ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دانشمندان به طور تصادفی دی اکسید کربن را مستقیماً به اتانول خالص تبدیل کردند

در تاریخچه علوم مختلف، بارها پیش آمده که دانشمندان به دنبال چیزی بودند، اما به جای آن نتیجه بهتری گرفته اند. پنی سیلین، رادیواکتیویته، اجاق مایکروویو، همگی اکتشافاتی تصادفی به شمار می روند. به تازگی ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۸ مهر ۱۳۹۵ | ۱۷:۰۰

در تاریخچه علوم مختلف، بارها پیش آمده که دانشمندان به دنبال چیزی بودند، اما به جای آن نتیجه بهتری گرفته اند. پنی سیلین، رادیواکتیویته، اجاق مایکروویو، همگی اکتشافاتی تصادفی به شمار می روند. به تازگی محققین آزمایشگاه ملی Oak Ridge در ایالت تنسی نیز به چنین دستاوردی نائل آمدند.

این تیم تحقیقاتی روش جدید و ساده ای را برای تبدیل مستقیم دی اکسید کربن به اتانول پیدا کرده اند که در آن فقط از یک کاتالیزور استفاده می شود. البته هدف نهایی آنها نیز همین بوده، اما هیچگاه تصور نمی کردند بتوانند فرایندی یک مرحله ای را کشف کنند.

co2-to-ethanol-1

طراحی سیستم فوق بسیار ساده است. پژوهشگران مورد بحث نانوذرات مس را به همراه زائده های کربنی روی سطحی سیلیکونی سوار کرده، و سپس ریزقطرات نیتروژن را روی نوک هرکدام از آنها جای دادند. زمانی که دی اکسید کربن از روی این سطح عبور کرده و بار الکتریکی ناچیزی بر آن اعمال گردد، واکنش زنجیره ای پیچیده ای شکل می گیرد که نهایتاً فرایند احتراق را معکوس نموده و گاز را به اتانول مایع بدل می نماید.

co2-to-ethanol-2

نکته مهم تر اینکه به خاطر ابعاد بسیار کوچک کاتالیزور، هیچ واکنش جانبی دیگری رخ نمی دهد، بنابراین اتانول حاصل کاملاً خالص است و می توانید آن را مستقیماً به عنوان سوخت وارد ژنراتور نمایید، و جالب اینکه تمامی فرایند فوق در دمای محیط قابل انجام است.

با این تفاسیر، می توان از چنین سیستمی در تولید برق صنعتی و شهری بهره گرفت، و آن را به عنوان جایگزین منابع تجدیدپذیر انرژی یا تکنولوژی ذخیره برق تسلا معرفی نمود. همچنین فرایند مورد بحث کاملاً پاک است، چون دی اکسید کربن تولید شده ناشی از سوخت اتانول دوباره به چرخه تولید آن باز خواهد گشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • Rzhoni
    Rzhoni | ۲۹ مهر ۱۳۹۵

    «طراحی سیستم فوق بسیار ساده است. پژوهشگران مورد بحث نانوذرات مس را به همراه زائده های کربنی روی سطحی سیلیکونی سوار کرده، و سپس ریزقطرات نیتروژن را روی نوک هرکدام از آنها جای دادند. زمانی که دی اکسید کربن از روی این سطح عبور کرده و بار الکتریکی ناچیزی بر آن اعمال گردد، واکنش زنجیره ای پیچیده ای شکل می گیرد که نهایتاً فرایند احتراق را معکوس نموده و گاز را به اتانول مایع بدل می نماید.»
    اصلا خراب این حجم از سادگی شدم من :)))

  • احمد تاجر
    احمد تاجر | ۲۸ مهر ۱۳۹۵

    این بهترین خبر امروز بود. البته به همین راحتی نیست هیچ وقت نمیان همه جزیات رو اعلام کنن

  • Erfaan Zandii
    Erfaan Zandii | ۲۸ مهر ۱۳۹۵

    وای یا خدا یه انقلاب جدید !!!!! درود بر خردتون !

  • سیدمحمدرضا ذوقی
    سیدمحمدرضا ذوقی | ۲۸ مهر ۱۳۹۵

    چه جالب، اینطوری یه بار دی اکسید میزنند و دیگر هیچ...!

  • siavash.
    siavash. | ۲۸ مهر ۱۳۹۵

    افرین

مطالب پیشنهادی