ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مأموریت خطیر فضانوردان ناسا برای نصب داک IDA روز جمعه آغاز می شود

ساکنین ایستگاه بین المللی فضایی یعنی «کیت روبینز» و «جف ویلیامز» پس از چند هفته استراحت، قرار است روز جمعه کمی پیاده روی کنند. البته این راه پیمایی 6.5 ساعته سفر تفریحی نخواهد بود، بلکه ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۹:۳۰

ساکنین ایستگاه بین المللی فضایی یعنی «کیت روبینز» و «جف ویلیامز» پس از چند هفته استراحت، قرار است روز جمعه کمی پیاده روی کنند. البته این راه پیمایی 6.5 ساعته سفر تفریحی نخواهد بود، بلکه آنها باید «داک اتصال بین المللی» یا IDA را به بخش خارجی ISS متصل نمایند.

لازم به ذکر است که IDA یکی از بخش های حیاتی در روند اجرای «برنامه تجاری ناسا» به شمار می رود. با استفاده از این داک، شرکت های مختلف به راحتی می توانند فضاپیماهایشان را به ایستگاه فضایی متصل کرده و به انتقال افراد یا محموله های باری بپردازند.

در این رابطه کمپانی SpaceX مدل جدیدی از کپسول حمل بار را با نام «Crew Dragon» برای حمل افراد طراحی کرده، و شرکت بوئینگ نیز کپسولی با نام «CST-100 Starliner» را معرفی نموده. این فضاپیماها برای اولین بار، به ترتیب در پایان سال 2017 و ابتدای سال 2018 میلادی اقدام به انتقال فضانوردان به ISS می نمایند.

IDA_installation_ISS_1

گفتنی است داک IDA به تازگی توسط کمپانی اسپیس اکس به دست ساکنین ایستگاه بین المللی رسیده، و امروز توسط بازوی رباتیک به منطقه مورد نظر برای نصب انتقال خواهد یافت. در نهایت روز جمعه فضانوردان اقدام به اتصال آن روی ایستگاه فضایی خواهند نمود.

اگرچه عملیات روز جمعه، چهارمین راهپیمایی فضایی «ویلیامز» از سال 2000 به شمار می رود، اما این موضوع برای «روبینز» تازگی دارد و باید دید آیا سال ها تمرین روی سطح زمین می تواند او را در اجرای این مأموریت خطیر یاری کند یا خیر.

ذکر این نکته ضروریست که نصب داک اتصال بین المللی در آغاز برای تابستان سال گذشته برنامه ریزی شده بود و این قطعه باید در ماه ژوئن 2015 به دست ساکنین ایستگاه فضایی می رسید، اما موشک فالکون 9 که مأمور اعزام این محموله به فضا بود، پس از پرتاب منفجر شد.

لازم به ذکر است این عملیات به صورت زنده از کانال ویدیویی ناسا پخش خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی