ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان یک سالن مخفی دیگر را در هرم بزرگ جیزه کشف کردند

زمان ساخت اهرام بزرگ مصر به بیش از 5000 سال قبل بر می گردد اما همچنان اسرار زیادی را در دل خود نهفته دارند. دانشمندان به تازگی با استفاده از امواج کیهانی توانسته اند یک ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۱ آبان ۱۳۹۶ | ۲۰:۰۰

زمان ساخت اهرام بزرگ مصر به بیش از 5000 سال قبل بر می گردد اما همچنان اسرار زیادی را در دل خود نهفته دارند. دانشمندان به تازگی با استفاده از امواج کیهانی توانسته اند یک فضای خالی بزرگ و غیر قابل دسترس را درون هرم بزرگ جیزه یا همان هرم خوفو شناسایی کنند که از حضور یک تالار مخفی خبر می دهد.

این مقاله که امروز در نشریه نیچر به چاپ رسیده نشان می دهد باستان شناسان هنوز راه درازی برای شناسایی کامل مصر باستان پیش رو دارند.

بر اساس این تحقیق که به سرپرستی «مهدی طیوبی» رئیس مؤسسه HIP فرانسه و «کونیهیرو موریشیما» از دانشگاه ناگویای ژاپن انجام شده، هنوز به قطعیت نمی توان در مورد ماهیت این فضای خالی سخن گفت، اما پژوهشگران معتقدند ویژگی های ساختاری آن حکایت از طرح از پیش تعیین شده آن در معماری هرم دارد. درون این محفظه هر چیزی می تواند باشد، اما مصر شناسان از اسباب و لوازم تدفین به عنوان محتمل ترین اشیاء در این فضا نام می برند.

این کشف به لطف همکاری دو جهان علمی متفاوت یعنی باستان شناسی و فیزیک ذرات میسر شده است. دانشمندان با اندازه گیری دقیق و طاقت فرسای میون ها (ذرات بنیادی که از اعماق فضا به زمین می رسند و توانایی عبور از میان اجسام جامد را نیز دارند) توانستند تراکم داخل هرم را ارزیابی کرده و این فضایی خالی را با طول حداقل 30 متر در هرم خوفو کشف نمایند.

متأسفانه باستان شناسان نقشه داخلی اهرام مصر از جمله هرم خوفو را در اختیار ندارند و نمی دانند این بنای عجیب چگونه ساخته شده یا چه اسراری را در خود دارد؛ فقط می دانیم هرم بزرگ جیزه بیش از 2.3 میلیون قطعه سنگ غول آسا تشکیل شده. بنابراین علیرغم کشف این اتاق اسرار آمیز، فعلاً هیچ راهی برای دسترسی و ورود به آن وجود ندارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • Mreza Mahdavi
    Mreza Mahdavi | ۱۳ آبان ۱۳۹۶

    ماشالا بی بی سی این خبر دو سه روز پیشه بی بی سی بود

  • pouya s
    pouya s | ۱۲ آبان ۱۳۹۶

    خیلی دوست دارم ارهم را ببینم

  • ehsan-e
    ehsan-e | ۱۲ آبان ۱۳۹۶

    شکی وجود نداره که اهرام ساخت دست انسان نیست، وگرنه چطور ممکنه آدمهای بدوی که فرغون هم نداشتن بتونن همچین سازه های عظیم سنگی با چنین پیچیدگی خلق کنن که حتی امروز هم که دوره پیشرفت تکنولژی به حساب میاد نشه اسرارش رو کشف کرد؟
    تازه اهرام مصر تنها نمونه های کشف شده روی زمین نیستن و اگر تحقیق کنید متوجه میشید که هرمهای دیگه ای هم وجود داره ولی اهرام مصر بزرگترین اونها به حساب میاد.

  • ehsan-e
    ehsan-e | ۱۲ آبان ۱۳۹۶

    شکی وجود نداره که اهرام ساخت دست انسان نیست، وگرنه چطور ممکنه آدمهای بدوی که فرغون هم نداشتن بتونن همچین سازه های عظیم سنگی با چنین پیچیدگی خلق کنن که حتی امروز هم که دوره پیشرفت تکنولژی به حساب میاد نشه اسرارش رو کشف کرد؟

  • Meysam-Tn2
    Meysam-Tn2 | ۱۲ آبان ۱۳۹۶

    @dr.I.s مرسییی بابت کتابایی ک معرفی کردی ... اولین کتابشو شروع کردم ب خوندن ... عالیههه ???

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی