ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نخستین نمونه تجاری رایانه کوانتومی IBM
تکنولوژی

کمپانی IBM نمونه اولیه نخستین پردازنده های کوانتومی تجاری خود را معرفی کرد

سال هاست که تیم های تحقیقاتی برای تحلیل داده های بسیار حجیم، از طریق فضای ابری امکان استفاده از ابر رایانه کوانتومی کمپانی IBM را دارند. حالا این شرکت نمونه اولیه از نسخه تجاری نخستین پردازنده ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۴:۰۰

سال هاست که تیم های تحقیقاتی برای تحلیل داده های بسیار حجیم، از طریق فضای ابری امکان استفاده از ابر رایانه کوانتومی کمپانی IBM را دارند. حالا این شرکت نمونه اولیه از نسخه تجاری نخستین پردازنده های کوانتومی خود را معرفی نموده تا این توان فوق العاده به صورت محلی در اختیار کاربران قرار گیرد.

نمونه اول با قدرت ۱۶ کیوبیت قرار است توان پردازشی ابری سرورهای این کمپانی با سابقه را به شکل چشمگیری افزایش دهد، در حالی که نمونه دومی تازه معرفی شده دو برابر قوی تر از آن بوده و برای عرضه در بازار هدف گذاری شده است.

به لطف قوانین فیزیک کوانتومی، رایانه های کوانتومی می توانند در بسیاری موارد بسیار سریع تر از رایانه های ترانزیستوری موجود عمل کنند. در رایانه های فعلی یک بیت مقداری مساوی با صفر یا یک دارد، اما در نمونه های کوانتومی هر بیت می تواند به طور همزمان هم صفر، هم یک و یا هردوی آنها باشد.

به لطف قوانین فیزیک کوانتومی، رایانه های کوانتومی می توانند در بسیاری موارد بسیار سریع تر از رایانه های ترانزیستوری موجود عمل کنند.

چنین قدرتی با افزایش هر تعداد بیت به صورت تصاعدی افزایش پیدا می کند. یعنی دو کیوبیت می تواند در آن واحد حاوی ۴ جایگشت اطلاعاتی مختلف (۰۰، ۰۱، ۱۰ و ۱۱) باشد. به عبارت دیگر یک رایانه کوانتومی در هر لحظه می تواند ۴ پردازش اصلی را به صورت همزمان به انجام برساند، در حالی که یک رایانه معمولی می بایست به نوبت هرکدام از این ۴ جایگشت را پردازش نماید.

تنها رایانه کوانتومی فعال در فضای ابری IBM از ۵ کیوبیت تشکیل یافته، یعنی قدرت پردازش ۳۲ بیت رایانه های معمولی را به صورت همزمان دارد. حال می توان به قدرت بالای یک پردازنده ۱۶ کیوبیتی پی برد. قدرت پردازش همزمان این ابر رایانه برابر با ۶۵۵۳۶ بیت خواهد بود.

نسخه دوم که قرار است به صورت محصولی تجاری روانه بازار شود از ۱۷ کیوبیت ساخته شده، این یعنی قدرتی دو برابر نسخه ابری ۱۶ کیوبیتی.

حالا امکان تولید پردازنده های ۵۰ کیوبیتی وجود دارد

زمانی تولید یک رایانه کوانتومی ۵ کیوبیتی تحولی عظیم به حساب می آمد، اما مهندسین IBM موفق شده اند با ایجاد تغییراتی در نوع معماری پردازنده و مواد به کار رفته در آن امکان تولید محصولاتی با ۵۰ کیوبیت توان را نیز به دست آورده اند.

از این پس تمرکز این غول دنیای تکنولوژی بر ارتقای کیفیت پردازشی کیوبیت ها و همچنین تصحیح نحوه ارتباط آنها با یکدیگر و کاهش میزان خطاهای خروجی متمرکز خواهد شد تا از این طریق در آینده نزدیک رایانه های کوانتومی کاربردهای بیشتری در پردازش های روزمره و پیشگام داشته باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • eslami
    eslami | ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶

    وای فوق‌العاده است دیگه با ترکیب این و هوش مصنوعی چی می شههه???

  • xiaomi
    xiaomi | ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶

    وای اگه تجاری سازی شه دنیا زیرو رو میشه... مثلا یه چیپ ست با پردازنده کوانتومی به اندازه یک ابر کامپیوتر امروزی قدرت پردازشی داره

  • amir
    amir | ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶

    برا شرکت ibm احترامه زیادی قائلم واقعا یکی از با ثبات.ترین و پیشرو تریناس

  • محمد امینی
    محمد امینی | ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶

    به بیان ساده میشه گفت کامپیوترهای امروزی در برابرشون مثل چرتکه در برابر کامپیوتر های امروزی هستن.

    دارن به کجا میرسن اونوقت ما توی توزیع درست صندوق های رای هم گیر کردیم.

مطالب پیشنهادی