ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ساتیا نادلا: هدف گذاری بیل گیتس برای مایکروسافت اشتباه بود

در حدود سال 1980 میلادی، بیل گیتس مأموریت واضح و آشکاری را برای کمپانی خود یعنی مایکروسافت مشخص نمود: «یک کامپیوتر روی هر میز در هر منزل». اما «ساتیا نادلا» مدیرعامل این کمپانی در حال ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۴ اسفند ۱۳۹۵ | ۱۲:۰۰

در حدود سال 1980 میلادی، بیل گیتس مأموریت واضح و آشکاری را برای کمپانی خود یعنی مایکروسافت مشخص نمود: «یک کامپیوتر روی هر میز در هر منزل».

اما «ساتیا نادلا» مدیرعامل این کمپانی در حال حاضر، که از سال 1992 به عنوان برنامه نویس در مایکروسافت مشغول به کار شد و با عملکرد بی نظیرش توانست به بالاترین مقام اجرایی شرکت دست یابد، با این موضوع موافق نیست.

نادلا معتقد است برنامه ریزی اصلی بیل گیتس، یک مشکل اساسی داشت. او در گفتگو با یکی از خبرگزاری های مطرح آمریکا اعلام کرد:

زمانی که در سال 1992 به مایکروسافت پیوستم، در مورد مأموریت اصلی شرکت صحبت می کردیم که باید در هر خانه یک کامپیوتر شخصی وجود داشته باشد، و تا پایان همان دهه، حداقل در کشورهای توسعه یافته به این هدف دست یافتیم. ولی همواره این موضوع من را آزار می داد که چرا یک هدف کوتاه مدت را با آرمان نهایی خود اشتباه گرفته ایم.

به عبارت دیگر، نادلا می گوید بینش گیتس در مورد آینده مایکروسافت، یک نقطه توقف منطقی داشته که دیر یا زود به آن می رسیدند، و سمت و سوی مجموعه پس از رسیدن به آن مشخص نشده بود. در دهه 2000 میلادی نیز همین موضوع ادامه یافت و تحت مدیریت «استیو بالمر»، غول نرم افزاری بیشتر به حفظ تسلط و کنترل بر بازار کامپیوترهای شخصی تمرکز داشت، تا نوآوری و آزمودن راه های جدید.

نادلا در سال 2015 به منظور ایجاد انگیزه و اشتیاق در مجموعه و هدف گذاری آینده، مأموریت مایکروسافت را «قدرت بخشیدن به هر انسان و هر سازمان در کره خاکی برای دستیابی به اهداف برتر» اعلام کرد و همه کارکنان را تشویق نمود تا به افتخارات قبلی خود بسنده نکنند.

تحت مدیریت نادلا، مایکروسافت توجه خود از ویندوز و کامپیوترهای شخصی برگرفت و به محصولات و خدمات مبتنی بر کلاود، Azure و آفیس 365 روی آورد، که هر دو حوزه رشد بسیار خوبی را تجربه کرده اند و اگرچه از نظر سودآوری خیلی چشمگیر نبودند، اما توانستند وجهه این کمپانی را در دنیای تکنولوژی تغییر دهند.

گفتنیست گیتس نیز بارها از همکاری با نادلا اظهار رضایت کرده و معتقد است سرمایه گذاری در فناوری های برتر و نوین، می تواند آنها را در رقابت با اپل، گوگل و آمازون موفق نماید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • Alex Barbara
    Alex Barbara | ۴ اسفند ۱۳۹۵

    خرید "لینک این" و وصل کردنش با آفیس آینده ی عالی پیشرو داره.

  • محمد امینی
    محمد امینی | ۴ اسفند ۱۳۹۵

    هدف بیل گیتس کاملا واضح و مشخص بوده و هر کسی به سادگی و به دور از ابهام اون رو درک میکرده. شاید همین سادگی کمک بزرگی در همگرایی و هماهنگی بخش های مختلف مایکروسافت بوده و اینکه هرکسی دقیقا میدونسته دلیل اصلی کاری که انجام میده چیه.
    اما اینکه بعد از رسیدن به اون هدف, نقطه بعدی تعیین نشده حرف دیگه ایه.
    به نظرم جمله ای مثل این:
    "قدرت بخشیدن به هر انسان و هر سازمان در کره خاکی برای دستیابی به اهداف برتر"
    اصلا واضح نیست و افراد مختلف میتونن برداشت های مختلفی داشته باشن.

  • james james 12
    james james 12 | ۴ اسفند ۱۳۹۵

    این داره به بیل گیتس ایراد میگیره.نه تو خوبی که مایکروسافت به این روز افتاده.

    • امیر حسین
      امیر حسین | ۴ اسفند ۱۳۹۵

      آقا نادلا حرف نداره

    • Kiyarash Alinasab
      Kiyarash Alinasab | ۴ اسفند ۱۳۹۵

      مایکروسافت به چه روزی افتاده؟؟؟

      • james james 12
        james james 12 | ۴ اسفند ۱۳۹۵

        اگر کسی باشی که از دنیای تکنولوژی اطلاع داشته باشه میبینی که وضعیت خوبی نداره این شرکت البته نه جای تو در دیجیاتو هست و نه امثال تو

      • Hadi.TJ
        Hadi.TJ | ۴ اسفند ۱۳۹۵

        چقدر بيشتر ازين خفت بايد بكشه مايكروسافت تا بعضي از اين تعصبيها قبول كنن مايكروسافت ديگه اون غول سابق نيست و جايگاهش و از دست داده؟ خفت درصد نزديك به صفر ويندوزفون؟ خفت ارزش رو به نزول مايكروسافت در دهه اخير... خفت ويندوز ويستا و ويندوز ٨ و خيلي ويندوزهاي آشغال ديگه؟ خفت فروش وحشتناك پايين سرفيس ها؟ و و و

        • E.SOHEIL.SH
          E.SOHEIL.SH | ۴ اسفند ۱۳۹۵

          اگه این خفته که جز 10 شرکت معظم فناوری باشه امیدورام صنایع ما هم خار و خفیف بشن شاید دیگه یکه تازی نکنه ولی یکم بی طرفانه نگاه کنید دوستان از رفتن بالمر و آمدن نادلا به نظر شخصی من خیلی خوب شده واقعا بادیدن سورفیس استودیو و دایال به نظرم اون روحی که همه تو اپل ازش حرف میزدن تو مایکروسافت و البته باید رقابت باشه نگاه کنید به صنایع دنیا همیشه بیش از یک قطب تو یه کشور هست مثل لاکهید مارتین و گرومن و .. مثل بنز و بی ام و مثل آنالوگ دیوایس و تگزاس اینسترومنت و ... اونها هم زمانش باشه با هم کنار میان مثل تعامل مایکروسافت و اپل یا حتی آپولو سایوز شوروی و آمریکا ولی من و شمای متعصب که فقط ناظر هم هستیم بجای اینکه این رقابتی که باعث پیشرفت فناوری شده رو تحسین کنیم نمیدونم چرا چشمامون رو میبندیم
          الان بحث آی او اس و اندروید و مک و ویندوز و آمریکا رفته ماه یا نه و هزار تا موضوع دیگه رو ساعتها بحث های چرت و پرت میکنیم بدون اینکه به این فک کنیم اینها قابل احتراما
          همشون

        • MojtabaHere
          MojtabaHere | ۴ اسفند ۱۳۹۵

          چی میگی!!؟؟
          ویندوز ویستا و ویندوز 8 چه ربطی به نادلا داره!؟
          -
          اولا فروش سرفیس ها وحشتناک نیست و همین که سود آوره بسه! دوما اگر هم فروششون پایین باشه مهم اینه که شده اسطوره ی نوآوری! الان همه ی شرکت ها (دقت کن همه ی شرکت ها) حتی اپل دارند دستگاه های 2 در 1 میسازنند. همونایی که وقتی مایکروسافت معرفیشون کرد تیم کوک اومد گفت ترکیب تستر و یخچال!!!!
          ولی هممون دیدیم که تیم کوک تو سال 2015 با چه *خفتی* اومد تستر و یخچال خودشو معرفی کرد ?

    • E.SOHEIL.SH
      E.SOHEIL.SH | ۴ اسفند ۱۳۹۵

      دوست گرامی
      دست کم از زمان روی کار آمدن نادلا مایکروسافت نوآوری های زیادی داشته و فک کنم در حال حاضر تنها چیزی که بشه بهش ایراد گرفت صرفا تلفنهای هوشمنده که الان در اندروید و آی او اس هم مایکروسافت هست از اولین شرکتهایی که برای تاچ بار برنامه نوشت مایکروسافت بود این نگرش جدید که همه جا هست به نظرم عالیه شاید ما چون مثل نوکیا و هوآوی که زیرساخت مخابرات بیشترین درآمدشونه نمیبینیم فک میکنیم در حد تلفنن ولی مثلا و فضای ابری و نرم افزارهای آنلاین نمیتونیم استفاده کنیم فک میکنیم دنیا به اندازه محیط خودمون محدوده

مطالب پیشنهادی