ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

راهکار آمازون برای تأمین نیاز کمپانی های بزرگ: حمل اطلاعات با کامیون

یک ترابایت اطلاعات در عصر حاضر مقدار خیره کننده ای نیست، اما یک پتابایت (1000 ترابایت) چطور؟ شرکت هایی مانند «دیجیتال گلوب» (DigitalGlobe) به قدری داده تولید می کنند که توانایی آپلود کردن آنها را ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۰

یک ترابایت اطلاعات در عصر حاضر مقدار خیره کننده ای نیست، اما یک پتابایت (1000 ترابایت) چطور؟ شرکت هایی مانند «دیجیتال گلوب» (DigitalGlobe) به قدری داده تولید می کنند که توانایی آپلود کردن آنها را روی سرورهای کلاود ندارند. به همین دلیل «جف بزوس» مدیرعامل آمازون خدمات جدیدی را برای انتقال حجم عظیم اطلاعات به روش های سنتی و جاده ای ارائه می کند.

کمپانی دیجیتال گلوب می خواهد 100 پتابایت اطلاعات ماهواره ای را به سرورهای ابری آمازون انتقال دهد

«دیجیتال گلوب» شرکتیست که تصاویر ماهواره ای بسیار با کیفیت و دقیق را در اختیار مشتریان خود، از ژورنالیست ها گرفته تا شرکت های نفتی یا دولت آمریکا، قرار می دهد. این کمپانی به مدت هفده سال مشغول ثبت و ضبط عکس های ماهواره ای از جهان بوده و اکنون می خواهد 100 پتابایت از آنها را برای نگهداری به سرورهای ابری (کلاود) انتقال دهد. چند روز قبل خبرنگار Wired توانست به انباری راه یابد که در آن یک تریلی بزرگ متعلق به بخش «خدمات وب آمازون» (AWS) مشغول جابجا کردن حجم عظیمی از اطلاعات بود، یعنی نزدیک به 5 میلیون بار بیشتر از مجموع دانش کتابخانه اسکندریه.

آمازون سرویس انتقال داده و ابزارهای مخصوص این کار را به نام «اسنوبال» (Snowball) در اوخر سال 2015 معرفی کرد، که یکی از آنها را در تصویر زیر می بینید:

این وسیله در واقع یک هارد درایو دسکتاپی است که در برابر ضربات مکانیکی شدید مقاوم شده، و توانایی رمزگذاری و ذخیره سازی خودکار 80 ترابایت اطلاعات را دارد. مشتری های آمازون، داده هایشان را روی اسنوبال ذخیره می کنند و آنها را به صورت فیزیکی برای دیتاسنتر ارسال می کنند. چند ماه قبل با توجه به استقبال از این طرح، آمازون برنامه رو گسترش داد و کامیون های مخصوصی را برای این کار معرفی کرد.

روزانه 100 ترابایت داده به آرشیو دیجیتال گلوب اضافه می شود

هر کامیون 1250 عدد اسنوبال را از DigitalGlobe به آمازون انتقال می دهد، اما باز هم کافی نیست. آرشیو تصاویر این شرکت هر روز به میزان 100 ترابایت اضافه می شود و بنابراین به اسنوبال های بیشتری نیاز خواهند داشت. سال گذشته خدمات وب آمازون فقط 9 درصد از درآمد کل این مجموعه عظیم را به خود اختصاص داد، اما همین رقم بالغ بر 56 درصد از درآمد عملیاتی آنها بود. در واقع می توان گفت بخش محاسبات ابری آمازون موفقیت عظیمی را تجربه می کند و برنامه اسنوبال هم به خوبی، هوشمندی جف بزوس را در شناخت بازار و کشف پتانسیل های سودآور آن نشان می دهد.

انتقال داده های دیجیتال گلوب به سرورهای ابری با کامپیوتر شخصی به 300 سال زمان نیاز دارد

جالب است بدانید اگر بخواهید مجموعه داده های دیجیتال گلوب را با استفاده از کامپیوتر شخصی و بالاترین سرعت کنونی اینترنت به سرورهای ابری منتقل کنید، به 300 سال زمان نیاز خواهید داشت، اما آمازون این کار را در کمتر از 10 روز با استفاده از کامیون انجام می دهد. هزینه ذخیره سازی 0.005 دلار به ازای هر گیگابایت در هر ماه است و نرخ دستیابی به داده ها نیز در ایالات متحده برابر 0.03 دلار برای هر گیگابایت تعیین شده. می توان محاسبه کرد که آمازون فقط از ذخیره سازی اطلاعات دیجیتال گلوب در هر ماه نزدیک به 500 هزار دلار درآمد دارد، و شاید رقم به مراتب بیشتری را از حق دسترسی به آنها دریافت نماید.

با این حال می بینیم وارد یک چرخه جالب در تکنولوژی شده ایم، به نحوی که برای رسیدن به آینده باید سری هم به گذشته بزنیم، همچنان که دادهایمان را با استفاده از کامیون به سرورهای ابری منتقل می کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • pine
    pine | ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶

    خیلی جالب بود.طنز خاصی داشت.

  • امیرحسین
    امیرحسین | ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶

    واو!
    و اما آیندگان با لبخندی ملیح این روزگار ما و شیوه‌های انتقال اطلاعات مبتدیانه مارو میخوانند.

مطالب پیشنهادی