ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هر آنچه لازم است در مورد Android Wear 2.0 بدانید

پس از ماه ها، Android Wear 2.0 بالاخره از حالت «پیش نمایش توسعه دهندگان» بیرون آمد و به صورت رسمی برای عموم مردم عرضه شد. با توجه به اینکه ساعت های هوشمند و به طور ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۰

پس از ماه ها، Android Wear 2.0 بالاخره از حالت «پیش نمایش توسعه دهندگان» بیرون آمد و به صورت رسمی برای عموم مردم عرضه شد.

با توجه به اینکه ساعت های هوشمند و به طور کل پوشیدنی های هوشمند نیازمند نفسی تازه و جانی دوباره بودند، ورژن دوم سیستم عامل ویژه گوگل برای پوشیدنی ها، برخی قابلیت ها و کاربری های جدید را به ابزارهای پشتیبانی شده می آورد.

در ادامه عمده تغییرات مهم و اساسی را که به Android Wear 2.0 اضافه شده است را می خوانید:

ویژگی های اساسی جدید

اپلیکیشن های جداگانه

بزرگ ترین تغییر اندروید پوشیدنی 2.0، معرفی اپلیکیشن های جداگانه است. این یعنی شما دیگر نیازی به تلفن همراه تان ندارید تا در کنارتان باشد و اطلاعات از موبایل به ساعت فرستاده شود.

در عوض، اپلیکیشن ها می توانند کاملا درست مثل اپلیکیشن های تلفن همراه تان اجرا شوند؛ کاملا مستقل و بی نیاز از موبایل. تنها زمانی که نیاز باشد اطلاعات میان دو دستگاه سینک بشود، این اتصال لازم است.

از این طریق، ساعت های هوشمند استقلال پیدا خواهند کرد که یعنی بسیار موثرتر از قبل هم خواهند شد و شاید کاربران بیشتری به سوی خود جلب کنند.

در جریان همین اقدام انقلابی، گوگل یک پلی استور مخصوص هم با آپدیت شماره 2.0 به اسمارت واچ ها اضافه کرده است. کاربران می توانند اپلیکیشن ها را باز کنند و ببینند و اگر مناسب دیدند، آن را دانلود کنند؛ باز هم مستقیم و بدون نیاز به تلفن.

واچ فیس های هوشمند تر

دیگر تغییر عمده، معرفی شده Complication API است. این رابط نرم افزاری جدید، به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا اطلاعات دیگر اپلیکیشن ها را روی واچ فیس های خودشان نشان دهند.

این فیس ها را کاربر خودش می تواند با توجه به سلیقه اش تغییر دهد تا آنچه را ببیند که می خواهد. واچ فیس ها تقریبا ساعت هوشمند را تبدیل به صفحه هوم موبایل می کنند که ویجت های مختلف و موارد این چنینی روی آن قرار گرفته اند.

همچنین، می توان واچ فیس های مختلف را روی نمایشگر داشت و با سوایپ کردن، صفحه های دیگر را هم دید.

برای مثال، یک واچ فیس می تواند مسیج ها، کالری سوزانده شده، قدم ها برداشته شده و موسیقی در حال پخش را نشان دهد. حالا تصور کنید یکی از آن ها را لمس می کنید و با لمس آن مستقیم وارد اپلیکیشن می شوید.

دستیار گوگل

ساعت های هوشمند زمانی نقش جذاب تری به خود می گیرند که بتوانیم با آن ها صحبت کنیم. Google Assistant روی اندروید پوشیدنی 2.0 نیز خواهد آمد تا بالاخره بتوانید به این رویا جامه عمل بپوشانید.

دستیار صوتی گوگل طی چند وقت اخیر توانسته از آزمون های خود سربلند بیرون بیاید و شکی نیست که حضور آن روی ساعت های هوشمند می تواند خیلی اعمال را بدون نگاه کردن و برقراری تعامل فیزیکی به ثمر برساند.

تصور کنید در حال رانندگی هستید و می توانید بسیاری از اعمال را فقط با صحبت کردن انجام دهید و نیازی نباشد مرتبا به نمایشگر ساعت یا موبایل نگاه کنید تا دکمه های کوچک و بزرگ را لمس کنید.

موضوع زمانی جذاب تر می شود که می توانید با Google Assistant صحبت کنید و منتظر پاسخ بمانید. می توانید بگویید که مسیج های تان را جواب دهد و پاسخ را برای دیکته کنید یا حتی مسیر را بگوید.

البته، برای داشتن چنین قابلیت هایی نیازمند اتصال به اینترنت هستید که این مسئله ممکن است کمی محدودیت ایجاد کند.

دستیار گوگل در حال حاضر فقط در دو زمان آلمانی و انگلیسی در دسترس است اما بعدا زبان های بیشتری نیز اضافه خواهد شد.

پرداخت همراه

اندروید پوشیدنی 2.0 می خواهد به رقابت با Apple Pay و Samsung Pay برود و به همین سبب ساعت های دارای این سیستم عامل، قابلیت پرداخت از طریق چیپ NFC موجود روی اسمارت واچ را خواهند داشت.

جای تردید نیست که برای این کار، اندروید پوشیدنی 2.0 به Android Pay مجهز شده و البته فقط در چند کشور پشتیبانی کننده از این تکنولوژی فعلا کاربرد دارد.

تنها کاری که باید برای پرداخت انجام بدهید این است که ساعت را نزدیک به پایانه خرید قرار دهید تا مبلغ از حساب تان کم شده و خرید انجام شود. به همین سادگی، فناوری NFC می تواند زندگی را کمی سرعت بخشد.

تغییرات مهم

طراحی متریال

پس از اینکه گوگل با طراحی متریال، اندروید را برای موبایل و تبلت ها دستخوش تغییرات گسترده کرد، حالا نوبت به ساعت ها رسیده تا با این زبان طراحی رابط کاربری آشنا شده و زیباتر از قبل شوند.

لانچر جدید و طرح بندی منحنی مانند برای اینکه به قالب ساعت های دایره ای بیشتر جلوه بدهد در این آپدیت دیده می شود. رسیدن از نقطه الف به نقطه ب نیز در رابط کاربری دستخوش تغییر شده و به طور کلی طراحی متریال، کشوهای Navigation و Action سبب شده تا سیستم عامل شکلی جدید به خود بگیرد.

نوار کشو مانندی با نام Navigation که در بالای نمایشگر اضافه شده، به کاربر اجازه می دهد بین اپلیکیشن ها ساده تر جا به جا شوید. نوار کشو مانند دیگر با نام اکشن، در پایین صفحه است و کاربر می تواند از آنجا، لیست فعالیت های مرتبط با اپلیکیشن در حال اجرا را مشاهده کند.

نوتیفیکیشن ها

در ادامه جریان تغییرات رابط کاربری Android Wear 2.0، نوتیفیکیشن ها نیز دستخوش تغییر شده اند. دیگر مثل گذشته، نوتیفیکیشن ها مثل کارت های به هم ریخته روی واچ فیس نمی ریزند و بسته به نوع اپلیکیشن، یک بکگراند رنگی خواهند داشت و مرتب نمایش داده می شوند.

مثلا، هنگ آوت سبز است و جیمیل هم چه می تواند باشد به جز قرمز؟ در مجموع، رابط کاربری تاریک تر و مشکی تر از قبل شده که احتمالا به عمر باتری نیز کمک خواهد کرد.

به جای کارت های بزرگ، آیکون کوچک تری نمایش داده می شود که مدتی منتظر پاسخ و تعامل کاربر می ماند. بالا آوردن ساعت، بخش نوتیفیکیشن را در حالت کامل نمایش می دهد و می توانید با سوایپ کردن به بالا و پایین بروید تا همه نوتیفیکیشن ها را ببینید.

پایشگرهای سلامتی

تقریبا اگر پایشگرهای سلامتی نبودند، این بازار حتی لزومی به شکل گرفتن هم نداشت، بنابراین گوگل هم به این بخش توجه ویژه ای داشته و قابلیت های Google Fit را بسیار بهتر کرده است.

رابط نرم افزاری جدید با نام Activity Recognition به اپلیکیشن اجازه می دهد تا زمانی که شخص تمرین ورزشی اش را انجام می دهد تشخیص دهد؛ برای مثال پیاده روی یا دوچرخه سواری.

اپلیکیشن های شخص ثالث نیز می توانند به داده های ثبت شده روی ساعت هوشمند دسترسی داشته باشند و با گوگل فیت تبادل اطلاعات انجام دهند.

مسیج دادن و ورودی ها

اندروید پوشیدنی 2.0 تعدادی ورودی جدید هم دارد که کارهایی نظیر مسیج دادن را ساده تر کرده. دست نویسی، کیبورد های جدید و قابلیت اسمارت ریپلای از جمله آن ها هستند.

اسمارت ریپلای قابلیتی است که از الگوریتم یادگیری ماشینی گوگل استفاده کرده و به کاربر سه گزینه از پیش آماده شده برای پاسخ دادن می دهد. به مرور زمان، اسمارت ریپلای از شما یاد می گیرد تا چطور جواب های پیش فرض را آماده کند و دفعه بعد بدون اینکه لازم باشد چیزی بنویسید، جواب خود را از میان سه گزینه پیدا کنید.

 

ساعت ها و آپدیت های آتی

اولین اسمارت واچ های جدیدی که به صورت پیش فرض Android Wear 2.0 روی آن ها نصب شده، ساعت های تازه معرفی شده LG Watch Sport و LG Watch Style هستند. هر دو ساعت از پرداخت همراه NFC، دستیار گوگل و مودم 3G/4G بهره می برند.

تعداد کثیری از اسمارت واچ های کنونی هم به اندروید پوشیدنی جدید مجهز خواهند شد. این لیست شامل موتو 360 (نسل دوم)، موتو 360 اسپورت، ال جی واچ اوربین، سری فسیل کیو، هوآوی واچ، ایسوس ذن واچ 2، ایسوس ذن واچ 3 و دیگر ساعت های شناخته شده می شود.

هنوز مطمئن نیستیم و نمی دانیم که چه زمانی این آپدیت برای ساعت های نام برده ارائه می شود اما می توان انتظار داشت که طی ماه های آتی این اتفاق رخ دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • hossein
    hossein | ۲۲ بهمن ۱۳۹۵

    کیبور اضافه شده یا ن ؟

  • tarokh346
    tarokh346 | ۲۲ بهمن ۱۳۹۵

    چقدر خوب ?

مطالب پیشنهادی