ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اپل چطور واقعیت افزوده را با iOS 11 و ARKit در اختیار عموم قرار می دهد؟

برخی از بزرگترین شرکت های فعال در حوزه تکنولوژی، مثل اپل، گوگل و مایکروسافت نظر قاطعی در مورد واقعیت افزوده دارند و معتقدند که این فناوری، قدم بعدی در دنیای اسمارت فون ها خواهد بود. ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۳ تیر ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

برخی از بزرگترین شرکت های فعال در حوزه تکنولوژی، مثل اپل، گوگل و مایکروسافت نظر قاطعی در مورد واقعیت افزوده دارند و معتقدند که این فناوری، قدم بعدی در دنیای اسمارت فون ها خواهد بود.

تا به امروز، فقط صحبت از آن بود ولی انتهای امسال احتمالا شاهد شروع این اتفاق خواهیم بود. اپل در حال آماده سازی ARKit است، فریم وورکی کاملا جدید برای ساخت چنین مدل محتوایی.

مدتی می شود که واقعیت افزوده به اولویت اپل تبدیل شده.  این شرکت زمان و انرژی بسیاری را صرف استخدام و به کارگیری کارکنانی در این حوزه کرده و سرمایه بسیاری را برای خرید استارتاپ های فعال کنار گذاشته. برای پیشرو بودن در چنین نبردی، اپل باید مطمئن شود که تکنولوژی را به اندازه کافی برای مردم ملموس ساخته باشد.

حالا اما دیگر به زمان موعود نزدیک شده ایم، به زمان عرضه iOS 11. برای آنکه بهتر درک کنیم ARKit چیست و چه کار می کند، باید با کسانی گفتگو کرد که در مسیر ساخت این فناوری بوده اند و این تکنولوژی را شکل داده اند.

زمینه سازی برای واقعیت افزوده

جان-هاین پولنز و تیمش برای کسانی که در زمینه لوازم خانه، مبلمان و مسکن کار می کنند محتوای واقعیت افزوده می سازند و زمانی که هر یک از آیفون ها تبدیل به وسیله ای برای نمایش آیتم های مجازی در دنیای واقعی شود، کسب و کارشان حسابی خواهد گرفت.

با این ال، وقتی پولنز و پییِتر آرتز سال 2009 شرکت RoOomy را راه انداختند، چشم انداز دنیای فناوری بسیار متفاوت بود. هنوز سه سال مانده بود تا کمپین کیک استارتر آکیلس ریفت راه اندازی شود و حتی مردم بدانند که اصلا واقعیت مجازی چیست. حتی گوگل گلس هم که در دوران خود حسابی سر و صدا به پا کرده بود تا اواسط سال 2011 برای من و شما وجود نداشت.

نمای خانه ای خالی
نمای خانه ای خالی که با آیتم های مجازی پر شده. در آینده خانه هایتان را به این شکل می چینید.

پولنز و آرتز می خواستند به مردم نشان دهند که قطعات بزرگ مبلمان، در خانه آن ها چه شکل و ظاهری دارد و چنین قابلیتی با واقعیت افزوده امکان پذیر بود. با این حال، سخت افزار مناسبی برای این کار در سال 2009 وجود نداشت.

پولنز در گفتگو با دیجیتال ترندز می گوید: «برای مثال، هشت سال پیش آیپدی وجود نداشت. مردم یک دسکتاپ داشتند و یک تلفن.»

کامپیوترهای دسکتاپ برای واقعیت افزوده مناسب نیستند چون اصلا نمی توان آن ها را حرکت داد تا زوایای مختلف را تماشا کرد. و در آن زمان، اسمارتفون ها چندان اوج نگرفته بودند. نه قدرت کافی داشتند و نه سنسورهای مورد نیاز برای نرم افزارهای واقعیت افزوده.

چه شما سعی در فروش یک مبل لوکس داشته باشید چه یک آپارتمان لوکس، تصویرسازی مجازی نقشی اساسی را در تقویت احساس خرید آن محصول ایجاد می کند. او می گوید: «باید بسیار واقع گرایانه باشد، در غیر این صورت مصنوعی و شبیه یک بازی به نظر می رسد.»

امروز، هم قدرت سخت افزاری و هم زیرساخت های لازم روی برخی تلفن ها وجود دارد تا محتوای واقعیت افزوده را در حالتی درجه یک نشان دهند. گوگل تانگو اثبات شده ترین پلتفرم در حال حاضر است. متاسفانه اما این فناوری فقط با دو اسمارتفون سازش دارد: لنوو فب 2 پرو و ایسوس ذنفون اِی آر.

اصلا کسی را می شناسید که این تلفن های همراه را داشته باشد؟ احتمالا هیچ کس نمی شناسد. اما وقتی این فناوری روی آیفون در دسترس قرار بگیرد به یک باره بازی تغییر می کند.

اپل دروازه ها را می گشاید

ARKit تمام دستگاه های مجهز به iOS و پردازنده های A9 و A10 را پشتیبانی می کند؛ یعنی آیپد 2017 و آیفون 6S به بعد. باید اعتراف کرد که این محدودیت، میلیون ها کاربر بالقوه را پشت سر می گذارد و آن ها نمی توانند از قابلیت جدیدی که همراه با iOS 11 می آید استفاده کنند اما با این حال، باز هم تعداد کاربران واقعیت افزوده iOS در برابر رقبا بسیار بیشتر خواهد بود.

یک پیچیدگی دیگر هم وجود دارد. برخی از پیچیده ترین قابلیت های واقعیت افزوده نیازمند سنسورهای تخصص یافته هستند، مثل دوربین تشخیص دهنده عمق. درست است که آیفون 7 پلاس چنین قابلیتی دارد و از دو دوربین برای تشخیص عمق و فاصله استفاده می کند اما در مبحث واقعیت افزوده، حتی این ویژگی آیفون 7 پلاس هم بسیار ابتدایی است.

در فوریه 2017، شایعه شد که آیفون بعدی از سنسور اینفرارد مشابهی که در کینکت مایکروسافت وجود داشت بهره مند است. در مقایسه با دوربین دو گانه، این نوع سنسورها می توانند اطلاعات بسیار جزئی تری از موقعیت نسبی یک شیء به دست آورند.

موبایل های جدید، پایه و شروع کار توسعه دهندگان واقعیت افزوده خواهد بود، به خصوص بابت دوربین های تشخیص دهنده عمقی که همراه با آن ها است. با این حال، ترکیب ARKit و سخت افزارهای فعلی هم ثمر بخش بوده. پولنز و تیمش مدت ها با ورژن ابتدایی آن کار کرده بودند و برایشان چنین قابلیتی جذابیت داشت.

پولنز این پلتفرم را به خاطر کارکرد درستی که دارد می ستاید و می گوید: «اولین یافته های ما حین کار با ARKit امیدوار کننده هستند، در واقع بسیار امیدوار کننده هستند.»

برای پولنز، جذاب ترین بخش ARKit، ثبات آن است. اشیاء مجازی گاهی اوقات از جای خود می لغزند و به درستی جای خودشان قرار نمی گیرند که این یک مشکل بزرگ برای کسانی است که می خواهند در محیطی کوچک، تنظیمی خاص داشته باشند.

او می گوید: «منظور من از لغزین مثلا این است که یک صندلی را در نمای واقعیت افزوده در نظر بگیرید. شما می خواهید آن صندلی کاملا ثابت باشد، نمی خواهید صندلی مدام بلرزد یا از جای خود تکان بخورد. بنابراین اولین یافته های ما بسیار امیدوار کننده هستند، چون ARKit بسیار ثبات دارد.»

اگر می خواهید ببینید که یک صندلی چرمی در گوشه اتاق شما جای می گیرد یا نه، باید ثابت باشد تا آن را از زوایای مختلف بررسی کنید، اگر مرتبا بچرخد، نصف آن وارد میزتان شود و یک مرتبه به سقف پرتاب شود که فایده ای ندارد.

ولی او انتقاداتش را هم از اپل داشت و معتقد بود یک سری پیشرفت ها لازم است صورت بگیرد. او گفت نحوه رندر نور و سایه به نظرش خوب است اما تا زمان عرضه می تواند بهتر هم بشود.

ARKit همه چیز را ساده تر می سازد

توسعه دهندگان واقعیت افزوده در مورد ARKit بسیار هیجان زده هستند چون می تواند تکنولوژی را برای قشر گسترده تری جذاب سازد. اپل سرمایه گذاری هنگفتی در این فضا کرده بنابراین می توانیم انتظار داشته باشیم که تولید محتواهای این چنینی برای آیفون و آیپد در اولویت قرار بگیرد. این یک اتفاق عالی برای کسانی است که تجربه واقعیت افزوده می سازند.

با این حال، یک جامعه هدف بزرگ تر، تنها برگ برنده کیت توسعه جدید اپل نیست. ARKit همچنین قرار است مقادیر زیادی از کارهای اضافه برای ساخت نرم افزار واقعیت افزوده را حذف کند، بنابراین توسعه دهندگان می توانند روی توسعه تجربه ها و قابلیت های جدید متمرکز شوند.

پولنز می گوید: «این به توسعه دهندگانی نظیر ما کمک می کند قابلیت های جدید و استفاده خوبی از تکنولوژی واقعیت افزوده داشته باشیم. به جز این، لازم نیست هر کسی همه چیز را خودش بسازد.»

برای مثال، یک اپلیکیشن واقعیت افزوده نیازمند تشخیص سطح است تا بتواند شیء یا جسمی را روی زمین یا روی یک میز قرار دهد. پیش از این، توسعه دهنده ها باید ماه ها تلاش می کردند تا الگوریتم مخصوص به خودشان را برای چنین فرآیندی بسازند یا از میان افزاری که شرکتی دیگر توسعه داده استفاده می کردند. با ARKit آن ها به پیچیده ترین راه حل ها هم دسترسی دارند، همه به لطف iOS 11.

ساخته های کنونی با ARKit ابتدایی بسیار تاثیرگذار هستند

توسعه دهندگانی که علاقه به کار کردن با ARKit دارند می توانند همین حالا آن را با دانلود ورژن بتا Xcode 9 دریافت کنند که شامل SDK سیستم عامل موبایل جدید اپل می شود. همین حالا هم توسعه دهنده ها مشغول شده اند و ایده های جدید را پیاده کرده اند.

حتی وبسایتی ساخته شده با نام Made with ARKit که مجموعه ای از بهترین نرم افزارهای واقعیت افزوده تولید شده توسط ARKit را در آن مشاهده کرد. تصور کنید همین حالا که در خانه مشغول استراحت هستید، موبایل خودتان را بر می دارید و در برابر خود قرار می دهید، یک مرتبه رباتی کوچک و با مزه ظاهر می شود و با رقصیدن و آواز خواندن شما را سرگرم می کند.

این یک تخیل نیست، همین الان هم امکان پذیر است، باورتان نمی شود؟ به سایت بالا بروید و آن را دانلود کنید و به چشم ببینید.

بازی کردن، درس خواندن، غذا سفارش دادن و هر کاری که این روزها با موبایلتان انجام می دهید به زودی دستخوش تغییر می شود و این آینده ای اجتناب ناپذیر است. نمونه های جالبی از موارد نام برده همین حالا در سایتی که بالاتر ذکر شد دیده می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • بهزاد
    بهزاد | ۲۳ تیر ۱۳۹۶

    چیشد کسی نیست بیاد به اپل فش بده؟:))))
    پی نوشت: من ایفون ندارم

مطالب پیشنهادی