بررسی بازی Divinity: Original Sin 2 ؛ سرانجام خوش بازی تاج و تخت
علاقه مندان نقش آفرینی کلاسیک بدون شک از بهترین نمونه ها برای توصیف واژه «گیمر» هستند. افرادی که ساعت های زیادی از وقت خود را پی بالا و پایین کردن نقشه های این سبک بازی ...
علاقه مندان نقش آفرینی کلاسیک بدون شک از بهترین نمونه ها برای توصیف واژه «گیمر» هستند. افرادی که ساعت های زیادی از وقت خود را پی بالا و پایین کردن نقشه های این سبک بازی ها گذرانده و همیشه به علت تعداد نسبتاً کم خود نسبت به طرفداران سایر ژانر ها، درطول تاریخ بازی های ویدیویی در چند سال اخیر، مظلوم واقع شده اند.
با ورود به نسل بازی های سه بعدی و تقویت سخت افزار کنسول های بازی سازی، تمایل ساخت سازندگان بازی های ویدیویی به خلف عناوین سه بعدی بیشتر شد. این تب جدید، پس از مدتی، گریبان بازی های سبک نقش آفرینی را گرفت و در نسل هفتم و هشتم، بازی های نقش آفرینی دو بعدی با دوربین ایزومتریک، به طور کامل به حاشیه رفتند.
- سازنده: Larian Studios
- ناشر: Borislav Slavov
- پلتفرم ها: پی سی
- پلتفرم بررسی: پی سی
بازی Divinity: Original Sin در سال 2014 میلادی، نظر بسیاری از طرفداران سبک نقش آفرینی را جلب کرد. بازی سرانجام توانسته بود تا یک تجربه ارزش مند از یک عنوان نقش آفرینی ایزومتریک را در نسل هشتم ارائه دهد.
درصد بسیاری از هواداران و منتقدین بازی های ویدیویی استقبال خوبی نسبت به قسمت اول بازی نشان دادند تا پس از مدت کوتاهی از عرضه بازی، کمپینی برای ساخت Divinity: Original Sin 2 آغاز شود.
طبق پیش بینی ها، بازی توانست تا در مدت کوتاهی، 4 برابر بودجه پیش بینی شده توسط سازندگان آن را جمع آوری کند تا این بازی سازان خوش ذوق، هیچ فکر و خیالی بابت ساخت Divinity: Original Sin 2 نداشته باشند.
سرانجام و بعد از گذشت مدتی نزدیک به یک سال، بازی از حالت Early Access خارج شده و نسخه نهایی آن برای پی سی عرضه شد و با عملکرد فوق العاده خود، تحسین درصد بالایی از علاقه مندان به این سبک بازی را برانگیخت.
منتقدان تقریباً تمام بخش های مختلف مربوط به بازی را ستوده اند تا Divinity: Original Sin 2، کار ناممکن زنده کردن سبک نقش آفرینی کلاسیک را به صورت تمام کمال انجام دهد.
زنده به گور
قصه ای که شما را به نقطه آغاز بازی Divinity: Original Sin 2 هدایت می کند، کاملاً کلاسیک و با در نظر گرفتن المان های دوران طلایی بازی های نقش آفرینی طراحی شده است.
قهرمان بازی که اطلاعات کمی از آن می دانید، با فرار از یک منطقه، خود را در مقابل دنیای عظیم و بزرگی برای اکتشاف می بیند و حال، وظیفه شما در این دنیای پر از هیاهو، تلاش برای زنده نگه داشتن قهرمان بازی و نجات این دنیا از دست افراد خبیث است.
سبک بازی می طلبد تا گروه هایی نظیر اژدهایان، هیولاهای بزرگ و کوچک و سایر موجودات عجیب وغریب افسانه، در پیش برد داستان نقش داشته باشند.
همانطور که در بسیاری از داستان های اساطیری از این دست نیز دیده بودیم، گروه خبیثی که در این بازی، قرعه ایفا نقش آن ها به جادوگران رسیده، در بیدار کردن هیولا ها که روی خوشی با انسان ها ندارند، مقصر شناخته می شوند.
امپراطور انسان ها که جان مردم خودش را در خطر دیده، تمام جادوگران را به منطقه ای مرده و خطرناک در جهان تبعید می کند و همانطور که احتمالاً حدس می زنید، شما نیز یکی از همین افراد تبیعدی خواهید بود.
البته تبعید جادوگران بخت برگشته، بر جلوگیری از پیروزی شیاطین اثر گذار نبوده و حال شما وظیفه فرار از منطقه ابتدایی بازی و تبدیل کردن خود به یک جنگجو واقعی که قابلیت ایستادگی در مقابل شیطان و سربازانش دارد را خواهید داشت.
همانطور که در چند خط بالا خواندید، روند داستان بازی، کاملا کلیشه ای طراحی شده است و البته نمی توان از این موضوع به عنوان یک نقطه ضعف در بازی یاد کرد.
بازی Divinity: Original Sin 2، در واقع نماینده تمام بازی های نقش آفرینی کلاسیکی است که تقریباً هیچ اثری از آن ها در بازی ها مدرن نمانده است. با هوشمندی سازندگان بازی، داستان Divinity: Original Sin 2 نیز، به طور کامل با الهام از سایر داستان های اساطیری و بازی های نقش آفرینی کلاسیک طراحی شده تا شما را بار دیگر به دوران اوج این سبک، برگرداند.
با وجود کلیشه ای بودن قصه بازی، آن قدر جزییات جدید و منحصر به فرد در طراحی شخصیت ها و تعداد دیالوگ های بازی وجود دارد که بتوان به بخش داستانی آن، نمره کامل داد.
در طول بازی، شخصیت های زیادی را ملاقات خواهید کرد و صحبت و ارتباط برقرار کردن با عده زیادی از این شخصیت ها، بستگی به تلاش شما در جست و جو و کشف محیط های مختلف بازی خواهد داشت.
به نوعی برای فهم بیشتر داستان، سازندگان شما را به گشتن بیشتر در محیط بازی ملزم می کنند که به واسطه گیم پلی فوق العاده بازی که در ادامه به این بخش نیز خواهیم پرداخت، در نهایت در سرگرم کردن مخاطب نیز فوق العاده عمل می کند.
پیش زمینه داستانی که برای هر کدام از کاراکتر های بازی و حتی افرادی که تنها در یک صحنه از Divinity: Original Sin 2 حضور دارند، به قدری عالی انجام شده که حتی سریال های تلویزیونی تاریخی - اساطیری بزرگ نیز قابل مقایسه با آن نیستند.
از آن جا که Divinity: Original Sin 2 یک عنوان مستقل محسوب می شود و در ادامه به واسطه سبک بازی، سیستم روایت داستان این عنوان نیز با روش بسیار جالبی انجام می شود.
سازندگان سیستم دیالوگ محور سایر نقش آفرینی های کلاسیک را در نظر گرفته و آن را با ایده نوین خود در نمایش جزییاتی از کاراکتر ها قبل از شروع مکالمه ترکیب کرده اند، ترکیبی که حسابی خوب از آب در آمده و قطعاً در ادامه، جریان ساز خواهد شد.
راوی مناسبی برای گفتن داستان در نظر گرفته شده تا Divinity: Original Sin 2 به معنای واقعی کلمه به یک کتاب پویا تبدیل شود. در مجموع، این بازی در بخش داستانی خود، فوق العاده عمل می کند. بر خلاف اکثر بازی های امروزی، دیگر با یک داستان 10 الی 15 ساعته که از کلیشه های فیلم نامه نویسی هالیوودی پیروی می کند نیستیم.
داستان بازی، آن قدر کشش دارد که حتی بعد از سپری کردن ساعت های طولانی در تکمیل آن، هنوز به چیزهای جدیدی بر بخورید.
این بخش با اصول طراحی سناریو بازی های کلاسیک، اما با متد های مدرنی که وابسته به سینما نیستند و بر اساس همان بازی های کلاسیک طراحی شده اند، نوشته شده و در این زمینه، درس خوبی به سایر بازی های ویدیویی و به خصوص عناوین سبک نقش آفرینی می دهد.
زمانی برای مکاشفه
همانطور که پیش از این هم اشاره کردیم، بخش زیادی از زمان شما در Divinity: Original Sin 2 ، به اکتشاف در محیط بازی خواهد گذاشت و این بازی به معنای واقعی کلمه، عنوانی است که برای پیش روی، نیاز به نقش آفرینی شما در دل داستان و گیم پلی خود دارد.
مطابق سایر آثار کلاسیک این سبک، هیچ راهنمای خاصی برای آشنایی با مکانیک های مختلف بازی در اختیار شما قرار نمی گیرد و شما در صورت علاقه مند بودن به جلو. بردن بازی، از همان ابتدا ساعت های زیادی را صرف آشنایی با نحوه اکتشاف محیط خواهید کرد.
اکتشاف در محیط های این چنینی، قطعاً نیاز به تسلط بر مهارت هایی مانند نقش خوانی و حتی مبارزه دارد. دو عنصری که سازندگان در پیاده سازی آن در دل بازی، سنگ تمام گذاشته اند.
اگر تا به این جا با نحوه با حوصله و آرام داستان بازی و آشنایی با مکانیک های اکتشاف در این عنوان مشکلی نداشته باشید، قطعاً با مبارزات نوبتی Divinity: Original Sin 2 نیز، ارتباط برقرار خواهید کرد.
سبک مبارزات بازی به صورت تاکتیکال کلاسیک طراحی شده است. جدا از کاهش سرعت بازی به واسطه استفاده از این سبک، در مبارزات بازی با انبوهی از انتخاب های مختلف روبرو خواهید بود.
هر نبرد، نیاز به برنامه ریزی برای پیروزی داشته و زمان زیادی از شما را خواهند گرفت. امکان زدن به دل دشمنان و پیشروی خود سر نیز در بازی وجود نداشته و نیازمند برنامه ریزی دقیق در به دست آوردن آیتم ها، لباس ها و سلاح های مختلف خواهید بود.
سیستم پیشرفت در بازی آنقدر خوب طراحی شده تا پس از گذشت 80 ساعت از بازی نیز، تکراری نشده و شوق شما برای مکاشفه را حفظ کند. ماموریت های جانبی زیادی در بازی حضور دارند که هر کدام در پیدا کردن آیتم جدیدی به شما کمک خواهند کرد.
سرعت پیشرفت کاراکتر و در نهایت گروه شما در بازی، به قدری بالا بوده که به انجام دادن ماموریت های زیاد و گشت و گذار در محیط بازی، علاقه زیادی داشته باشید.
البته این سرعت پیشرفت، به معنای آسان شدن Divinity: Original Sin 2 پس از گذشت مدت زمان کمی از بازی نبوده و شخصیت شما برای تبدیل شدن به یک مبارز درجه یک، راه منطقی اما نسبتاً طولانی را در جلوی خود خواهد داشت.
برای تبدیل کردن شخصیت خود به یک شمشیر زن حرفه ای یا یک تیرانداز ماهر و با دقت، به دقت بالایی نیاز خواهید داشت و بازی نیز، آزادی عمل زیادی را در ساخت شخصیت دلخواه جلوی روی شما خواهد گذاشت.
همچنین تاکتیکال بودن مبارزات بازی تنها در نبردهای تن به تن آن خلاصه نشده در صورت تجربه بازی چه به سبک دو نفره و چه به بازی کردن با NPC ها، نیازمند دقت بالا در مبارزات برای حفظ جان هم تیمی های خود خواهید داشت.
نمی توان Divinity: Original Sin 2 را در یک کلمه یک بازی نقش آفرینی جهان باز یا خطی خطاب کرد. بدون شک، جهان باز شدن بازی، کمی گیم پلی تمیز و سر راست بازی را دچار مشکل می کرد و از سوی دیگر، بازی تمام خطی، به منزله سم برای یک عنوان نقش آفرینی تلقی می شود.
بازی جدا از قرار دادن شما در یک مسیر مشخص برای رد کردن ماموریتی که خودتان به صورت آزادنه انتخاب کرده اید، انتخاب های بیشماری را در نوع پیش بردن یک ماموریت در اختیار شمار قرار می دهد.
راه های مخفی و گاه عجیب و غریب برای رد کردن قسمت های مختلفی از بازی وجود داشته و همین موضوع به خوبی برای تکرار پذیر بودن بازی، اثر ویژه ای گذاشته است.
مراحل بازی در محیط های مختلفی با تنوع محیطی بالایی اتفاق خواهند افتاد و شما در نقاط مختلفی برای مبارزه و دفاع از جان دوستان خود، حضور خواهید داشت.
این تنوع البته به طور مشخصی، یک مشکل جدی در بازی را به وجود آورده است. دوربین بازی در بعضی از موارد، بسیار لنگ زده و اعصاب شما را در مواردی آزار خواهد داد.
همچنین باگ های مختلفی در رد کردن بعضی از مراحل بازی وجود دارند که شما را در قسمت هایی، مجبور به طی کردن ماموریتی خاصی از اول، خواهند کرد.
چنین دست مشکلاتی، آن هم برای عنوانی که 4 برابر بودجه تعین شده، تامین مالی شده است، کمی عجیب به نظر رسیده و در نهایت می تواند تا روی فروش کلی این عنوان، تاثیر منفی زیادی بگذارد.
البته در مجموع، می توان به لطف دنیای وسیعی از امکاناتی نظیر پخت غذا، ساخت سلاح، داد ستد، لوت کردن و سایر المان هایی که همگی با استاندارد بالایی در بازی پیاده سازی شده اند، از مشکلاتی نظیر ضعف های دوربین در زاویه های مختلف و باگ های نسبتاً کم بازی، چشم پوشی کرد.
شیاطین زیبا
با وجود وسعت زیاد جهان بازی، سازندگان در پیاده سازی عنصر گرافیک در بخش فنی و هنری، فوق العاده ظاهر شده اند. طراحی محیط های Divinity: Original Sin 2 با دقت بسیار بالایی انجام شده و سازندگان این عنوان بدون شک، ساعت های زیادی را صرف آموزش چگونگی خلق محیط های اساطیری کرده اند.
از نظر رنگ نیز، این بازی به یک تابلو عظیم نقاشی با بخش های گوناگون با جزییات بسیار بالا شباهت دارد. مناطق مختلفی که در بازی حضور دارند، همگی با کیفیت بالایی در دسترس شما خواهند بود.
از گشت و گذار در جنگل های انبوه و محیط های مذهبی گرفته تا حضور در سیاه چال ها و قصر پادشاهان، همگی لذت فوق العاده ای را به شما انتقال خواهند داد.
در بخش موسیقی و صداگذاری نیز، Divinity: Original Sin 2، عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان می دهند. لیست بلند بالایی از موسیقی در اختیار شما قرار می گیرد که به خوبی در بخش های مختلف بازی پخش خواهند شد.
راوی نیز که پیش از آن هم به آن اشاره کرده بودیم، نقش بسازایی در تکراری نشدن روند داستان بازی داشته و با صدای گرم خود، به خوبی شما در دل داستان، غرق خواهد کرد.
در مجموع، باید گفت که Divinity: Original Sin 2 به دست افرادی که بدون شک، عشق زیادی به کار خود و بازی های ویدیویی داشته اند، ساخته شده است. این عشق، خود را به خوبی در بخش های مختلف بازی خود را نشان داده و در نهایت نیز، راه خود را به خوبی به شما انتقال خواهد داد.
برای لذت بردن از این بازی، نیاز به وقت زیاد و عشق بیشتر به بازی های ویدیویی خواهید داشت. اگر تا کنون عنوانی در سبک نقش آفرینی کلاسیک نیز تجربه نکرده اید، Divinity: Original Sin 2، بدون شک بهترین نمونه موجود در بازار در طی سال های اخیر خواهد بود.
پیشنهاد می کنم تا از مشکلاتی نظیر، دوربین بد و باگ های فنی در مراحل بازی گذر کرده تا برای ساعت های طولانی، از زندگی امروزی و خسته کننده، به دنیای پر از رمز و راز و دوست داشتنی Divinity: Original Sin 2، کوچ کرده و برای مدتی طولانی، همان جا بمانید.
- گیم پلی عمیق
- داستانی عالی
- گرافیک خیره کننده
- دقت بالای سازندگان بازی در طراحی تمامی بخش ها
- برخی از باگ های گرافیکی
- زاویه دوربین
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
داداش شما دیگه خیلی وضعت خرابه فکر میکنی همه مثل شما تعصب بیجا دارند به یه بازی دیجیتال فکر کردی بیکاره به خاطر این بچه بازی ها کاری انجام بده یا نده مطمئن باش بررسی میکنه
منظوری نداشتم ببخشید
تازشم به یه گیمر توهین نکنید لطفا ما گیمر از ۵ ساله داریم تا ۴۰ ساله پس گیم فقط برا بچه ها نیست
دیجیاتو حالا که دیدی کالاف دیوتی وورد ات وار ۲ بهتر از بتلفیلد شده بررسی ویدیویی اون رو نمیزاری آره ? خیلی بی معرفتین