ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بررسی لپ تاپ

بررسی دیجیاتو: لپ تاپ گیمینگ Dominator Pro Tobii؛ اژدهای سه چشم

هرچند برخی اعتقاد دارند لپ تاپ های گیمینگ در مقابل کامپیوترهای دسکتاپ از ارزش خرید پایین تری برخوردار هستند، اما جالب است بدانید محصولات گیمینگ به لطف پیشرفت های اخیر (خصوصاً در حوزه واقعیت مجازی)، ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۴ آبان ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۰

هرچند برخی اعتقاد دارند لپ تاپ های گیمینگ در مقابل کامپیوترهای دسکتاپ از ارزش خرید پایین تری برخوردار هستند، اما جالب است بدانید محصولات گیمینگ به لطف پیشرفت های اخیر (خصوصاً در حوزه واقعیت مجازی)، آرام آرام در حال جان گرفتن هرچه بیشتر هستند.

آن هم در حالی که بازار کامپیوترهای شخصی حال و روز چندان مساعدی ندارد و روز به روز سهم بازار خود را به ابزارهای موبایل، مثل تبلت و تلفن های هوشمند واگذار می کند.

MSI یکی از عمده ترین شرکت هایی است که در سالهای اخیر برای گسترش استفاده از لپ تاپ های گیمینگ تلاش زیادی داشته و تا حد زیادی هم به موفقیت دست یافته است.

شرکت تایوانی می گوید در حال حاضر 19 درصد از بازار لپ تاپ های گیمینگ را در اختیار خود دارد و این رقم، MSI را بالاتر از دیگر رقیب هموطن یعنی ایسوس (که 15 درصد از فروش را از آن خود کرده) قرار می دهد.

فرمول MSI برای حفظ موقعیت و افزایش سهم بازار این است که بر لبه ی تکنولوژی حرکت کرده و پیشرفته ترین محصولات را، با کمترین قیمت ممکن برای کاربران فراهم آورد.

شرکت تایوانی بر همین اساس اخیراً از چندین مدل لپ تاپ گیمینگ تازه پرده برداشته که نخستین محصولات مجهز به کارت گرافیک های سری پاسکال در بازار به حساب می آیند.

اما با نگاهی به لیست محصولات تازه، یکی از آنها که GT72VR 6RE Dominator Pro Tobii نام دارد و چشمگیر تر از دیگران به نظر می رسد، البته نه به دلیل نام بسیار طولانی و نفس گیر یا حتی کارت گرافیک پاسکال (که همه ی مدل های جدید از آن بهره می برند)، بلکه به دلیل پسوند موجود در انتهای نام مدل.

Tobii نام یک شرکت سوئدی است که در زمینه فناوری های مربوط به ردیابی حرکات چشم کاربر فعالیت می کند. توبی از مدتها پیش در تلاش است فناوری خود را به دنیای گیمینگ پیوند دهد و کاربران زیادی، در انتظار به حقیقت پیوستن این رویا بوده اند تا میزان کارایی آن در دنیای واقعی مشخص شود.

حالا روز موعود فرا رسیده و این فناوری برای نخستین بار، در لپ تاپ «دامینیتور پرو» مورد استفاده قرار گرفته است. این محصول 17 اینچی البته ویژگی های قابل توجه دیگری هم دارد که بر اساس انتخاب آنها، قیمت دستگاه می تواند در بازه ای بین 1600 تا 2600 دلار قرار گیرد.

پیش از این بررسی مدل Phantom Pro را در دیجیاتو مطالعه کردید که یک محصول 14 اینچی جمع و جور به حساب می آمد اما با این وجود، به کارت گرافیک سری پاسکال مجهز بود.

حالا از شما دعوت می کنیم با بررسی مدل 17 اینچی Dominator Pro همراه باشید که سازنده این بار در تولیدش محدودیتی از نظر اندازه نداشته و بر همین اساس، علاوه بر سخت افزار قدرتمند، ویژگی چشمگیری مثل ردیاب چشم به محصول اضافه کرده است.

ضمناً در صورت تمایل می توانید بررسی ویدیویی دوربین Tobii EyeX را اینجا مشاهده نمایید.

طراحی و امکانات

IMG_3425

پیش از هرچیز لازم است اشاره کنیم که ام اس آی تلاش می کند بسته بندی جذابی برای لپ تاپ های خود فراهم آورد و محصول جدید هم از این قاعده مستثنی نیست.

در این پک یک ماوس گیمینگ هم وجود دارد که کیفیت قابل قبولی دارد اما برای کاربران حرفه ای تر راضی کننده نخواهد بود. سازنده علاوه بر این یک کارت حاوی کد مورد نیاز برای دانلود بازی The Division را هم همراه با محصول ارائه می کند که برای استفاده با دوربین ردیاب چشم دستگاه بهینه شده و حدود 36 گیگابایت حجم دارد.

در نهایت، در کنار نسخه ای که برای بررسی در اختیار ما قرار گرفت، یک کوله پشتی بزرگ و جادار هم وجود داشت که از طراحی ساده برخوردار بود.

IMG_3480

«دامینیتور پرو توبی» از همان برخورد اول توجه بیننده را به خود جلب می کند، اما نه به خاطر طراحی، بلکه به دلیل ابعاد چشمگیر و قابل توجه دستگاه. این محصول 17 اینچی با وزن 3.78 کیلوگرم، آنقدری بزرگ و سنگین هست که قادر باشیم آن را یک لپ تاپ نه چندان قابل حمل به حساب آوریم.

IMG_3405

علاوه بر این آداپتور دستگاه هم نزدیک به یک کیلو وزن دارد و از این نظر تقریباً با یک لپ تاپ فوق قابل حمل مثل مک بوک ایر برابر است. البته باید بدانید این به معنای ضعف محصول ام اس آی نیست و به 17 اینچی بودن دستگاه مربوط است.

IMG_3484

البته مدل هایی مثل Asus GL502 با وزن حدود 2 کیلوگرم در بازار وجود دارند، اما رقیبی مثل Alienware 17 تقریباً از این نظر با «دامینتور پرو توبی» برابر است و Asus G752 هم، به شکل محسوسی سنگین تر به حساب می آید.

البته بخشی از اینکه ابعاد بزرگ دستگاه کاملاً به چشم می آید، به این موضوع باز می گردد که «دامینیتور پرو توبی» در مجموع از طراحی ساده و تختی بهره می برد.

IMG_3399

البته سازنده با طراحی خاص سوراخ های تبادل هوا در پشت بدنه تلاش کرده ظاهر محصول در سطح ابزارهای گیمینگ چشمگیر باشد، اما این موضوع از نمای روبرو چندان نمودی ندارد و در این زاویه، با محصولی بسیار ضخیم و کاملا تخت مواجه هستیم.

IMG_3310

البته در نمای روبروی دستگاه دوربین موسوم به EyeX هم به چشم می خورد که پایین مانیتور تعبیه شده و این مدل را از دیگران متمایز ساخته است. در اینجا بد نیست اشاره کنیم که این دوربین با وجود اندازه ی بزرگ، به شکل مناسبی پایین نمایشگر تعبیه شده و اخلالی در عملکرد دستگاه ایجاد نمی کند، اما جزئیات بیشتر در مورد این قابلیت را به بخش مربوطه موکول خواهیم ساخت.

IMG_3323

چراغ های کیبورد، اطراف تاچ پد و لبه ی دستگاه هم ویژگی دیگری به حساب می آید که ظاهر این لپ تاپ را به محصولات گیمینگ پیوند داده است.

نکته ی مثبت چراغ ها این است که رنگ همه ی آنها (حتی لبه ی بدنه) توسط کاربر قابل انتخاب است، اما سازنده LED های سفید رنگ مربوط به روشن بودن و فعالیت حافظه دستگاه را هم در لبه ی بدنه تعبیه کرده که تا حدی از قرینه بودن نمای ظاهری کاسته و حتی امکان دارد در ابتدا تصور کنید چراغ های بخش سمت چپ خراب هستند.

IMG_3327

درب لپ تاپ از یک لایه آلومینیوم برس خورده تشکیل شده است، اما دیگر بخش های بدنه از جمله کناره های کیبورد و تاچ پد، پلاستیکی هستند. البته باید اشاره کنیم که پلاستیک مورد استفاده بسیار محکم است و در برابر فشار مقاومت بالایی از خود نشان می دهد، حتی در مقایسه با آلومینیوم بسیار باریک مورد استفاده در مدل های دیگر از جمله GS43VR (بررسی دیجیاتو).

IMG_3409

سازنده مثل همیشه در کنار کیبورد دکمه هایی تعبیه کرده و کارکردهای مختلفی برای آنها در نظر گرفته است، از جمله فعال کردن فن ها با تمام قدرت، تغییر رنگ چراغ های کیبورد، سوییچ کردن نمایشگر و راه اندازی XSplit Gamecaster.

IMG_3330

ابعاد بزرگ دستگاه یک مزیت هم داشته و دست سازنده را برای اضافه کردن درگاه های ارتباطی متعدد باز گذاشته است. «دامینتور پرو توبی» بر همین اساس به درگاه های متنوعی مجهز است و به تقریباً تمام رقبای خود برتری دارد.

سازنده درگاه های مربوط به تصویر مثل MiniDisplay Port، HDMI و تاندربولت 3 را در پشت دستگاه، کنار Killer Lan، قفل Kensington و درگاه اتصال شارژر تعبیه کرده است که بسته به نوع چینش میز شما می تواند کاربردی تر باشد.

IMG_3315

در سمت چپ بدنه 4 درگاه USB 3.0، کارت خوان، ورودی میکروفون و خروجی هدفون به چشم می خورند، اما علاوه بر آنها دو جک 3.5 میلی متری ورودی و خروجی هم برای صدا در نظر گرفته شده است.

به لطف این تصمیم، کاربران قادر هستند در صورت تمایل لپ تاپ خود را به سیستم های صوتی حرفه ای متصل نمایند و از کیفیت بالای مبدل دیجیتال به آنالوگ ESS دستگاه بهره مند شوند.

IMG_3305

در نمای راست، یک درایو دی وی دی رایتر در کنار یک USB 3.0 دیگر تعبیه شده که امکانات سودمندی هستند، اما نکته ی بسیار عجیب اینکه جای خالی یک درگاه USB 3.0 دیگر هم در این قسمت به چشم می خورد که مشخص نیست به چه دلیل خالی باقی مانده است.

IMG_3307

البته می توان حدس زد که سازنده برای کاهش هزینه تولید، بدنه ی از پیش طراحی شده برای مدل های دیگر را در این محصول هم مورد استفاده قرار داده است، اما وقتی بین 1600 تا 2600 دلار برای تهیه یک لپ تاپ هزینه می کنید، مشاهده ی جای خالی یک درگاه USB که سازنده آن را به اصطلاح ماست مالی کرده، چندان قابل درک نیست.

حتی جالب تر اینکه این بخش در تصاویر تبلیغاتی لپ تاپ ام اس آی هم وجود دارد و به نظر می رسد شرکت تایوانی تصمیم گرفته برای مخفی کردن این نارسایی تلاش نکند.

GT72VR-connectivity_new

در مجموع باید گفت طراحی لپ تاپ جدید ام اس آی مثل نسل های پیشین ساده و کاربردی در نظر گرفته شده است، در نتیجه نقطه قوت چشمگیر یا انتقاد بارزی وجود ندارد که بخواهیم روی آن تمرکز کنیم؛ البته با صرف نظر کردن از جایگاه خالی درگاه USB که تصمیم تعجب برانگیزی از سوی سازنده به حساب می آید.

بروزرسانی: شرکت ام اس آی با ارائه توضیحی می گوید درگاه مورد بحث برای اتصال دوربین توبی به این شکل تغییر یافته و ارتباطی با کاهش هزینه ی تولید دستگاه ندارد.

نمایشگر

IMG_3341

گذشته از دوربین توبی، ام اس آی یک ویژگی دیگر را هم برای نخستین بار به محصول جدید خود اضافه کرده است. «دامینیتور پرو» بر همین اساس اولین لپ تاپ سری گیمینگ به حساب می آید که از نمایشگر Full HD با نرخ تازه سازی 120 هرتز و سرعت پاسخگویی 5 میلی ثانیه بهره می برد.

این نمایشگر 17.3 اینچی ضمناً از 94 درصد رنگهای گستره NTSC پشتیبانی می کند تا انجام بازی ها با دقت و لذت بالاتری امکان پذیر باشد. صفحه نمایش «دامینیتور پرو توبی» علاوه بر این از فناوری های مرسوم در سری پاسکال انویدیا پشتیبانی می کند، از جمله G-Sync که تاثیر محسوسی در بهبود کیفیت اجرای بازی خواهد داشت.

نمایشگر «دامینیتور پرو توبی» ضمناً به فناوری True Color سازنده مجهز است که به شکل پیشفرض رسیدن به استاندارد sRGB را امکان پذیر می کند. در این فناوری حالت های نمایش رنگ دیگری هم برای کاربردهای متنوع در نظر گرفته شده که بر اساس نیاز می توانید آنها را برای پخش فیلم، بازی کردن، انجام کارهای دفتری، طراحی و غیره انتخاب نمایید.

در صورت تمایل می توانید یک پروفایل شخصی سازی شده نیز ایجاد نمایید و این پروفایل را به راحتی با کاربران دیگر به اشتراک گذارید. البته برای اشتراک گذاری این تنظیمات لازم است هر دو محصول از فناوری True Color پشتیبانی نمایند.

البته باید بدانید برای پخش تصویر به نمایشگر دستگاه محدود نیستید و به لطف ویژگی Matrix Display می توانید تا 3 نمایشگر دیگر را (با رزولوشن حداکثر 4K) به درگاه های انتقال تصویر دستگاه متصل نمایید.

به لطف پنل IPS زاویه دید صفحه نمایش با 178 درجه کافی است و در مجموع می توان گفت عملکرد این نمایشگر از نظر کیفیت، سرعت پاسخگویی و امکانات جانبی، برای انجام بازی های کامپیوتری کاملاً راضی کننده به نظر می رسد.

در پایان لازم است اشاره کنیم که «دامینیتور پرو توبی» با دو صفحه نمایش دیگر هم قابل سفارش خواهد بود. هردوی این نمایشگر ها IPS هستند، اما یکی از آنها Full HD است و دیگری با رزولوشن UHD از 100 درصد استاندارد رنگ های Adobe RGB پشتیبانی می کند.

کیبورد و تاچ پد

IMG_3357

«دامینیتور پرو توبی» مثل بسیاری دیگر از محصولات همین سازنده به کیبورد SteelSeries مجهز است که یکی از سازندگان خوش نام در این زمینه به حساب می آید.

هرچند این کیبورد مکانیکی نیست، اما با وجود کلیدها از بازخورد و ارتفاع مناسبی برخوردار هستند و فاصله ی آنها از یکدیگر نیز با توجه به ابعاد بزرگ دستگاه کاملاً کافی است.

البته با این وجود جالب است که سازنده یک کلید اینتر جمع و جور را برای دستگاه تدارک دیده که بین محصولاتی با این اندازه چندان مرسوم نیست.

اما در مجموع باید گفت کیبورد دستگاه برای انجام بازی ها و حتی تایپ و انجام امور روزمره تجربه مناسبی دارد، هرچند بر خلاف برخی رقبا مثل Alienware 17، دکمه های ماکرو برای این محصول در نظر گرفته نشده است.

این کیبورد ضمناً به سیستم روشنایی RGB مجهز است، در نتیجه می توانید رنگ چراغ ها را در 3 بخش سمت راست، وسط و چپ مشخص نمایید. برخی افکت های مختلف هم در نظر گرفته شده که در صورت تمایل می توانید آنها را انتخاب کنید.

IMG_3474

مثلا چراغ های با حالتی شبیه به امواج خاموش و روشن شوند، به شکل تنفس خاموش و روشن شوند یا حتی با پخش موسیقی همراه شده و به عنوان رقص نور عمل نمایند.

چراغ های کیبورد ضمناً از نوع silver-lining printing هستند، به این معنا که دیواره ی کلید ها بی رنگ ساخته شده اند تا نور آنها بیشتر باشد و حتی در محیط های پر نور هم کاملاً واضح به نظر برسد.

IMG_3372

به لطف نرم افزار SteelSeries Engine امکان برقراری ارتباط بین کیبورد با برخی از بازی ها هم وجود دارد. برای مثال هنگام اجرای CS:GO، ماین کرفت و DOTA 2 می توانید تعیین کنید که چراغ های بخش سمت راست، وسط یا چپ کیبورد در صورت کاهش سلامتی شما در بازی تغییر رنگ دهند، یا در صورتی که اندوخته ی پول شما در بازی به حدی مشخص رسید، کیبورد این موضوع را با چشمک زدن چراغ ها به اطلاعتان برساند.

این اطلاعات برای هر بازی در یک پروفایل ذخیره می شود که به سادگی می توانید با استفاده از دکمه ی سخت افزاری موجود روی بدنه بین آنها سوییچ کنید، یا پروفایل مورد نظر خود را با کاربران دیگر به اشتراک گذارید.

IMG_3361

در مورد ترک پد دستگاه هم باید بدانید از فضای کافی برای حرکت انگشت برخوردار است، دقت مناسبی دارد و کاملاً روان است، خصوصاً در مقایسه با تاچ پد نه چندان با کیفیت مدل Phantom Pro (بررسی دیجیاتو).

برای کلیک کردن روی این تاچ پد لازم است دکمه های فیزیکی تعبیه شده در بخش پایین را مورد استفاده قرار دهید و از دیگر قابلیت های دستگاه در این بخش هم می توان به امکان تعیین رنگ کادر اطراف تاچ پد با استفاده از نرم افزار Dragon Center اشاره کرد.

سخت افزار

IMG_3371

گذشته از دوربین ردیابی چشم، مهم ترین ویژگی لپ تاپ جدید ام اس آی کارت گرافیک قدرتمند GTX 1070 به حساب می آید که آمده تا فاصله بین توان پردازش کامپیوترهای دسکتاپ با لپ تاپ ها را از میان بردارد.

البته لازم است اشاره کنیم که چندباری هنگام اجرای بنچمارک ها و بازی ها با ارورهای متفاوتی مواجه شدیم و اجرای نرم افزار متوقف شد که احتمالاً به درایورهای کارت گرافیک باز می گردد و نشان می دهد ام اس آی و انویدیا زمان بیشتری را برای رفع مشکلات و انجام بروزرسانی احتیاج دارند.

IMG_3440

اما حتی با وجود چنین مشکلاتی هم توان پردازش دستگاه برای انجام وظایف سنگین کاملاً کفایت می کند. لپ تاپ جدید ام اس آی در کنار کارت گرافیک سری پاسکال به پردازنده Core i7-6700HQ و 16 گیگابایت حافظه DDR4 مجهز است و از دیگر امکانات پیشرفته سخت افزاری دستگاه در این بخش می توان به 1 ترابایت حافظه HDD با سرعت 7200 دور در دقیقه و 256 گیگابایت حافظه SSD مبتنی بر SATA M.2 اشاره کرد.

IMG_3423

به لطف این امکانات، بوت کامل ویندوز 10 در حدود 10 ثانیه انجام می گیرد و دستیابی به نرخ ثابت حداقل 60 فریم در ثانیه برای اکثر بازی های موجود در بازار روی حالت گرافیکی بالا و رزولوشن Full HD امکان پذیر است.

  • Deus Ex: Mankind Divided متوسط 60 فریم روی حالت Ultra
  • Battlefield 4 متوسط 132 فریم روی حالت Ultra
  • Crysis 3 متوسط 76 فریم روی حالت Very High
  • Batman Arkham Dark Knight متوسط 93 فریم روی حالت High

در ادامه می توانید بنچمارک های مختلف انجام گرفته روی دستگاه را نیز مشاهده و با محصولات مورد نظر خود مقایسه نمایید. البته بار دیگر باید اشاره کنیم که مشکل درایورهای گرافیکی دستگاه چندباری در انجام بنچمارک ها وقفه ایجاد کرده و حتی بروزرسانی دستی کارت گرافیک هم تاثیر چندانی در این موضوع نداشت.

Screenshot (3)

Screenshot (2)

Screenshot (5)

FSE

Timesyresults

Screenshot (4)

Screenshot (6)

بر اساس این ارقام می توان گفت «دامینیتور پرو توبی» به لطف سخت افزار قوی و سیستم خنک کننده ی مناسب، عملکردی در سطح کارت گرافیک 980Ti یا R9 Fury X دارد، آن هم با وجود اندازه و مصرف انرژی پایین تر و نویز کمتر دستگاه.

سیستم خنک کننده

IMG_3381

سازنده برای لپ تاپ جدید سیستم خنک کننده Cooler Boost 4 را در نظر گرفته تا دستیابی به بالاترین توان پردازش کارت گرافیک سری پاسکال امکان پذیر باشد.

این سیستم دوگانه از 2 فن بزرگ در کنار 6 لوله حرارتی برای خنک سازی کارت گرافیک و پردازنده به شکل تشکیل شده است. به لطف این سیستم حرارت ایجاد شده توسط پردازنده روی حالت مصرف انرژی Sport زیر 80 درجه و حرارت واحد پردازش گرافیکی زیر 79 درجه باقی می ماند که حدود 10 درصد از نسل قبل و بسیاری از رقبا پایین تر است.

همانطور که در بخش طراحی هم توضیح دادیم سازنده در کنار کیبورد یک دکمه سخت افزاری هم تعبیه کرده که با فشردن آن فن ها با تمام توان وارد عمل شده و دمای داخلی دستگاه را در کمترین زمان ممکن کاهش می دهند.

هرچند روی آخرین درجه فن ها صدای قابل توجهی ایجاد می کنند، اما لازم است بدانید در حالت روزمره و حتی هنگام اجرای بازی ها نویز ایجاد شده قابل قبول است و بر خلاف مدل GS43VR (بررسی دیجیاتو) آزار دهنده به حساب نمی آید.

Tobii EyeX

IMG_3454

بدون توضیح اضافه، به جزئیات عملکرد دوربین EyeX می پردازیم که مدتهاست توسط شرکت سوئدی Tobii توسعه داده می شود. این دوربین از فرستنده های مادون قرمز تشکیل شده که وظیفه ی ردیابی و تشخیص زاویه ی دید کاربر را بر عهده دارند.

در ابتدای راه اندازی دستگاه لازم است دوربین EyeX را بر اساس چشمان خود، با نگاه کردن به نقاط مختلف که نرم افزار تعیین می کند کالیبره نمایید. سازنده پس از این مرحله بخش جذابی را تدارک دیده که با استفاده از آن، با نحوه کارکرد دوربین آشنا می شوید.

در این نرم افزار با نگاه کردن به موجودات فضایی توجه آنها را به خود جلب می کنید و یک بازی کوچک و ساده نیز طراحی شده که در آن مثل سوپرمن، با نگاه کردن، به سنگ های فضایی لیزر شلیک کرده و آنها را نابود می کنید.

Eye-Sight_Gif

پس از به پایان رساندن این مراحل، دوربین آماده ی استفاده خواهد بود. اما پیش از هرچیز لازم است بدانید که دوربین EyeX تنها برای بازی کردن کاربرد ندارد و حتی در محیط ویندوز هم می توانید آن را به کار گیرید.

برای مثال اگر چند پنجره در محیط ویندوز باز باشد، می توانید با نگاه به پنجره ی مورد نظر آن را فعال و با چرخاندن دکمه ی موس، اسکرول کنید. یا با نگاه کردن به پایین یک صفحه ی وب، آن را بدون نیاز به حرکت دست در مرورگر اسکرول کنید.

حتی پیش از ورود به ویندوز هم دوربین EyeX نمای مقابل خود را تحت نظر دارد. این دوربین از قابلیت Windows Hello پشتیبانی می کند، در نتیجه هنگامی که مقابلش قرار بگیرید ظرف چند لحظه و تنها با نگاه کردن به صفحه، قفل ویندوز باز خواهد شد.

IMG_3429

اگر از مقابل لپ تاپ بلند شوید هم دستگاه این موضوع را متوجه شده و برای کاهش مصرف انرژی نمایشگر را ابتدا کم نور و سپس خاموش می کند، بدون اینکه نیاز باشد کاربر در هیچ کدام از این روند ها دخالتی داشته باشد.

نکته ی جالب اینکه دقت و سرعت این دوربین حتی از محصولات خود مایکروسافت هم در این زمینه بالاتر به نظر می رسد و حتی در شرایط نامناسب از نظر نور، باز هم می توانید بدون مشکل چشمگیری آن را مورد استفاده قرار دهید.

اما تمرکز اصلی این دوربین روی حوزه ی گیمینگ قرار دارد، بر همین اساس سازنده تاکنون حدود 30 بازی را برای استفاده از دوربین EyeX بهینه کرده که در هر یک می توانید با نگاه کردن به صفحه، عملکردهای مختلفی را به انجام برسانید.

IMG_3431

برای مثال، در آخرین نسخه از Assassins Creed می توانید با نگاه کردن به اطراف، زاویه نگاه کاراکتر بازی را تغییر دهید و به اصطلاح عمل فری لوک را به جای حرکت دادن ماوس نشانگر، با چشم انجام دهید.

در حالت چشم عقاب، می توانید با نگاه کردن به دشمنان، فرد مورد نظر خود را برای حمله انتخاب نمایید. در این بازی اگر نگاهی به گوشه و کنار دیوار روبروی خود بیاندازید، محل هایی که برای آویزان شدن مناسب هستند به نمایش در خواهند آمد.

یک ویژگی بسیار کاربردی دیگر اینکه روشنایی تصویر به شکل خودکار بر اساس اینکه کدام قسمت را نگاه می کنید تنظیم خواهد شد. مثلا اگر به گوشه ی دیوار که سایه افتاده نگاه کنید، روشنایی افزایش یافته و بخش مورد نظر نمایان تر خواهد شد، اما اگر به آسمان نگاه کنید، روشنایی مجدداً به حالت قبل باز خواهد گشت.

در نهایت اگر از پشت لپ تاپ بلند شوید، بازی به شکل خودکار pause خواهد شد.

IMG_3446

این قابلیت ها البته برای هر بازی متفاوت هستند. مثلا در The Division (که سازنده کد مورد نیاز برای دانلود نسخه ی اصلی آن را درون بسته بندی لپ تاپ قرار داده) اگر به گوشه ی تصویر نگاه کنید، نقشه ظاهر می شود و با نگاه کردن به دشمنان، می توانید آنها را برای همگروهی های خود در بازی علامت گذاری نمایید.

سرعت عملکرد و دقت دوربین EyeX به اندازه ی کافی برای بازی کردن کافی به نظر می رسد، اما باید بدانید در ابتدای استفاده، اینکه حرکات چشم شما هم در بازی کردن دخیل باشد اندکی غیر معمول به نظر می رسد، اما وقتی به این موضوع عادت کنید، انجام بازی ها حسی واقعی تر و به خود گرفته و انجام برخی عملکردها سریع تر خواهد شد.

بر همین اساس توصیه می کنیم ابتدا برای آشنا شدن با طرز کار دوربین، آن را در بخش هایی مثل نقشه و Inventory مورد استفاده قرار دهید. پیشنهاد دیگر این است که یک دسته کنترلر فیزیکی برای انجام بازی روی کامپیوتر تهیه نمایید.

هنگام استفاده از این ابزار، حرکت های خطی با دقت بیشتری انجام می شود، اما اگر حرکات سریع تری نیاز داشته باشید، نمی توانید آن را به خوبی ماوس انجام دهید.

IMG_3464

این کمبود همان بخشی است که دوربین ردیابی چشم وارد عمل می شود و شما را از ماوس بی نیاز می کند، در نتیجه می توانید کنترلر را برای بازی کردن و دوربین EyeX Tobii را برای مشاهده ی اطراف، ناوبری در منو ها و نقشه مورد استفاده قرار دهید.

موضوع دیگر هم اندازه ی بسیار بزرگ دستگاه است که چندان با محصولات کوچک جور در نمی آید. هرچند Tobii اخیراً از یک دوربین جدیدتر با نام Eye Tracker 4C برای کامپیوترهای دسکتاپ پرده برداشته که اندازه ی کوچک تری دارد و نشان می دهد این شرکت در مسیر کوچک تر کردن محصول خود قدم بر می دارد.

IMG_3414

علاوه بر این بد نیست اشاره کنیم که شرکت تایوانی پشتیبانی از دوربین توبی را به XSplit Gamecaster هم اضافه کرده، در نتیجه هنگامی که ویدیوی بازی خود را روی این سرویس استریم می کنید، دستگاه به شکل خودکار برای بینندگان مشخص می کند که شما دقیقاً در حال نگاه کردن به کدام نقطه از تصویر هستید.

در مجموع باید گفت تردیدی وجود ندارد که Tobii اولین قدم خود را با موفقیت برداشته و محصولی توسعه داده که با توجه به دقت و سرعت عملکرد خود، از پتانسیل بالایی برای موفقیت برخوردار است.

اما در این میان برای فراگیر شدن استفاده از دوربین EyeX بین کاربران، لازم است سازنده قابلیت های دستگاه و تعداد بازی های آن را افزایش دهد، موضوعی که به نظر می رسد شرکت سوئدی هم بر آن واقف است و وعده داده در سال 2017 حداقل 100 بازی در بازار وجود داشته باشند که از فناوری ردیابی چشم این شرکت پشتیبانی نمایند.

در پایان از شما دعوت می کنیم برای درک بهتر عملکرد این بخش، بررسی ویدیویی Tobii EyeX را اینجا مشاهده نمایید.

پخش صدا

IMG_3387

«دامینیتور پرو توبی» به سیستم پخش صدای 2.1 کاناله مجهز است که مثل بسیاری از دیگر محصولات ام اس آی، توسط شرکت دانمارکی Dynaudio ساخته شده است.

این سیستم از 2 اسپیکر با توان 3 وات و یک ساب ووفر با توان 5 وات تشکیل شده که دومی در زیر بدنه ی دستگاه تعبیه شده است. بخش بالای کیبورد این لپ تاپ عظیم الجثه هم به شکل کامل برای اسپیکرهای استریو در نظر گرفته شده، اما جالب است بدانید بلندی صدای دستگاه چندان کافی به نظر نمی رسد.

کیفیت پخش صدا مناسب است، اما باز هم با توجه به ابعاد، قیمت و کاربرد دستگاه که به انجام بازی ها مربوط است، توقع می رفت سازنده کیفیت بالاتری را برای کاربران محصول خود فراهم آورد.

حتی صرف نظر از گیمینگ، تعجب برانگیز است که محصولی با نمایشگر بسیار با کیفیت و بزرگ 17.3 اینچی و سیستم پخش صدای 2.1 کاناله داشته باشید، اما تجربه ی پخش فیلم با چنین محصولی بهترین در نوع خود نباشد.

IMG_3382

البته خوشبختانه سازنده برای این محصول هم نرم افزار Nahimic 2 را در نظر گرفته که با استفاده از آن می توانید پخش صدای دستگاه را تا حدی بهبود داده یا بر اساس سلیقه ی خود، شخصی سازی نمایید.

این نرم افزار ابتدا برای شبیه سازی محیط جنگی در ارتش کشور فرانسه توسعه یافته، در نتیجه سازنده به درستی متوجه شده گزینه ی مناسبی برای تغییر کاربری و استفاده در ابزارهای گیمینگ به حساب می آید.

به کمک این نرم افزار می توانید سیستم صدای 2.1 کاناله را به شکل مجازی به 7.1 ارتقا دهید یا اکولایزر متنوعی را از بین گزینه های موجود برای سبک های مختلف بازی مثل استراتژی، تیراندازی، اتوموبیلرانی و غیره انتخاب نمایید.

از امکانات اضافه شده در نسل دوم این نرم افزار می توان به Soundtracker اشاره کرد، قابلیتی که در صورت فعال بودن، در بازی و اپلیکیشن هایی که از DirectX نسخه 9 تا 11 پشتیبانی می کنند، به شکل گرافیکی روی تصویر مشخص می کند بلندترین صدای محیط از کدام سمت است.

Digiato-Nahimic-2

این ویژگی، هنگام انجام بازی هایی که در آنها لازم است صدای محیطی را زیر نظر داشته باشید، می تواند نقش یک ابزار کمکی را بر عهده گیرد.

علاوه بر این همانطور که در بخش طراحی هم اشاره کردیم، سازنده علاوه بر ورودی و خروجی هدفون و میکروفون، دو ورودی و خروجی 3.5 میلی متری اختصاصی هم برای صدا در نظر گرفته که می توانید آن را مستقیماً به اسپیکرهای خارجی متصل کرده و حداکثر کیفیت DAC ساخت ESS محصول را مورد استفاده قرار دهید.

باتری

IMG_3415

هرچند کارت گرافیک سری پاسکال بهینه تر از نسل قبل عمل می کند، اما با این حال قدرت پردازش بالا به میزان قابل توجهی انرژی هم احتیاج دارد. لپ تاپ جدید ام اس آی ضمناً به شکل اختصاصی روی قابلیت های مربوط به بازی کردن تمرکز دارد و بر همین اساس از اضافه کردن ویژگی Optimus برای کاهش هرچه بیشتر مصرف انرژی صرف نظر شده است.

در نتیجه ی عدم وجود این قابلیت، همواره کارت گرافیک پر مصرف دستگاه فعال است و حتی هنگام انجام پردازش های سبک، سیستم به واحد پردازش گرافیکی کم مصرف پردازنده سوییچ نمی کند.

سازنده البته در نسل جدید حالت مصرف انرژی green را با eco جایگزین کرده که به سادگی با ترکیب دکمه های فانکشن و F7 فعال می شود و عملکردی بهتر از قبل دارد.

اما در هر حال باید در نظر داشت «دامینیتور پرو توبی» یک لپ تاپ گیمینگ است، بر همین اساس باتری 9 سلولی (که 83 وات در ساعت قدرت دارد) با هر شارژ قادر است بسته به استفاده 3 تا 5 ساعت شما را همراهی کند، اما اگر ویژگی های پر مصرف و حداکثر توان پردازشی دستگاه را به کار گیرید این میزان تا 1 ساعت کاهش خواهد یافت.

در نهایت برای درک میزان انرژی مورد نیاز برای راه اندازی این سیستم قدرتمند بد نیست اشاره کنیم که نیروی برق دستگاه توسط یک آداپتور با وزن 1 کیلو و توان 230 وات تامین می گردد.

جمع بندی

IMG_3469

پیش از هر چیز لازم است اشاره کنیم که تقریباً تمام بازی های فعلی با این لپ تاپ روی درجه گرافیکی بالا، رزولوشن Full HD و نرخ فریم قابل قبول امکان پذیر است.

این محصول نه تنها یکی از اولین لپ تاپ های مجهز به کارت گرافیک قدرتمند 1070 از سری پاسکال به حساب می آید، بلکه نخستین لپ تاپ گیمینگ است که از نمایشگر Full HD با پشتیبانی از نرخ 120 هرتز پشتیبانی می کند.

کیفیت بالای نمایشگر از همان اولین لحظه ی اجرای بازی چشمگیر است و بدون تردید تجربه کاربری دستگاه را در این زمینه بهبود می دهد، البته در صورتی که این پنل را از بین 3 گزینه ی موجود، انتخاب کرده باشید.

از دیگر نقاط قوت دستگاه می توان به درگاه های پر تعداد و متنوع اشاره کرد که سازنده به لطف ابعاد بسیار بزرگ دستگاه، موفق شده آنها را در گوشه و کنار بدنه تعبیه کند، از جمله خروجی 3.5 میلی متری صدا که امکان استفاده از DAC صوتی ساخت ESS دستگاه را با لوازم پخش موسیقی امکان پذیر می کند.

البته همین ابعاد بزرگ از طرف دیگر باعث می شود لپ تاپ ام اس آی با وزن حدود 3.7 کیلو (بدون در نظر گرفتن وزن تقریباً یک کیلویی آداپتور دستگاه) به سختی در دسته کامپیوترهای قابل حمل قرار گیرد.

اما عمده ترین نقطه تمایز دستگاه این است که محصول جدید ام اس آی یکی از اولین لپ تاپ های مجهز به فناوری ردیابی چشم به حساب می آید و برای این منظور به دوربین Tobii EyeX مجهز است.

این دوربین عملکرد دقیق و سریعی دارد و قابلیت های جدیدی به بازی ها اضافه می کند که بدون وجود EyeX امکان پذیر نیست، در نتیجه می توان گفت با وجود اینکه در ابتدا اندکی غیر معمول به نظر می رسد، اما بدون تردید لذت بخش است و تجربه ی انجام بازی ها را بهبود می بخشد.

البته لازم است بدانید که در حال حاضر تعداد بازی هایی که از این قابلیت پشتیبانی می کنند محدود است و سازنده وعده داده این تعداد را در سال 2017 به حداقل 100 عنوان برساند.

از نقاط دیگر ضعف عمده دستگاه هم می توان به طراحی ساده و پلاستیکی در بخش عمده بدنه اشاره کرد و جایگاه خالی درگاه USB که در کناره ی بدنه با بی سلیقگی توسط سازنده به اصطلاح کور شده، آن هم در حالی که خرید این محصول بسته به سخت افزار انتخابی شما، بین 1600 تا 2600 دلار هزینه در پی خواهد داشت (در این بررسی بالاترین مدل مورد استفاده قرار گرفته است).

علاوه بر این باید بدانید که احتمالاً به دلیل کاملاً آماده نبودن درایورهای گرافیکی دستگاه، بارها حین انجام بررسی با متوقف شدن اجرای بازی ها و نرم افزارهای بنچمارک مواجه شدیم که انتظار می رود سازنده به زودی در همکاری با انویدیا این موضوع را با بروزرسانی برطرف نماید.

در پایان لازم به ذکر است در صورت تمایل می توانید بررسی ویدیویی دوربین Tobii EyeX را اینجا مشاهده نمایید.

نکات مثبت

  • قدرت پردازش گرافیکی به لطف کارت گرافیک سری پاسکال
  • کیفیت نمایشگر
  • فناوری جدید ردیابی چشم که از دقت بالایی برخوردار است و تجربه کاربری گیمینگ را بهبود می بخشد
  • دقت و عملکرد سیستم ردیابی چشم
  • انواع درگاه های متعدد و متنوع
  • پشتیبانی از Windows Hello و قابلیت های جانبی دیگر به لطف دوربین Tobii EyeX

نکات منفی

  • عدم توجه کافی به جزئیات کیفیت ساخت با توجه به قیمت بالای 10 میلیون تومان
  • ظاهر کاملا ساده و بیش از حد پلاستیکی در مقایسه با رقبا
  • نیاز به ارائه بروزرسانی برای رفع ایراد درایورهای گرافیکی
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • سهیل گنجی
    سهیل گنجی | ۱۶ دی ۱۳۹۵

    عالی

  • TeChNoLoGy حاجی زاده
    TeChNoLoGy حاجی زاده | ۵ آبان ۱۳۹۵

    حداقل برای این مشخصات باید سی و نیم بدین

    • reza.h
      reza.h | ۵ آبان ۱۳۹۵

      ok tnk

  • TeChNoLoGy حاجی زاده
    TeChNoLoGy حاجی زاده | ۵ آبان ۱۳۹۵

    @rezah
    همچین لپ تاپی با این مشخصات و قیمت گیر نمیاد

  • reza.h
    reza.h | ۵ آبان ۱۳۹۵

    اقا حالا که بحث لب تاپه میشه یه لب تاب قرص و درس بهم معرفی کنید که i7 با گرافیکش ۴ گیگه با قیمتش بین یکو پونصد تا دو میلیونو و نیم باشه؟؟؟دمت تون گرم اگه معرفی کردین

    • Nima
      Nima | ۶ آبان ۱۳۹۵

      سلام داداش
      شما lenovo z5170 بخر عالیه
      i7 5500u
      4gb R9 m370
      تو این رینج قیمت تکه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی