وی فاش شود، می گوید از همان زمان تا کنون، اگرچه پیچای این مقام را در اختیار داشته اما در اصل لاکهایمر بوده که همه هماهنگی ها را انجام داده و حالا رسیدن او به سمت مدیر و سرپرستی اندروید، باعث ایجاد پیوستگی بیشتر گوگل با شرکای سخت افزاری اش خواهد شد.

از طرف دیگر باید اذعان داشت که لاکهایمر انسانی دوست داشتنی است. هوگو بارا می گوید وقتی او در سال ۲۰۱۱ به یک سمت مدیریتی رسید، همه افرادی که او را می شناختند ابراز خوشحالی می کردند: «ایمیلی که خبر مدیریت او را می داد همه را شگفت زده کرده بود... من تا به حال ندیده بودم کارمندان از مدیریت یکی از دوستان قدیمی خود اینچنین به وجد آیند.»

هوگو بارا در میان خاطرات خود از گوگل می گوید که در سال ۲۰۱۲، شب پیش از مراسم سالانه Google I/O که در آن قرار بود اندروید Jelly Bean معرفی شود، در متن نطق اصلی ایراداتی به وجود آمده بود و برنامه به حدی زمان بندی دقیقی داشت که وقت برای تصحیح آنها وجود نداشت. در همان زمان بود لاکهایمر وارد میدان شد و به سرعت با افراد مرتبط همکاری اش را آغاز کرد و متن سخنرانی را تصحیح کردند، بدون اینکه باعث لکه دار شدن غرور و احساس کسی شود.

حالا «برایان راکوسکی» (Brian Rakowski)، معاون ارشد بخش نرم افزاری اندروید می گوید: «حالا او نقش مشابهی بر عهده دارد و گاهی مسائل، بسیار حساس تر از متن نطق اصلی مراسم I/O هستند. گاهی شرایط بسیار بحرانی می شود اما او می توان با تعریف یک لطیفه، لبخند را بر لب همه بیاورد و جو را تغییر دهد.»

همه همکاران کنونی یا پیشین لاکهایمر می گویند که قادر نیستید با او ملاقاتی داشته باشید و دست کم یک لطفیه از او نشنوید. در پایان گفت گویش، لاکهایمر می گوید: «خب، راستش من مدیر عامل هستم، فقط این موضوع را هنوز به کسی نگفته ام.»

در مورد نام نسخه اندروید بعدی که قرار است با N شروع شود، می گوید که خودش می خواهد شایعات را داغ تر کند و به همین دلیل هفته پیش توییتی در مورد «Nutella» ارسال کرده است.

اندروید این روزها از تلفن های هوشمند و تبلت ها فراتر رفته و به تلویزیون ها، ساعت های هوشمند و حتی داشبورد خودروها نیز سرایت کرده است. زمانی که از اندی رابین، مردی که همه این ماجرا را آغاز کرده بپرسید که آینده اندروید را چگونه می بیند، ابتدا کمی تامل کرده و سپس پاسخ می دهد:‌ «هر تصمیمی که لاکهایمر بگیرد و به هر کجا که این پلتفرم را بکشاند، مطمئن هستم که کار صحیح را انجام داده است.»

بیایید به گفته های پدر اندروید اطمینان کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • mohammad
    mohammad | ۱۱ اسفند ۱۳۹۴

    عالی بود مقاله مرسی

  • M. Ali
    M. Ali | ۱۱ اسفند ۱۳۹۴

    امیدوارم زودتر مشکل آپدیت آندروید برطرف بشه تصمیم گرفتم این دفعه نکسوس بگیرم فقط به خاطر آپدیت ها

    • meity
      meity | ۱۱ اسفند ۱۳۹۴

      بهترین کارو میکنی

    • amirataee@mail
      amirataee@mail | ۱۱ اسفند ۱۳۹۴

      البته سونی هم همینطور عالیه تو آپدیت

مطالب پیشنهادی