ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نگاهی به فلسفه نام گذاری چیپست های اینتل

واحد پردازش مرکزی یا «CPU» مهم ترین قطعه کامپیوتر است که معمولاً بخش قابل توجهی از قیمت رایانه های خانگی را به خود اختصاص داده و در مورد لپتاپ ها نیز تأثیر مستقیمی روی مبلغ ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۳ آبان ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

واحد پردازش مرکزی یا «CPU» مهم ترین قطعه کامپیوتر است که معمولاً بخش قابل توجهی از قیمت رایانه های خانگی را به خود اختصاص داده و در مورد لپتاپ ها نیز تأثیر مستقیمی روی مبلغ پرداختی دارد.

البته انتخاب CPU مناسب با توجه به نوع کاربری، برای بسیاری از افراد کار چندان راحتی نیست و معمولاً شماره مدل های مختلف از سری ثابتی مانند Corei 5 باعث سردرگمی مشتریان می شوند؛ با این حال اندکی توجه و آگاهی از سیستم نام گذاری چیپست های اینتل به کاربر کمک می کند از مشخصات و قابلیت های محصول مورد نظر مطلع شد.

چیپست های کم مصرف نسل هشتم اینتل از پردازنده های چهار هسته ای بهره می برند

به عنوان مثال اینتل تابستان امسال از نسل هشتم پردازنده های خود رونمایی کرد که نخستین مدل های آن برای لپتاپ های فوق باریک و دستگاه های هیبرید (مانند سرفس پرو) در نظر گرفته شده و از سری «U» چیپست های Core i5 و Core i7 هستند. لازم به اشاره است که در این نسل، بزرگترین ارتقاء پردازنده های کم مصرف افزایش تعداد هسته ها از دو به چهار عدد بوده که توانایی مولتی تسکینگ را بهبود بخشیده است.

اما سری «U» چه تفاوتی با سری «H» (به عنوان مثال) دارد؟ در اینجا لازم است موضوع را اندکی بازتر کنیم؛ همان طور که می دانید، پردازنده های اینتل چند سالی است که در سه گروه اصلی i5، i3 و i7 به بازار عرضه می شوند که امسال خانواده i9 نیز (مخصوصاً برای کاربران حرفه ای و گیمرها) به این موارد اضافه شد.

قابلیت Turbo Boost به کاربر اجازه می دهد فرکانس پردازنده را تا حد معینی افزایش دهد

در این بین چیپست های خانواده i3 به عنوان گروه پایه، از قابلیت «Hyper-Threading» بهره می برند که فناوری اختصاصی اینتل برای انجام کارها به صورت همزمان (مولتی تسکینگ) است. این ویژگی در خانواده های رده بالاتر i5 و i7 نیز وجود دارد اما در این گروه ها علاوه بر ویژگی مذکور، قابلیت «Turbo Boost» نیز گنجانده شده که به کاربر اجازه می دهد با استفاده از ابزار نرم افزاری مخصوص اینتل، فرکانس پردازنده را تا حد معینی افزایش دهد.

از طرف دیگر در شماره مدل هر CPU پس از بخش مربوط به خانواده (مانند Core i5) با یک عدد چهار رقمی مواجه هستیم که رقم اول آن نشان دهنده نسل پردازنده بوده و سه رقم بعدی SKU یا شماره اختصاصی مدل است.

مثلاً «Core i5-6200U» به معنای پردازنده نسل ششم Core i5 با شماره اختصاصی 200 است که SKU بالاتر در هر نسل، به معنی توان پردازشی بیشتر خواهد بود. در ضمن لازم به اشاره است که اینتل در نسل نخست از اعداد سه رقمی استفاده کرده و رقم اول به عنوان شناسه نسل در این چیپست ها غایب است (Core i5-750S).

در نهایت به حرف پایانی شماره مدل می رسیم که از آن با عنوان «پسوند» یاد می شود و نشان دهنده ویژگی های خاص در چیپست های اینتل است. این پسوندها و مفهومشان را در جدول زیر مشاهده می کنید:

گفتنی است با توجه به مطالب مورد بحث، باید در نظر داشت که هر چیپست Core i7 الزاماً از یک چیپست Core i5 قدرتمندتر نیست و در این زمینه باید با توجه به شماره مدل، نسل و فرکانس پردازنده محصول مورد نظر را انتخاب نمود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • samnaghavi
    samnaghavi | ۴ آبان ۱۳۹۶

    از دیجیاتو و اقای محسن خشنود درخواست دارم راجب نام گذاری پردازنده های دیگه مثل amd هم مطلب بنویسن

  • reza.r3
    reza.r3 | ۴ آبان ۱۳۹۶

    سلام، نصب و اسمبل انواع سیستم رایانه ای و مشاروه بستن قطعات .... اسمبل و مشاوره اسمبل برای انواع سیستم کامپیوتر مناسب برای بازی در رزلوشن درخواستی شما ( Full.HD - QHD- 4K -,5K - 8K ) با بهترین قیمت بازار و استفاده از باکیفیت ترین قطعات با دوام و طول عمر و کارایی بالا.... ضمنا برای راحتی میتونم براتوون مشاوره کامل کانفیگ سیستم بدم و کانفییگ رو خودتون یا از مغازه دار بگیرید با قیمتی که بهتون اعلام میکنم.... یکبار امتحان کنید ...پشیمووون نمیشیید .... رضا ...شماره تماس 09172494601

  • jamalifar
    jamalifar | ۴ آبان ۱۳۹۶

    میگم اگه بخوام یه ابر کامپوتر اسمبل کنم که اقلا تا 5 سال دیگه همه بازی های روز رو عالی اجرا کنه
    چه cpu و کارت گرافیکی بذارم روش
    مرسی

  • mehdi.ch
    mehdi.ch | ۳ آبان ۱۳۹۶

    تا اونجا که می‌دونم i5 های دسکتاپ هایپر تردینگ ندارن

    • AliShabanism
      AliShabanism | ۴ آبان ۱۳۹۶

      دقیقا درست، i5 های 4هسته ای هایپر ندارند؛ همچنین سلرون و پنتیوم اگر اشتباه نکرده باشم ندارن. سری U سی پی یو های i5 مثل 7200U که در لپ تاپ ها استفاده میشه دوهسته و 4 هایپر ثرد هستن.

  • jamalifar
    jamalifar | ۳ آبان ۱۳۹۶

    میشه لطفا یه لیست از بالا به پایین قدرتمند ترین به ضعیف ترین چیپ های اینتل رو ارائه بدین
    ممنون

    • علیرضا فهیم
      علیرضا فهیم | ۳ آبان ۱۳۹۶

      میتونید به بنچمارک های CPU مراجعه کنید
      یه سرچ بزنید به نتیجه میرسید

مطالب پیشنهادی