ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

با 11 ویژگی iOS 11 برای آیپدها آشنا شوید

در سال 2017 اپل آیپدهای پرو 10.5 اینچی را در کنار نسل دوم آیپدهای پرو 12.9 اینچی به بازار عرضه کرد که با برخی پیشرفت های سخت افزاری قابل توجه همراه بودند. با این حال، ...

سامان میرزا
نوشته شده توسط سامان میرزا | ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ | ۲۰:۰۰

در سال 2017 اپل آیپدهای پرو 10.5 اینچی را در کنار نسل دوم آیپدهای پرو 12.9 اینچی به بازار عرضه کرد که با برخی پیشرفت های سخت افزاری قابل توجه همراه بودند. با این حال، این عرضه نسخه یازدهم سیستم عامل iOS است که بزرگترین تغییرات را در این دیوایس های هوشمند ایجاد خواهد کرد.

اپل اولین بار در ماه ژوئن 2017 از این نسخه پرده برداری کرد. با توجه به امکانات معرفی شده می توان گفت که iOS 11 بیشتر از آنکه برای کاربران آیفون منفعت داشته باشد، آیپد محور است و به جز نسخه های پرو برخی دیگر از تبلت های اهالی کوپرتینو را نیز شامل می شود. مدل هایی که با این نسخه سازگار هستند عبارت اند از:

  • آیپدهای پرو 12.9 اینچی، 10.5 اینچی و 9.7 اینچی
  • آیپدهای ایر و ایر 2
  • آیپدهای نسل پنجم
  • آیپدهای مینی 4، 3 و 2

متأسفانه بقیه مدل ها همچون آیپدهای نسل چهارم و اولین نسل از آیپدهای مینی آخرین نسخه از سیستم عامل iOS را دریافت نمی کنند. اپل هنگام عرضه iOS 11 بر مهم بودن این به روز رسانی برای دارندگان آیپدهای پرو و کاربران تجاری تأکید ویژه ای داشته است. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با 11 ویژگی iOS 11 برای آیپدها آشنا کنیم.

1- داک جدید

با یک نگاه کلی به نظر می رسد که صفحه اصلی آیپدها پس از به روز رسانی به iOS 11 شبیه به نسخه های قبلی است. با این حال اگر دقیق تر شوید متوجه خواهید شد که داک به کار برده شده در رابط کاربری این سیستم عامل تغییر کرده و به آن چه که در سیستم عامل مک وجود دارد نزدیک تر شده است. به واسطه همین تغییر حالا به جای 5 اپلیکیشن می توانید 13 اپلیکیشن مورد علاقه خود را به داک اضافه کنید.

در ادامه اگر به سمت راست داک نگاه کنید با 3 برنامه اضافی مواجه خواهید شد. در واقع در این بخش اپل 3 اپلیکیشن پیشنهادی همچون آن هایی که اخیراً از آن ها در آیپد و یا دیگر دستگاه های اپل (مثل آیفون و یا مک) استفاده کرده اید را به شما نشان می دهد.

داک جدید حالا نه تنها از طریق صفحه اصلی، بلکه با یک سوایپ ساده به سمت بالا در هر صفحه و اپلیکیشن دیگری هم به سرعت در دسترس کابران قرار می گیرد.

اما چرا این مورد را مهم می دانیم؟ در این رابطه باید بگوییم که قابلیت های مالتی تسکینگ هرگز یکی از بخش های مهم در آیپدها به شمار نمی رفته. با ظهور داک جدید این ویژگی دستخوش تغییراتی شده و مالتی تسکینگ را در آیپدها لذت بخش تر از گذشته کرده است.

2- App Switcher و Control Center جدید

برنامه های باز و در حال اجرا در App Switcher حالا به جای اسکرین شات های بزرگ که کل صفحه نمایش را اشغال می کردند با اسکرین شات های کوچک در سمت چپ صفحه مشخص می شوند. کاربران به راحتی قادر هستند با انتخاب اپلیکیشن مورد نظر خود دوباره به آن باز گردند و از همان نقطه به کار خود ادامه دهند.

همچنین می توانید با حرکت انگشت خود از سمت چپ به راست اپلیکیشن های در حال اجرای بیشتری را نیز مشاهده نمایید. در همین رابطه برای بستن اپلیکیشن ها تنها کاری که باید انجام دهید کشیدن برنامه مورد نظر به سمت بالا است.

در سمت راست این صفحه هم Control Center دگرگون شده قرار دارد. بدین طریق می توانید سریعاً به اپلیکیشن های دوربین، تایمر، چراغ قوه و موارد دیگر دسترسی داشته باشید. همچنین با رفتن به تنظیمات دستگاه و دنبال کردن مسیر Control Center > Customized Controls می توانید میانبرهای بیشتری را به این بخش اضافه کنید.

کاربران با دو بار ضربه زدن روی دکمه Home یا سوایپ از پایین صفحه به سمت بالا قادر هستند App Switcher را فعال نموده و از ظاهر تازه و کاربردی آن لذت ببرند.

3- قابلیت های مالتی تسکینگ جدید

کاربران با به روز رسانی آیپد خود به iOS 11 می توانند به وسیله قابلیت Slide Over از دو اپلیکیشن در کنار هم استفاده نمایند. بدین منظور کافیست به هنگام باز بودن یک برنامه، از طریق داک و با استفاده از تکنیک کشیدن و رها کردن یک اپلیکیشن را به روی صفحه بکشید و به صورت هم زمان از دو برنامه استفاده کنید.

این در حالی است که با کشیدن اپلیکیشن ثانویه به سمت بالای صفحه نمایش امکان بهره مندی از دو اپلیکیشن به صورت Split View نیز فراهم می شود.

4- دسترسی به همه فایل ها در یک مکان

اپلیکیشن جدید Files در iOS 11 می تواند تمامی اسناد و عکس های شما، حتی آن هایی که توسط سرویس آی کلود میزبانی نمی شوند را در خود نگه دارد. به وسیله این اپ می توانید فایل های موجود در سرویس هایی چون مایکروسافت وان درایو، گوگل درایو، دراپ باکس و ادوبی کریتیو کلود را پیدا و به سادگی از آن ها استفاده کنید.

همچنین با ضربه زدن روی آیکن اپلیکیشن Files پیش نمایشی از فایل هایی که اخیراً باز کرده اید در مقابل شما قرار می گیرد. این برنامه بسیار شبیه به آن چیزی است که در سیستم عامل مک دیده بودیم. به نظر شما آیا ممکن است دیگر ویژگی های مک طی به روز رسانی های آتی به سیستم عامل iOS اضافه شوند؟

5- کشیدن و رها کردن

با کشیدن و رها کردن در iOS 11 به سرعت می توان عکس ها، متن ها و فایل ها را از یک برنامه به برنامه دیگر منتقل کرد. بدین وسیله قادر هستید اطلاعات بیشتری را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید.

به عنوان مثال به راحتی می توانید مکانی که روی نقشه مشخص کرده اید را با استفاده از قابلیت کشیدن و رها کردن برای یکی از دوستان تان بفرستید. انتظار می رود توسعه دهندگان شخص ثالث اپلیکیشن های خود را به موازات این قابلیت به روز رسانی نمایند.

6- ضبط صفحه نمایش

از گذشته تا به امروز برخی اپلیکیشن های شخص ثالث طوری طراحی شده بودند که به کاربر اجازه می دادند تا از صفحه نمایش دستگاه خود فیلم برداری کنند. حالا در نسخه یازدهم iOS این قابلیت به صورت بومی در این سیستم عامل تعبیه شده است. برای فیلم برداری از صفحه نمایش کافیست از طریق Control Center روی دکمه ضبط کلیک کنید.

پس از آن که پروسه فیلم برداری به پایان رسید، روی نوار قرمز رنگی که در بالای صفحه قرار دارد ضربه بزنید و سپس گزینه Stop را انتخاب نمایید. در نهایت بگوییم که همچون دیگر ویدیوهای موجود می توانید این کلیپ های ضبط شده را نیز در دستگاه های مجهز به سیستم عامل iOS و یا مک ویرایش کنید.

همچنین اگر با این دکمه در Control Center مواجه نیستید، به تنظیمات دستگاه بروید و مسیر Control Center > Customized Controls را دنبال کنید. پس از آن مطمئن شوید که Screen Recording نیز به میانبرهای قابل نمایش در Control Center اضافه شده باشد.

البته باید گفت با استفاده از این ویژگی نمی توانید حقوق کپی رایت را دور زده، فیلم های مورد علاقه خود که از طریق اپلیکیشن TV پخش می شوند را ضبط کنید و سپس آن را با دیگر دوستان تان به اشتراک بگذارید.

7- کار کردن با رمزهای عبور ساده تر از همیشه

ذخیره کردن رمزهای عبور در iOS هرگز به این اندازه لذت بخش نبوده است. حالا به لطف نسخه 11 این سیستم عامل می توانید دسترسی ساده تری به رمزهای ذخیره شده خود داشته باشید. هنگامی که «کادر ورود به سیستم» ظاهر می شود با پنجره مدیریت رمز عبور به صورت پاپ آپ مواجه خواهید شد.

به وسیله ضربه زدن روی دکمه کوچکی که در این بخش قرار دارد می توایند به سرعت تمامی رمزهای عبور خود که در دستگاه های مختلف اپل ذخیره کرده اید را ببینید. در صورت فعال بودن قابلیت مدیریت رمزهای عبور این بخش به وسیله یک کد عبور (Passcode) و یا تاچ آی دی دستگاه محافظت می شود.

8- قابلیت های Instant Markup و Instant View

علامت گذاری یک سند با استفاده از اپل پنسل هیچ گاه به سادگی آن چه که در iOS 11 انجام می گیرد، نبوده است. Instant Markup نام قابلیت جدیدیست که به آیپدهای پرو اختصاص داده شده است. به سادگی اپل پنسل خود را بردارید، آن را با صفحه آیپد خود تماس دهید و شروع به نوشتن کنید.

Instant Notes نیز یکی دیگر از قابلیت هایی است که در iOS 11 شاهد آن هستیم. در همین رابطه می توانید برای شروع به وسیله‌ی تماس اپل پنسل به صفحه‌ی قفل آیپد پرو، آخرین یادداشت اضافه‌ شده به نرم‌ افزار Notes را مشاهده و تغییرات دلخواه خود را روی آن اعمال کنید.

9- قابلیت رسم بین خطوط

قابلیت رسم بین خطوط و یا همان Inline Drawing امکان رسم اشکال مختلف با قلم را بین خطوط متنی فراهم می‌ کند. از این ویژگی می توان در اپلیکیشن Mail نیز استفاده نمود.

علاوه بر آن یادداشت های دست نویس به وسیله دستگاه شما به دو زبان انگلیسی و چینی قابل جستجو خواهند بود. اپل در این خصوص قول داده است زبان های بیشتر به زودی اضافه شوند.

10- اسکن کردن اسناد بدون نیاز به اپلیکیشن های شخص ثالث

با استفاده از قابلیت جدیدی که در طی این به روز رسانی جدید به نرم‌ افزار Notes افزوده شده است، می توانید اسناد کاغذی خود را اسکن نمایید. در طی این پروسه گوشه‌های اضافی برش خورده و انعکاس نور از بین می رود.

پس از آن می توانید به تکمیل فرم ها بپردازید، با استفاده از اپل پنسل آن ها را امضا کنید و سپس نسبت به ذخیره و ارسال آن به دیگران اقدام نمایید.

11- نقشه های داخلی

نرم افزار نقشه آیفون برای پوشش مناطق خارجی مانند جاده ها مدتی است که به بلوغ رسیده، اما حالا نوبت مناطق داخلی است. هم اکنون درiOS 11 می توانید نقشه داخلی مکان های عمومی مانند مراکز خرید و فرودگاه ها را مشاهده کنید. این ویژگی قطعاً یکی از قابلیت های بسیار مفیدی به شمار می رود که با آخرین به روز رسانی iOS برای آیپدها عرضه شده است.

آینده آیپدها

اپل همیشه متهم به نادیده گرفتن آیپدهای خود شده است. حالا با عرضه دو آیپد پرو جدید و پس از آن عرضه نسخه یازدهم iOS برای آن (که دارای ویژگی های اختصاصی برای آیپد ها است)، تا حدودی می توان گفت نا رضایتی در این مورد کاهش یافته است. آیپدها حالا هم از نظر سخت افزاری و هم نرم افزاری قدرتمند شده اند.

نظر شما درباره به روز رسانی جدید iOS برای آیپدها چیست؟ آیا در برنامه بتای این نسخه شرکت داشته اید؟ فکر می کنید اپل در آینده چه قابلیت های دیگری را به سیستم عامل آی دیوایس های خود اضافه کند؟ حتماً تجربیات خود در خصوص این نسخه از سیستم عامل iOS را را با ما و دیگر کاربران دیجیاتو به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • zahra Baradaran
    zahra Baradaran | ۱۰ مهر ۱۳۹۶

    ببخشید منظورتون از تکنیک کشیدن و رها کردن چیه؟

  • amir152
    amir152 | ۲۷ شهریور ۱۳۹۶

    استدلال اينكه بهترين تبلت دنياست ، بيشترين و مفيد ترين تغيير سيستم عامل همون فايل منيجر هست واقعا ios همچين قابليتي رو كم داشت و واقعا خوشحالم كه آيپد ميني ٤ رو دارم كه جزء آيپد هاي خوبه ...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی